V
vierailija
Vieras
Meillä on reilu 1-vuotias lapsi, jolla on ollut muutaman kuukauden ajan "paheneva" eroahdistus minua (äitiä) kohtaan. Vieraissa paikoissa seuraa tarkasti mitä teen ja minne menen, hakeutuu usein syliin ja jos katoan näkyvistä tai lapsi joutuu "väärän" ihmisen syliin, alkaa järkyttävä huuto. En itse koe eroahdistusta rasittavana tai taakkana, mutta asian ovat ongelmaksi ottaneet lapsen isovanhemmat ja tädit. Nyt lapsen mummi ehdotti lapsen "kouluttamista" niin, että viemme lapsen heille hoitoon ja jätämme hänet sinne huutamaan äidin ja isän perään - tottuupahan muihinkin ihmisiin. Lapsi on ollut viimeksi hoidossa yli puoli vuotta sitten pakollisien menojen vuoksi eikä ole ollut hoidossa ikinä muuten vaan. Näkee kyllä isovanhempiaan 1-2 kertaa kuussa eikä vierasta.
Olen ilmoittanut, etten anna lasta hoitoon kun on eroahdistus enkä varmasti jätä itkemään äidin perään. Olen saanut anopit ja tädit kiinni puhumasta lapselle siihen sävyyn, että "älä itke tai äiti ei tule ikinä takaisin" tai "oletkos tyhmä kun vain äiti kelpaa" tai "et sinä nyt äitiä tarvitse". Meillä onkin ollut sitten kolmas maailmansota pystyssä, kun olen sanonut napakasti, että minun lastani ei missään tilanteissa haukuta tyhmäksi ja että jos lapsi haluaa äidin niin äidin hän myös saa.
Totutamme kuulemma lapsemme "liian hyvään" ja teemme itsellemme karhunpalveluksen... Onko kenelläkään muulla ollut vastaavanlaista tilannetta? Kauanko eroahdistus on jatkunut?
Olen ilmoittanut, etten anna lasta hoitoon kun on eroahdistus enkä varmasti jätä itkemään äidin perään. Olen saanut anopit ja tädit kiinni puhumasta lapselle siihen sävyyn, että "älä itke tai äiti ei tule ikinä takaisin" tai "oletkos tyhmä kun vain äiti kelpaa" tai "et sinä nyt äitiä tarvitse". Meillä onkin ollut sitten kolmas maailmansota pystyssä, kun olen sanonut napakasti, että minun lastani ei missään tilanteissa haukuta tyhmäksi ja että jos lapsi haluaa äidin niin äidin hän myös saa.
Totutamme kuulemma lapsemme "liian hyvään" ja teemme itsellemme karhunpalveluksen... Onko kenelläkään muulla ollut vastaavanlaista tilannetta? Kauanko eroahdistus on jatkunut?