1-vuotias ja autoilu ilman turvaistuinta ..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja jurinaa ...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja normisettiä;22691160:
Oltiin ulkomailla kolarissa (toinen auto ajoi perään) ja lapsi kantorepussa. Ei retkahtanut mikään, raajat pysyi ehjänä myös eikä kukaan kuristunut, eikä me poukkoiltu mihinkään, kun meillä oli vyöt kiinni. Selvitiin ilman mitään ongelmia, autot meni huonoon kuntoon. Ittellä niska vähän kipeä tuon jälkeen

Niin no miten vaan, mutta jos poliisin haaviin jää niin sakko rapsahtaa. Oma mieheni (poliiisi) ilmoittaisi myös sossulle, koska tuo on lain vastaista, tyhmää ja vaarantaa vakavasti lapsen terveyden? MIksi ei voi ostaa asianmukaista kuljetusvälinettä? Ei niitä lakeja huvikseen kirjoiteta.

[QUOTE="neiti";22691222]Toinen menee taksilla mummolle ruokien ym. roinien kanssa ja toinen bussilla lapsen kanssa. Problem solved![/QUOTE]

Tulee varmaan melko lailla yhtä kalliiksi kun taksilta lainata se 40e istuin.

Minkään turvaistuimen irrottaminen EI OLE NIIN SUURI TYÖ, etteikö sitä voisi oman lapsensa turvallisuuden hyväksi tehdä! Olkoon mummo mitä mieltä tahansa!!! Entä josko te itse irrottaisitte istuimen ja käytön jälkeen laittaisitte takaisin, niin ei olisi mummolle ylimääräistä vaivaa?

[QUOTE="a p";22691181]No jos kuivahiivapaketin hinnalla saa käytetyn istuimen niin ostan ihan varmasti ! :D !! Tahvitsehaan sitä varmasti tulevaisuudessakin. Eihän sitä ikinä tiedä millon pitää lähteä vaikka keskellä yötä päivystykseen yms.

Minkään repun tai liinan kanssa en ole kyllä lähdössä autoilemaan... Mitähän taksikuskikin siihen sanoisi! Taksikeskuksesta sanoivat ettei kuskit suostu edes kulejettamaan alle 3v lasta ilman istuinta.. Rippuu varmaan kuskistakin, mutta tämä perjaate myös heillä olla rikkomatta lakia.

Ja joku kyseli että minkä arvoinen on lapsen henki... No korvaamaton tietysti. Jos joku summa pitäisi sanoa niin 1000000000000000 00000000000000000000000000000 000000000000000 e. Mutta silti 40e turvaistuimesta on musta kauhean paljon 20-30min matkasta.[/QUOTE]

Toi on kyl hyvä näkökohta tuokin että jokatapauksessa kannattaa olla se istuin itellä jos tosiaan tulee lähtö lekuriin tms. Eikä sitte aina tarvi miettiä millä menee ja kuka kuskaa.

Niin no miten vaan, mutta jos poliisin haaviin jää niin sakko rapsahtaa. Oma mieheni (poliiisi) ilmoittaisi myös sossulle, koska tuo on lain vastaista, tyhmää ja vaarantaa vakavasti lapsen terveyden? MIksi ei voi ostaa asianmukaista kuljetusvälinettä? Ei niitä lakeja huvikseen kirjoiteta.

Ja kun ei se osu sunkaan aina perään, voi tulla mistä vain ja kovassakin vauhdissa. Aivan älytöntä kuljettaa tolleen.

Että KUN tulee kolari. Eikös se sentään ole JOS tulee... ja ammattiautoilijan kyydissä on riskejä vähemmän kuin tavisurpon, joka kuvittelee olevansa "keskivertoa parempi"

Tämä kommentti särähti pahasti.
Kyse ei ole siitä miten itse ajat tai miten taksikuski ajaa,liikenteessä kun sattuu ajelemaan myös juopuneita ym. riskikuskeja,hirvi saattaa hypätä tielle jne..Näihin ei paljon vaikuta oletko taksissa vai omassa autossa.

Mutta ehdottomasti tuon ikäinen turvaistuimeen.Neuvolastakin voisi kysyä josko sieltä saisi lainaksi?

Kyllähän taksissa saa lain mukaan kuljettaa vaikka vauvaa ilman istuinta. Minä menisin taksilla ja ilman istuinta. Kyllähän automatkustamiseen liittyy aina riskinsä, oli lapsi istuimessa tai ei (mikään istuin ei suojaa kaikelta). Ja siitä huolimatta ihmiset matkustavat autolla lasten kanssa jopa turhaa. Vaikka junassa olisi turvallisempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ei käy;22691209:
Mutta alle 3veet pitää kuskata selkä menosuuntaan, ei ole turvallista muuten!

Ota asioista selvää ennen kuin alat viisastelemaan. Riippuu törmäys suunnasta! Sillä on väkiä tuleeko nokkakolari, vai törmääkö auto sivusta vai takaa.... Oma veljeni oli 1 veenä autoonnettomuudessa, nokkakolarissa. Ei olisi käynyt niin pahasti (halvaantunut) jos olisi ollut toisinpäin. Päänretkahdusliike olisi ollut erilainen.

Suomalainen poliisi sakottaa ulkomailla? Eipä tarvi sitä sakkoa maksaa! Ja lomareissulleko pitäisi raahata turvaistuimetkin, salli MUN Nauraa!

Ota asioista selvää ennen kuin alat viisastelemaan. Riippuu törmäys suunnasta! Sillä on väkiä tuleeko nokkakolari, vai törmääkö auto sivusta vai takaa.... Oma veljeni oli 1 veenä autoonnettomuudessa, nokkakolarissa. Ei olisi käynyt niin pahasti (halvaantunut) jos olisi ollut toisinpäin. Päänretkahdusliike olisi ollut erilainen.

Oli kolari sitten niin, että joku ajaa perään tai itse ajaa jonkun perään, matkustajan liike jatkuu eteenpäin. Kun turvaistuin on selkä menosuuntaan, estää äkkipysähdys lasta jatkamasta matkaa eteenpäin ja sitten sinkoamaan taaksepäin.

Vai onko teillä fysikan lait kumottu?

Hei kiitos! Hyviä pointteja moni, ja itse siis kokoajan sitä mieltä etten ilman istuinta halua matkustaa. Kiitos linkeistä, istuimen vuokraus näyttää siis olevan paljon edullisempaa kuin ajattelin, jos vapaita istuimia vain löytyy. Ja ehkä löydän jopa omaksi istuimen.

ps. kesällä taksin kyydissä ja kolarissa.

:ashamed:Mä oon monesti miettinyt että pitäis ostaa joku halpa naamamenosuuntaan -istuin varaistuimeksi. Olisi nopeampi asentaa. Tuossa selkä edellä istuttavassa menee ikuisuus, sikäli kyllä ymmärrän että mielellään sitä Irroittelua ei tee. Varaistuin on juuri hätälähtöjen takiakin hyvä olla ja kiva myös taksilla matkatessa ettei mittari raksuta puolta tuntia ekstraa kun penkkiä kiinnitetään. Ei ehkä ole niin turvallinen, mutta parempi kuin ei mitään. Ja onhan nekin hyväksyttyjä käytettäväksi, joten ehkä siinä nyt satunnaisia hätätapauksia ja satunnaisia lapsivieraita voi kuskata?

Viimeksi muokattu:
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;22691393:
:ashamed:Mä oon monesti miettinyt että pitäis ostaa joku halpa naamamenosuuntaan -istuin varaistuimeksi. Olisi nopeampi asentaa. Tuossa selkä edellä istuttavassa menee ikuisuus, sikäli kyllä ymmärrän että mielellään sitä Irroittelua ei tee. Varaistuin on juuri hätälähtöjen takiakin hyvä olla ja kiva myös taksilla matkatessa ettei mittari raksuta puolta tuntia ekstraa kun penkkiä kiinnitetään. Ei ehkä ole niin turvallinen, mutta parempi kuin ei mitään. Ja onhan nekin hyväksyttyjä käytettäväksi, joten ehkä siinä nyt satunnaisia hätätapauksia ja satunnaisia lapsivieraita voi kuskata?

Meillä on juuri sellainen kirpparilta hyväkuntoisena ostettu gracon istuin varalla, jos tarttee vaikka mummon autossa kuskata. Lisäksi vanhimmalla on turvavyöistuin jota on helppo siirrellä.

http://www.yhteishyva.fi/vapaa-aika_perhe/lapset_kasvatus/turvaistuin_opas_ostajalle/fi_FI/turvaistuimen_hyvaksynnat_testit_laki/

Alle 3-vuotias ei saa matkustaa autossa ilman turvalaitetta lainkaan, _poikkeuksena vain taksit, joissa alle 3-vuotias saa matkustaa takaistuimella turvavöissä_

Yhteistyössä