1-vuotias kirkuu ja ei nuku

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ei jaksa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ei jaksa

Vieras
Ihan vasta on vieroitettu rinnalta 13 kk:n ikäinen poika. Itse vieroittaminen ei ollut edes kovin ihmeellistä, vähennettiin yhteen kertaan (iltasyöttö), jonka jälkeen se kiinnostus siihen yhteenkin syöttöön alkoi hiipua (imi nopeasti vähän ja sitten jätti itse rinnan).

Mutta tuo ei nuku nyt. Rinnalle se aikoinaan sammahti ja tosi väsyneenä nukahtaa tietysti esim. vaunuihin. Mutta ei ala nukkumaan pinnasänkyyn tai edes meidän parisänkyyn, eikä oikeastaan syliinkään. Tuntitolkulla ollaan tässä muutama viikko nukutettu sekä päikkäreille että yöunille ja alkaa olemaan puhti loppu.

Poika raivoaa ja huutaa. Pinnasängyssä on hiljaa sen aikaa kun lukee sadun ja pesee hampaat, sitten alkaa huuto, kirkuna ja kiipeäminen. Parisängyllä huutaa ja kirkuu, jos lopettaa huutamisen niin se vaan tarkoittaa sitä, että koittaa kiivetä alas. Sylissä välillä rauhoittuu hetkeksi, mutta alkaa pian huutamaan ja sätkimään. Varsinkin jos meinaa nukahtaa, niin sitten nopeasti havahtuu saamaan raivokohtauksen.

On yritetty tosiaan nukuttaa siinä sylissä, mikä ei toimi. Koitettu välissä, mikä ei toimi. Pinnasängyssä ei tosiaan ole sekuntiaakaan paikallaan, että voisi siinä silitellä ja laulaa. Koitettu jättää sänkyyn niin että ollaan vieressä, koitettu jättää sänkyyn yksin. Jätkä jaksa huutaa ja kirkua ja raivota tuntikaupalla. Pitääkö antaa raivota jotain 5 tuntia että nukahtaa vai mitä?

Isosisko aikanaan piti toki meteliä tästä, mutta ei se raivonnut tuntitolkulla. Pari päivää kun jaksoi jämäkästi nukuttaa niin se oli siinä. Olen menossa syksyllä kouluun ja lapset päiväkotiin. Siihen tarvittaisiin vaan myös yöunia. Vinkit kelpaisi.

Saiko vieroitusvaiheessa mitään "korvikkeeksi"? Eli unikaveria tms? Olen huono auttamaan kun itse vieroitin rinnalle/pullolle nukahtamisesta n 9-kuisena. Millaset rutiinit teillä on? Onko lapsi varmasti väsynyt nukkumaan laitettaessa? Monet puhuvat tarkan päivärytmin puolesta,mutta meillä on aina toiminu paremmin nukutaan kun väsyttää-rytmi. Käytännössä tarkottaa että saattaa nukkua yksien sijasta kahdet päikkärit mikä myöhäistää yöunille käymistä,mutta pysyy raivarit loitolla kun lapsi ei ole käytännössä koskaan yliväsynyt eikä liian pirteä nukahtaakseen.

[QUOTE="vieras";24212930]Saiko vieroitusvaiheessa mitään "korvikkeeksi"? Eli unikaveria tms? Olen huono auttamaan kun itse vieroitin rinnalle/pullolle nukahtamisesta n 9-kuisena. Millaset rutiinit teillä on? Onko lapsi varmasti väsynyt nukkumaan laitettaessa? Monet puhuvat tarkan päivärytmin puolesta,mutta meillä on aina toiminu paremmin nukutaan kun väsyttää-rytmi. Käytännössä tarkottaa että saattaa nukkua yksien sijasta kahdet päikkärit mikä myöhäistää yöunille käymistä,mutta pysyy raivarit loitolla kun lapsi ei ole käytännössä koskaan yliväsynyt eikä liian pirteä nukahtaakseen.[/QUOTE]

Näin meilläkin mentiin vielä tuossa iässä. Useimmiten nukahti tv:n ääreen isän syliin sitten kun väsy alkoi painaa.

Tarkka päivärytmi ei oikein onnistu, ollaan sellaisia ihmisiä. Jonkunlaiset perusrutiinit tottakai on. Ja on poika kyllä väsynyt. Päiväunille silti samanlainen tappelu, ellei kärrää vaunuissa, joihin sinnekin nukahtaa nopeasti vain jos ihan poikki, sama autossa. Inhoaa autoilua muutenkin ellei tosiaan ole ihan umpiväsynyt ja nukahda samantien.

Tv:n ääressä nukuttaminen olisikin mukavaa, mutta ei tämä ole paikallaan sohvalla tai sylissä tai missään. Koko ajan pitää mennä vaikka nukahtaisi joka askeleella.

Nyt se nukahti tuonne sänkyyn itse huutokonsertin jälkeen (iskä makoili samassa huoneessa) mutta blaaargh. Ehkä se tästä alkaisi paranemaan...

Tarkka päivärytmi ei oikein onnistu, ollaan sellaisia ihmisiä. Jonkunlaiset perusrutiinit tottakai on. Ja on poika kyllä väsynyt. Päiväunille silti samanlainen tappelu, ellei kärrää vaunuissa, joihin sinnekin nukahtaa nopeasti vain jos ihan poikki, sama autossa. Inhoaa autoilua muutenkin ellei tosiaan ole ihan umpiväsynyt ja nukahda samantien.

Tv:n ääressä nukuttaminen olisikin mukavaa, mutta ei tämä ole paikallaan sohvalla tai sylissä tai missään. Koko ajan pitää mennä vaikka nukahtaisi joka askeleella.

Nyt se nukahti tuonne sänkyyn itse huutokonsertin jälkeen (iskä makoili samassa huoneessa) mutta blaaargh. Ehkä se tästä alkaisi paranemaan...

Kuulostaa niin tutulta, tosin meillä se raivoaja on 3 v ja voimat ja volyymikin sen mukaista. En ole vielä keksinyt ratkaisua. Nuija?

Yhteistyössä