10 vuotiaan pelkotiloja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äitiäkin ahdistaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äitiäkin ahdistaa

Vieras
Tiedän,että kuulostaa tyhmältä,mutta en enään tiedä mitä teen ton meidän 10v pojan kanssa. Hälle on alkanut tulemaan ihmeellisiä pelkotiloja esim siitä että minulle/miehelleni käy jotain,hän pelkää,että tietää seksistä enemmän kuin ikään kuuluisi yms. Joka ilta nukkumaan mennessä kauheata takkuamista, minä en oikeen tiedä mitä tehdä,jutellu olen hänen kanssaan,mutta minusta tuntuu ettei auta asiaa...Ahdistaa itseänikin jo jonku verran..

ja kuuntele. Mulla samanikäinen poika ja omana suruna on että samanhenkistä ystävää ei löydy. Kiltti, älykäs, rauhallinen, ei kuulu tähän valtavirtaan eli ei harrasta joukkulajeja, osaa käyttäytyä, noudattaa sääntöjä ja ei harrasta idioottimaisuuksia kuten suurin osa ikäisistään. Yritämme kuunnella ja tukea häntä hänen omissa valinnoissaan, kovettaa kilpeä pikkuhiljaa omaa herkkyyttä unohtamatta. Yitetään keskittyä pojan vahvuuksiin ja korostaa niitä. Omat traumat siirtyvät helposti omille lapsille, kuten olen huomannut. Kun aina jaksaisi muistaa pysyä rauhallisena aikuisena, meitä kohtihan se lapsi hädässään katsoo. Hakekaa ammattiapua esim.koulupsykologin kautta, jos tilanne ei ennen ensi syksyä rauhoitu.
Rauhallisempia iltoja teillekin toivoen..

Tuo on melko yleistä lapsilla. Keskustele lapsen kanssa miksi hän pelkää, onko jotain tapahtunut, mistä pelko on syntynyt. Puhu rauhallisesti ja rauhoita lasta, muistatko kun aamulla heräsit, äiti ja isä olivat täällä, eikö vaan? Huomennakin ollaan.Muistatko kun viime kesänä... viet lapsen mielikuvissa ihan muihin asioihin, jotka tuottavat lapselle iloa.

Googleta ikäryhmä ja pelot ja kokeile eri hakusanoilla. Kaveri oli ihan pulassa kun oma poika alkoi yhtäkkiä käyttäytyä huolestuttavasti, googlailin ja löysin kasvamisesta kertovan sivuston ja siellä oli kuvaus, joka sopi tismalleen kaverin poikaan. Eli ihan normaalia ikään liittyvää juttua, kun järki ja ajattelu kehittyvät, tulee uusia pelkoja. Se on aikuisuuteen kasvamista, ja hyvä, että poika puhuu ja että sä kuuntelet.

Isommat pojat valaisseet asioita,ja sanoneet ettei tuon ikäiset saa vielä tietää niistä mitään. Yritin selittää,että luonnolisia asioita yms,ja kaikkea ei kannata uskoa mitä isommat sanovat.

Et ole yksin tämän ongelman kanssa, meitä muitakin välillä neuvottomia ja ahdistuneitakin vanhempia on maailma pullollaan. Vanhemmuus on kaikkea muuta kuin helppoa, toivoo vain että saisi jotenkin nuo tenavat pullautettua tervejärkisenä maailmalle.
Paljon murheita meillä itse kullakin, pitää vain jotenkin osata laittaa ne oikeisiin mittasuhteisiin.
Huomenna on uusi päivä ja kuten sanoin, et ole yksin. Voimia!

Meillä on 10-v poika ja meillä on ollut sama tilanne. Lapsi pelkää vanhempien kuolemista ja jne. Ei uskalla olla kotona yksin, koska kaikki muut voi sillä välin kuolla ja hän jää yksin...

Olemme käyneet perheneuvolassa asian tiimoilta, mutta sieltä ei juurikaan apuja saatu. Lähinnä vain pyysivät laittamaan paperille asioita, jotka helpottaa pojan yksinoloa. Esim. Soita äidille, soita isälle, soita mummolaan, ota pehmolelu kainaloon, pelaa Wiillä, katso joku kiva ja "pehmo" elokuva, kuuntele musiikkia yms.

Ompelin pojalle hänelle tärkeistä kankaista (hänen vanha pyyheliina ja hänen vanhat verhot) pehmon, joka on terapialelu hälle. Se otetaan esiin, kun pelottaa ja se on aina sängyssä ja poika sai koristella sitä itse. Laittoi tatuointeja, koruja ja arpia sille. :D

En voi luvata, että en kuole, eikä isäkään kuole, mutta voin luvata tulla aina kotiin ja soittaa muutoksista ja soittaa ihan muuten vain, että mitä kuuluu.

Yksi temppu, mitä olen pojan kanssa opetellut tekemään, on mielikuvaharjoitukset. Poika ajattelee kaksi minuuttia VAIN hyviä asioita. Hänen iloja ja onnellisia asioita, hänelle tärkeitä ja rakkaita asioita. Aivojen aineenvaihdunta siirtää pakokauhun ja pelon pois, kun aivot saavat ajatella vain positiivisia asioita. Poika sanoo, että se auttaa tosi paljon. Hän tekee harjoitusta pari kertaa päivässä ja aina, kun pelko ja hätä tulee.

Olemme käsitelleet tätä pelkoilua nyt pari kuukautta ja yksinolo alkaa onnistua jo. Pelko on hellittänyt, lapsi alkaa hallita sitä.

Lisäksi teetän pojalla yksinkertaisia harjoituksia, joilla harjoitan vaikeita tilanteita. Eli pelkoa päin vain. Pyydän/käsken tekemään sen, mikä on pelottavaa ja kehun vuolaasti onnistumista. En laita mahdottomiin tilanteisiin, vaan arvioin, mistä poika voi suoriutua. Tämä on auttanut todella, koska poika saa onnistumisenkokemuksia ja on itsekin iloinen onnistumisestaan.

On meitä muitakin, kokeilkaa noita. Jutelkaa, saunokaa vaikka ja jututa siellä. Saunaterapia tehoaa aikuiseenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja täällä;23664375:

Ajattelin vain, että luitko tuon minun juttuni. =) Tämä asia (lapsen pelko) oli ja on osin edelleen meillä tosi iso asia. Toivon todella, että teilläkin alkaa vähitellen helpottamaan.

Juuri juttelin tuon 10-v pojan kanssa ja poika oli iloinen, että enää ei pelota niin paljoa ja nyt uskaltaa tehdä asioita, mitkä ennen sai aikaan kauhean paniikin.

Vielä muutama viikko sitten luulin, että tästä ei selvitä, tämä on meille ylivoimainen, mutta nyt tiedän, että me päästään tästä yli.

Täällä nyt 27-vuotias nainen ja muistan kuin eilisen päivän minun aivan samanlaiset lapsuuden pelkotilat kuin pojallasi on. En edelleenkään tiedä mistä ihmeestä esim. vanhempien kuoleman pelko tuli, mutta se oli suuri. Mitään "parannuskeinoa" minulla ei ole kertoa, mutta varmasti puhuminen (=kuunteleminen) auttaa. Minä en aikoinani kertonut peloistani ja sain ne iän karttuessa hallintaan.
Voimia sinulle ja pojallesi!

Meillä koettiin viime syksyny järkyttävän voimakas pelon aika saman ikäisellä pojalla. Hän kävi kuraattorilla juttelemassa... ja kotona jauhettiin ja käytiin läpi kaikki mahdolliset asiat. Ajan myötä pelot helpotti. Olin itse äitinä välillä ihan epätoivoinen kun näki miten vaikeaa ja tuskaista on lapsella. Välillä hän sanoi haluavansa kuolla, niin voimakkaita oli ne pelot, eikä hän kaikkie pelkoa osannut edes määritellä. Nyt hän on ihana reipas koululainen ja sitä syksyistä aikaa vain joskus muistellaan ja ihmetellään ja ollaan onnellisia että siitä ajasta selvittiin. Voimia sinullekkin äiti, juttele juttele ja juttele lapsen kanssa ja hae apua esim perheneuvolasta jos ei ala helpottaa ja jos elämä käy liian raskaaksi.

kyllä itselläänkin mieleen noita samantyylisiä pelkotiloja olleen, en kyllä niistä puhunut silloin kellekkään. Pitää vaan yrittää selittää pojalle,että tuntemukset menevät jossain vaiheessa ohi. Selitin pojalle,että samanlailla välillä saan olla sydän kurkussa kun hän esimerkiksi lähtee johonkin uuteen paikkaan.;) Samassa lauseessa kysyin,että enkö voi häntä mihinkään päästää kun voi käydä jotain. Ainakin tuntui ymmärtävän mitä yritän esimerkilläni sanoa...Pakko vaan alkaa ottaa enemmän aikaa ihan juttelulle pojan kanssa jotta hän saa kertoa ongelmansa ihan samantien kun niitä kokee....Jotenkin vaan säikähtää kun asiat tulee yht äkkiä esille,kun kaiken on luulut olevan paremmin kuin hyvin. Siis ei asiat nyttenkään ole huonosti,mutta ennen poika ei oikeen puhua pukahtanut yhtikäs mitään ihmeellistä..;)

Tiijän, et on vanha ketju. Meillä vaan niin ajankohtainen tuon 10-vuotiaan pojan suhteen. Lisää neuvoja, kokemuksia ja rohkaisua kaipaisin. Onko muilla vastaavaa?

Hieman taustaa: Poitsu on hyvä koulussa (joskus liian vaativa itseään kohtaan), harrastaa "tosissaan" urheilua, on siinä lahjakas ja ihme kyllä uskaltaa ja on rohkea. Tämä on tuonut paljon uusia kavereita, onnistumisen iloa, hyvää fiilistä. Ollaan kannustettu ja tuettu noissa mielestäni ilman minkäänlaista painostusta.

Ongelma on tämä pimeä vuoden aika (syksyllä alkoi) ja varsinkin sunnuntai-illat. Miettii kuolemaa, kertoo jännittävänsä. Pohtii mielestäni aivan liikoja. Olen kuunnellut ja rauhoitellut parhaani mukaan. Päivät menee hyvin kavereiden ja harrastusten parissa. Kavereiden kanssa ulkona puuhastelu parasta lääkettä.

Toinen asia, joka on kielletty on on K18 pelit, leffat ja sarjat (ja yleensäkin ikärajan ylittävät matskut). Tämä on vain välillä todella vaikeaa, kun menee kavereiden luo ja siellä pelataan. On kertonut vain sitten katselevansa vierestä, kun ei itse saa pelata. Mitäs tuo sitten muuttaa? Ei mitään. Sama altistushan siinä tulee. Olen vain huomannut näiden pelkotilojen USEIN liittyvän tähän pelaamiseen.

Ollaan todella huolissaan ja on täysi työ olla näyttämättä tätä lapselle. Lisävinkit olisi tarpeen vai pitääkö tässä jo ammattiapua hakea? Kuitenkin on ihanaa, että löysin täältä tällaisen ketjun. Lisää kommentteja odotellen. =)

olen itse 10.v tyttö pelkään clowneja ja en saa unta olen valvonut jo monia vuosia pelkääkseni niitä miten saan apua tähän??
Hei joko olet saanut apua tähän pelkoosi? Suosittelisin sinua rukoilemaan, pelolla ei ole meihin oikeutta ja se väistyy kun pyydät sitä Jumalalta. Rukoile Jeesuksen Kristuksen nimessä ja kiitä. Kukaan muu ei voi sellaista turvaa ja rauhaa antaa kuin Hän, joka on kaikista voimallisin ja korkein. Meidän Luojamme. Usko vain, älä pelkää. Ole siunattu.

Hei joko olet saanut apua tähän pelkoosi? Suosittelisin sinua rukoilemaan, pelolla ei ole meihin oikeutta ja se väistyy kun pyydät sitä Jumalalta. Rukoile Jeesuksen Kristuksen nimessä ja kiitä. Kukaan muu ei voi sellaista turvaa ja rauhaa antaa kuin Hän, joka on kaikista voimallisin ja korkein. Meidän Luojamme. Usko vain, älä pelkää. Ole siunattu.
Siinä enkelitaulussa on ukkosen salama. Etkö sitä ole huomannut?