miten hoitaisit asian? kaverusten pippeleiden koskettelua koskee

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolissaan"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="tyttöjen äiti";22926109]Vaikea aihe... mutta mielestäni toimit ihan oikein. Tosin en välttämättä olis kieltäny poikia näkemästä, sillä eiköhän "lääkärileikit" oo ihan normaaleja pienillä lapsilla? Ja varmaan "kiinni jääminen" pelästytti pojat.[/QUOTE]

Mun mielestä ei oo normaalia, kun kolme vuotta vanhempi poika koskettelee viisivuotiasta...
Jos olisivat samanikäisiä ja vähän tutkisivat, niin en huolestuisi, mutta tuossa tilanteessa ilmoittaisin niin naapurin lapsen isälle, enkä kyllä antaisi lapsen enää leikkiä tuon lapsen kanssa.

[QUOTE="tyttöjen äiti";22926109]Vaikea aihe... mutta mielestäni toimit ihan oikein. Tosin en välttämättä olis kieltäny poikia näkemästä, sillä eiköhän "lääkärileikit" oo ihan normaaleja pienillä lapsilla? Ja varmaan "kiinni jääminen" pelästytti pojat.[/QUOTE]

Pyllyt ja muut vehkeet kiinnostaa lapsia aika-ajoin. Niiden vertailussa, lääkärileikeissä yms ei ole sinänsä mitään epänormaalia tai pahaa. En tiedä oliko hyvä vai paha asia, että sait tivattua lapseltasi tämän salaisuuden ulos. Ehkä se aiheutti hänelle häpeän tunteen, koska niin tuohduit.

Lapsen suojelemiseksi kannattaa kuitenkin puhua asiasta. En tosin ole varma mikä olisi paras tapa puhua. Ehkä jotakin tällaista:
etsi lasten kirja jossa käsitellään alastomuutta (muistaakseni yksi sellainen on esim ruotsalaisiessa Teemu ja Sanna -sarjassa)
lue kirjaa lapselle joskus kun on levollinen hetki
keskustele siitä että pojilla on pippeli
jutustele että pippeli on kiva juttu ja sillähän voi pissata
vastaa poikasi kysymyksiin jos hän niitä esittää
jos poikasi alkaa puhua leikeistään naapurinpojan kanssa, kuuntele ja voit sanoa, että toisten pippeleihin ei ole hyvän tavan mukaista koskettaa
sano että ei ole tapana antaa muiden koskettaa pippeliä, paitsi äiti voi auttaa pesemisessä ja itse sitä voi koskettaa ihan niin kuin omaa jalkaansakin
kerro että jos toinen haluaa koskettaa poikasi pippeliä, tämä voi sanoa ettei halua/ sellainen on tyhmää/ ja jos toinen ei usko, niin kannattaa tulla kotiin

Kun keskustelutuokio on ohi, siirtykää tekemään jotakin kivaa yhdessä

[QUOTE="Anna";22926379]Toimit kyllä kyseenalaisesti.

Sinun asiasi ei olisi olla mennyt naapurin lasta ojentamaan, toki jos tollaenn on sinulle kriisi niin asiasta olisit pojan isän kanssa voinut keskustella.

Jotenkin päällimäiseksi tulee tunne että poikasi on kyllä ollut ihan mukana eikä kokenut asiaa ahdistavaksi, koska eikait hän olisi sinne enää uudelleen mennyt. Ei kahdeksan vuotiaalla ole vielä niin suuria pakotteita viisisvuotiaalle antaa että suostuisi johonkin mikä tuntuu todella ahdistavalle. Luultavasti ainut ahdistava asia onkin tuo sinun tenttaus, tivaus ja asian häpeälliseksi tekeminen.

Tollaset leikit, vielä 8-vuotiaallakin, on aivan normaaleja. Kuin myös eri ikäisillä sisaruksillakin vielä nuoremmalla iällä.[/QUOTE]

meiän poika ns jumaloi tätä vanhempaa poikaa ja tekee mitä vaan se keksii pyytää. en yhtään ihmettele jos se on menny pojan pyytämänä sinne uudelleen, koska poika on sitten hänen kaveri. en kiellä etteikö meiänki poika ole ollu sielä samalla lailla mutta hänen mukaan naapurin poika on ehdotellu semmosia.
ja kyllä minusta on oikeen mennä sanomaan naapurin pojalle jos jotaki on sattunu. valehtelu yms on väärin, ja meillä olen ainaki yrittäny sitä saaha iskostettua pojalle. naapurin pojan isäki on sanonu että sitä saa komentaa jos tekee jotaki väärin. ja minähän komennan jos huomaan siihen aihetta. monestikki olen komentanu esin jos leikit on kauhian rajuja tai muuta vastaavaa.
ja tuo asia on semmonen mistä saa ja pitää pystyä puhumaan. hiljaako mulla ois pitäny olla???

Meidän pojalla on 2½ vuotta vanha serkkulikka. Kun serkku oli 6 v ja meidän poika 4 v, niin leikkivät myös nakuleikkejä, joissa pojan kertoman mukaan serkkulikka oli esim. imenyt pojan pippeliä. Nämä leikit ovat jääneet, kun ovat muutaman vuoden vanhempia.
TUo nyt ei ainakaan ole enää normaalia. Ensinnäkin, mistä ihmeestä tuon ikäiset lapset ovat oppineet tuollaista?!? Kannattaisi vähän tarkemmin vahtia ja kasvattaa niitä lapsi.

Mun mielestä ei oo normaalia, kun kolme vuotta vanhempi poika koskettelee viisivuotiasta...
Jos olisivat samanikäisiä ja vähän tutkisivat, niin en huolestuisi, mutta tuossa tilanteessa ilmoittaisin niin naapurin lapsen isälle, enkä kyllä antaisi lapsen enää leikkiä tuon lapsen kanssa.

aivan näin minäki olen ajatellu. ikäero on se joka tekee tilanteesta minusta huolestuttavan.

[QUOTE="Anna";22926379]Toimit kyllä kyseenalaisesti.

Sinun asiasi ei olisi olla mennyt naapurin lasta ojentamaan, toki jos tollaenn on sinulle kriisi niin asiasta olisit pojan isän kanssa voinut keskustella.

Jo.[/QUOTE]

Todellakin on vanhemman asia mennä ojentamaan naapurin lasta, jos tämän oma vanhempi ei ole paikalla ja lapsi tekee jotain omalle lapselle.

Tässä minua (ammatti-ihmisenä) häiritsee se, että toinen poika oli jo 8v. Tällainen lääkärileikki on ihan normaalia noin 5 vuotiailla, mutta ei enää 8 vuotiailla. Toisaalta 8 vuotiaiden pitäisi olla aika "neutraalilla alueella", ymmärtää jo toisen intimiteetti mutta toisaalta normioloissa kasvaneen lapsen ei seksuaalisuudesta pitäisi vielä tuon ikäisenä juuri tietää. tPistää miettimään mitkä ovat toisen pojan taustat, onko voinut joutua jollain tasolla seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi, nähnyt enemmän kuin olisi pitänyt nähdä yms muuta tunneelämän kehityksen häiriötä (kun vielä asuu isällään, joka on ehkä kuitenkin aivan normitilanteesta poikkeava juttu).

Jouduin itse ammattini puolesta selvittämään vastikään tilannetta, jossa 8v tyttö oli pakottanut 13v poikaa näyttämään pippelinsä (ja lisäksi otti häneltä jollain tasolla suihin.. poika oli lievästi kehitysvammainen ja siksi suostui tähän). Lastenpsykiatrit olivat jo ennen tyttöä tavattuaankaan sitä mieltä, että tällainen käytös tuon ikäiseltä kertoo vakavasta häiriintymisestä ja todnäk insestisistä kokemuksisra. Tilanne on toki eri ja vakavampi kun tässä tapauksessa (toki ap ei ilm tiedä mitä pippelien kanssa saunassa todella tehtiin), mutta tosiaan 8v lapsen ei pitäisi kovasti tietää vielä seksuaalisuudesta.

[QUOTE="äiti";22926446]Pyllyt ja muut vehkeet kiinnostaa lapsia aika-ajoin. Niiden vertailussa, lääkärileikeissä yms ei ole sinänsä mitään epänormaalia tai pahaa. En tiedä oliko hyvä vai paha asia, että sait tivattua lapseltasi tämän salaisuuden ulos. Ehkä se aiheutti hänelle häpeän tunteen, koska niin tuohduit.

Lapsen suojelemiseksi kannattaa kuitenkin puhua asiasta. En tosin ole varma mikä olisi paras tapa puhua. Ehkä jotakin tällaista:
etsi lasten kirja jossa käsitellään alastomuutta (muistaakseni yksi sellainen on esim ruotsalaisiessa Teemu ja Sanna -sarjassa)
lue kirjaa lapselle joskus kun on levollinen hetki
keskustele siitä että pojilla on pippeli
jutustele että pippeli on kiva juttu ja sillähän voi pissata
vastaa poikasi kysymyksiin jos hän niitä esittää
jos poikasi alkaa puhua leikeistään naapurinpojan kanssa, kuuntele ja voit sanoa, että toisten pippeleihin ei ole hyvän tavan mukaista koskettaa
sano että ei ole tapana antaa muiden koskettaa pippeliä, paitsi äiti voi auttaa pesemisessä ja itse sitä voi koskettaa ihan niin kuin omaa jalkaansakin
kerro että jos toinen haluaa koskettaa poikasi pippeliä, tämä voi sanoa ettei halua/ sellainen on tyhmää/ ja jos toinen ei usko, niin kannattaa tulla kotiin

Kun keskustelutuokio on ohi, siirtykää tekemään jotakin kivaa yhdessä[/QUOTE]

kiitos asiallisesta vastauksesta :) näin taidan tehä.

[QUOTE="huolissaan";22926473]aivan näin minäki olen ajatellu. ikäero on se joka tekee tilanteesta minusta huolestuttavan.[/QUOTE]

Mun mielestä ikäerolla ei ole mitään tekemistä tässä tilanteessa, jossa vanhempikin on kuitenkin vasta 8v. Ei ton ikäinen osaa vielä mitään seksuaalista siinä tilanteessa nähdä.

[QUOTE="huolissaan";22926473]aivan näin minäki olen ajatellu. ikäero on se joka tekee tilanteesta minusta huolestuttavan.[/QUOTE]

Näin mäkin ajattelen. Lisäksi en itse kyllä hyväksyisi hiljaa jos tietäsin että joku räpläisi mun tyttöjen alapäitä. Kyllä ala-asteikäisen pitäisi jo tietää ettei toisten alapäihin voi koskea.

• Tykkää
Reactions: Lispetti
Tässä minua (ammatti-ihmisenä) häiritsee se, että toinen poika oli jo 8v. Tällainen lääkärileikki on ihan normaalia noin 5 vuotiailla, mutta ei enää 8 vuotiailla. Toisaalta 8 vuotiaiden pitäisi olla aika "neutraalilla alueella", ymmärtää jo toisen intimiteetti mutta toisaalta normioloissa kasvaneen lapsen ei seksuaalisuudesta pitäisi vielä tuon ikäisenä juuri tietää. tPistää miettimään mitkä ovat toisen pojan taustat, onko voinut joutua jollain tasolla seksuaalisen hyväksikäytön kohteeksi, nähnyt enemmän kuin olisi pitänyt nähdä yms muuta tunneelämän kehityksen häiriötä (kun vielä asuu isällään, joka on ehkä kuitenkin aivan normitilanteesta poikkeava juttu).

Jouduin itse ammattini puolesta selvittämään vastikään tilannetta, jossa 8v tyttö oli pakottanut 13v poikaa näyttämään pippelinsä (ja lisäksi otti häneltä jollain tasolla suihin.. poika oli lievästi kehitysvammainen ja siksi suostui tähän). Lastenpsykiatrit olivat jo ennen tyttöä tavattuaankaan sitä mieltä, että tällainen käytös tuon ikäiseltä kertoo vakavasta häiriintymisestä ja todnäk insestisistä kokemuksisra. Tilanne on toki eri ja vakavampi kun tässä tapauksessa (toki ap ei ilm tiedä mitä pippelien kanssa saunassa todella tehtiin), mutta tosiaan 8v lapsen ei pitäisi kovasti tietää vielä seksuaalisuudesta.

tämmösiä ajatuksia minunki päässä on pyörinyt siitä hetkestä kun asiasta kuulin. pojan isä ei kiellä juuri mistään asiasta, antaa kaiken periksi. poika itsekki sano yhesti kun hain omaa lasta sieltä pois ( kello oli jo aika paljon eikä poika olis halunnu vielä lähtiä kotia ) että äitit on tuommosia komentelijoita. isä antaa tehdä mitä vaan..
niin, en todellisuudessa tiedä mitä saunassa sattu, kysyin vaan että millä kosketteli pippeliä, niin sanoi että kädellä. enempää en ole vielä kysellyt kun ajattelin jutella sitten kun on rauhallisempaa ( pikkuveli kaks vee, pyörii koko ajan ympärillä )

[QUOTE="Sara";22926507]Mun mielestä ikäerolla ei ole mitään tekemistä tässä tilanteessa, jossa vanhempikin on kuitenkin vasta 8v. Ei ton ikäinen osaa vielä mitään seksuaalista siinä tilanteessa nähdä.[/QUOTE]

Ei voikaan nähdä. Mutta jos asiaan ei puutu niin tämä 8-vuotias pitää tuota ihan sallittuna asiana. Kyllähän me vanhemmat kiellämme lapsiamme monessakin asiassa joka ei ole sopivaa. Onko tuo mielestänne sopivaa? Mun mielestä ei. Oma keho on oma, siihen voi koskea yksikseen mutta että toisten pippeleihin. Mitäs sitten kun se pippeli alkaa kasvaa, siis kosketuksesta? Kun sekin on kivaa niin missä se raja sitten kulkee? Vai onko sekin sallittua kun "eihän ne lapset näe siinä mitään seksuaalista". Kyllä meidän aikuisten on osoitettava mikä on sallittua ja mikä ei. Muuten sen tekee yhteiskunta jossain vaiheessa.

• Tykkää
[QUOTE="Sara";22926507]Mun mielestä ikäerolla ei ole mitään tekemistä tässä tilanteessa, jossa vanhempikin on kuitenkin vasta 8v. Ei ton ikäinen osaa vielä mitään seksuaalista siinä tilanteessa nähdä.[/QUOTE]

luulen ihan toisin :/

[QUOTE="huolissaan";22926577]aivan näin! toivon että nuo muutamat joiden mielestä se on ok, miettisivät oman lapsen kohdalle..[/QUOTE]

En sano, että asia on ok! Asiaan pitää toki puuttua, mutta ei vääntää siitä sairasta ja kieroutunutta, koska asia on hyvin todennäköisesti ok. TOki asiasta kannattaa isälle mainita ja sanoa pojille, että itsekseen voivat tutkia, eivät keskenään.

[QUOTE="Anna";22926379]
[/QUOTE]

Lässyn lässyn... kyllä niitä naapurinpoikiakin saa ojentaa ja pitääkin. Aikuinen tekee aikuisen velvollisuuden ja kertoo sille naapurinpojalle, että vain omaa pippeliä kosketaan, ei muiden!

• Tykkää
[QUOTE="Tiina";22926650]En sano, että asia on ok! Asiaan pitää toki puuttua, mutta ei vääntää siitä sairasta ja kieroutunutta, koska asia on hyvin todennäköisesti ok. TOki asiasta kannattaa isälle mainita ja sanoa pojille, että itsekseen voivat tutkia, eivät keskenään.[/QUOTE]

näinhän juuri tein, puutuin asiaan. mainitsen pojan isällekki asiasta. ja sanoin pojalle jo että itsekseen voi tutkia. en väännä asiasta kieroutunutta, mutta eihän tuo normiakaan ole.

niinpä ei 8v näe poikaasi kiihottavana vaan jännänä leikkinä murros ikä kummallakin on vielä kaukana norm. vasta ylä-asteella mietitään tyttö/poika ystävää

.

[QUOTE="niinpä";29995080]niinpä ei 8v näe poikaasi kiihottavana vaan jännänä leikkinä murros ikä kummallakin on vielä kaukana norm. vasta ylä-asteella mietitään tyttö/poika ystävää

.[/QUOTE]
toki tapahtuneesta on jo kulunut 3,5v että asia voi olla hiukan eri

Mä näkisin että on aika outoja nää joidenkin vastaukset.:O

Naapurin 8v pojalla ei ole mitään asiaa koska sinun pienen poikasi yksityisasioihin. PISTE.

Se että olet puuttunut asiaan paniikissa (ymmärrettävää) noin, ei ehkä ole se paras tapa, mutta saitpahan tilanteen tuolla tavoin haltuun.
Tottakai lapset ovat uteliaita sillä tavalla ihan ymmärrettävää. Katsella saa, vertailla ja puhua värkeistä, mutta eipä sinne tarvitse vieraan koskea ilman lupaa.
Onhan tämä ristiriitainen ja kiistelty teema, ehkä jopa tabu. Mutta eiköhän se kultainen keskitie tähänkin asiaan löydy.

Mikäs tuollaisessa sallivassa tilanteessa estää naapurin setää koskemasta lastenne yksityisasioihin? Kerrotteko lapsillenne että naapurin 8v saa koskea mutta hänen isä ei???

En nyt sano että tuossa välttämättä olisi mitään seksuaalista mukana, mutta eipä tuo seksuaalisen mielihyvän haku tuon ikäisellä tavatontakaan ole! Tiedä mitä se vanhempi keksii ajansaatossa jos kukaan ei pistä stoppia asialle. 8 vuotias saattaa todellakin tietää jo paremmin.

Muutenkin katselisin onko tuo vanhempi poika varmasti hyvää seuraa lapselle. Tuollainen yliote lapsestasi on huono juttu jos vanhemmalla pojalla on taipumusta toimia typerästi. Olisin valvovana silmänä hetken aikaa ja imoittaisin tilanteesta 8v:n isälle.

Lässyn lässyn... kyllä niitä naapurinpoikiakin saa ojentaa ja pitääkin. Aikuinen tekee aikuisen velvollisuuden ja kertoo sille naapurinpojalle, että vain omaa pippeliä kosketaan, ei muiden!

Totta hitossa!

Ei tietenkään kosketa ilman lupaa, mutta miksi muuten lapset eivät saisi tutkia toistensa yksityisalueita, jos se molempia kiinnostaa? Minusta ei ole aikuisen asia puuttua lapsen seksuaalisuuden tutkiskeluun ja kehitykseen, jos se tapahtuu kehitystasoltaan suunnilleen samanikäisten lasten kesken eikä kumpikaan heistä koe sitä ahdistavana.

meillä viis vuotias poika ja naapurissa kahdeksan vuotias poika.he ovat leikkineet monet kerrat yhdessa meillä ja naapurissa. poika asuu isänsä kanssa kahdestaan. tänään sitten poikamme meni ulos yksistään leikkimään hetkeksi ja jonku ajan päästä huomasin että meni ilman lupaa naapuriin leikkimään. vähän ajan päästä menin sitten hakemaan tätä pois sieltä, ja naapurin isä ei ollut kotona.
ovi oli auki niinku aina heillä päivisin, ja menin sisään. huutelin hetken poikaamme nimeltä eikä kuulunut mitään. menin peremmälle ja huomasin että vessan ovi oli lukossa. huutelin taas poikaa nimeltä ja kohta kuulu vessasta kun naapurin poika huusi että ne on kakalla sielä, pitäs oottaa hetki mulla vielä. kuulin heti että ne ei ollu kakalla kun ääni tuli kauempaa saunan puolelta ( samassa tilassa wc ja sauna, pönttö lähellä vessan ovea ). huusin että nyt aukaskaa ovi kun mulla on asiaa pojalleni. naapurin poika huusi että ei vielä, oota vähän. kyselin oven läpi että mitä tekevät sielä saunassa, ja naapurin poika sano että leikkivät. komensin jo isommalla äänellä aukasemaan ovea heti, uhkasin halea jonkun meisselinki millä aukaen itse oven jos eivät aukase heti.
kohta tulivat aukasemaan, ja tulivat pois sieltä. kysyin että mitä tekivät siellä ja ne mietti hiljasina vähän aikaa että mitä sanovat. sitten vaan että leikkivät muka hirviöleikkiä. en uskonut kun näin silmistä jo että valehtelevat. komensin pojan laittamaan ulkovaatteet ja tulemaan kotia. kun tuli, niin aloin kyselemään vähän enemmän että mitä tekivät, ja poika oli oikeen vaikeana. ei halunnut millään sanoa, sanoi vaan että pelkää sanoa. lopulta kysyin suoraan että koskettelitteko pippeliä sielä. ensin poika sanoi että ei, mutta lopulta itkun kans että naapurin poika koski hänen pippeliin.
kerroin että se ei ole normaalia kosketella tai antaa toisten kosketella tai katsella sen pippeliä,selitin samalla että itse voi koskea itseensä jos haluaa yms. ja samalla sanoin että sillä ei ole enää mitään asiaa naapuriin eikä pojalla meille.
luulis nyt sen ikäsen pojan jo ymmärtävän mitä saa tehdä ja mitä ei. siis varsinki tuon naapurin pojan joka on jo kahdeksan.
sitten kyselin tarkemmin ja poika myönsi että sitä on tapahtunu sielä ennenki.
oli kovasti pahoilla mielin tapahtuneesta, ja ehkä vähän helpottunutki kun asia tuli nyt ilmi. soitin miehelleni asiasta myös ( kerkesi lähteä vähän aikasemmin jo töihin ), ja kävin sanomassa naapurin pojallekki että tiedän mitä ne teki vessassa ja selitin että se on väärin, eikä meiän poika saa tulla sinne enää.
toiminkohan oikein? vieläki oon ihan tärinöissään vihasta.....
pitäskö sanoa naapurin pojan isälle asiasta? en usko että se poika itse kertoo sille. pojan äidin numeroa mulla ei olekkaan kun en ole tavannut kun pari kertaa ohimennen. poika on v.loput yleensä sielä äitinsä luona.
Kyllä tuo on ihan normaalia ett toisten pippeleitä kosketaan vaikka ei sais voin myöntää ett kyllä mäkin oon koskenut mun siskon pimppiä ja katellu kun se itsetyydyttä orgasmiin asti ja jotkut kaveritkin runkkaa yhessä vetää kaverin pippelistä siemesyökyyn asti ja sillee ihan normaalia mutt ett ei sais enää olla kavereita ei oo oikein vaikka pippeliä on koskenut niin sais kyllä olla kaveri mutt ne pippeli jutut stop

Yhteistyössä