10-vuotias ei tiedä mistä vauvat tulee!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja järkyttynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

järkyttynyt

Vieras
Ystävän lapsi oli kylässä ja kun itse olen raskaana ja puhuttiin vauvajutuista ja kysyin sitten että miten se vauva sinne mahaan tulee, niin tyttö vastas vaan ettei tiedä. Eikö 10-vuotiaalle ois pitäny jo kertoa?

Ei muute tienny tyttö mitä menkat on, kiva jos ne alkaa ja kohta...

No ei tuo minusta kauhean erikoista ole. Ei kai nyt 10- vuotiaan kuulukkaan kauhean yksityiskohtaisesti tietää miten lapsia tehdään ja kuukutisistakin puhutaan kouluterveydenhoitajillakin vasta 11- vuotiaana.

Ja toisaalta voipa olla ettei tyttö ole kehdannut sinulle kertoa vaikka olisi tiennytkin.

Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt:
Ystävän lapsi oli kylässä ja kun itse olen raskaana ja puhuttiin vauvajutuista ja kysyin sitten että miten se vauva sinne mahaan tulee, niin tyttö vastas vaan ettei tiedä. Eikö 10-vuotiaalle ois pitäny jo kertoa?

No yök SUA! Minkä takia 10-vuotiaan pitäs sulle kertoo, kuinka ne lapset tulee, kai sä sen tiedät??? Oot idiootti, jos kysyt tommosta tuon ikäseltä!

Alkuperäinen kirjoittaja Perskärpänen:
En kyllä olisi minäkään keneltäkään 10-vuotiaalta kysynyt, että kuinkas ne lapset saavat alkunsa.

Se on niin päin, että lapsi kysyy omilta vanhemmiltaa, jotka sitten kertovat. :D Tai niin sen kuuluu mennä, tuommoinen kysely joltain muulta tätiltä on kiusallista.

miksi pitäis tietää?? se on vielä ihan lapsi. ja ehkä vanhemmat kertoo ,kun se on ajankoihtaista en mäkään kertois jos ei itse kysy... enkä nyt tarkoita ,että pitäisin seksivalistuksen kun muksu on esim 17v ,mutta en mä vielä 10v alkais kertoo ihan kaikkee...

Alkuperäinen kirjoittaja tasmaanian tuholainen:
miksi pitäis tietää?? se on vielä ihan lapsi. ja ehkä vanhemmat kertoo ,kun se on ajankoihtaista en mäkään kertois jos ei itse kysy... enkä nyt tarkoita ,että pitäisin seksivalistuksen kun muksu on esim 17v ,mutta en mä vielä 10v alkais kertoo ihan kaikkee...

Mun lapset kysyy, toinen on 9 ja toinen 4. Molemmille kerron sitä mukaa kun kysyvät. Eilen isompi sanoi, etten ole kertonut ihan kaikkea ja sanoin sille, että koska hän ei ole kysynyt kaikkea. Sanoin, että yritän olla hyvä äiti ja vastata kysymyksiin, mutta en tyrkyttää tietoa tai ahdistaa sillä. Sanoin, että kysyä saa aina.

En kyllä olisi minäkään keneltäkään 10-vuotiaalta kysynyt, että kuinkas ne lapset saavat alkunsa.

Päädyttiin vaan puhumaan siitä kun tyttö oli kiinnostunut mun raskaudesta ja vauvoista ja kun tyttö sanoi ettei tiedä mistä vauvat tulee, niin itse vielä kysyi että miten.

Kyl musta 10-vuotias vois ainakin jollakin tavalla tietää miten vauvat saadaan alulle, esim. vaan että siihen vaaditaan mies ja nainen. Katottiin myös meidän häitä jossa 2 naista meni naimisiin, niin tyttö kysyi voiko kaksi naista saada lapsia.

Alkuperäinen kirjoittaja tasmaanian tuholainen:

Mun esikoinen on tiennyt 5-vuotiaasta asti, miten lapset saavat alkunsa. Halusin selvittää sen hänelle itse ennen eskaria, ennen kuin joku mahdollisesti ehtii kertomaan hänelle jotakin epämääräistä tai aivan väärää. Mä lainasin kirjastosta kirjan, jossa asia kerrottiin tosi kivasti ja jossa ei ollut mitään tökeröjä kuvia. Sen avulla homma hoitui tosi helposti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Päädyttiin vaan puhumaan siitä kun tyttö oli kiinnostunut mun raskaudesta ja vauvoista ja kun tyttö sanoi ettei tiedä mistä vauvat tulee, niin itse vielä kysyi että miten.

Äsken sä kyllä kirjoitit, että sinä kysyit, että miten ne lapset saavat alkunsa.

Kyl musta 10-vuotias vois ainakin jollakin tavalla tietää miten vauvat saadaan alulle, esim. vaan että siihen vaaditaan mies ja nainen. Katottiin myös meidän häitä jossa 2 naista meni naimisiin, niin tyttö kysyi voiko kaksi naista saada lapsia.

Aijaa, no sitten. Kiva että kerroit hänelle. Mäkin oon omille kertonut aina sen verran, kuin kysyvät. Meillä puhutaan ainakin kaikesta. Itse en tiennyt paljoa, kun aloin seurustella, en tiennyt edes mikä on erektio enkä ymmärtänyt, että penis kovettuu. Olisi ollut kiva, että olis voinut kysyä...

Mä kysyin yhden kerran, mistä lapset tulee, mutta mulle vastattiin niin ylimalkaisesti, vaan että kun äiti ja isä on lähekkäin, niin tajusin, ettei siitä saa puhua.

Alkuperäinen kirjoittaja järkyttynyt:

Miksi kysyit? Halusitko kuulla 10-vuotiaan suusta kuinka sua on pantu? Omituista... sangen omituista.

:o

Tyttöni on 10-vuotias ja hänen saman ikäisellä kaverillaan on kuukautiset jo alkanut, joten kyllä mun mielestä on jo vähän pimennossa kasvanut, jos ei tiedä kuukautisista tai lisääntymisestä mitään...

Äsken sä kyllä kirjoitit, että sinä kysyit, että miten ne lapset saavat alkunsa.

Niinpä...

Siis kyllähän mä kysyinkin ja kun tyttö vastas ettei tiedä niin kysyi sitten että miten. Enkä mä suoraan silleen kysyny, vaan sanoin tyyliin "miten se vauva sinne mahaan on tullu" kun puhuttiin vauvasta.

Siis kyllähän mä kysyinkin ja kun tyttö vastas ettei tiedä niin kysyi sitten että miten. Enkä mä suoraan silleen kysyny, vaan sanoin tyyliin "miten se vauva sinne mahaan on tullu" kun puhuttiin vauvasta.

Ehkä tyttö vaan teeskenteli ettei tiennyt kun aikuinen nainen joka on itse raskaana on niin tyhmä että kysyy siltä tuollaista...

mun tyttö on 9 v ja tietää "suurin piirtein" menkoista ja raskaaksi tulosta..tyttö kyselee multa mitä milloinkin..ja hyvä vaan että kyselee,tietenkään mitään yksityiskohtaisia selostuksia en anna..vaan siten,että sen ikäinen lapsi ymmärtää..

Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:

Aijaa, no sitten. Kiva että kerroit hänelle. Mäkin oon omille kertonut aina sen verran, kuin kysyvät. Meillä puhutaan ainakin kaikesta. Itse en tiennyt paljoa, kun aloin seurustella, en tiennyt edes mikä on erektio enkä ymmärtänyt, että penis kovettuu. Olisi ollut kiva, että olis voinut kysyä...

Mä kysyin yhden kerran, mistä lapset tulee, mutta mulle vastattiin niin ylimalkaisesti, vaan että kun äiti ja isä on lähekkäin, niin tajusin, ettei siitä saa puhua.

En kertonu tytölle, vaan sanoin että kysy sitten äidiltä.

Pitäisi muistaa, että lapset kehittyy eri tahtiin - ei vain vauvana, ei vain leikki-ikäisenä, vaan myös kouluiässä.
Lapsia kiinnostaa eri asiat.
Ehkä tuon lapsen lähipiirissä ei ole vauvoja, raskaana olevia naisia jne tms.

Minulle tapahtui tämmoinen, kun olin aika isokokoisena raskaana.
8 v tyttölapsi istui hajareisin hiekkalaatikolla ja teki hiekkakakkuja ja kysyi minulta, voiko lapsi tulla raskaaksi, - en muista enää kysymyksen muotoa, mutta tuota hän tarkoitti. Hän kysyi myös, voiko poika, lapsi siis, tulla isäksi.

Koska tyttö ei ollut oma lapsi, tuttu kylläkin, enkä tiennyt miten paljon kotona oli aiheesta puhuttu, mutta vastasin lyhyesti tuohon. Sanoin, että ei voi, lapset eivät voi saada lapsia, ja vastasin myös jotain sellaiste, että se mitä aikuiset tekee, että saadaan lapsia, sitä ei saa lapset tehdä, mutta en muista oikeasti enää miten vastauksen muotoilin, hyvin lapsilähtöisesti mielestäni, koska lapsi tyytyi vastaukseen ilman lisäkyskymyksiä.

Samainen tyttö on kohta 14 v.
En tiedä tietääkö hän yksityiskohtia vauvojen suhteen, mutta hän tietää kuukautisista yms. koulussa on puhuttu. Menkat hänellä ei vielä ole alkaneet.

Niin, unohduin muistelemaan, mutta tarkoitus oli kertoa, että pimennosta ei ole kyse, vaan siitä että kaikkiA LAPSIA ei kiinnosta samat asiat.

ja minusta tällaisten asioiden kertominen pitää lähteä lapsesta itsestään. Ei sitä tietoa kerrota ja tuputeta, että tulepas tänne Vilma-petteri, äiti kertoo miten olet alkusi saanut ja katso tässä on kukka ja tässä mehiläinen eli oikeasti emätin ja penis tai ....

Minulla leikkii autoilla kohta 6 v poika. Vaikka talossa taapertaa nuorempikin sisarus, eli hän on nähnyt äidin raskauden ja vastasyntyneen sisarensa, ei hän ole ikinä, kertaakaan, koskaan, kysynyt, MITEN vauva sinne mahaan menee tai MITEN se sieltä pois tulee.

En ole viitsinyt väkisin alkaa selitellä anatomiaa tai biologiaa, ajattelin että kerron sitten kun on kiinnostunut.
Voipi olla jo aika iso koululainen ennenkuin kiinnostusta ilmenee.

Alkuperäinen kirjoittaja voi ei :
Pitäisi muistaa, että lapset kehittyy eri tahtiin - ei vain vauvana, ei vain leikki-ikäisenä, vaan myös kouluiässä.
Lapsia kiinnostaa eri asiat.
Ehkä tuon lapsen lähipiirissä ei ole vauvoja, raskaana olevia naisia jne tms.

Minulle tapahtui tämmoinen, kun olin aika isokokoisena raskaana.
8 v tyttölapsi istui hajareisin hiekkalaatikolla ja teki hiekkakakkuja ja kysyi minulta, voiko lapsi tulla raskaaksi, - en muista enää kysymyksen muotoa, mutta tuota hän tarkoitti. Hän kysyi myös, voiko poika, lapsi siis, tulla isäksi.

Koska tyttö ei ollut oma lapsi, tuttu kylläkin, enkä tiennyt miten paljon kotona oli aiheesta puhuttu, mutta vastasin lyhyesti tuohon. Sanoin, että ei voi, lapset eivät voi saada lapsia, ja vastasin myös jotain sellaiste, että se mitä aikuiset tekee, että saadaan lapsia, sitä ei saa lapset tehdä, mutta en muista oikeasti enää miten vastauksen muotoilin, hyvin lapsilähtöisesti mielestäni, koska lapsi tyytyi vastaukseen ilman lisäkyskymyksiä.

Samainen tyttö on kohta 14 v.
En tiedä tietääkö hän yksityiskohtia vauvojen suhteen, mutta hän tietää kuukautisista yms. koulussa on puhuttu. Menkat hänellä ei vielä ole alkaneet.

Joo, tietenkin lapset kehittyy eri tahtiin, mutta tää tyttö vaikutti olevan kiinnostunut. Ei kyllä oo iso yllätys et tyttö ei tienny lisääntymisestä kun kaverin lapsen kasvatuskin on vähän sitä ja tätä. Tyttö joutui laittaa jo 5-vuotiaana itsensä iltakuntoon (pestä hampaat) ja iltasatu luetaan harvoin.

Nyt kun laitoin tytön nukkumaan halusi hän jutella, eli kaipaa ehkä keskustelua äitinsä kanssa. Oon myös huomannu että tyttö on pimennossa aika monessa muussakin asiassa.

Me ollaan nyt 7-vuotiaan kanssa luettu lapsille tarkoitettuja kirjoja joissa on kerrottu aika tarkastikkin osassa miten vauva saa alkunsa ja kehittyy äidin vatsassa. Tyttö on kiinnostunut, mutta ottaa asiat aika neutraalisti. Meille tulossa vauva syksyllä niin asia kiinnostaa joka tapauksessa. Miksi ei tarjota oikeaa tietoa mukavassa paketissa sen sijaan että yrittäisi itse keksiä jotain selityksiä. Lapsi samalla toivottavasti huomaa että voi vapaasti keskustella asioista kotona.

Yhteistyössä