16v ja raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja apua
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja apua:
eli siis pohjaltakin voi nousta huipulle ! :)
itse olen menossa nuorten psykiatriselle osastolle juttelemaan lähiaikoina. ihan siis sen takia että raiskauksen myötä aloin kärsiä paniikkihäiriöstä mikä yleensäkkin lähtee juttelemalla asiasta ammattiauttajan kanssa. tätä kautta hän voisi ohjailla oikeiden ihmisten luokse ja voisin siis saada jonkin näköistä vertaistukea.
Ei kyllä oikeastaan harmita yhtään vaikka sainkin opiskelupaikkani yli 600 joukosta mistä minut mukaan lukien valittiin vain 25 opiskelijaa. sinnehän menee. katsellaan sitten parin vuoden päästä jos jotain alkaisi opiskelemaan :)

Voithan sä alottaa koulun ja keskeyttää äitiysloman ajaks. =)
Pohjalta on tie vaan ylös ;)

jos sinulla vuoden vaihteessa todettu kohdun repeämä, niin miten se parantunut? kannattaisiko keskustella lääkärin kanssa ensin millainen riski raskaus ylipäätään on? ja miettiä sitten vasta pidätkö lapsen vai et.

Ala opiskelemaan ja pidä sit vuoden tauko kun lapsi syntyy. Sit lapsi päiväkotiin ja voit jatkaa opintoja :) Päivähoitomaksut on tosi pieniä opiskelijoille jos ei oo muita tuloja...

Mä oon opiskellu täyspäiväisesti koko äitiysloman (yliopistossa ) ja sit ku vauva menee tarhaan ni on päivät paljo lyhempiä kuin jos olisin täyspäivätyössä :)

Samaa mietin kuin edellinen kirjoittaja, eli kannattaisi selvittää onko sinulle yleensä fyysisesti turvallista viedä raskautta läpi.

Ja todellakin kannattaa ottaa opiskelupaikka vastaan, ehdithän sinä suorittaa kokonaisen lukukauden joka tapauksessa.

Minä pitäisin lapsen. Alku voi olla hankalaa mutta mieti niitä positiivisia asioita mitä ne herättää. Olet kypsä 16 vuotias kun uskalsit kirjoittaa tänne. Kirjoitit, että sinulla on sisko joka lupasi autta. Yhteiskunta auttaa myös katsoppa seuraavaa linkkiä;

http://www.tyttojentalo.fi/fi/yleista/nuoret+aidit/

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja butalis:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm. Kirjoitus viittaa vähän vanhempaan henkilöön, eikä 16 vuotiaaseen...
Mutta sinun asemassa tekisin abortin.

mietin ihan samaa, sis ton kirjoittajan iän suhteen

Joo, kirjoittaja ei todellakaan ole 16 vuotias. Selvästi huomaa sen.
Minkähän laisia palikoita te olette, jos ette olisi vastaavaa tekstiä saaneet aikaan 16-vuotiaana?

Ministeri Anni Sinnemäki oli teiniäiti. Samoin lukioaikoinani rinnakkaisluokan tyttö tuli lukion ekaluokalla raskaaksi ja piti lapsen. Hankki kuitenkin itselleen yliopistokoulutuksen ja on nyt hyvässä virassa.

Hei! Tarinasi kuulostaa kovin tutulta :) Itselle kävi samoin ollessani myös 16-vuotias. Tällöin kuitenkin päädyin aborttiin, sillä elämäni oli hyvin tasapainoton (olin lastenkodissa jne), enkä ole asiaa sen jälkeen katunut, koska tiedän ettei minusta vielä tällöin olisi ollut äidiksi. Sinä kuitenkin kuulostat PALJON kypsemmältä kuin itse sinun iässäsi ja tekstistäsi voi huomata, että mikäli tekisit abortin, se vaivaisi sinua vielä pitkään. Tottakai 16-vuotias on vielä lapsi itsekin ja hyvin nuori vanhemmaksi, mutta nuorempiakin on :) Yhteiskunta tukee kuitenkin sen verran, että toimeen tulee ja varmasti neuvolassa osataan antaa myös neuvoja ja tukea, mikäli lapsen pidät ja todennäköisesti kaupungissasi on myös muita nuoria äitejä, keiden kanssa vaihtaa ajatuksia :) 9kk on kuitenkin nuoren elämässä loppupeleissä hyvin pitkä aika, jossa ehtii tottua ajatukseen vanhemmuudesta ja jos vielä loppuvaiheessa raskauttakin tuntuu, ettei sinusta ole äidiksi, adoptiotahan voi miettiä vielä silloinkin, ei päätöksiä vielä tarvitse sen suhteen tehdä :) Harmi,että äitisi on tuollainen :(

Loppupeleissä minustakin tuli kuitenkin nuorehko äiti ?Tapasin elämäni miehen, muutettiin yhteen ja mentiin kihloihin melko nopeasti. 19-vuotiaana parin vuoden kihloissa olon jälkeen syntyi esikoisemme (raskaus oli suunniteltu) ja 21-vuotiaana toinen muksu. Välissä ehdimme naimisiin ja nyt täyttäessäni pian 23 vuotta aloitan opinnot yliopistossa tiedekunnassa, johon on erittäin vaikeaa päästä. Vaikka siis olemme tehneet lapset nuorina, ei meillä ole ollut taloudellisesti tiukkaa eikä lapset ole missään nimessä olleet este jatko-opiskeluille :) Haleja sinulle, mihin päätökseen ikinä päädytkin!! :)

Jatkoa vielä, että ehdottomasti kun olet noin hienosti saanut vaikeasti tavoitellun opiskelupaikan vastaan, otat sen ja aloitat opinnot! Keväällä kun lapsi syntyy jäät vain äitiyslomalle, ja jos itsestäsi tuntuu, voit toki suorittaa esseitä ym tehtäviä myös kotoa käsin mikäli vain koulu joustaa :) Kun täytät 17 ja alat saamaan opintorahaa, voit sitä nostaa äitiysrahan lisäksi jos opinnot edistyvät tarpeeksi. Taloudellisia tukiahan äitiyslomalla saa minimiäitiysrahan 550?, lapsilisän 100? +yh-korotus, elatustuki tai -apu tms (summasta en tiedä) sekä asumistuki mikäli asut itsenäisesti. Lisäksihän toki saat itsekin itsestäsi lapsilisää siihen asti, kunnes täytät 17 vuotta. Jos vajetta jää,niin voit hakea myös toimeentulotukea. Taloudellisesti siis tuetaan kuitenkin suht hyvin, jos rahaa käyttää järkevästi :)

Vaikutat niin kypsältä, että olet taatusti kypsä myös äidiksi!:) Kaikkea hyvää sinulle ja paljon rohkeutta!!:heart: Voin melkeen luvata, että jos pidät lapsen, et kadu sitä ikinä.
Oma pieni lapsi...se on sellainen asia, mitä ei voi sanoin kuvailla.

:heart:

No, nyt en ole ihan samaa mieltä kaikkien kirjoittajien kanssa. Ensinnäkään äidille ei ole mikään pakko kertoa, jos aikoo tehdä abortin. Jos välit siskoon on lämpimät, se riittää. Abortti kuulostaa ihan kauhealta ajatukselta, mutta toisaalta on todella kova juttu saada lapsi 16-vuotiaana, kun on vielä itsekin melkein lapsi. Ei voi suositella kellekään! Jos kyse olisi omasta tyttärestä, tukisin varmaankin aborttipäätöstä. 18-vuotiaan kohdalla olisi toisin, mutta 16...:( Abortti jättää henkisiä jälkiä, mutta fyysisesti se on helppo toimenpide. Käsittääkseni jo saman päivän aikana pääsee pois sairaalasta. On mitättömän pieni mahdollisuus, ettei ap. saisi lapsia myöhemmin. Todennäköisesti saa!

Ap:lle vielä, että kannattaa jutella siskon kanssa pohjamutia myöden, mitä tehdä. Vanhemmille ei tarvitse kertoa, jos päädyt aborttiin. Jos päädyt pitämään lapsen, niin nyt äkkiä varaamaan aikaa gynekologille! Siellä katsotaan, ja varmistetaan, että kaikki on kunnossa. Kovasti voimia ja tsemppiä, oli päätös mikä hyvänsä!!! :hug:

JK. itsellä on 16v. tytär, ja kirjoittaa todellakin yhtä kypsästi kuin ap. Ei ole vaikea uskoa tekstiä 16v:n kirjoittamaksi (vaikka ainahan feikkaajia riittää ).

Alkuperäinen kirjoittaja ÄLÄ VIITI:
Tämä ap ei ihan vissiin kirjoita itsestään.
Tekstistä huokuu se et se on keksitty,tai tapahtunut jollekin toiselle.

Kirjoittaja rutkasti yli 16v:D

Jotkut ovat joutuneet kokemaan elämässään asioita joiden takia aikuisuvat aikaisin.
Ei kaikki 16v:t ole mitään teinareita jotka notkuu ostarilla.
Ap:lle tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja musitan:
Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja PinkLily:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hmm. Kirjoitus viittaa vähän vanhempaan henkilöön, eikä 16 vuotiaaseen...
Mutta sinun asemassa tekisin abortin.

hmm, mä kirjoitin tolleen jo 16-vuotiaana :snotty:

Samoin.

Et sä tohon malliin ainakaan täällä kirjoittanut.

Jotkut luulivat mua aikuiseksi silloin, kun aloitin palstailun täällä, juuri kirjoitustyylini takia. Jos kirjoittaa virheettömästi ja on verbaalisesti lahjakas, voi teini-ikäisenkin kirjoittama teksti muistuttaa aikuisen tekstiä. Mä osasin kirjoittaa 16-vuotiaana (ja alle 16v:na), kuten ap ja moni muukin ikäiseni osasi. On vielä tuoreessa muistissa lukioajat.

Alkuperäinen kirjoittaja Kohta kolmen äiti;21511115:
Joo, kirjoittaja ei todellakaan ole 16 vuotias. Selvästi huomaa sen.
Siis mitä hittoa? Ei tekstistä voi päätellä kenenkään ikää, tiedän erään 12-vuotiaan joka kirjoittaa kuin ainakin 20 vuotias ja 17-vuotiaan joka kirjoittaa kuin 10-vuotias.

Yhteistyössä