17-vuotias isäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Migmig91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Migmig91

Vieras
Täällä kirjoittelee kyseisen 17-vuotiaan nuoren miehen kihlattu. Olen itsekkin 17-vuotias, raskaana ja olemme todella halunneet ja vakavissamme tämän asian kanssa, lisäksi raskauteni on vasta alussa.

Miten katsoisitte kihlattuani, jos hän tulisi kaupungissa sinua vastaan? Alle 180 cm, nuori mies pitelemässä pienokaista käsissään? Poikaystäväni rakastaa minua ja masuasukkiani valtavasti, enkä ole epäillyt hetkeäkään, etteikö hänestä hyvä isä tulisi. Mutta häntä kuitenkin hieman arvelluttaa, että miten hänen äitinsä, sisaruksensa (lapsettomia ja paljon vanhempia kuin hän) ja ystävänsä suhtautuvat asiaan. Mahahan alkaa joskus näkyä, enkä malta odottaa, että saan kertoa koko maailmalle ilouutisista, joten kaikki saa varmasti tietää asiasta tavalla tai toisella.

Miten voisin kannustaa kihlattuani olemaan rohkea ja ylpeä siitä mitä meillä on ja jättää epäilyt pois? Lisäksi tunnetteko te yhtään alle 20-vuotiaita isiä? Kiitos kaikille vastaamisesta!

Varmasti jotkut ihmettelee ja paheksuu, ikäviä kommenttejakin varmaan tulee. Toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Otatte sen asenteen että tämä on teidän elämänne, ja lapsi saa rakastavat vahemmat! Eikä muusta väliksi.

Te pärjäätte hyvin, koska olette vakavissanne. Kiinnittäkää huomiota parisuhteeseenne jo nyt. Aina, jos on riita, se pitää käydä läpi, eikä minkään saa antaa muhia. Jos on jotain ristiriitatilanteita, mitä ei meinaa ratketa, niin hakekaa perheneuvolasta apua reippaasti.

Jos teillä menee hyvin ja rakastatte toisianne ja tahdotte rakastaa, niin silloin jaksatte yhdessä tulevat haasteet. =)

Minun mies oli 19 vuotias tullessaan isäksi. Alku oli hankalaa, mutta selvittiin kuitenkin. Muista ihmisistä viis, elämä on teidän.

tottakai kihlattusi varmasti vähän epäröikin, ei kukaan ole yhtäkkiä valmis isäksi, mutta uskon että raskautesi aikana te kummatkin kasvatte asiaan ja lopulta kun pienokainen tulee se homma hoituu luonnostaan. arka paikkahan tuo on jokaiselle mutta kyllä siitä selvitään. ajan kanssa.

no minä+mieheni oltiin molemmat 17vuotiaita kun esikoinen syntyi,hyvin ollaan pärjätty!
mistään ei olla yhtään tylyä kommenttia saatu koskaan,edelleen ollaan yhdessä ja nyt meillä kolme ihanaa tyttöä :) meillä tosin tuo esikoinen oli oikeesti suunniteltu,eli ei mikään vahinkoraskaus ollut kyseessä,oltiin jo kihloissakin oltu yli vuosi ennen kuin raskaaksi tulin.
jos miehesi oikeesti on täysillä mukana kaikessa,niin eiköhän se kertominenkin ihan hyvin mene :)

Alkuperäinen kirjoittaja HoitoonVaan:
Hmmh.. Jos päällimmäisenä on mielessä, että mitähän muut ajattelee, niin ei ehkä ole ihan kypsä vielä :(

Mutta onnea odotukseen, kyllä te varmaan molemmat kypsytte vanhemmiksi vauvan myötä!

Ei se ole tietenkään päällimmäisenä ajatuksena! :D Mutta hänellä on suurin osa ystävistä ei-vauva ihmisiä ja äitinsäkkin on kieltänyt vauva-asiat alaikäisenä. Poikaystävälleni hänen äitinsä ja ystävät ovat myös hyvin tärkeitä, niin kuin meidänkin pieni perheemme.

Onnea, älä välitä muista.. nuoret vanhemmat, jopa 25 vuotiaatkin kuulee supinaa vanhuksilta pitkin kyliä, mutta niistä ei pidä välittää lainkaan. Ainut, että terveydenhuollon ammattilaiset seuraavat tarkemmin alaikäisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuperäinen kirjoittaja:
Ei se ole tietenkään päällimmäisenä ajatuksena! :D Mutta hänellä on suurin osa ystävistä ei-vauva ihmisiä ja äitinsäkkin on kieltänyt vauva-asiat alaikäisenä. Poikaystävälleni hänen äitinsä ja ystävät ovat myös hyvin tärkeitä, niin kuin meidänkin pieni perheemme.

No hyvä ettei sulta oo kielletty vauva-asioita alaikäisenä.. B) LOLLLLL..

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Sietää hävetäkkin.. lapset tekemässä lapsia... hyi! Kasvakaa ensin aikuiseksi!

Nakkaahan ihan mustana tää kommentti.

Jos mä oisin sinä niin häpeäisin vielä enemmän, kun et kehtaa seisoa mielipiteesi takana!!!

Alkuperäinen kirjoittaja Tkt:

Jos mä oisin sinä niin häpeäisin vielä enemmän, kun et kehtaa seisoa mielipiteesi takana!!!

Voisin nakatakkin, mutta en ole kirjautunut tälle palstalle. Kyllä minusta on kurjaa, että tuon ikäiset LAPSET tekee lapsia. Miksi ei voisi odottaa edes sitä paria vuotta ja kasvaa ensin aikuiseksi. 17 vuotiashan on vielä vanhempiensa holhouksen alaisenakin. Kyllä mua hävettäis.

Voisin nakatakkin, mutta en ole kirjautunut tälle palstalle. Kyllä minusta on kurjaa, että tuon ikäiset LAPSET tekee lapsia. Miksi ei voisi odottaa edes sitä paria vuotta ja kasvaa ensin aikuiseksi. 17 vuotiashan on vielä vanhempiensa holhouksen alaisenakin. Kyllä mua hävettäis.

Sä et taida aikuinen olla vieläkään.

Sä et taida aikuinen olla vieläkään.

Ai sinun mielestäsikö minä en saisi olla sitä mieltä, että 17 vuotias on vielä lapsi ja heidän ei pitäisi tehdä lapsia. Sekö minusta tekee itsestänikin lapsen jos olen sitä mieltä, että elämää olisi hyvä olla vähän enemmän takana ja edes omillaan pitäisi toimeen tulla, eikä pitäisi olla enää omien vanhempiensa holhouksen alaisena kun itse alkaa lapsenteko hommiin. Jos se tekee sen etten ole sinun mielestä aikuinen niin kyllä taitaa sun omat arvot olla vähän niin ja näin.

Mun mies oli juuri täyttänyt 17v kun meidän esikoinen syntyi. Nykyään neljäs lapsi tulossa :heart:
Kyllähän muutamat aluksi kummasteli paljonkin, mutta ei vain ikää, vaan sitä että oltiin tunnettu niin vähän aikaa. Eipä siinä voi muuta tehdä, kuin elää omaa elämäänsä ja toivoa että muutkin keskittyisivät siihen omaan elämään, eikä kauhisteluun.

Paljon onnea teille! Minä ja ex- mieheni oltiin 19v. kun saimme esikoisen. Oon aina ollu sitä mieltä, että kypsyys vanhemmuuteen ei katso ikää. Joku on 17-vuotiaana vastuuntuntoisempi ja aktiivisempi vanhempi, kun taas joku 35-vuotias saattaa olla epäkypsä ja välinpitämätön perheenlisäyksen suhteen. Ottakaa huomioon, että ennen naisten synnytyskeski-ikä oli paljon alhaisempi kuin nykyään! Nykyään se on aivan liian korkea. Varmasti vanhempanne alkuun jopa järkyttyvät asiasta, mutta uskoisin että he lopulta ottavat lapsenlapsensa ilomielin vastaan! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
millä 17- vuotias isä ja äiti elättää lapsensa?

Eiköhän heitä auteta täysi-ikäiseksi asti. ja hyvä niin. Tosi rohkeaa, että pitää lapsen, eikä luista vastuusta, niinkuin monet kolmekymppiset.

Yhteistyössä