17-vuotias isäksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Migmig91
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Alkuperäinen kirjoittaja lohikäärme:
millä 17- vuotias isä ja äiti elättää lapsensa?

Eiköhän heitä auteta täysi-ikäiseksi asti. ja hyvä niin. Tosi rohkeaa, että pitää lapsen, eikä luista vastuusta, niinkuin monet kolmekymppiset.

toki toki mut kyllä se elatusjuttukin pitäis jotenki miettii.... rakkaudella ku ei maha täyty...

Eiköhän heitä auteta täysi-ikäiseksi asti. ja hyvä niin. Tosi rohkeaa, että pitää lapsen, eikä luista vastuusta, niinkuin monet kolmekymppiset.

toki toki mut kyllä se elatusjuttukin pitäis jotenki miettii.... rakkaudella ku ei maha täyty...

17 vuotias on vielä vanhempiensa elätettävä.mun mielestä pikkuihmisen elämä on aina tärkeempää, kuin se, että kuka maksaa viulut. Tuon ikäisellä tuskin on harkitusta raskaudesta kyse.

Alkuperäinen kirjoittaja Ruusu23:
Paljon onnea teille! Minä ja ex- mieheni oltiin 19v. kun saimme esikoisen. Oon aina ollu sitä mieltä, että kypsyys vanhemmuuteen ei katso ikää. Joku on 17-vuotiaana vastuuntuntoisempi ja aktiivisempi vanhempi, kun taas joku 35-vuotias saattaa olla epäkypsä ja välinpitämätön perheenlisäyksen suhteen. Ottakaa huomioon, että ennen naisten synnytyskeski-ikä oli paljon alhaisempi kuin nykyään! Nykyään se on aivan liian korkea. Varmasti vanhempanne alkuun jopa järkyttyvät asiasta, mutta uskoisin että he lopulta ottavat lapsenlapsensa ilomielin vastaan! :hug:

Ihan samaa mieltä olen kanssasi, moni nuori on vastuuntoisempi kuin moni vanha.

minä ajattelisin ihan oikeasti (jos se näkyy päällepäin se ikä jos jonkun näkee ja näkeekö siitä jossakin kaupungilla että onko isä vai vaikka isoveli vaunuja lykkäämässä... sorry takerruin sanaan "käsissään" ja mietin kätkeytyykö tuohon joku mitä en tajua...) että miten ne nuoret pärjää sen lapsen kanssa sekä henkisesti että taloudellisesti. Ei voi sen varaan kuitenkaan aina ja ikuisesti laskea että yhteiskunta elättää kun jossakin vaiheessa pitäisi itse se leipä itselle ja perheelle tienata.
itse jo aikuisen mutta ei vielä vauvasta haaveilevan avoliitossa asustavan äitinä voin sanoa että olen tyytyväinen siihen että eivät alkaneet vielä 17 v lapsia hankkimaan. Molemmat oli koulussa silloin vielä. yhden ystävän tytär taas teki lapsen kesken lukion ja kesken se lukio sitten jäi. Harmi vaan!
eihän sille mitään voi jos nuorena raskautuu vaikka olisi ehkäisyäkin käyttänyt ja vastuu on lapsesta otettava ja toivottavasti molemmat ihan oikeati vastuun kantaa. mutta toisaalta säälin niitä joiden nuoruus katkeaa noin yhtäkkiä ja pitää astua aikuisen isoihin kenkiin olematta vielä kuitenkaan täysi-ikäinen.
elämä kun ei ole vain tässä ja nyt vaan myös tulevaisuudessa ja jokainen tämän päivän teko heijastuu myös tulevaisuuteen. VAuva ei ole vain tässä ja nyt vaan on myös kasvavana lapsena ja nuorena vielä

Ei 17-vuotias välttämättä ole vanhempien elätettävä!
Itse olen jot tosi nuoresta elättänyt itseni ja niin moni muukin.

17-vuotiaana pärjää varmasti jos vain asenne on kohdallaan. Tuomitsevia katseita tulee varmasti, niitä tulee itsellekin kun odotan esikkoa ja ikää on 22. Mutta niistä katseista itse ainakin annan palautteeksi vain ylpeän hymyn, lapsi on täysin suunniteltu ja kovasti kaivattu, ei siinä paljon muiden mielipiteet kiinnosta!

Alkuperäinen kirjoittaja Tinii:
Ei 17-vuotias välttämättä ole vanhempien elätettävä!
Itse olen jot tosi nuoresta elättänyt itseni ja niin moni muukin.

17-vuotiaana pärjää varmasti jos vain asenne on kohdallaan. Tuomitsevia katseita tulee varmasti, niitä tulee itsellekin kun odotan esikkoa ja ikää on 22. Mutta niistä katseista itse ainakin annan palautteeksi vain ylpeän hymyn, lapsi on täysin suunniteltu ja kovasti kaivattu, ei siinä paljon muiden mielipiteet kiinnosta!

Kyllä lain mukaan vanhemmilla on velvollisuus elättää alaikäistä lastaan. Sitä vain tarkoitin. vanhemmaksi tuleminen ei ole ihan helppoa, joten minusta ainakin tuon ikäinen tarttee vanhemmilta apua. jos apua ei saa, niin se on eri asia, mutta se olisi vanhempien velvollisuus.

Rukoilijasirkka, oikeassa olet että apua varmasti tarvitsevat, jos eivät rahallista niin ehkä sitten henkistä tai sitten sitä fyysistä paikalla oloa ja niitä kovin kaivattuja neuvoja :)

Velvollisuushan vanhemmilla on mutta moni haluaa ja pystyy pärjäämään itsekin, hyvä niin jos kerta vanhemmiksi meinaavat ryhtyä niin hyvä olisi pystyä pitämään huolen omasta perheestäänkin minun mielestäni!

Tuo sinun kuvaus kuulostaa ihan minun mieheltä, vaikka on "jo" 25. Olemme molemmat sellaisia babyfeissejä aina joku mummo paheksuu ja tuhahtelee. Antaa paheksua, itse te tiedätte millaisia vanhempia olette.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaa:
Ai sinun mielestäsikö minä en saisi olla sitä mieltä, että 17 vuotias on vielä lapsi ja heidän ei pitäisi tehdä lapsia. Sekö minusta tekee itsestänikin lapsen jos olen sitä mieltä, että elämää olisi hyvä olla vähän enemmän takana ja edes omillaan pitäisi toimeen tulla, eikä pitäisi olla enää omien vanhempiensa holhouksen alaisena kun itse alkaa lapsenteko hommiin. Jos se tekee sen etten ole sinun mielestä aikuinen niin kyllä taitaa sun omat arvot olla vähän niin ja näin.

Sanoisitko ystävä hyvä missä kohtaa kirjoitin että sinulla ei saisi olla omia mielipiteitä? Eläpäs pistä sanoja suuhuni!

Maailma kun ei ole mustavalkoisilla väreillä ainoastaan väritetty, vaan on myös sitä sinistä ja punaista.

Mielestäni ikä ei kerro mitään, siittä millainen vanhempi ihmisestä tulee.

Alkuperäinen kirjoittaja Tkt:
Ai sinun mielestäsikö minä en saisi olla sitä mieltä, että 17 vuotias on vielä lapsi ja heidän ei pitäisi tehdä lapsia. Sekö minusta tekee itsestänikin lapsen jos olen sitä mieltä, että elämää olisi hyvä olla vähän enemmän takana ja edes omillaan pitäisi toimeen tulla, eikä pitäisi olla enää omien vanhempiensa holhouksen alaisena kun itse alkaa lapsenteko hommiin. Jos se tekee sen etten ole sinun mielestä aikuinen niin kyllä taitaa sun omat arvot olla vähän niin ja näin.

Sanoisitko ystävä hyvä missä kohtaa kirjoitin että sinulla ei saisi olla omia mielipiteitä? Eläpäs pistä sanoja suuhuni!

Maailma kun ei ole mustavalkoisilla väreillä ainoastaan väritetty, vaan on myös sitä sinistä ja punaista.

Mielestäni ikä ei kerro mitään, siittä millainen vanhempi ihmisestä tulee.

Kun kerran kommentoit, että "et taida olla aikuinen sinäkään" Niin kyllä se vähän viittaa siihen, että tuollalailla ei saisi kommentoida eli tuota mieltä ei saisi olla. Päähän vaan pitäs taputella lapsia jotka saa lapsia ja kehua, että kyllä se siitä ja kyllä te ootte niin fiksuja kun lapsia teette.

Ei se maailma olekkaan mustavalkoinen eikä pelkästään sinipunainenkaan. Ehkäpä myös siksi lapsien ei kannattaisi niitä lapsia tehdäkkään.

Kun kerran kommentoit, että "et taida olla aikuinen sinäkään" Niin kyllä se vähän viittaa siihen, että tuollalailla ei saisi kommentoida eli tuota mieltä ei saisi olla. Päähän vaan pitäs taputella lapsia jotka saa lapsia ja kehua, että kyllä se siitä ja kyllä te ootte niin fiksuja kun lapsia teette.

Ei se maailma olekkaan mustavalkoinen eikä pelkästään sinipunainenkaan. Ehkäpä myös siksi lapsien ei kannattaisi niitä lapsia tehdäkkään.

Taas yrität pistää sanoja suuhuni! Itse väännät ja käännät sanomiseni ja sitä kautta yrität että olisin niin sanonut tai tarkoittanut!

Sinä sanoit päähän taputtelemisen en minä!

Lauseellani tarkoitin, ettei elämä ole niin mustavalkoista, ikä ei kerro vanhemmuuden paremmuudesta yhtään mitään.

Kannattaako,

Huumeäitien,alkoholistien,lapsien tappajien ja pedofiilin tehdä lapsia? Heillä kun ikää kuitenkin on yleensä se 25--->

Pienempi paha se on tehdä lapsi 17 kesäisenä, hoivata ja kasvattaa hänet kuin että tekisi lapsen edellä mainitsemieni elämän tilanteiden aikana.

Ja millä lailla se on sinulta pois että joku tekee lapsen nuorena?

Itse olin 16v kun aloin odottaa esikoista ja isä silloin 17v. Lapsen syntyessä olin 17 ja 1kk ja isä reilu 18v. Selvitty ollaan vaikka aluksi oli ongelmia ton rahan suhteen jossa yksi sosiaalityöntekijä teki väärin.

Ei se minulta olekkaan pois.. mä vaan sanoin, että 17 vuotias on vielä lapsi eikä lapsien pitäis tehdä lapsia ja piste. Minä en ainakaan rohkaise yhtään 17 kesäistä tekemään lapsia vaikka niistä siinä iässä kuinka hyviä äitejä tai isiä tulisikin. Ja tässä ei nyt puhuttukkaan mistään huume/alkoholi/yms ongelmaisista, mutta jos nyt tuohon kommenttia kaipaat niin ei, eipä kannattaisi sellaistenkaan lapsia tehdä, mutta sellainen harvemmin edes osaa enää omilla aivoilla ajatellakkaan joka päivät makaa huumetokkurassa taikka kaataa viinaa kurkustaan niinkuin paskaa viemäristä. Tässä puhuttiinkin nyt "normaalista" lapsesta joka tekee lapsia, ja yhä edelleen olen sitä mieltä, että LAPSIEN EI PITÄISI TEHDÄ LAPSIA. Tämä on mun mielipide ja jos se sua nyt jotenki vaivaa niin kaivelehhan nyt ne herneet sieltä nokastasi ja mene nukkumaan. Minä sanon hyvää yötä ja kauniita unia ja kerron, että en jatkossakaan kommentoi positiivista siitä kun lapset saavat lapsia.

Mun entinen luokkakaveri oli 16-vuotias tultuaan isäksi.Hän ei ollut siihen ollenkaan valmis mutta ovat edelleen yhdessä tyttöystävänsä kanssa ja lapsia on siunaantunut lisää kaksi.Ikää heillä on nyt 24-vuotta :heart:

Toivotan teille kaikkea hyvää ja onnea tulevasta pienokaisesta.Pitäkää huolta toisistanne :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 40plusplus:
minä ajattelisin ihan oikeasti (jos se näkyy päällepäin se ikä jos jonkun näkee ja näkeekö siitä jossakin kaupungilla että onko isä vai vaikka isoveli vaunuja lykkäämässä... sorry takerruin sanaan "käsissään" ja mietin kätkeytyykö tuohon joku mitä en tajua...) että miten ne nuoret pärjää sen lapsen kanssa sekä henkisesti että taloudellisesti. Ei voi sen varaan kuitenkaan aina ja ikuisesti laskea että yhteiskunta elättää kun jossakin vaiheessa pitäisi itse se leipä itselle ja perheelle tienata.
itse jo aikuisen mutta ei vielä vauvasta haaveilevan avoliitossa asustavan äitinä voin sanoa että olen tyytyväinen siihen että eivät alkaneet vielä 17 v lapsia hankkimaan. Molemmat oli koulussa silloin vielä. yhden ystävän tytär taas teki lapsen kesken lukion ja kesken se lukio sitten jäi. Harmi vaan!
eihän sille mitään voi jos nuorena raskautuu vaikka olisi ehkäisyäkin käyttänyt ja vastuu on lapsesta otettava ja toivottavasti molemmat ihan oikeati vastuun kantaa. mutta toisaalta säälin niitä joiden nuoruus katkeaa noin yhtäkkiä ja pitää astua aikuisen isoihin kenkiin olematta vielä kuitenkaan täysi-ikäinen.
elämä kun ei ole vain tässä ja nyt vaan myös tulevaisuudessa ja jokainen tämän päivän teko heijastuu myös tulevaisuuteen. VAuva ei ole vain tässä ja nyt vaan on myös kasvavana lapsena ja nuorena vielä

No mä oon selvinnyt ja lapseni 17 v saanut. merkonomiksikin valmistunut tuon jälkeen! Et ei ne koulut välttämättä jää kesken. Niitä kun yleensä voi jatkaa jossain vaiheessa jos tahtoa on.

Ei se minulta olekkaan pois.. mä vaan sanoin, että 17 vuotias on vielä lapsi eikä lapsien pitäis tehdä lapsia ja piste. Minä en ainakaan rohkaise yhtään 17 kesäistä tekemään lapsia vaikka niistä siinä iässä kuinka hyviä äitejä tai isiä tulisikin. Ja tässä ei nyt puhuttukkaan mistään huume/alkoholi/yms ongelmaisista, mutta jos nyt tuohon kommenttia kaipaat niin ei, eipä kannattaisi sellaistenkaan lapsia tehdä, mutta sellainen harvemmin edes osaa enää omilla aivoilla ajatellakkaan joka päivät makaa huumetokkurassa taikka kaataa viinaa kurkustaan niinkuin paskaa viemäristä. Tässä puhuttiinkin nyt "normaalista" lapsesta joka tekee lapsia, ja yhä edelleen olen sitä mieltä, että LAPSIEN EI PITÄISI TEHDÄ LAPSIA. Tämä on mun mielipide ja jos se sua nyt jotenki vaivaa niin kaivelehhan nyt ne herneet sieltä nokastasi ja mene nukkumaan. Minä sanon hyvää yötä ja kauniita unia ja kerron, että en jatkossakaan kommentoi positiivista siitä kun lapset saavat lapsia.

No itse siis lapsena lapsen saanut ja tosiaan en mä kelleen mene suosittelemaan lasta siinä vaiheessa tekemään mutta jos niin on että se on tullakseen ni tukeni antaisin.

Missä kohdassa mä olen herneen nenään vetänyt?

Tietääkseni keskustelu palsta.

Ja missä kohtaa olen sanonut että se mua vaivaa, jos ihan pikkuisen vielä vilkaisist niin huomaisit kommenttini:

" Sanoisitko ystävä hyvä missä kohtaa kirjoitin että sinulla __ei saisi olla omia mielipiteitä?__ "

Ei se ikä tee kenestäkään automaattisesti hyvää äitiä tai isää! Mä tiedän parin joka päätti tämän ainokaisensa saattaa maailmaan kun itse olivat 40+.
Ovat kyllä taloudellisesti omillaan ja kummallakin ammatit ja urat, mutta voi kyynel sitä niitten vanhemmuutta!
Mut tässä nykymaailmassa oot hyvä kun sulla on rahaa, viis siitä millanen mulkku oot lapsilles muuten!

Alkuperäinen kirjoittaja Migmig91:
Täällä kirjoittelee kyseisen 17-vuotiaan nuoren miehen kihlattu. Olen itsekkin 17-vuotias, raskaana ja olemme todella halunneet ja vakavissamme tämän asian kanssa, lisäksi raskauteni on vasta alussa.

Miten katsoisitte kihlattuani, jos hän tulisi kaupungissa sinua vastaan? Alle 180 cm, nuori mies pitelemässä pienokaista käsissään? Poikaystäväni rakastaa minua ja masuasukkiani valtavasti, enkä ole epäillyt hetkeäkään, etteikö hänestä hyvä isä tulisi. Mutta häntä kuitenkin hieman arvelluttaa, että miten hänen äitinsä, sisaruksensa (lapsettomia ja paljon vanhempia kuin hän) ja ystävänsä suhtautuvat asiaan. Mahahan alkaa joskus näkyä, enkä malta odottaa, että saan kertoa koko maailmalle ilouutisista, joten kaikki saa varmasti tietää asiasta tavalla tai toisella.

Miten voisin kannustaa kihlattuani olemaan rohkea ja ylpeä siitä mitä meillä on ja jättää epäilyt pois? Lisäksi tunnetteko te yhtään alle 20-vuotiaita isiä? Kiitos kaikille vastaamisesta!

Mun veli oli 15 kun tuli isäksi. Peukkuja teille sinne :D

17 vuotias on vielä vanhempiensa elätettävä.mun mielestä pikkuihmisen elämä on aina tärkeempää, kuin se, että kuka maksaa viulut. Tuon ikäisellä tuskin on harkitusta raskaudesta kyse.
Miksei voisi olla? Mä raskauduin 17 vuotiaana tarkoituksella, joskaan en pitkään harkiten, mutta erittäin vakaalla aikomuksella kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja tuplis2:
Alkuperäinen kirjoittaja Ruusu23:
Paljon onnea teille! Minä ja ex- mieheni oltiin 19v. kun saimme esikoisen. Oon aina ollu sitä mieltä, että kypsyys vanhemmuuteen ei katso ikää. Joku on 17-vuotiaana vastuuntuntoisempi ja aktiivisempi vanhempi, kun taas joku 35-vuotias saattaa olla epäkypsä ja välinpitämätön perheenlisäyksen suhteen. Ottakaa huomioon, että ennen naisten synnytyskeski-ikä oli paljon alhaisempi kuin nykyään! Nykyään se on aivan liian korkea. Varmasti vanhempanne alkuun jopa järkyttyvät asiasta, mutta uskoisin että he lopulta ottavat lapsenlapsensa ilomielin vastaan! :hug:

Ihan samaa mieltä olen kanssasi, moni nuori on vastuuntoisempi kuin moni vanha.

Nimenomaaan sinä ja sun EX-MIES... 90% teinipareista päätyy eroon olipa sitten lapsia tai ei. Moni nuori voi olla vastuuntuntoisempi, mutta sinä et ehkä ole oikea ihminen siitä kirjoittamaan kun ette ole kyenneet lapsellenne ehjää kotia pitämään.

Yhteistyössä