1kk vauva on alkanut vetämään maitoa ilmeisesti keuhkoihin jos syö hotkimalla ja olen jo ihan paniikissa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mona"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mona"

Vieras
Tähän asti syönyt "kunnolla" mutta nyt välillä alkaa hotkimaan maitoa ja en tiedä tuleeko sitä sitten minulta niin paljon kerralla, että vauva vetää sitä henkeen. Alkaa kakomaan ja maitoa tulee nenästäkin ulos. Tämä tapahtunut nyt 4 kertaa ( kaikki kerrat eri päivinä) ja minua on alkanut pelottaa imetys, jos vauva vielä joku kerta tukehtuu maitoon. Tähän asti auttanut olalle nostaminen ja selkään taputtelu. Lisäksi olen varmuudenvuoksi alkanut röytäisyttämään vauvaa monta kertaa imetyksen aikana. Häiritsee jo minun nukkumistanikin kun kuulostelen, ettei vauvalla ole maitoa suussa ja hengitys kulkee hyvin. Menee pitkänaikaa ennen kyn uskallan itse nukahtaa vauvan syöttämisen jälkeen vaikka koitan röyhtäytääkin niin hyvin kun mahdollista.

Olisiko jollain jotain konsteja millä vauvan saisi syömään rauhallisemmin? Tai onko imetysasennolla vaikutusta? Viimeyönäkin olen nukkunut itse 4 tuntia yhteensä vaikka vauva onkin nukkunut hyvin, mutta en osaa nukahtaa kun kuulostelen hengittäähän vauva varmasti. Olen ehkä lukenut liikaa netistä kauhujuttuja ja nuo 4 kertaa säikäyttivät todella pahasti. Nytkin ajattelin, että nukun päiväunet mutta en uskalla nukkua kun olen vauvan kanssa kaksin kotona. Lisäksi hävettää oma panikointi ja mietin meneekö jo ihan yli. Tietysti kun on väsynyt ja googlettelee niin lietsoo itseensä vielä enemmän pelkoja.

Olen miettinyt tuota maidon lypsämistäkin, mutta sitten mietin tuleeko maitoa riittävästi vauvalle. Pulloruokintaa ei olla kokeiltu ollenkaan kun imetys on tähän asti sujunut niin hyvin.

Kokemusta on.
Maito ei nyt vallan keuhkoihin mene kuitenkaan.....

Lypsä ensin pois, kunnes maitoa alkaa virrata maltillisemmin.
Myös asennolla on merkitystä, mä toisinaan imetin vauvaa ihan pystyasennossa, mutta se oli aika hankalaa.
Maito riittää kyllä, ei sitä paljoakaan tarvitse alta lypsää pois.

Mulla suihkusi maitoa niin paljon, että vauva ei saanut nieltyä niin kiireellä. Olisi kyllä syönyt rauhallisemmin, mutta minkäs teet kun suihkulla tulee.
En tajunnut tätä aluksi, mutta kun vauva sitten kerran irrotti suunsa tissistä niin näin itse.

Imetä niin että olet selälläsi vauva päälläsi. Tue vauvan päätä otsasta ylöspäin (ei paljoa vaan sen verran ettei nenä litisty rintaasi ). Näin tein esikoisen kanssa kun meinasin muutaman kerran "hukuttaa" hänet maitoon.

Ei se siihen tukehdu, eikä se keuhkoihin asti mene.
Lypsä tosiaan alkuun pahimmat paineet pois (tosiaankin vain sen verran kuin välttämätöntä, liika lypsäminen kiihdyttää maidontuotantoa entisestään). Voit myös kokeilla syöttää esim kaksi syöttökertaa peräkkäin samasta rinnasta. Ja tosiaan koettaa sitä makuuasentoa.

Alussa sitä stressaa ja panikoi monesti vähän kaikesta. Tsemppiä, kyllä se siitä lähtee tasoittumaan :)

Ei vauva siihen tukehdu, mutta kurjalta se vauvasta tuntuu ja voi aiheuttaa esimerkiksi ilmavaivoja ja ns. rintaraivareita. Mulla auttoi se kun aloin imettää pari kertaa peräkkäin samasta tissistä. Se vaara tuossa on, että se rinta josta ei imetetä pariin kertaan, menee tukkoon ja tulehtuu, joten kannattaa tunnustella miltä tuntuu ja vaikka pumpata tai lypäsää käsin hieman siitä toisestakin tarvittaessa. Kyllä se siitä tasoittuu, mullakin tuli aluksi molempien vauvojen kanssa maitoa niin että sitä saattoi suihkuta moneen suuntaan kun avasi liivien imetysluukun, ja lentää vauvan silmään ja viereiseen seinään... Vauva sylki ja kakoi kun ei pystynyt nielemään kerralla kaikkea mitä suuhun tuli.

[QUOTE="Mona";28366702]Olen miettinyt tuota maidon lypsämistäkin, mutta sitten mietin tuleeko maitoa riittävästi vauvalle. Pulloruokintaa ei olla kokeiltu ollenkaan kun imetys on tähän asti sujunut niin hyvin.[/QUOTE]

usko nyt vaan ja kokeile ainakin. Huomaat itse lypsäessä milloin suurin paine alkaa rauhoittua ja pingotus hellittää.

Ja sitä pulloruokintaa voit kokeilla sitten, jos vauva syönnin jälkeen tuntuu yhä nälkäiseltä eikä maitoa enää heru. Eli lypsät talteen ja syötät pullosta lopuksi, jos tarvis tai pakastat loput. Sun omaa maitoa se on joka tapauksessa, söi pullosta tai ei. Lisäksi pullosta syömisen taitokin kannattaa opetella ja pitää yllä, ettei myöhemmin käy niin, että olisi tarve sun olla muualla ja esim. isän ruokkia lasta.

Yhteistyössä