1v herää aamulla klo 4 ja 5 välillä - vinkkejä kuinka saada jatkamaan uniaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Maria"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Maria"

Vieras
Olisikohan kenelläkään vinkkejä, kuinka saada 1v 3kk vanha lapsi jatkamaan aamu-uniaan vähän pidempään? Poju heräilee yleensä klo 4 ja 5 välillä.

Hieman taustaa: lapsi on aina ollut huono nukkumaan. Vauva-aikana oli refluksia ja lopuksi todettiin maitoallergia. Kun maito jätettiin pois, refluksi saatiin kuriin. Yöt olivat kuitenkin senkin jälkeen levottomia, heräili todella usein.

Yöt saatiin toimimaan paremmin 10 kk iässä lempeän unikoulun avulla ja nyt nukkuu yhteen putkeen, sen minkä nukkuu. Menee nukkumaan klo 20 ja 20.30 välillä ja nukahtaa hienosti parin silityksen jälkeen. Herätys vaan tulee vähän turhan aikaisin, keskimäärin klo 5 mutta suht usein aikaisemminkin. Muutamana harvana aamuna jaksaa venyttää unta 5.30 asti.

Lapsi herää yleensä itkien ja näyttää väsyneeltä. Ei kuitenkaan suostu jäämään omaan pinnikseen vaan huutaa niin kauan, että otetaan viereen. Siinä yrittää joskus vielä nukkua mutta vaikuttaa siltä, ettei vaan saa unen päästä kiinni ja sitten pian on jo hilaamassa itseään sängystä pois ja haluaa leikkimään.

Olen yrittänyt säätää päiväunia, nyt nukutaan yhdet päikkärit. Jos annan nukkua niin kauan kuin haluaa, nukkuu 2-3 tuntia. Olen kokeillut myös laittaa illalla nukkumaan sekä aikaisemmin että myöhemmin. Tuntuu, ettei kummallakaan ole vaikutusta, herätys on aina samaan aikaan.

Löytyisikö keneltäkään vinkkejä tai kokemuksia? Olisi kiva nukkua edes kuuteen....

Jos venytät iltaa 21 saakka, niin sun pitää tehdä sitä pidempään ennen ku vaikuttaa aamuheräämisiin. Vasta viikon-kahden jälkeen vaikutus aamuihin on taattu. Ja päiväunille noin klo 12 vasta, keksitte jotain hömpöttämistä et lapsi pysyy hereillä.. Jos nukkuu vielä kolmelta, herätä hellästi. Näin unta riittää yöksikin.

Onhan huoneessa pimennysverhot?

Ja sitä vois tietty aamusta 4-5 maissa vähän unikoulutyyliin kokeilla.. Ei huutoon kuole. Jos kerran on väsyneen näköinen niin uskon että nukahtaisi vielä uudestaan.

Ja ja.. 1v:lle riittää tosiaan ne yhdet unet, kunhan oppii nukkumaan yöllä. Kun kestät sen viikon kaksi uutta rytmiä harjoitella, uskon että teillä aamut pitenee.

pimennysverhot. aamulla sen sijaan että nousette ylöös kun lapsi herää niin otat sen viereen ja jatka itsepäisesti uniasi vaikka lapsi ratsastaisi naamasi päällä. ei se pimeässä jaksa loputtomiin kekkaloida jos kaikki muut nukkuvat. ei välttämättä ekana aamuna nukahda mutta ehkä kolmantena tai neljäntenä tyytyy kohtaloonsa ja nukahtaa uudelleen.
vuorokautta voi rytmittää myös sillä tavalla että ateriat on samoilla paikoilla unista riippumatta, niin jossain vaiheessa ne unet alkaa seurata ateriarytmiä, teillä varmaan kannattais pitää kiinne siitä että aamupala on aina esim seitsemältä, ei ennemmin, koska yöllä ei tartte syödä. tai mikä aika teillä onkaan luonteva ajankohta aamupalalle. vettä voi toki aamulla juoda tai yölläkin herättyään.
itse en suostu nousemaan ennen seitsemää, lapset saa luvan pötkötellä siihen saakka vaikka mikä olis.. yleensä ne sitten herääkin seiskan jälkeen.

Oon huomannu et se on toi ikä joka aiheuttaa sen aamu heräämisen. Ilmeisesti niin paljon tapahtuu samaan aikaan (oppii puhumaan, lähtee kävelemään), että aivoista se on jotenkin kiinni.

Eli mikä auttaa: aika. E

Onko vaippa täysi, voisiko vaikuttaa heräämiseen? Mahdollisimman pimeäksi huone. Myöhemmin nukkumaan illalla. Voisiko olla jo nälkäinen siihen aikaan? Herääkö epämukavaan oloon, kylmyyteen?

Ei välttämättä auta mikään kuten meillä. Vain aika ja 2v alko edes vähän siirtyä heräämisaika. Nyt on 4v ja herää välillä 6-7.30. Siinä kun kaverinsa vetelee vähintään 9.

Kiitos vastauksistanne!

Pimennysverhot on käytössä. Yleensä otamme pojan aamulla viereen ja yritämme pitää omat silmät tiiviisti kiinni vaikka kaveri pyörii vieressä kuin hyrrä. Mutta siinä vaiheessa kun kipuaa sängystä pois ja istuu makkarin ovella, peli on pelattu, ei sitä oikein takaisin saa.

Kun ollaan noustu, annan juotavaa mutta aamupala syödään vasta kuuden jälkeen. Ei tuo ainakaan nälkäiseltä vaikuta ja vaippakin on ihan normi, ei mitenkään erityisen täynnä. Päivärytmi meillä noudattaa pitkälti samaa kaavaa, ei siis pitäisi olla rutiinien puutteesta kiinni.

Ehkäpä me yritetään vielä viivästyttää sitä nukkumaanmenoa ja seurata sitä vähän pidempään. Tai sitten se on vain aika, mikä tähän auttaa. Kiva kuulla, että se on auttanut ainakin joidenkin kohdalla!

Aika auttaa. Meillä on molempien lapsien kanssa ollut vähän samaa siinä noin 1-vuotiaana. Kunhan taas syksy tulee ja aamut/päivät pimenee niin eiköhän unikin maistu taas paremmin.

Olen muuten nyt nuoremman kanssa noudattanut myös tuota, että jatkan vaan itse sitkeästi unia(torkun tai esitän nukkuvaa). Lapsi on saattanut käydä jossain olohuoneessakin käppäilemässä itsekseen, mutta kun ei saa seuraa ja on vielä hiljaista niin sitten tepsuttelee kuitenkin takaisin sänkyyn. Joskus on tunninkin valvonut, mutta kuitenkin lopulta vielä tulee jatkamaan yöuniaan. Meillä ainakin lapsi on kamalan kärttyinen aamupäivän, jos on herännyt liian aikaisin(pidän päiväuniajasta kiinni enkä anna lapsen nukkua ylimääräisiä päiväunia vaikka olisikin herännyt aikaisin...)

Meillä on tuo kuopus aamuvirkku,ei nyt ihan noin,mutta harvoin unta riittää 6 jälkeen.En kyllä itse lähtisi lyhentämään unia,siis venyttämään iltaa,meillä tuntuu ainakin että jos ilta venähtää niin jätkä herää entistä aiemmin.Hän on ollut kaikkein vähäunisin lapsi meillä vauvasta asti.Minkäs sitä ihminen unirytmilleen mahtaa,parempihan se on että herää ajoissa kuin että pitäisi herättää joka aamu väkisin,tämä maailma (siis koulut yms) on kuitenkin suunniteltu enempi aamupainotteiseksi,aamulla pitkään nukkuvalle se on rasite sekin.

Kello 6 olisi jo juhlaa, ei haittaisi yhtään herätä silloin. Tällä hetkellä jopa klo 5 tuntuu aika hyvältä mutta klo 4 on kyllä aika julmaa…

Noh, jospa tuo tuosta vielä tokenee :) Teini-ikäisenä saan sen varmaan iltapäivällä sängystä ylös ja tulen sitten tänne valittamaan, kun se nukkuu koko ajan :)

Täällä kans 1v lapsi jolla ollut refluksi ja maitoallergia ja ollut aina huono nukkumaan. Mä olen ottanut pinniksen oman sänkyni viereen ja aamuyöllä "huudattanut" siinä lasta, koska vaikuttaa todellakin vielä väsyneeltä. Pidän kättä hänen päällään, silittelen ja välillä sanon että nyt on yö ja nyt nukutaan. Nukahtaa sen jälkeen kun on kyllikseen huutanut. Tämä on auttanut.

meillä oli sama juttu kun poika oli 1v.Meille syntyi noihin aikoihin toinen vauva ja sovittiin että siirryn vauvan kanssa lastenhuoneeseen jottemme häiritse pojan ja isän unta.Isän kanssa jaksoi nukkua aamu kahdeksaan saakka.Ehkä tuo on läheisyyden kaipuuta,meillä oli juuri lopeteltu imetys.

Yhteistyössä