1v:n aamukukkumiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsyttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsyttää

Vieras
Meillä 1v. on alkanut heräilemään aamuisin jo välillä ennen kuuttakin ja usein en saa enää nukkumaan uudestaan kunnolla, torkahtelee vain ja sitten en saa itse nukuttua enää.
Alkaa olla aika väsynyt olo. Lapsi menee nukkumaan yleensä illalla klo 20 aikoihin. On kokeiltu myöhempään nukkumaan menoakin, ei auta. Päiväunia nukkuu vaihtelevasti vielä yhdet tai kahdet. Mutta silläkään ei ole mitään merkitystä miten paljon on päiväunia nukkunut, silti herää kukonlaulun aikaan.
Olen jopa miettinyt että jos antaisi lapselle aamulla vähän maitoa niin rauhottuisi nukkumaan mutta toisaalta kun en ole sitä tähänkään mennessä tehnyt niin miksi alottaisin sellasta tapaa enää nytkään? Aamulla kun noustaan niin annan puuroa ja maitoa n. 7 aikaan.
Lapsi siirrettiin omaan huoneeseen nukkumaan n. kuukausi sitten ja on mielestäni tottunut jo siihen omaan huoneeseen. Nukahtaakin sinne ihan mukavasti.

Olisko jollain mahdollisesti jonkinlainen poppakonsti vielä mitä en ole tullut ajatelleeksi? Vai pitääkö sitä vaan tyytyä siihen että herätys on noin aikaisin? Minun pitäisi pian aloittaa työtkin ja pelottaa että miten jaksan tehdä töitä jos en saa nukutuksi. Tietysti joku ehdottaa että mene aikaisin nukkumaan, mutta jos menen nukkumaan niihin aikoihin kuin lapsikin niin miehen kanssa aika jää todella vähäiseksi.

meillä herättiin noihin aikoihin kans pitkän aikaa (onneksi olen aamuihminen). nyt 1,5v nukkuu noin 7:n ja olen tyytyväinen. menee nukkumaan kans 20. poppakonstia en keksinyt, tyydyin vaan kohtaloon. päikkäreiden lyheneminen tuntui vaikuttavan asiaan (ennen 2-3h, nyt 1,5h). uskon et on ohi menevää.
Kaverin 1,5v. herää aina kuudelta ja hän on tyytyvcäinen, koska muuten aamuista tulisi liian kiireisiä. hän menee kahdeksaksi töihin. jaksamisesi riippuu työajoista ja asenteestasi heräämiseen. mä olen ainakin väsyneempi, jos yritän torkkua. helpompi nousta aikaisin ja touhuta rauhassa.

Oleellista lienee onko lapsesi yhtä virkeä kuin ennenkin vaikka herää aiemmin? Vai jääkö unet selkeästi vajaiksi? Jos jälkimmäinen pitää paikkansa, mikset kokeilisi maidon antoa aamuyöllä? Ei kerran tai kahden kokeilusta mitään haittaa ole, ja pääset selvyyteen siitä onko lapsella jano, jota vaikka lisääntynyt liikkuminen aiheuttaa (kävely tms.?)

Kannattaisi kokeilla yksiin päikkäreihin siirtymistä. Mielestäni klo 6 kuulostaa ihan normaalilta.

Meillä tyttö herää klo 6, mikä on ihan sopiva aika. Ehdin näin ennen ruuhkia töihin jo seitsemäksi ja iltapäivällä pääsen taas ennen ruuhka-aikaa kotiin. Päiväunet ovat n. 1,5 - 2 h mittaiset. Yöunille tyttö menee klo 17.30. Itse menen nukkumaan viimeistään klo 22. Jos on pahasti univelkoja, ovat viikonloppuisin päiväunet ja menen jo klo 21 nukkumaan.

Lapsen nukkumaan menoa ei kannata väkisin venyttää. Meillä tilanne vain pahenee joka kerta kun olen sen joutunut tekemään. Silloin tyttö nukkuu yönsä levottomasti ja herää takuuvarmasti jo klo 5 aamulla ja seuraavana päivänä on kiukkuinen, kun on väsynyt.

Kiitos vastauksistanne!
Tänään nyt sitten herättiin vaihteeksi klo 7.20:) Jopas oli virkeä olo itselläkin! Oliskohan tuo joku vaihe sitten vaan, tiedä häntä... Yksiin päikkäreihin on siirtymässä tosiaan tässä mutta aina ei jaksa valvoa kovin pitkälle päivään jos on aikaisin herännyt joten väkisinkin tulee välillä kahdet päikkärit. Tosin niitä toisia en sitten anna nukkua kovin pitkään, n. puolisen tuntia yleensä.
Ja saman olen huomannut kuin Adalmiina, eli jos yrittää venyttää nukkumaanmenoa niin on yö kahta hullumpi.
Taidetaan tyytyä nyt tähän, jospa se siitä. Ja pitänee opetella menemään itsekin nukkumaan himpun verran aiemmin:)

Joo tutulta kuulostaa. Meilläkin poika (14kkk) on alkanut heräillä aikaseen tai siis meille aikaseen eli monesti tuossa 5-6.00 aikaan valveutuu ja sängyssään hyörii ja pyörii ja ääntelee.
Välillä käyn laittamassa tutin suuhun ja peittelen kunnolla ja hän siihen ehkä rauhoittuu. Tunninkin hän saattaa sängyssään äännellä, mutta jos toinen ei itke, niin sitten en mene pojan luokse (nukkuu omassa huoneessan).
Joskus poika sit nukahtaakin omia aikojaan ja saattaa nukkua jopa yhdeksään. Mut toisinaan sit noustaankin ylös jo kovin aikaisin.
Meillä kyllä tällä hetkellä tehdään poskihampaita ja toivon todella, että nuo heräilyt johtuu hampaista, sillä näin aamu-unisena äitinä tahtoisin nukkua aamulla myöhäääään...

Yhteistyössä