1v ruoat jo "ihan kaikkea"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja MissKitty
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

MissKitty

Vieras
Syökö teidän 1v taaperot jo "ihan kaikkea"? Meillä ei todellakaan... esim. leikkeleitä ja juustoja ei vielä. Eikä aikuisten eineksiä (suolapitoisuudet).

Meillä on 1v2kk poika, jolla vehnä- ja kananmuna-allergia. Monet yhteiset ruoat eivät sovi...

Mutta teen esim. keittoja (kala, jauheliha, makkara) joista tykkää tosi paljon. Laatikot (jauheliha-peruna jne.) toimisivat varmasti hyvin, pitäisi vaan laittaa ja keksiä enemmän yhdistelmiä.

Poika syö myös kyllä aika paljon 1-3 v purkkiruokia...

Gluteenitonta leipää on nyt alkanut syödä ja löysin tosi hyviä Vuohelan leipomon porkkanasämpylöitä ja kauraleipiä. Aiemmin leipä ei hirveästi kiinnostanut. Laitatteko muuten leivän päälle jo ihan "kaikkea"? Meillä kokeiltu maksamakkaraa ja maustamatonta sulatejuustoa.

Maitopuoli hoituu vieroitusvalmisteella + kevytmaidolla (imetys loppui vasta 1v1kk). Olen ollut huomaavinani että vatsa on vähän löysänä...toivottavasti ei ole maitoallerginenkin. Pitäisi vähentää korviketta ja lisätä tav. maitoa. Valmisvellit ja puurot kelpaa hyvin.

Maitotuotteista maustamaton jogurtti (+ hedelmäsose) ja viilit sekä maitorahka kelpaavat hyvin.

Onneksi poika syö tosi hyvin. Nytkin vaikka on vähän flunssainen, niin kyllä ruoka maittaa!

Hei! Meillä pikkumies kohta 15 kk, ja laitan kyllä vielä ihan omat ruoat. Siis, teen kerralla satsin jotain liha-kasvis /+ pasta sekoitusta ja laitan pakkaseen annospurkkeihin. meillä myös kaupan ruoat käytössä, tulee ehkâ enemmä maku-vaihteluita, kun mitä äiti kokkaa... Syöpi makaroonilaatikkoa, ja maistelee kovasti meidän lautasilta, mutta mun mielestäni on liian pieni syömään aikuisten ruokia. Juustoa saa, ja tykkâä kovasti. Allergioita ei ole pahemmin ollut, ehkä lievä herkkyys - laitoin ruispuuroa, meni pylly ihan punaiseksi .. ei ole 4 viljan puuroista koskaan mitään tullut. Kala ei ole ollut koskaan mitâän suurinta herkkua, kaikki muu on maittanut hyvin.
Meilläkin oli poika kovin kipeänä koko viime viikon - bronkioliitti ja vatsaflunssa + hampaat YHTÄ AIKAA :o , tânâân huusi nälkâänsä jo herätessâän !

:flower: =)

Ei mitään erityistä syytä miksen ole antanut juustoa, ei vaan vielä ole "tullut annettua". Ostin tänään maustamatonta sulatejuustoa, kokeillaan sitä ja ostetaan jotakin pehmeää tavallista juustoa.

Toivottavasti meilläkin ei ole joku pahempi tauti. Kuumetta on siinä 37,8 ja nokka tukossa. Itkeskelee ja heräilee nukkuessaan... pitää käydä lääkärissä ellei ala mennä ohi. Ettei ole vaikka korviin iskenyt. :(

meillä aloin antaa samaa mutta maustamatonta ruokaa jo jotain 10kk iässä ja sitten 1veenä söi jo mausteilla kaikkee....maitokin vaihdettiin tavalliseen jo 10 ikä kuukauden jälkeen..
leivät huustot ja kinkut on maistektu myös jouluna sai samaa jouluruokaa kuin mekin!
kaupan purkkiruokiaen antanut kuin kaksi kertaa...ei mennyt alas nekään...hedelmäsoseet meni ja vellit noista kaupan tuotteista ja hedelmäsoseitsa ostetaan purkki varamuonaksi jos satutaan oleen kylässä kun nälkä yllättää!!
makkaraa ja nakkeja ja maksaruokaa en ole paljoa antanut mutta maistanut on...veriruokia ei meillä syödä muutenkaan joten jos niitä joskus saa maistetuksi niin sillon ollaan jonkun muun jääkaapilla ;)
mehua sai jo 8kk iässä ja kahviakin on maistellut ihan omasta vaatimuksesta varmaan reilu 6kk iästä....nykyään oikein huudetaan jos ei äidin lusikasta saa paria maistia!!!

TÄytyy sanoa, että meillä poika syö sitä mitä muutkin, enkä ole ehtinyt asiaa edes ajatella, sillä hän " tekee sen itse" kun on niin kovin seurallinen. Eli jos koko perhe on yhdessä pöydän ympärillä, ja pojalle yrittää syötää jotain omaa ruokaa, niin se ei vaan onnistu.

Eilen kävin niin, että ajattelin että synttäreiltä jäänyt täytekakku ei ehkä ole ihan vauvanruokaa enkä siis tarjonnut hänelle lainkaan, niin hänpä kiipesi salaa toiselle tuolille ja nappasi palasen lautaseltani...minun huomaamattani...

meil syödään vähäsuolasta ja rasvasta kotiruokaa ja valmispurkkiruokaa. maksaa en oo antanu ku neuvolasta kiellettiin se, liian a-vitamiini- ja raskasmetallipitoisuutensa vuoksi!!! eikö teitä oo kielletty???

purkkihedelmäsoseet on hyviä ja halpoja, kilohinta alhasempi ku tav. hedelmillä ja soseutettu valmiiksi, neiti ku on vähä hienokurkku.

liian vähän annetaan neidin syödä ite, se kun sotkee, kai kantsis antaa jo ite opetella, muuten saattaa kieltäytyä kokonaan opettelemasta ja vanhempien pitää syöttää monta vuotta.

nii ja neiti on ny 1v1kk.

Meillä neiti 1v3vkoa saa kyllä maistella melkein kaikkea, mutta mehuja ja kovin sokeripitoisia herkkuja (joskus kylläkin) ei ole annettu. Juustoa kyllä syö ja leipää itse. Aika paljon syö purkkiruokaa ja tärkeää on se, että neiti saa itse omalla lusikallaan syödä ts. sotkea samalta lautaselta kun äiti syöttää. Sotkuahan siitä syntyy, mutta neiti on tyytyväinen ja syöminen sujuu:o) Vielä saa äidinmaidonkorviketta, osaksi lorautan tavallista maitoa. Viilejä syö hed.soseen kanssa välipalana. Kalaruoat ei ole suurinta herkkua mutta alas menevät.

Meillä poika 1v2kk ja syö ihan tasan samaa kuin mekin. Maustan eri mausteilla tai pansuolalla ruuan. Ehkä teen nyt vähän "mauttomampaa" ruokaa kuin ennen koskapa muu perhe lisää vielä lautaselleen mausteita tai pansuolaa :\| Mutta suotakoon se heille.

Meillä ei kelpaa purkkiruuat ollenkaan, haluaa samaa kuin muutkin kun useimmiten on samat ruoka-ajatkin. Pääosin syö itse, niinkuin nytkin juuri kananpalasia ja kolmen viljan makaronia, syö tosin niitä käsin

:o Kaunis näky :p

Meillä molemmat likat on siirtyneet syömään samaa ruokaa meidän kanssa tasan 1-vuotissyntymäpäivänään!

Ja se tarkoittaa tasan kaikkea kuten makkaraa, eineksiä, mausteita suolaa ja chiliä myöten. Esikoisella maitoon totuttelu piti ottaa pitemmän kaavan mukaan kun tuli ensin maidosta vatsa löysälle, joten maitoon totuteltiin pikkuhiljaa tuon 1-v päivän jälkeen, mutta muuten ollaan noudatettu kyllä tuota "1-v saa syödä kaikkea" -ohjetta.

Meillä syödään tavallista normaalisuolaista ja normaalisti maustettua, vähärasvaista perusruokaa. Paljon kasviksia ja hedelmiä ja myöskin täysjyvä leipää. Ruokajuomana maitoa. Omasta mielestäni meillä syödään kaiken kaikkiaan niin terveellistä ruokaa, ettei se haittaa mitään, jos aina välillä vähän syödään jotain epäterveellistäkin.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 20:25 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 18:25 äiti kirjoitti:
Kahvi on riippuvuutta aiheuttava nautintoaine.Ei missään nimessä saa antaa lapselle,ei isommallekaan.!!!!

Tätä myös ajattelin... Ei ehkä 6 kk vanhan "ruokavalioon" kuuluva.
[/quo

Kyllä on vanhemmuus kaukana, jos lapsi saa maistella ihan mitä vaan... Ilmankos on niitä vanhempia, jotka ostaa röökit ja kaljat lapsilleen. :headwall: :headwall: :headwall:

Minulle pistivät silmään einesten ja maustettujen ruokien anto...ja tietysti se kahvi, vaikkei olisikaan kuin pari teelusikallista, niin silti. No, jokainen tyylillään.

Jotenkin vähän vaikeaa ymmärtää, että nyt lapsi saisi sitten "yhtäkkiä" syödä samaa ruokaa kuin aikuiset. 6 kk oli täysimetyksellä ja seuraavien 6 kk ajan olin niin pirun tarkkaa, että soseet olivat huolella valmistettuja, ja niihin totuteltiin vähitellen ruoka-aineita lisäämällä. Ja yhtäkkiä 1v päivänä saakin sitten kaikkea mitä muutkin! :o

Meillä tilannetta on tietysti vaikeuttanut allergia. Vehnää ja kananmunaa on ihan kaikessa. Gluteenittomat leivät ovat kuivia ja tarttuvat kurkkuun (paitsi Vuohelan leipomon). Pullat yms. herkut eivät muutenkaan kuulu pienen ruokavalioon mielestäni ja nyt niitä ei vaan kerta kaikkiaan voi antaa allergian vuoksi. Samoin pasta on kiellettyjen listalla.

Täytyy vaan nyt karaista itsensä ja antaa pojan myös syödä itse. Ettei menetä kokonaan kiinnostustaan! Maidot juo kyllä itse. Vettä ei hevin huoli vaikka janojuomaksi tyrkytän.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 07.02.2006 klo 22:11 MissKitty kirjoitti:
Syökö teidän 1v taaperot jo "ihan kaikkea"?

Maitopuoli hoituu vieroitusvalmisteella + kevytmaidolla (imetys loppui vasta 1v1kk). Olen ollut huomaavinani että vatsa on vähän löysänä...toivottavasti ei ole maitoallerginenkin. Pitäisi vähentää korviketta ja lisätä tav. maitoa. Valmisvellit ja puurot kelpaa hyvin.

Meillä yksivuotias syö tavan ruokaa ja jotain eineksiäkin saa hoidossa. Mutta ruoka on melko suolatonta, mausteista tykkää.

Maidosta: meillä tytöllä maha meni tavan maidosta ihan kuralle, mutta luomu kevyt maito sopii hyvin, sitä nyt juo.

Aika pitkälti eli esim. marinoituja kanasuikaleita riisin kanssa, nakkeja ja muusia, kalapuikkoja, porkkanalettuja ostan kaupasta, lihapiirakan puolikas joskus välipalaksi... Siinä joitain. Päiväkodissahan annetaan myös kaikkea keitoista kiisseleihin....

Yleensä kotiruoka on vähäsuolaista ja vähärasvaista, kevytkermaa tosin lorauttelen joihinkin ruokiin, mausteita käytämme kuitenkin ihan reilusti, ei tietty mitään chiliä, mutta siis yrttejä jne.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 09.02.2006 klo 14:27 MissKitty kirjoitti:
Minulle pistivät silmään einesten ja maustettujen ruokien anto...ja tietysti se kahvi, vaikkei olisikaan kuin pari teelusikallista, niin silti. No, jokainen tyylillään.

Jotenkin vähän vaikeaa ymmärtää, että nyt lapsi saisi sitten "yhtäkkiä" syödä samaa ruokaa kuin aikuiset. 6 kk oli täysimetyksellä ja seuraavien 6 kk ajan olin niin pirun tarkkaa, että soseet olivat huolella valmistettuja, ja niihin totuteltiin vähitellen ruoka-aineita lisäämällä. Ja yhtäkkiä 1v päivänä saakin sitten kaikkea mitä muutkin! :o

Meillä tilannetta on tietysti vaikeuttanut allergia. Vehnää ja kananmunaa on ihan kaikessa. Gluteenittomat leivät ovat kuivia ja tarttuvat kurkkuun (paitsi Vuohelan leipomon). Pullat yms. herkut eivät muutenkaan kuulu pienen ruokavalioon mielestäni ja nyt niitä ei vaan kerta kaikkiaan voi antaa allergian vuoksi. Samoin pasta on kiellettyjen listalla.

Täytyy vaan nyt karaista itsensä ja antaa pojan myös syödä itse. Ettei menetä kokonaan kiinnostustaan! Maidot juo kyllä itse. Vettä ei hevin huoli vaikka janojuomaksi tyrkytän.

Mausteita on kyllä Pilteissäkin :p Niitä voi käyttää harkiten, ja esim. kaikenlaiset yrtithän ovat oikeinkin suotavia pikkulapsen ruuan maustamisessa.

Ei kai kukaan täysin mautonta ruokaa edes syö? Yök \|O

Juu, kyllä se niin on kuten tossa yläpuolellakin sanottiin, että mausteet eivät ole vaarallisia lainkaan ja niihin kannattaa opettaa jo pienestä pitäen, sillä myöhemmin kaikkien ennakkoluulojen tullessa pienen elämään, uusia makuja on paljon haastavampaa tarjota ja saada syömään. Tämä on otollisinta aikaa totuttaa erilaisiin makuihin ja ruokailutottumuksiin!

Siis kyllä meillä syödään normaalia kotiruokaa. Katson koko perheelle vähäsuolaisia tuotteita. Emmekä syö maksaa muutenkaan. Meillä ei käytetä tuotteita joissa on nitriittejä eli kyllä meillä 1v on syönyt "kaikkea" mitä meidän perheessä syödään.

Totta on, että miedosti maustettu ruoka ei haittaa tee. Mutta lapsen makuaisti on paljon herkempi ja se, mikä aikuisen mielestä on vielä miedosti maustettu saattaa lapsen mielestä olla tosi tulistakin...

Pidän lihapiirakoita, nakkeja, kalapuikkoja yms. huonona ruokana niin itselleni kuin lapselle. Ymmärrän, että kaikenlaisia eineksiä annetaan päiväkodissa joten pitänee kuitenkin totutella...

Mutta yritän viimeiseen asti pitää kiinni terveellisestä ruokavaliosta. Esimerkiksi tänään tein peruna-sipuli-jauhelihalaatikkoa lorauksella ruokakermaa höystettynä. Lisukkeena porkkanaraastetta raejuustolla. Hyvin maistui!

Meillä on tosiaan se "onni", ettei tule annettua pitsaa, pullaa, vehnäsiä eikä moniakaan valmisruokia - niissä kun on yleensä aina sitä vehnäjauhoa ja kananmunaa. Onhan se vähän karua kun toinen kyttää vesi kielellä muffinssia, jota äiti nauttii kahvin kanssa :(

\
Alkuperäinen kirjoittaja 10.02.2006 klo 13:16 MissKitty kirjoitti:
Totta on, että miedosti maustettu ruoka ei haittaa tee. Mutta lapsen makuaisti on paljon herkempi ja se, mikä aikuisen mielestä on vielä miedosti maustettu saattaa lapsen mielestä olla tosi tulistakin...

Pidän lihapiirakoita, nakkeja, kalapuikkoja yms. huonona ruokana niin itselleni kuin lapselle. Ymmärrän, että kaikenlaisia eineksiä annetaan päiväkodissa joten pitänee kuitenkin totutella...

Päiväkodissa on aika harvoin eineksiä. Keittiö valmistaa itse ruoat monissa päiväkodeissa.

Mainitsin nakit, kalapuikot ja lihapiirakat sen takia, että on tosiaan saanut syödä niitä, tyyliin kerran kuussa voi välipalana olla puolikas lihapiirakka ja jugurttia tms.
Tai kerran kuussa annan kalapuikkoja ja perunamuussia. En siis todellakaan päivittäin, eikä edes viikottain. Yleensä teen sinunkin kuvailemiasi kotiruokia, vähällä suolalla ja rasvalla. Mutta siis kyllä, on saanut maistaa eineksiäkin, jopa hampurilaista. ;)

Meillä on 9kk iästä hiljalleen siirrytty samaan kotiruokaan kuin itsekin syödään.
Purkkiruoka ei ole oikeastaan ikinä kelvannut pojalle, oikein nälkäisenä suostuu niitä syömään.
Mausteita, lähinnä yrttejä olen käyttänyt ja suolan lisännyt omalle lautaselle.

Eineksiä saa silloin kun itsekin niitä syödään, tosin aika harvoin, muutaman kerran kuukaudessa.

Kaupan hedelmäsoseet eivät ole kelvanneet pitkään aikaan. Välipalaksi viiliä/jogurttia kiisseleitä, hedelmiä.

Jos ollaan pikaruokaa haettu on poika saanut sitäkin maistaa.
Jouluna syötiin koko perhe samaa jouluruokaa.

Ainut ruoka-aine minkä sylkee suusta pois on keitetty kananmuna.

Mehuja ei ole saanut kuin muutaman kerran maistaa. Karkkia ja muita herkkuja harvemmin saa. Keksin tai pullapalan jos ollaan kyläilemässä. Ei osaa toiselta kieltää kun itse syö.

Leivän päälle olen laittanut ohuesti margariinia ja juustoviipaleen.

Mä teen yleensä oman pienen vuoan tai kattilan tytölle. Siihen ei laiteta suolaa ainakaan paljoa, mutta muista mausteita kyllä, yrttejä ja pippureitakin. Maustesekoituksiakin käytän hiukan ja niissä kyllä on suolaakin seassa. Lihaliemikuutioita useimmiten vältän tytön ruuissa, mutta poikkeus vahvistaa säännön siinäkin. Ja valmiiksi marinoituja lihoja meillä syödään myös. Eli silloin kun helposti voin tehdä lapselle terveellisemmän ruuan, sen teen, mutta samaakin syö meidän kanssa.
Kalapuikkoja on saanut muutaman kerran ja niistä tykkää. Mitä pahaa niissä muuten on, jos esim. jt. viikko saa?
Maustamattomat viilit ja jugurtit ei kelpaa edes hedelmäsoseen tms. kanssa, joten on annettava Viilistä, "tavallisen" jugurtin ja maustamattoman sekoitusta jne. Karjalanpiirakkaa ja leipää tykkää syödä. Jos me muut syödään pullaa, kakkua tai mutta hyvää, tyttö saa kyllä halutessaan palan kanssa. Karkkia ja limuja ei saa eikä niitä osaa edes "vaatia".
Asian vierestä: olen nähnyt usein lapsiperheen ostoskärryssä noita Viilis-viilejä ja olen fiksuna tyttönä ajatellut, että ne on lasten välipaloja. Ei kai ne kovin epäterveellisiä ole? Meillä maidon menekki on huono, joten olisi yritettävä jotenkin saada kalsiumia annettua.
Meillä siis pyritään terveellisyyteen, mutta ei niuhoteta. Ja sitä paitsi kun ei kaikki terveellinen kelpaa niin jotainhan sitä on syötettävä.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 20:59 toinen vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 20:25 vieras kirjoitti:
\
Alkuperäinen kirjoittaja 08.02.2006 klo 18:25 äiti kirjoitti:
Kahvi on riippuvuutta aiheuttava nautintoaine.Ei missään nimessä saa antaa lapselle,ei isommallekaan.!!!!

Tätä myös ajattelin... Ei ehkä 6 kk vanhan "ruokavalioon" kuuluva.
[/quo

Kyllä on vanhemmuus kaukana, jos lapsi saa maistella ihan mitä vaan... Ilmankos on niitä vanhempia, jotka ostaa röökit ja kaljat lapsilleen. :headwall: :headwall: :headwall:

OKEI!!!! tUO KAHVI JUTTU OLI ILMEISESTI MULLE MUTTA TUO ON HIUKAN LIIKAA SANOTTU ETTÄ OSTAISIN RÖÖKIT JA KALJATKIN...HUH HUH!!!!
Mielestäni se että antaa lusikallisesn tai kaksi kerran viikossa kahvia lapselle joka kärttää uusia makuja on ihan sallittua (en juo kahvia joka päivä hyvä jos neljä kertaa viikossa!!!)
Meillä saa lapsi maistaa mitä vaan....melkein!! Meidän perheessä ei kuitenkaan sauhutella...kuin vieraat korkeintaan!
Koskaan en menisis lapselleni antaan ees rahaa röökiin saatikka kaljaan....
Murrosiän tullessa kannatan ajatusta että kotona saa maistaa (MIELUUMMIN KUIN KADULLA!!!!!!)
mutta en ala joka viikonloppuisesti lapselleni kaljaakaan tuomaan!!!!
HEI HALOO!!!
järkeään saa käyttää ja koska kahvi ei ole nautintoaineena laiton niin annan sitä lapsen suuhun sen lusikallisen tai pari....harvemmin ne lapset on kahvia juoneet....itsekkin sain pienenä maistaa mutta en juonut sitä varhaisnuoruudessa ollenkaan vaikka lapsena olin sitä lusikallista kärttänyt!!!
Mutta olkaa te kauhistelijat ihan omaa mieltä....kuinkas teidän kotona se sauhuttelu ja kaljottelu olikaan??? kun niitä tähän verrattiin niin olipa pakko kysyä!!

Yhteistyössä