1v vieroittaminen ja uusille unitavoille oppiminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huldasharks
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Löytyyhän niitä kohtalotovereita. Vielä kun sais itsensä kovetettua niin, että ei tule annettua periksi sitten kun loppu tulee. Kuulostaa kamalalle ja lapsesta varmasti kans, mutta miten ne omat hermot kestää, ettei anna periksi?

No ei tarvi muuttaa mitään! Sit ku vauva kasvaa, niin nää muutokset tulee luonnostaan ja helposti ja ilman taisteluja. Yleensä vähän päälle 1 vuotias on jo valmis muutoksiin, eli pystyy nukahtaa tutti suussa tissin sijaan jne.

Jos joku tapa toimii, niin miksi ei jatkaa sitä? Pyydän tähän vastauksia.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
No ei tarvi muuttaa mitään! Sit ku vauva kasvaa, niin nää muutokset tulee luonnostaan ja helposti ja ilman taisteluja. Yleensä vähän päälle 1 vuotias on jo valmis muutoksiin, eli pystyy nukahtaa tutti suussa tissin sijaan jne.

no mä en enää tuossa vaiheessa yrittäs vaihtaa sitä tissiä tuttiin, jos lapsi ei oo siihenkään mennessä syönyt tuttia.

Ja joo, toisille sopii jatkaa vaikka hamaan tulevaisuuteen, toiset alkaa kaivata sitä että pääsee vaikka illala lenkille tms. ja joku muu nukuttaa vauvan, toiset haluaa alkaa nukkumaan itsekin öisin ilman monta tissille heräämistä jne.

Kyllä tarvitsee muuttaa. Mulla on montakin syytä, ne eivät liity tähän aloitukseen. Tärkein on ehkä kuitenkin se, että lapsi oppisi nukkumaan ilman rintaa, enkä halua tehdä siitä kauhean dramaattista toimenpidettä, mikäli on vaihtoehtoja. Tää tapaus on jo sen vuoden ja ei ole tosiaan syönyt tuttia koskaan (ei huolinut).

Alkuperäinen kirjoittaja Logotar:
mä lopetin yöimetyksen ensin 10kk iässä. Se vain eräänä iltana kolahti päähän että nyt ei enää yöllä syödä. Eikä syöty. Huusi kuin raivopää sen yhden yön. Nukahti välillä hetkeksi ja jatkoi huutamista. Pidin sylissä ja lohdutin, pidin vieressä ja lohdutin jne. mutten antanut tissiä.

Sitten imetin vielä päivällä jonkun viikon ja nukahti edelleen tissille.

sitten kun päätin lopettaa imetyksen, annoin nukahtaa syliin ilman tissiä. Näin mentiin jonkin aikaa.

sitten annoin melkein nukahtaa syliin, nostin puoliunessa sänkyynsä ja silitin/pidin kiinni niin että nukahti. Taas mentiin vähän aikaa näin.

sitten laskin jo hereillä sänkyyn, istuin vieressä kunnes nukahti. taas mentiin joku aika näin.

Sitten menin isosiskon sänkyyn pitkälleen ja odotin että nukahti.

Sitten eräänä iltana (tytöllä ikää hiukan reilu vuosi) sanoin että äiti menee sohvalle olkkariin, ala sinä vaan nukkumaan. Jätin oven auki.

Muutaman illan kuluttua sai sitten toivottaa hyvät yöt ja laittaa ovenkin kiinni ja sinne jäi unta hakemaan.

Tuttia söi vielä unituttina tuossa vaiheessa, mitään unipulloa/unimaitoa en ottanut kuvioihin mukaan, ajattelin että se on ihan turhaa ja kohta on taas vieroitus siitä edessä.

Kiitos. Mä olen lukenut miljoona tarinaa, kuinka se kävi kivuttomasti ja lapsi oli niin kuin ei mitään. Mä näen sieluni silmin kuinka meillä itketään lohduttomasti ja silmät mustina kuljetaan surupuku päällä kuukausi tolkulla. Ja laps kokee itsensä petetyksi ja hylätyksi ja vaikka mitä. :ashamed: :snotty:

Alkuperäinen kirjoittaja Huldasharks:
Kiitos. Mä olen lukenut miljoona tarinaa, kuinka se kävi kivuttomasti ja lapsi oli niin kuin ei mitään. Mä näen sieluni silmin kuinka meillä itketään lohduttomasti ja silmät mustina kuljetaan surupuku päällä kuukausi tolkulla. Ja laps kokee itsensä petetyksi ja hylätyksi ja vaikka mitä. :ashamed: :snotty:

Äläl yritä liikaa ja liian nopeasti. me siirryttiin aina seuraavaan vaiheeseen kun näytti siltä että tyttö oli siihen jo valmis. Ei tullut mitään huutojuttuja ollenkaan, tyytyväisenä aina oli kun mentiin seuraavaan pisteeseen. Tai siis ei huutoa tuota yöimetyksen lopettamista lukuunottamatta.

Siinä meni varmaan joku kuukauden verran yhteensä kun aina yhtä vaihetta mentiin muutama päivä, ehkä vajaa viikko.

Ja täytyy se itsekkyyden nimissä myöntää vielä, että olishan se jo munkin vuoro nukkua edes yksi yö kunnolla reilu vuoden valvomisen jälkeen... :D

no, sanotaanko että tähän älä tuudittaudu :D

meillä on neiti nykyään 2v8kk ja imetys loppu reilu vuoden iässä kokonaan. Ja kyllä kokonainen nukuttu yö on edelleen enemmän poikkeus kuin sääntö :D

paitsi että jos lähtee muualle nukkumaan niin sitten se onnistuu :)

En halua masentaa, mutta vaikka imetys jää, niin jotkut lapset havahtuvat hereille unestaan monta kertaa yön aikana ihan 4-vuotiaaksikin. 2-vuotiaaksi se on kuulemma erittäin yleistä.

Äläl yritä liikaa ja liian nopeasti. me siirryttiin aina seuraavaan vaiheeseen kun näytti siltä että tyttö oli siihen jo valmis. Ei tullut mitään huutojuttuja ollenkaan, tyytyväisenä aina oli kun mentiin seuraavaan pisteeseen. Tai siis ei huutoa tuota yöimetyksen lopettamista lukuunottamatta.

Siinä meni varmaan joku kuukauden verran yhteensä kun aina yhtä vaihetta mentiin muutama päivä, ehkä vajaa viikko.

Tota mä mietin, että kun ei miestä huoli nukuttajaksi, eikä yöllä paijaajaksi, niin ei varmaan kannata miestä laittaa vierottamaankaan? Taitaa olla liian raakaa, että äiti, joka on vuoden ollut vierellä katoaakin johonkin yht'äkkiä? Vai onko se just pahempi, että mä jolta se maito tulee, yritän nukuttaa?

Tota mä mietin, että kun ei miestä huoli nukuttajaksi, eikä yöllä paijaajaksi, niin ei varmaan kannata miestä laittaa vierottamaankaan? Taitaa olla liian raakaa, että äiti, joka on vuoden ollut vierellä katoaakin johonkin yht'äkkiä? Vai onko se just pahempi, että mä jolta se maito tulee, yritän nukuttaa?

no toiset tykkää että parempi kun mies ja toiset haluaa itse. Meillä tyttö huusi sen ensimmäisen tissittömän yön kuin hullu, ensin kolme tuntia, sitte nukahdettiin hetkeksi ja toinen kolme tuntia raivopäistä huutoa. Samalla tavalla ois varmaan huutanu isänsä kanssa. Ni mä tein sen sitte itse.

Mutta siinä vaiheessa kun ootte päässy siihen pisteeseen että nukahtaa esim. syliin, ilman tissiä tai ehkä jo sinne sänkyyn kun joku on vierellä, voisi alkaa isä olla kuvioissa mukana.

En halua masentaa, mutta vaikka imetys jää, niin jotkut lapset havahtuvat hereille unestaan monta kertaa yön aikana ihan 4-vuotiaaksikin. 2-vuotiaaksi se on kuulemma erittäin yleistä.

Tiedän, mulla on ihan kohta 14v. täyttävä, joka herättää aina silloin tällöin vieläkin öisin :laugh:

(jos verensokeri laskee liikaa)

Silloin kun opetettiin poikaa nukahtamaan sänkyyn ilman tissiä, niin ilman muuta oli parempi että sen paijailun teki iskä eikä maidolta tuoksuva äiti. Nyt kun on tottunut siihen, että ensin minä imetän, sitten pestään hampaat ja mennään nukkumaan, niin sänkyyn kantamisen voin tehdä myös minä.

Ja kun jossain vaiheessa saan rohkeutta yrittää yöimettämisestä luopumista, niin vauvaa saa ilman muuta lohduttaa iskä. Eihän vauva voi ymmärtää miksi maidolta tuoksuva äiti yhtäkkiä vain paijaa ja ottaa syliin, mutta ei annakaan maitoa...

Jos tuo isäntä ei olis ollut työssäkäyvä, niin olisi saanut hoitaa koko nukutusruljanssin. Lapsi repi eräänkin kerran mua rivelistä, maitoa vailla. Yhden pahan mokan tein nyt viime helteillä, eli menin nukkumaan ilman rihmankiertämää. Yö oli valoisa, lapsi heräsi, näki rinnat ja alkoi huutaa. Lystikästä. Huusi tasan niin kauan, että tuli aivan hikiseksi. Isänsä otti onneksi syliin ja vei ulos vilpoisempaan ilmaan. Sitten taas tuli uni.

Ihan siinä alkuvaiheessa, kun mentiin ilman yömaitoja, annoin aamumaidon jo aikaisin. Se sängyssä huutaminen kuitenkin verotti pojan voimia ja vatsa oli tyhjä, tietysti, kun oli tottunut yöhuikkansa saamaan. Mutta tosiaan, noin kuukausi on nyt kulunut ja poika nukkuu kymmenen tunnin yöunia, monesti heräämättä kertaakaan välissä. Eikä tarvitse vaihtaa vaippaa yöllä, kun ei tankattu maito tule pissana läpi. Vielä, kun äiti oppisi nukkumaan itsekin jo illasta ja pysymään poissa plussalta...

Alkuperäinen kirjoittaja mhm:
Silloin kun opetettiin poikaa nukahtamaan sänkyyn ilman tissiä, niin ilman muuta oli parempi että sen paijailun teki iskä eikä maidolta tuoksuva äiti. Nyt kun on tottunut siihen, että ensin minä imetän, sitten pestään hampaat ja mennään nukkumaan, niin sänkyyn kantamisen voin tehdä myös minä.

Ja kun jossain vaiheessa saan rohkeutta yrittää yöimettämisestä luopumista, niin vauvaa saa ilman muuta lohduttaa iskä. Eihän vauva voi ymmärtää miksi maidolta tuoksuva äiti yhtäkkiä vain paijaa ja ottaa syliin, mutta ei annakaan maitoa...

Mutta jos se isi ei kelpaa?

Jos iskän ja vauvan suhde on kunnossa niin kyllä se lopulta kelpaa. Toki muutaman kerran kiukuttelee jos tottunut siihen että äiti aina nukuttaa tissille...

Mä olen kyllä ihan samassa suossa 10 kk vauvani kanssa. Mutta nyt kolme iltaa on mennyt niin, että olen laulanut vauvan uneen. Iltapuuron jälkeen imetän sohvalla ja sitten otan vauvan viereeni isoon sänkyyn ja annan kieriä ja möyriä siellä niinkuin haluaa (reunat on niin ettei pääse putoamaan mistään) ja laulan hiljaisella äänellä. Eilen iltana sain laulaa varmaan jotain 40 min ennenkuin sitten viimein nukahti. Pieni toivonkipinä on herännyt, että josko näin voisi jatkua ja laulusessiot ehkä lyhentyäkin pikkuhiljaa. Yöheräilyt kuitenkin jatkuivat entiseen malliin ja niihin tepsii vain tissi. Mutta ehkä tässä on ainakin alku, kun saan illalla nukutettua ilman tissiä.

Alkuperäinen kirjoittaja ritu:
Mä olen kyllä ihan samassa suossa 10 kk vauvani kanssa. Mutta nyt kolme iltaa on mennyt niin, että olen laulanut vauvan uneen. Iltapuuron jälkeen imetän sohvalla ja sitten otan vauvan viereeni isoon sänkyyn ja annan kieriä ja möyriä siellä niinkuin haluaa (reunat on niin ettei pääse putoamaan mistään) ja laulan hiljaisella äänellä. Eilen iltana sain laulaa varmaan jotain 40 min ennenkuin sitten viimein nukahti. Pieni toivonkipinä on herännyt, että josko näin voisi jatkua ja laulusessiot ehkä lyhentyäkin pikkuhiljaa. Yöheräilyt kuitenkin jatkuivat entiseen malliin ja niihin tepsii vain tissi. Mutta ehkä tässä on ainakin alku, kun saan illalla nukutettua ilman tissiä.

Jotain tuollaista sylittelyä, vieressä pitämistä ja paijailua mä olin ajatellut. Ja siitä sitten omaan sänkyyn.

Okei, jospa hän nukahtaa loppuviimein sitten ilman rintaa, mutta herääkin tosiaan parin tunnin päästä sitä huutamaan? Huutaa syliin päästyä/vieressä kunnes nukahtaa omaan itkuunsa? Kuulostaa kamalalle. Mun tarvii nää kaikki kauhuskenaariot käydä mielessä läpi, etä olen henkisesti valmis koitokseen sitten joskus..

Jos iskän ja vauvan suhde on kunnossa niin kyllä se lopulta kelpaa. Toki muutaman kerran kiukuttelee jos tottunut siihen että äiti aina nukuttaa tissille...

Ei mulle ainakaan kelpais, jos haluaisin vain tietyn tyypin syliin. Mutta tosiaan on tottunut saamaan huutamalla tissin suuhunsa.

Jotain tuollaista sylittelyä, vieressä pitämistä ja paijailua mä olin ajatellut. Ja siitä sitten omaan sänkyyn.

Okei, jospa hän nukahtaa loppuviimein sitten ilman rintaa, mutta herääkin tosiaan parin tunnin päästä sitä huutamaan? Huutaa syliin päästyä/vieressä kunnes nukahtaa omaan itkuunsa? Kuulostaa kamalalle. Mun tarvii nää kaikki kauhuskenaariot käydä mielessä läpi, etä olen henkisesti valmis koitokseen sitten joskus..

tästä syystä mä jättäisin ensin sen yöimettämisen pois. Kun olette menneet vaikka pari viikkoa niin että ei syö enää yöllä, sen iltatissin lisäksi, sitten alat jättää sen iltatissinkin pois.

tästä syystä mä jättäisin ensin sen yöimettämisen pois. Kun olette menneet vaikka pari viikkoa niin että ei syö enää yöllä, sen iltatissin lisäksi, sitten alat jättää sen iltatissinkin pois.

Yleensä herää noin 5 aikaan syömään ja jatkaa uniaan 7-8 saakka. Ennen viittä saattaa pyöriä, itkeskellä tmv. ja mä käyn paijaamassa. Näin yleensä nukahtaa uudelleen, jos kello ei ole sitä viittä.

Syö normaalisti rintaa:
-aamulla klo 5:00-7:00 (nostetaan pinnasängystä parisänkyyn, makaa vierellä ja syö silloin tällöin ja torkkuu)
-päiväuni-aika klo 10:30, (sylissä, nostan nukkuvana pinnasänkyyn)
-päiväuni-aika klo 16:00 (sama homma)
-illalla kun nukahtaa mun viereen parisänkyyn, josta nostetaan omaan sänkyyn

Yhteistyössä