1v2kk ikäisen lapsen vieroitus yösyönneistä(rinnalta)?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kolmen äiti82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kolmen äiti82

Vieras
Miten te muut olette vieroittaneet isomman lapsen yösyönneistä?Oletteko tehneet niin että ihan kerrasta poikki että ei enää yhtään maitoa yöllä vai silleen että esim aamuyöllä kerran ja sitten vähitellen sekin pois?Meidän kuopus on nyt 1v2kk ja hän syö vielä rintaa päivällä ja yöllä(todella monesti,ikinä en ole laskenut että montako kertaa kun nukutaan perhepedissä.Mietin tässä että voisin yrittää vieroittaa poitsun yö syönneistä mutta teenkö niin että en anna enää ollenkaan rintaa vai esim kerran aamuyöllä?Tiedän kyllä että kun poika ei saa rintaa tulee hirveä huuto varmasti.Meidän keskimmäinen lapsi söi rintaa 1v8kkja yö syönneistä vieroitin hänet 1v5kk ikäisenä ja se oli muistaakseni ainakin viikon hirveää huutoa kun ei saanut yöllä rintaa,mutta sitten alkoi nukkumaan aika hyvin yöt.

Meillä kuopuksen vieroitus reilun vuoden iässä tapahtui äkkirysäyksellä oman lääkekuurini vuoksi, toki imetyskertoja oltiin vähennetty kiinteän ruoan vuoksi jo jonkun aikaa. Yhden yön huusi rinnan perään ja sitten alkoi nukkumaan yönsä, siirrettiin myös omaan huoneeseensa samoihin aikoihin ja ainakin meillä rauhoittui joksikin aikaa yöelämä. Ainahan niitä uusia vaiheita tulee, sairastelua ja muuta jolloin yöt taas rikkonaisempia. Kyllä se vieroitus aina etukäteen jännittää, mutta edessä se on joka tapauksessa. Tsemppiä teille =)

Ihan sillain vieroitin yösyötöistä, että kun meni itellä hermot yötisutteluun, niin en enää antanut yöllä tissiä.

Ja päivätissit lopetin laittamalla laastarit nänneihin, loppui kerrasta. (tyttö oli tuolloin 1v9kk)

Meillä loppui samalla sekä yö- että päiväsyönnit. Poika oli tuolloin 1 v 8½ kk :whistle:. Ei hän toki enää joka yö syönyt, ei läheskään :D, mutta joskus kipeänä vaati rintaa yöllä kun sai sitä päivälläkin.

Alkuperäinen kirjoittaja mammx2:
Alkuperäinen kirjoittaja ounou:
Toivottavasti ei.....

Mitä pahaa siin o?

Se nyt vaan on kinkyä... Tiedän ettei kaikkien mielestä, mutta minusta vuosikas on jo niin iso, ettei tarvi tississä roikkua, sille ei ole mitään terveydellistä perustetta.
Se, että monista äidistä ison lapsen vierotus tissitä tuntuu pahalle tai haikealle, kertoo jo myös osaltaan miten mieleltään "tervettä" se on.
Semmoset ihmiset vaan hyysää lapsiaan tarpeettoman paljon/kauan.
Läheisyyttä ja hellyyttää voi osoittaa monella muulla paljon terveellisemmällä tavalla

Me saatiin apua yöheräilyyn (neuvolan kautta) unineuvojalta. Ekaks aattelin, että mitä hänkin käytännössä tietää, mutta kun asiakkaina ollut jo yli 200 perhettä niin aika lailla tiesikin ja oivalsikin.

Ongelma oli se, että mä aina imetin pojun (1v 1kk)yöunille, koska se kävi niin helposti. Simahtaneen lapsen nostin sänkyyn, esikon kohdalla tämä toimikin ihan hyvin. Vaan toisen kanssa ei, hän havahtuu aina kevyen unen vaiheessa ja haluaa saman tilanteen, johon hän alun perin nukahti: tissiä. Neuvo oli: anna lapsen löytää itse uni. Ekana yöna itki 20 minsaa mun vieressä, mä paijailin ja hyssyttelin, sitten nukahti mun viereen. Toka yö 15 minsaa, vieressä olin lohduttamassa. Kolmas yö 5 minsaa valitusta. Neljäs yö 1 min. Sen jälkeen siirsin omaan sänkyyn mun viereeen, ei mitään valitusta, hieman kääntelehtii ja ähisee pehmolelun kanssa. Nyt nukkuu yöt läpeensä tyytyväisenä. Missään vaiheessa en jättänyt häntä yksin itkemään.

En tiedä teidän tilannetta, mutta meillä auttoi kertarysäyksellä tuo, että poju oppi nukahtamaan ilman tissiä. Jos kuitenkin haluat imettää illalla, tulisi lapsi sitten herättää ennen nukahtamista, jottei nukahda imetykseen.

Koeta jaksaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja mammx2:
Toivottavasti ei.....

Mitä pahaa siin o?

Se nyt vaan on kinkyä... Tiedän ettei kaikkien mielestä, mutta minusta vuosikas on jo niin iso, ettei tarvi tississä roikkua, sille ei ole mitään terveydellistä perustetta. Se, että monista äidistä ison lapsen vierotus tissitä tuntuu pahalle tai haikealle, kertoo jo myös osaltaan miten mieleltään "tervettä" se on.
Semmoset ihmiset vaan hyysää lapsiaan tarpeettoman paljon/kauan.
Läheisyyttä ja hellyyttää voi osoittaa monella muulla paljon terveellisemmällä tavalla

Ole hyvä ja kerro tuo vaikkapa maailman terveysjärjestön lääkäreille, tai kenelle tahansa pitkän imetyksen terveyshyödyistä tietävälle asiantuntijalle :xmas:.
Haikealtahan sekin tuntuu, kun lapsi aloittaa päiväkodin tai koulun. Eikä se ole sairasta. Lapset kasvaa, jotkut asiat jää taakse, ja on vain luonnollista tuntea haikeutta niistä asioista.
Miten lapsi muka kasvaa yhdessä yössä niin, että siihen saakka luonnolliselta tuntunut imetys muuttuu kinkyksi? Viittaan tuohon vuoden virstanpylvääseen...

Alkuperäinen kirjoittaja Neslihan:
Miten lapsi muka kasvaa yhdessä yössä niin, että siihen saakka luonnolliselta tuntunut imetys muuttuu kinkyksi? Viittaan tuohon vuoden virstanpylvääseen...

No sanoin nimenomaan vuosikas, ei tarkoita presiis 12kk/1-v. Tarkoitin aikaa kun ainakin itse lakkaan puhumasta vauvasta.

No sanoin nimenomaan vuosikas, ei tarkoita presiis 12kk/1-v. Tarkoitin aikaa kun ainakin itse lakkaan puhumasta vauvasta.

O-ou...
Kyllä tuo meidän vajaa 2v on vielä niin vauva, niin vauva... Vaikkei enää tissillä olekaan.

Minä ainakin tunsin haikeutta kun lapsi lopetti tisuttelun (tai siis minä lopetin sen...) Ja tottahan se on ihan normaalia, jopa suotavaa!

Nyt odotan haikeudella, että esikko aloittaa kerhoilun ensi syksynä. Jo etukäteen tiedän märiseväni, kun se on yhtäkkiä niin iso!!! -U know...

No musta on haikeeta sekin, että oon opettanu 1v3kk vanhaa neitiä nyt kolmatta yötä, että ei saa enää maitoo... pullosta.

Ja se on haikeeta, sekin. :snotty:
Se on ollu ihan elinehtokin pienelle, kun söi yhdessä vaiheessa ruokaa niin huonosti/ei ollenkaan, piti antaa maitoo sitten illalla ja yöllä, että pysy hengissä. (ehkä hiukan voimakas kuvaus, mutta...) :(
Ja huono syöminen ei johtunu maidon juonnista, vaan ihan muusta...

Just joo, mähän tarkotinkin että haikeuden tunteminen on ylipäätään sairasta... Lukekaa toopet ja koittakaa ymmärtää, tarkoitin sitä kun ISOA lasta ei raaskisi vierottaa TISSISTÄ (ei siis pullosta tai että se menee kouluun tms.)

Just joo, mähän tarkotinkin että haikeuden tunteminen on ylipäätään sairasta... Lukekaa toopet ja koittakaa ymmärtää, tarkoitin sitä kun ISOA lasta ei raaskisi vierottaa TISSISTÄ (ei siis pullosta tai että se menee kouluun tms.)

Ei kyse ole siitä tissistä vieroittamisesta, vaan siitä, että lapsi kasvaa ja yksi vaihe on auttamattomasti ohi, se ei koskaan enää palaa, eikä ehkä tule enää uusia vauvoja. Siitä haikeudesta. Ei siitä, mitä imetys mekaanisena suorituksena on: tissi suuhun lapselle ja lapsi imee.
Ja onko yksivuotias ISO lapsi? :o

Mä kyllä väitän, että useammin on kyse molemminpuolisesta mukavuudenhalusta kuin raaskimisesta... Jos yöimetys ei kumpaakaan osapuolta rasita, miksi ihmeessä pitäisi ehdoin tahdoin ruveta öitä valvomaan vieroituksen takia? Ensimmäisen lapsen kohdalla mä vieroitin hänet yötissittelystä vasta siinä vaiheessa (1,5-vuotiaana), kun hän tajusi mitä tarkoitin, kun sanoin, että yöllä nukutaan eikä syödä. Kyllä oli helppoa. Toisen mukelon yövieroitin 9-kuisena, työllä ja tuskalla.

Ei kyse ole siitä tissistä vieroittamisesta, vaan siitä, että lapsi kasvaa ja yksi vaihe on auttamattomasti ohi, se ei koskaan enää palaa, eikä ehkä tule enää uusia vauvoja. Siitä haikeudesta. Ei siitä, mitä imetys mekaanisena suorituksena on: tissi suuhun lapselle ja lapsi imee.

Sen verran iso ettei sen kuuluu äidin rintavarustuksessa riippua.

Mun mielestä sekin oli tavallaan haikeaa, kun esikoinen jätti vaipat pois. Ja se, kun hän luopui niin kovin reippaasti tutistaan. Ei ollut kyse siitä, ettenkö olisi raaskinut vieroittaa häntä tutista ja opettaa häntä kuivaksi, vaan henkimaailman jutuista. Mun pikkuinen esikoisvauvani oli kasvanut ihan yhtäkkiä "isoksi". Ja se oli haikeaa.

Ja sinähän sitten määrittelet, mitä minkäkin ikäisen kuuluu ja mitä ei kuulu tehdä juu :laugh:

Toistan itseäni: mene ja kerro se WHO:n asiantuntijalääkäreille :whistle: kun kerran tiedät nämä asiat niin paljon paremmin.

Alkuperäinen kirjoittaja skunkki:

Mä kyllä väitän, että useammin on kyse molemminpuolisesta mukavuudenhalusta kuin raaskimisesta... Jos yöimetys ei kumpaakaan osapuolta rasita, miksi ihmeessä pitäisi ehdoin tahdoin ruveta öitä valvomaan vieroituksen takia? Ensimmäisen lapsen kohdalla mä vieroitin hänet yötissittelystä vasta siinä vaiheessa (1,5-vuotiaana), kun hän tajusi mitä tarkoitin, kun sanoin, että yöllä nukutaan eikä syödä. Kyllä oli helppoa. Toisen mukelon yövieroitin 9-kuisena, työllä ja tuskalla.

Mä päätin imettää niin kauan kun se tuntuu minusta ja pojasta mukavalta. Kun se ei enää tuntunut kivalta, se lopetettiin. That's it. Kivuttomasti meni, ehkä juuri siksi että aika oli oikea, ja lapsi oli saanut imeä niin kauan kuin koki omalla kohdallaan tarpeelliseksi. Ei itkuja, ei maidosta kipeitä rintoja, vaan kaikki meni tosi helposti. 1 v 8½ kk imetin.

Mun mielestä sekin oli tavallaan haikeaa, kun esikoinen jätti vaipat pois. Ja se, kun hän luopui niin kovin reippaasti tutistaan. Ei ollut kyse siitä, ettenkö olisi raaskinut vieroittaa häntä tutista ja opettaa häntä kuivaksi, vaan henkimaailman jutuista. Mun pikkuinen esikoisvauvani oli kasvanut ihan yhtäkkiä "isoksi". Ja se oli haikeaa.

*päätä seinään hakkaava hymiö*...
Et näköjään haluakaan ymmärtää tuota oikein vaan takerrut siihen haikeus-sanaa! Tarkoitin sitä, kun ei millään HALUAISI lopettaa imetystä, tuskin sinäkään haluaisit mahd. pitkään pitää lapsesi vaipoissa tai imevän tutia 5-vuotiaana.

Ja sinähän sitten määrittelet, mitä minkäkin ikäisen kuuluu ja mitä ei kuulu tehdä juu :laugh:

Onhan se hyvä että edes joku yrittää lapsen parasta.

Mä päätin imettää niin kauan kun se tuntuu minusta ja pojasta mukavalta. Kun se ei enää tuntunut kivalta, se lopetettiin. That's it. Kivuttomasti meni, ehkä juuri siksi että aika oli oikea, ja lapsi oli saanut imeä niin kauan kuin koki omalla kohdallaan tarpeelliseksi. Ei itkuja, ei maidosta kipeitä rintoja, vaan kaikki meni tosi helposti. 1 v 8½ kk imetin.

Samoin tein minä. Kaksi vuotta imetin.

Onhan se hyvä että edes joku yrittää lapsen parasta.

Sekin on hyvä, että sä niin hyvin tiedät lapsen parhaan. *tähän sellainen käsiä taputtava hymiö*

Yhteistyössä