1v2kk syö kuin lintu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pienet ruokamäärät
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pienet ruokamäärät

Vieras
Hei!

Löytyyköhän muita todella vähällä ruokamäärällä sinnitteleviä 1v+ taaperoita? Meillä alle kolmikiloisena syntynyt poika on aina syönyt vähän, lukuunottamatta lyhyttä (mutta ihanaa ;) ) kautta tuossa 11kk iässä, jolloin ruokahalu tuntui pohjattomalta. Paino kasvaa melko tasaisesti omalla -14 käyrällään, hiukan on ollut laskusuunnassa välillä, mutta neuvolassa th ei ole ollut kovin huolissaan. Pituus menee keskikäyrillä, pissa- ja kakkavaippoja tulee hyvin. Öljyä lisään ruokiin, kokkaan kaikki muusit ja kastikkeet kermaan ja voita käytän reilusti.

Päivässä saan yleensä maitoa uppoamaan "väkisin" juottamalla just ja just sen 6dl, aina ei kyllä mene ihan niin paljon. Aamulla ja illalla syö puuroa vaivaiset ½ dl, lounas uppoaa parhaiten (parikin desiä voi mennä), toinen lämmin ateria ½dl-1dl ja välipala lasketaan lähinnä lusikoissa :ashamed: 5 lusikallista jugurttia tms.

Välillä tämä ruoan kanssa säätäminen alkaa tuntua hiukan epätoivoiselta... Poika kyllä sinänsä tykkää oikeastaan kaikista ruoista, mutta ei vaan jotenkin pysty syömään enempää. Jos joskus olen oikein tuputtamalla tuputtanut enemmän, niin on lopulta oksentanut. Neuvolan ohjeena oli tarjota ruokaa useammilla aterioilla pienemmissä erissä, mutta aika ei yksinkertaisesti riitä, tuntuu että nytkin vaan syödään ja nukutaan koko ajan. Keksejä, leipää, banskua tms. olen kyllä työntämässä käteen koko ajan, mutta harvoin siitä kyllä suuhun mitään eksyy.

Löytyyköhän ketään kohtalotoveria? Huolestuttaa myös, että mitenkäs tälläiset linnun ruokahalulla varustetut näykkijät mahtavat päiväkodissa pärjätä :( Kolmen viikon päästä on pojalla nimittäin hoidon aloitus edessä ja pelkäänpä että siellä ei tarhatädin kärsivällisyys ole ihan yhtä venyvää kuin äidin.

meillä kohta 1v ja syö suurin piirtein samoja ,määriä ja ruoka aterioita tulee n3-4 päivässä imetyksellä vielä jos lisään ruoka määriä jää imetys todella vähäseen (kokeiltu on )ja ei juo vettä nokkiksetsa kunnollla eli toisin sanoa ei saa nestettä tarpeeksi jos lopetan imetyksen!!!!

Hei!

Tuo on aivan kuin meiltä! Poika (ensi viikolla 1v 2kk) On ollut aina huono syömään. Ei niinkään nirso (maulla ei ole väliä), mutta määrät on just tollasia kuin teillä. Nyt on syönyt muutaman viikon enemmän ja oon ollut tosi tyytyväinen. Paino on käyrällä -12, pituus -0,8. Syntyessään oli 3300g ja 49cm, 13 kk iässä 9010g ja 76cm. Olen stressannut pojan syömisestä ihan hirveästi, mutta nyt viime aikoina vähän hellittänyt. Neuvolassa on kyllä käyty painokontrolleissa, mutta ei terveydenhoitaja eikä lääkäri mitenkään huolissaan ole. On myös otettu allergia- ja keliakiatestejä, jotka olleet onneksi negatiivisia. Jotenkin musta kyllä tuntuu, että laihuus ei johdu tuosta huonosta syömisestä vaan geeneistä (pojan isä on täsmälleen samanlainen kävelevä luukasa).

En siis osaa auttaa, mutta jos lohduttaa, niin voin kertoa olevani kohtalotoveri! :hug:

Huomenia,

ja kiitos vastauksista. Vertaistuki on todellakin tervetullutta!

Meillä ei ole muuten tehty mitää allergia- tms. testejä. Tosin en kyllä allergiaa epäile, sillä mitään varsinaisia oireita ei ole. Ajattelin soitella neuvolaan hiihtolomien jälkeen ja pyytää punnitusta ennen 1,5v neuvolalääkäriä. Jos paino on edelleen laskusuunnassa niin toivottavasti saadaan lähete näihin perustutkimuksiin. Helpottaisi, jos tietäisi että tähän pieniruokaisuuteen ei ainakaan olisi mitään varsinaista syytä.

Lopetin imetyksen kun poika oli 11kk. Olin tosi huolissani nesteiden saannista, sillä ei osannut juoda pullosta ja nokkiksesta meni muutama kulaus päivässä. Viikon verran mentiin ihan minimaalisella maito- ja vesimäärällä, mutta sitten ilmeisesti jano voitti, ja maito alkoi maistua pullosta. Ilmeisesti multa on tullut maitoa aika vähän, koska poika ei tosiaan pysty juomaan kuin hikisesti tuon 6dl päivässä. Itse jotenkin koko ajan kuvittelin maidon riittävän hyvin :ashamed:

Me ollaan muuten miehen kanssa aika isokokoisia, mutta mun puolelta isän suku on just sellaisia käveleviä kukkakeppejä. Esim. isäni pysyy aina yhtä hoikassa kunnossa vaikka ahmisi mitä (olen muuten kade...). Kenties poika on perinyt tämän sieltä.

Mukavaa viikonloppua :flower:

Meillä ihan sama tilanne kuin teillä, samansuuruisia ruokamääriä, poika jo 1v8kk ikäinen. Paino käyrä mennyt aina välillä -10 -15 välill' ja pituuskin taitaa olla siinä -1.5 SD. Lasten polin seurannassakin olemme olleet, enemmän kuitenkin hankalan ummetuksen kuin tuon syömisen ja kasvun vuoksi. Tutkimuksissa ei mitään poikkeavaa ole löydetty, tosin alllergia testejä ei ole tehty, katsottu kai tarpeettomiksi. Erityisesti kun poika sairastelee huononee syöminen entisestään. Meilläkin poika tykkää kovasti erilaisista mauista ja on innokas maistelija, mutta mahaan asti ei merkittäviä määriä tavaraa mene.

Poika aloitti päiväkodissa ollessaan 1v3kk ikäinen. Kannustuksena sinulle voin sanoa, että päiväkodissa poika syö aina paljon paljon paremmin kuin kotona, tekee näemmä mieli syödä kun näkee kun muut lapset syövät. Tämä on kuulemma tyypillistä huonoille syöjille, muiden lasten esimerkki merkkaa paljon. Näin ainakin meillä, joten laita huoleta lapsesi hoitoon!

Yhteistyössä