1v3kk sai tänään hesen ranskalaisia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äippä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Meidän 1-vuotias sai juustohampurilaisen ja jonkun tuoremehun, mihin otettiin pilli. Kukaan ei katsonut meidän syömisiä muuten kun hyväntahtoisesti pojan kiljahdellessa:"nam, nam!".
Me käydään kanssa ehkä sen 2 kertaa vuodessa jossain mäkkärillä tai hesessä ja jos joku ois tolleen vihjaillut, niin oisin kyllä osannut sanoa: neuvolassa annettiin ohjeet, että 1-vuotias saa syödä samaa ruokaa kun muu perhe tai jotain tyyliin: "kannattaisi joidenkin hankkia oma elämä ja keskittyä oman ravinnon tarkkailuun...!"

itse en antanut tuon ikäiselle mitään hesen herkkuja enkä muutakaan makeeta.
Taisi olla 3 v kun ekan kerran söis hesen herkkuja.
Poika on nyt 5 -vuotta. Ei kyllä juuri syö karkkia. Suklaata syö joskus ja jätskiä.
Hesessä käydään joskus ja syö ranskalaiset ja juo limun eikä juuri koske hampurilaiseen.

Kohta lähdetään viikon lomalle etelelään ja all inclusive. Tiedän että viikon syömiset menee ranskisten ja muun herkun puolelle, mutta kun joka päivä ei niitä syö tuskin se ketään tappaa.
En kyllä antaisi noin pienelle vielä.

No voi kamala, niin on meidänkin lapset saaneet ranskalaisia yms herkkuja ja vielä paljon nuorempina.
Eikä mua vois paskan vertaa kiinnostaa vaikka naapuripöytien ihmiset tiputtais silmänsä.

Mä olen lapsena syönyt eineksiä ja ollaan käyty silloin tällöin pikaruokaloissa/grillillä (joita siihen aikaan oli =)). Molemmat vanhemmat kävivät töissä ja tekivät joskus pitkää päivää jolloin pääsivät itse helpolla kun ei tarvinnut itse alkaa kokkaamaan. Osaan arvostaa terveellistä kotiruokaa. Meillä on syöty paljon itse poimittua, -kasvatettua ja -metsästettyä ruokaa ja sitä vaalin ruoanlaitossa yhä itsekin.

Ihmisillä on nykyään varmaan liikaa rahaa ja aikaa paheksua kaikkea ruokaan liittyvää. Milloin hiilihydraatteja, eineksiä, sokeria, karkkia, pikaruokaa, jne. Ok, jos joku karppaa, välttää sokeria lapsillaan, einesruokaa, mutta MIKSI arvostella toisten valintoja?! Jos ne nyt ei suoranaisesti vahingollisia ole (ei, ranskalaisten satunnainen syöttäminen yli vuoden ikäiselle ei sitä ole ;)).

[QUOTE="vieras";24510077]Tiedän.:) Omat lapset ovat 5-vuotiaita, eivätkä ole koskaan saaneet mitään epäterveellisiksi herkuiksi luokiteltavia. Tietysti hedelmiä ja joskus teen itse heille herkkuna rahkaa. Valmiita maustettuja rahkoja tai jogurtteja emme osta. Meillä on lähiperheellä ollut aina tällainen toimintatapa lasten suhteen. Lapsuudenkodissani vasta teini-iässä saimme alkaa syömään karkkia vapaammin.
[/QUOTE]

Eivätkö teidän lapset pääse ikinä sukulaisten synttärijuhlille, häihin, hautajaisiin, ristiäisiin, muihin perheisiin kyläilemään...? :O Jos eivät ole koskaan mitään herkkuja saaneet? Surulliselta kuulostaa lasten elämä.

[QUOTE="eee";24510774]Eivätkö teidän lapset pääse ikinä sukulaisten synttärijuhlille, häihin, hautajaisiin, ristiäisiin, muihin perheisiin kyläilemään...? :O Jos eivät ole koskaan mitään herkkuja saaneet? Surulliselta kuulostaa lasten elämä.[/QUOTE]

Tätä mäkin oon miettiny näiden mammojen kohdalla. Mulla on yks kaveri joka karppaa ja lapselleen ei anna mitään sokeria sisältävää taikka huonoja hiilareita sisältävää. sen lapsi on nyt 4v mutta jo miettii että miten saa lapsen tottelemaan sitten kun se on koululainen, että kaverisynttäreillä EI saa syödä mitään hiilarisotkuja :O Siis meinaa että kieltää lapseltaan kaikki perinteiset synttäriherkut. Mun mielestä menee jos överiksi että jos muksu menee alakouluikäisenä kaverisynttäreille niin joutuu kattoa vierestä kun toisten lapset syö herkkuja. Musta se ei oo enää todellista, ei voi olla...

Mun mielestä tää maailma on mennyt ihan pimeeksi. Tälläkin palstalla vouhkataan jostain ranskisten syömisestä pari kertaa vuodessa. Voi tsiisus. Samaan aikaan (tutkitustikin) monissa nykyajan lapsiperheissä on kasvatus per.siillään, vanhempien välisestä parisuhteesta puhumattakaan. Lapset ovat masentuneita ja viettävät aikansa pelikoneiden yms. äärellä. Mut hei, ei se mitään, tärkeintähän on se, etteivät lapset saa maistaa ranskiksia alle kouluikäisinä! :headwall:

[QUOTE="liisa";24510555]siks käydäänki mäkkärissä sillä sieltä saa SUOLATTOMAT ranskalaiset. eihän nekään sen terveellisempiä ole mutta eipähän ole suolaa.

ja sitä paitsi ne on mun mielestä paljon parempia kun aina tehdään erikseen eli ne kuumia eikä sellasia löysiä ja vettyneitä.[/QUOTE]

Hesestäkö ei sitten saa? Kyllä täälä ainanki saa, ku pyytää :)

[QUOTE="lilli";24511013]Hesestäkö ei sitten saa? Kyllä täälä ainanki saa, ku pyytää :)[/QUOTE]

ei saa, oon pyytänyt. niillä on valmiina niissä ranskalaisissa se suola, mäkkäri laittaa vasta paiston jälkeen.

No nyt on sitten meidänkin lapsi pilalla, kun se sai ekan kerran hesen ranskalaisia 1v3kk... miten mä nyt pystyn elämään itseni kanssa? Seuraavalle syötän sitten vaan porkkanaraastetta, niin ei pääse tällaisia mokia enää sattumaan :)

Minua huolestuttaa lähinnä se, kuinka monen äidin mielestä halvassa rasvassa paistettu perunapuriste on "herkkua". Jotenkin vaikea kuvitella, että se arkiruokakaan olisi niin kauhean laadukasta.

Hesen ranskalaiset:

Paistoöljy: Rapsiöljy (100 %), vaahtoamisenestoaine E900
Ranskanperuna: peruna, kasvisöljy, muunneltu tärkkelys, riisijauho, tärkkelys, suola, nostatusaineet (E450, E500), sakeuttamisaine (ksantaanikumi), mausteuutteet (kurkuma, paprika), rypälesokeri.

Mäkin ranskalaiset:

Ranskalaiset perunat (valmistaja Lamb Weston/Meijer, Hollanti)
Peruna, osittain kovetettu rypsiöljy. Ravintolassa maustamiseen käytetään Pansuola mineraalisuolaa.

Suositaan mäkkäriä, vaikka tuskimpa ne hesenkää ranskalaiset pieninä määrinä on pahasta tai mäkin suurina määrinä terveellisiä :D Jotenkin vaan tuntuu paremmalta että niissä on pellkkää perunaa ja aistamiseen öljyä kun kaikkee ylimäärästä mitä hesessä on.

Yhteistyössä