2,5 kk iltakukkuja

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uupunut äityliini
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Uupunut äityliini

Vieras
2,5 kk tytöntyllerömme haluaa väkisin mennä nukkumaan iltaisin vasta n. klo 01.00. Nukahtaessaan hän nukkuu hienosti aamuun asti, jopa klo 9.00 ilman heräämistä. Eli ei sen suhteen mitään valittamista. Mutta onko kellään omakohtaista kokemusta siitä, miten tällaisen yökukkujan kelloa saisi siirrettyä pari tuntia taaksepäin? Päiväunia neiti nukkuu parit pitemmät ja vielä yhdet tai kahdet pikkutorkut. Olen yrittänyt ilta-aikaan pitää hereillä, ja onkin hereillä usein klo 20.00 sinne nukahtamiseen asti. Syö lähes koko illan, ja nukahtelee tissille välillä. Välillä simahtaa kunnolla ja vien sänkyyn, mutta hetken päästä herää ja pakko jatkaa tissuttelua, ei rauhoitu muuten. Välillä mietin, onko maito vähissä, ettei saa tarpeekseen, ja siksi lutkuttaa. Olisiko siis kellään hyvää vinkkiä siihen, miten kannattaisi yrittää tuota nukkumaanmenoa aikaistaa. Muutenhan olen tietysti tyytyväinen, kun tyttö nukkuu niin pitkiä pätkiä putkeen, mutta kun perheessä on pari kouluikäistä, joiden kanssa on itse herättävä aina aikaisin, vaikka vauveli nukkuu. Eikä se oma-aika illalla olis pahitteeksi muutenkaan, kun on koko päivän rumbaa pyörittänyt. Vinkeistä olen erittäin kiitollinen!

Itsellä esikoinen nyt 4 vuotta ja oli vauvana sekä edelleen mahoton yö kukkuja! Muut lapset meillä menee itsekseen 21.00 nukkumaan mut tää esikoinen eri tapaus. Mietinkin että raskaus aikana kun odotin esikoista kukuin yhteen kahteen yöhön kun oli aikaa... Olisiko siitä saanutkin jo rytmin. Näiden toisten kanssa menin aina yhdeksän aikoihin nukkumaan kun odotin ja isä jäi esikoisen kanssa iltajuttuihin,toiset laittaa sitten normaalisti nukkuun ajoissa.

Jääkö teillä joku hereille kun menette nukkumaan vauvan kanssa? Meillä yritettiin että kaikki valot joka paikasta kiinni ja jokainen nukkumaan muka vaikka leikisti ja hiljaa oltiin niin kauan että vauva huomaisi että tässä nukutaan,jos joku jäi hereille vaikka katsomaan tellua ei vauvakaan nukkunut.

Itse otin kainaloon vauvan johon nukahti paremmin,omaan sänkyyn ei varmaan laittanut nukkuun.

Kyllä meillä yleensä vasta sitten mennään nukkumaan, kun vauva on nukahtanut. Välillä yritetään mennän ennemmin, mutta on tosi rankkaa, jos ehtii itse nukahtamaan 5-10 minuutiksi ja sitten joutuu heti vielä nousemaan ylös, jos vauva ei ole nukahtanut. Peritaatteesta en halua nukuttaa viereeni vaan omaan sänkyyn.

joo ihan samaa meillä tehneet molemmat. Ja sit kun aloin saada tän toisen nukkuun aikasemmin ni alotti heräämään puol kuus aamulla leikkimään tunniksi pariksi :) Mut noi on noita vaiheita, ei kestä ikuisuutta ja ennenkuin huomaatkaan teillä mennään nukutaan ihan normaalisti vaikka tiedän että tuossa vaiheessa kun on väsynyt ja ajattelee että tätäkö tämä on...kyllä se siitä vaihtuu sit vielä eessuntaas moneen kertaan.

Meillä on kaksi iltakukkujaa. ;o) Esikoisella pahin vaihe oli puolivuotiaana, kun meni nukkumaan 1.30 ja heräsi aamulla yheltätoista... Edelleen menee nukkumaan myöhään, siis ei ennen kymmentä illalla. Ikää on siis 2,5 v kohta. Kuopus on samaa maata, tosin pikkuisen aiemmin menee nukkumaan, eli siinä 22-23 välissä. Perisrytmi vaan on sellainen. Aamusella sitten uni maistuu tuonne yheksään asti. Minusta tämä on ihan hyvä rytmi nyt, kun vielä itekin kotona olen. Aikanaan saavat opetella sitten aikasemmin heräämään tietysti, kun tarvii hoitoon lähteä tms.

Yhteistyössä