2,5-vuotias puheterapeutille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Mietteliäs"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"Mietteliäs"

Vieras
Meidän 2v4kk lapsi puhuu jonkin verran sanoja, kymmeniä, mutta kunnon lauseet puuttuvat. Tyttö laittaa kyllä sanoja peräkkäin, kuten esimerkiksi "mä tää pää"= minä laitan tämän päälle, tai "mä ei tätä"= en halua tätä, tai "paapan brr"=paapan auto. Tässä muutama yksinkertainen esimerkki joka näin nopsasti tulee mieleen. Samoin moni sanoista on sellaisia, että käyttää niitä systemaattisesti tietyllä tavalla, mutta vain lasta tuntevat ne ymmärtävät. Esimerkkinä hujaja= puhalla, mimmi=tuutikki, tätä=täti, huii=liukumäki, ui=kissa jne. Ja just tuo brr=auto. Toki siis oikeitakin sanoja on, paljonkin, ja vaikeitakin, kuten paperia.

Myös päiväkodissa ollaan sitä mieltä ettei puheterapiasta ainakaan haittaa olisi. millaista puheterapia tämän ikäisellä sitten on? Mietin vaan, kun meillä on aika voimakastahtoinen tyttö (no, kaikkihan ne tuossa iässä..:)) ja toisaalta äiti on tosi tärkeä jne. Mutta jos olen mukana puheterapiassa, luulen ettei saada mitään aikaan. Tyttö kieltäytyy puhumasta tai sitten laittaa minut puhumaan, jos ei tunnu itse saavansa aisaansa esille. Eli onko joku ollut näin pienen kanssa puheterapeutilla ja miten se käytännössä tapahtuu? Ja jos joku asiantuntija osaa sanoa jotain tällaisen tapauksen puheterapian tarpeesta, niin sekin on tervetullutta.

Ja se piti vielä mainita, että lapsi kyllä ymmärtää ja mielestäni hänellä on ainakin ikätasoa vastaava passiivinen sanavarasto. Osaa noudattaa ohjeita, pitkiäkin, tosi hyvin jne. Luetaan kirjoja, joka ilta iltasatu n. 10-20 min jne., ja päiväkodissa luetaan tosi paljon, kun lapsi siitä tykkää. Tosiaan kokemuksia ja näkemyksiä otetaan vastaan..:)

Mun mielestä ei tosiaankaan kuulosta huolestuttavalta, kun kerran sanoja tulee ja käskyt menevät perille :) Jokainen oppii ajallaan ja onhan teidän lapsella selkeästi yritystä lauseen muodostukseen.

Kyllä hän minusta puhuu jo aika hyvin ikäisekseen... ja tärkeintä tosiaan, että ymmärtää paljon. Turhaa hössöttämistä. Veikkaan, että 3 v. synttäreillä puhuu jo ummet ja lammet.

2-2,5 -vuotias lapsi

2 -vuotiailla yksilöllisen kielenkehityksen vaihtelu on laajaa. Lapset puhuvat yleensä 2-3 -sanaisia lauseita, mutta saattavat sanoa sanoja väärin tai toistaa niiden alkutavuja. Usein lapset puhuvat itsekseen leikkiessään. He nimeävät kuvasta tuttuja esineitä ja joitakin kehon osia. 2 -vuotiaat kysyvät ”mikä” -kysymyksiä ja noudattavat yksinkertaisia ohjeita ja neuvoja.

Me käydään 2v3kk kanssa puheterapeutilla joka siis leikkii lapsen kanssa, kuvia ja leluja käyttäen tekee sanoja ja viittomia tutuksi. Toistaa sanoja hyvin selkeästi, kannustaa lasta leikin varjolla matkimaan jne.
Alussa istuin samassa huoneessa, nyt istun huoneen ulkopuolella. Lapsi odottaa sinne pääsyä ja tykkää kovasti huomiosta ja niistä leikeistä.

Mun mielestä ei tosiaankaan kuulosta huolestuttavalta, kun kerran sanoja tulee ja käskyt menevät perille :) Jokainen oppii ajallaan ja onhan teidän lapsella selkeästi yritystä lauseen muodostukseen.

No tätä minä juuri mietin, ja toin asian juuri sen takia esille päiväkodissakin. Mutta siellä esimerkiksi lastentarhanopettaja oli kovasti sitä mieltä, että puheterapia voisi olla ihan asiallinen juttu. Ja siis 2v neuvolassa sanottiin, että jollei puheen rakenne muutu, niin voisi tarkistaa 2,5-vuotiaana puheterapian tarvetta. No, mielestäni puheen rakenne ei ole juurikaan muuttunut, sanoja on tullut lisää, mutta lauserakenne on mielestäni hyvin samanlainen kuin vielä muutama kuukausi sitten.

Me käydään 2v3kk kanssa puheterapeutilla joka siis leikkii lapsen kanssa, kuvia ja leluja käyttäen tekee sanoja ja viittomia tutuksi. Toistaa sanoja hyvin selkeästi, kannustaa lasta leikin varjolla matkimaan jne.
Alussa istuin samassa huoneessa, nyt istun huoneen ulkopuolella. Lapsi odottaa sinne pääsyä ja tykkää kovasti huomiosta ja niistä leikeistä.

Saanko kysyä millainen on lapsen puheen taso, kun puheterapeutilla käytte? Tällainen kokemus kyllä kuulostaa hyvältä, tuollaisena meidänkin tyttö siitä varmaan pitäisikin (ja siitä olisi myös hyötyä, luulisin)..:)

meillä aloitettiin puheterapia 2,5 vuotiaana. Hyvin sujui: olin mukana koko ajan ja tehtiin erilaisia pelejä ja leikkejä yhdessä puheterapeutin kanssa, myös tietokoneella tehtiin mikrofonion kanssa harjoituksia. Meidän 2,5 vuotias puhui tosin vähemmän kuin teidän lapsenne, mutta samaan tyyliin oli omia sanoja (au=kissa, ami=muumi jne.). Nyt 3,5 vuotta ja puhe kehuittynyt hurjasti: puhuu pitkiä lauseita, äännevirheitä vielä on ja puhe jonkin verran jäljessä ikätasosta.

Niin ja ei meilläkään mikään puhumaton tapaus ole, mutta sanat on vähän omia. Tavut tulee kaikki ja äänteet muttei vielä monitavuisia kieliopillisesti oikeita sanoja tai monisanaisia lauseita.

Mutta meillä ainakin niin kiva terapeutti että ei mitään huolta lapsen viihtymisestä, vaikka on oikeasti jopa ujo. Terapeutti on niin ammattitaitoinen että sai nopeasti lapsen luottamuksen ja mielenkiinnon. Eihän tuosta haittaa voi olla!

Meidän poika kävi jo nuorempanakin puheterapiassa.. Kotona puhui sanoja/lyhyitä lauseita, päiväkodissa oli niin paljon touhua ettei tainnut ehtiä. Sinä kesänä, kun täytti 2v puhe meni hurjasti eteenpäin, joskin siihen piti hiukan tottua että oppi erottamaan mitä lapsi sanoo. Puhe ei vieläkään 3,5v ole ihan aina täysin ymmärrettävää, mutta se taitaa olla normaalia, ei osaa sanoa tosivaikeita sanoja kuten Buzz Lightyear.. Ja tästä ei olla huolissaan :D

Lähinnä saatiin puheterapiasta vahvistusta siihen, että tiedettiin lapsen ymmärtävän lähes 100 % sen mitä hälle sanottiin: sanavarasto oli tosi laaja, mutta oli "puhetulppa" eli ei saanut sanottua kaikkea mitä halusi, kun ei tavallaan osannut valita sanoja. Puheterapiaan mentiin nimenomaan siksi, että päiväkodissa olivat huolissaan kun lapsi ei siellä puhunut juurikaan.

En munkaan mielestä kuulosta pahalta. 2-vuotiaan oletetaan sanovan kahden sanan lauseita, ja mun mielestä noi voi laskea sellaisiksi.

Päiväkodissako on puheterapeutti otettu puheeksi? Onko neuvolassa kommentoitu jotain?

Mä menisin mielelläni käymään mun 3-vuotiaan kanssa puheterapiassa, edes jotain harjoitusvinkkejä saamaan, kun siltä puuttuu useita äänteitä vielä. Ensi viikolla selviää, mennäänkö terapiaan vai ei. Samalla tavalla kuin suakin, vähän jännittää se käytäntö - miten siellä sujuu. Pitäisi mennä leikin varjolla jne., mutta mä silti pelkään, että mun poika kokee sen ahdistavaksi.

[QUOTE="mietteliäs";22435441]Saanko kysyä millainen on lapsen puheen taso, kun puheterapeutilla käytte? Tällainen kokemus kyllä kuulostaa hyvältä, tuollaisena meidänkin tyttö siitä varmaan pitäisikin (ja siitä olisi myös hyötyä, luulisin)..:)[/QUOTE]

Tulikin jo vastattua samaan aikaan :)

Eli "puhuu" ja höpöttää, myös laulaa mutta kuten eräs lapsi puistossa kysyi: mitä kieltä tuo teidän lapsi oikein puhuu? Oletteko te suomalaisia? ;D

Ihan oikeita sanoja on noin viisi, loput tavuja tai omia juttuja...

Kiitos kokemuksista. Taidan kuitenkin soittaa neuvolaan, vaikka teidän kommentit vaikuttivat tosi positiivisesti ajatuksiini. Neuvolassa saavat sitten päättää, mitä tarvitaan. Nyt kuitenkin osaan varmasti suhtautua luottavaisesti tuohon puheterapiaan. Isomman kohdalla en olisi epäröinyt ollenkaan, mutta näin pienen kohdalla olin vähän ymmälläni!

Mä vaan ihmettelen et miks tota samaa ei tee lapsen oma äiti tai isä, että mihin siinä puheterapeuttia tarvitaan, lapsen leikittämiseen ja sanojen toistamiseen...?

Meillä 2v 1kk ikäinen jolla samanlainen (ehkä vielä niukempikin) sanavarasto. Oltiin viime viikolla neuvolassa ja keväällä katotaan kuulemma puhetta uudelleen... Autoa kutsuu myös "brr" mutta yhtäkkiä yllättäen tuntuu että tämän viikon aikana on jo oppinut taas kun tänään tuli ja sanoi "auva ukkuu" (=vauva nukkuu)...kyllä se siitä!

Yhteistyössä