M
"Mietteliäs"
Vieras
Meidän 2v4kk lapsi puhuu jonkin verran sanoja, kymmeniä, mutta kunnon lauseet puuttuvat. Tyttö laittaa kyllä sanoja peräkkäin, kuten esimerkiksi "mä tää pää"= minä laitan tämän päälle, tai "mä ei tätä"= en halua tätä, tai "paapan brr"=paapan auto. Tässä muutama yksinkertainen esimerkki joka näin nopsasti tulee mieleen. Samoin moni sanoista on sellaisia, että käyttää niitä systemaattisesti tietyllä tavalla, mutta vain lasta tuntevat ne ymmärtävät. Esimerkkinä hujaja= puhalla, mimmi=tuutikki, tätä=täti, huii=liukumäki, ui=kissa jne. Ja just tuo brr=auto. Toki siis oikeitakin sanoja on, paljonkin, ja vaikeitakin, kuten paperia.
Myös päiväkodissa ollaan sitä mieltä ettei puheterapiasta ainakaan haittaa olisi. millaista puheterapia tämän ikäisellä sitten on? Mietin vaan, kun meillä on aika voimakastahtoinen tyttö (no, kaikkihan ne tuossa iässä..
) ja toisaalta äiti on tosi tärkeä jne. Mutta jos olen mukana puheterapiassa, luulen ettei saada mitään aikaan. Tyttö kieltäytyy puhumasta tai sitten laittaa minut puhumaan, jos ei tunnu itse saavansa aisaansa esille. Eli onko joku ollut näin pienen kanssa puheterapeutilla ja miten se käytännössä tapahtuu? Ja jos joku asiantuntija osaa sanoa jotain tällaisen tapauksen puheterapian tarpeesta, niin sekin on tervetullutta.
Ja se piti vielä mainita, että lapsi kyllä ymmärtää ja mielestäni hänellä on ainakin ikätasoa vastaava passiivinen sanavarasto. Osaa noudattaa ohjeita, pitkiäkin, tosi hyvin jne. Luetaan kirjoja, joka ilta iltasatu n. 10-20 min jne., ja päiväkodissa luetaan tosi paljon, kun lapsi siitä tykkää. Tosiaan kokemuksia ja näkemyksiä otetaan vastaan..
Myös päiväkodissa ollaan sitä mieltä ettei puheterapiasta ainakaan haittaa olisi. millaista puheterapia tämän ikäisellä sitten on? Mietin vaan, kun meillä on aika voimakastahtoinen tyttö (no, kaikkihan ne tuossa iässä..
Ja se piti vielä mainita, että lapsi kyllä ymmärtää ja mielestäni hänellä on ainakin ikätasoa vastaava passiivinen sanavarasto. Osaa noudattaa ohjeita, pitkiäkin, tosi hyvin jne. Luetaan kirjoja, joka ilta iltasatu n. 10-20 min jne., ja päiväkodissa luetaan tosi paljon, kun lapsi siitä tykkää. Tosiaan kokemuksia ja näkemyksiä otetaan vastaan..