2,5kk syö 12-13 kertaa vuorokaudessa!

Tyttöni Tuulispää

Aktiivinen jäsen
31.05.2006
2 431
0
36
Lahti
Kysymykseni kuuluukin, että onko odotettavissa, että vauva syö näin usein niin kauan kun saa kiinteitä? Luulin, että ihan vastasyntynyt voi syödä noin usein, mutta tämä vauvapa ei ole vähentänyt ruokailujaan yhtään.

Aamulla ja päivällä syö 1,5-2 tunnin välein ja illalla klo 18 eteenpäin tunnin välein. Yöllä onneksi syö vain 2 kertaa (nukkuu 10-12 tunnin yöunet).

Jos olen pumpannut rinnan niin tyhjäksi kuin saan, niin maitoa tulee n. 120ml, ja vauvan imiessähän sitä voi tulla vieläkin enemmän.

Tästä siis päättelen, että vauva syö vähintään 120ml/kerta, koska syö rinnan aina aivan tyhjäksi. Vuorokausimääräksi tulisi sitten 1400-1600ml, jos vauvan imiessä maitoa tulee saman verran kuin pumpatessa. Kuullostaa hurjalta tuo määrä...

Kuulostaisi siltä, että vauva ei imiessään saa rinnasta niin paljon maitoa, kuin sinä pumpulla.kokeile laittaa pumpattu maito pulloon, niin näet paljonko maitoa menee.Itse tein niin, ja huomasin, että pikkuinen ei jaksa imeä rinnasta kerralla tarpeeksi, siksi tiheät syöttövälit.Meillä on nyt syöttöväli n. 4 tuntia päivisin ja öisin 4-6 tuntia ja vauva on 2kk.Maitoa menee kerralla 120-160ml, tosin kaikki pullosta. Aluksi annoin ensin molemmat rinnat ja päälle vielä pullosta.Kun pullosta rupesi menemään molempien rintojen jälkeenkin vielä 80ml, meillä loppui tissittely siihen, rupesi olemaan rinnalla olo samanlaista ähräämistä, kuin tutin kanssa. =)

Kuulostaa ihan normaalilta!

Vauvat voivat syödä 3-4 tunnin välein, 3-4 kertaa tunnissa tai vaikka 3-4 tuntia putkeen. Ihan vauvasta riippuen ja kaikki tämä on ihan normaalia.

Kun vauva kasvaa, yleensä syömisvälit pitenevät ja syömisaika lyhenee.
Meillä tosin poika söi koko ensimmäisen vuoden ajan melko tiheään.

Rintamaidossa ei ole "yliannostelun" vaaraa =) Rintamaito kun sulaa vauvan vatsasta jopa puolessa tunnissa. Vauva itse kyllä tietää, paljonko maitoa hän tarvitsee.

meidän poika kohta 3kk ja syö myös tiheään. syöttövälit on 2-3 tuntia ja välillä iltaisin ja aamuisin "tankkaa" tunnin välein. kuulemma on ihan normaalia ja sittenhän on myös niitä tiheän imemisen päiviä myös.
en sinuna olisi ollenkaan huolissani kun vauvasi kuitenkin on vielä sen verran pieni =) =)

Juu kyllä meillä ainakin on syöty ihan yhtä usein siihen asti kun aloitettiin kiinteätä saamaan edes vähän, tai vellillähän me aloitettiin... Ja meillä poika söi kyllä yölläkin vähintään kahden tunnin välein. Ihan satunnaisesti saattoi nukkua 3-4h pisimmillään... Nykyään syö päivällä edelleen parin kolmen tunnin välein, vaikka´saa siis jo hieman kiinteää ja illalla velliä. Yöllä on yksi pidempi 3-6h väli, ja muuten yleensä 2h väli. Poika on siis nyt 4,5kk.

meidän pikku-ukko viihtyi rinnalla/ tarojsin sitä usein, eli ihan vauvasta asti ja lähes 11 kk ikään melkein sen 2h välein, paitsi yöllä rajoitin sitten 7kk jälkeen. Vauvana söi hyvällä ruokahalulla aina kun tarjosi ja maitoa tuli reilusti. Puolen vuoden jälkeen alkoi itse jättämään päivisin syöttöjä pois, tarjosin tottuneesti aina ennen ja jälkeen päiväunia, sitten ei kelvannutkaan. Ja nyt ollaan tissittely lopetettu viikko sitten. Poika pian 1v. Täytyi aivan itselle tueksi alkaa laskemaan päivän imetyskertoja, ja aina vähensin viikko viikolta kerran pois. Ihmeen helposti onnistui. Menipä vähän aiheen viereen, sori... :)

Alkuperäinen kirjoittaja nihkula:
Kuulostaisi siltä, että vauva ei imiessään saa rinnasta niin paljon maitoa, kuin sinä pumpulla.kokeile laittaa pumpattu maito pulloon, niin näet paljonko maitoa menee.Itse tein niin, ja huomasin, että pikkuinen ei jaksa imeä rinnasta kerralla tarpeeksi, siksi tiheät syöttövälit.Meillä on nyt syöttöväli n. 4 tuntia päivisin ja öisin 4-6 tuntia ja vauva on 2kk.Maitoa menee kerralla 120-160ml, tosin kaikki pullosta. Aluksi annoin ensin molemmat rinnat ja päälle vielä pullosta.Kun pullosta rupesi menemään molempien rintojen jälkeenkin vielä 80ml, meillä loppui tissittely siihen, rupesi olemaan rinnalla olo samanlaista ähräämistä, kuin tutin kanssa. =)

Meidän poikapa ei osaa imeä pullosta :/ Tiedän, että saa rinnasta tarpeeksi, koska mulla heruu maitoa todella runsaasti ja nopeasti. Vauvan nielemisen äänetkin kuuluu toiseen huoneeseen asti, kun joutuu raukka nopeasti nielemään, ettei tukehtuisi.

Voisko mun maito sitten olla niin vähärasvaista, ettei se pidä kauaa nälkää loitolla??? Vai onko niissä rasvapitoisuuksissa paljonkin eroja eri äitien välillä?

Keskimmäiselle lapselle ei tullut tarpeeksi painoa, kun täysimetin häntä. Ja maitoa tuli kuitenkin niin paljon reilusti, että pakastin sitä joka päivä 1-3dl.

Alkuperäinen kirjoittaja Tyttöni Tuulispää:
Tiedän, että saa rinnasta tarpeeksi, koska mulla heruu maitoa todella runsaasti ja nopeasti. Vauvan nielemisen äänetkin kuuluu toiseen huoneeseen asti, kun joutuu raukka nopeasti nielemään, ettei tukehtuisi.

Voisko mun maito sitten olla niin vähärasvaista, ettei se pidä kauaa nälkää loitolla??? Vai onko niissä rasvapitoisuuksissa paljonkin eroja eri äitien välillä?

Rasvapitoisuuksissa voi toki olla eroa äitien välillä (samoin kuin eri imetyskertojen välillä ), mutta yleensä nuo erot eivät haittaa.

Kerroit, että sinulla maitoa tulee runsaasti. Tiheät imetysvälit voivat joskus johtua siitä, että vauva saa masun täyteen maitoa, joka sisältää vähemmän rasvaa ja suhteessa enemmän vettä. Tällainen tilanne voi tulla, jos vauvaa imetetään joka kerta täydestä rinnasta. Maito muuttuu rasvaisemmaksi mitä "tyhjemmästä" rinnasta se tulee. Yksi keino, jolla voi kokeilla imetysvälien pidentämistä on imettää samasta rinnasta pari kolme kertaa peräkkäin. Samalla, kun toinen rinta jää täydemmäksi pidemmäksi aikaa, maidon muodostuminenkin vährän rauhoittuu. Puhutaan ns. suihkutissihoidosta :)

Jos vauvasi on kasvanut normaalisti, ei noilla imetysväleillä ole mitään merkitystä. Eikä myöskään maitosi rasvapitoisuudella per imetyskerta.

Kävimme tänään pojan kanssa neuvolassa syöttöpunnituksessa, kun edellisestä ruokailusta oli kulunut 1h45min. Sen mukaan poika söi 155ml. Sen jälkeen kävimme vähän kaupoilla ja 2h päästä ruokailtiin ja punnittiin uudelleen. Nyt oli poika syönyt 165ml. Ihan kiva määrä vain yhdestä rinnasta =)

Ainakin lapsi saa tarpeeksi maitoa!

Neuvolassa oli joku nuori sijainen ja hän sanoi, että kannattaisi pikkuhiljaa aloitella kiinteitä :o Liika maito kun ei ole lapselle hyväksi... Olin kyllä käsittänyt, että näin on vain korvikkeen kanssa. Eihän yleensä äiti edes tiedä millaisia määriä lapsi imee rinnasta.
Mutta en kyllä todellakaan vielä ala kiinteitä tarjoamaan!

Meil on vauva jo 4,5kk ja syö 2-3h välein, eikä siinä mitään, mutta kun öisinkin heräillään 1-2h välein!!!!!!!!!!! ja yhdes vaihees nukkui jo pitkään niin et kun 21mais nukahti, herättiin ekakerran vasta 3-4 aikaan ja siitä sitten parin tunninpäästä toka kerran ja sit noustiin 8-9.. mikä oli jo ihanne, mutta nyt pitkään heräilty kovasti! mietin tuleekohan rinnoista riittävästi, pulauttelee kuitenkin ym että tuntuis että tulee, mut tyhjiltä tuntuu usein...silti kun puristaa niin tulee!? entiä. pulloa meillä ei ole huolittu oikein, ihan vähän sain tässä yksi pvä meneen kun koitin, tutti ei myöskään ole kelvannut.. iik! miten nukkumaan yöt!?!? alkaa itekin oleen tässä jo niinku joku haamu kun aina yöt saa kukkua..

Hei Martza!
Noita tiheän yösyömisen kausia tulee! Se ei tarkoita, etteikö vauvasi saisi maitoa tarpeeksi. Se saattaa olla esim. läheisyyden kaipuuta. Rinnat voivat tuntua myös tyhjiltä, eikä sekään tarkoita, ettei maitoa tulisi. Itse olen imettänyt tällä hetkellä yli 14 kk ja rinnat on tuntuneet tyhjiltä jo vuoden =)
Jos oma jaksaminen huolettaa, voisi auttaa jos ottaisit vauvan viereesi nukkumaan, näin yösyötöt hoituisi mahdollisimman mukavasti.

Niin, kaipa niitä kausia tulee.nlassa tosin just sanottiin että "ei se kyllä ainakaan nälänvuoks heräile.." Tiedä sitten.. hyvä kuulla että on maitoa tullut vaikka tuntunut tyhjältä. mulla ei ekasta tullut kuin 2kk,siksikin pelkään loppuvan. tosin en esim juonut riittävästi silloin varmaan nykyisin kun juon n.3l/pvä vettä. ja silloin rinnat tuntu aina täysiltä. läheisyyden kaipuusta en usko johtuvan meillä, läheisyyttä kuitenkin on melkoisesti..vauvan sänky on sängyssämme kiinni ja loppuyön nukkuu yleensä vieressä, koko yötä en viitsi kun se vie niin tilaa!!!!!!!!! herään aina siihen ku vaippapylly on keskellä sänkyä ja mies ihan reunalla ja minä siä josain välis. :)

Neuvolassa oli joku nuori sijainen ja hän sanoi, että kannattaisi pikkuhiljaa aloitella kiinteitä :o Liika maito kun ei ole lapselle hyväksi... Olin kyllä käsittänyt, että näin on vain korvikkeen kanssa. Eihän yleensä äiti edes tiedä millaisia määriä lapsi imee rinnasta.

Höpö, höpö! Nyt ei kyllä terveydenhoitajan sijainen tiennyt yhtään millaista soopaa puhuu. Rintalapsi ei voi saada liikaa maitoa. Korvikkeelle on rajat mutta ei äidinmaidolle. Annapa palautetta neuvolaan ettei tuommoista sijaista päästetä enää toistamiseen jakelemaan huonoja neuvoja.

Ei tosiaan ole tarvetta kiinteille kun vauva saa noin hyvin maitoa rinnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja annilinnea81:

Höpö, höpö! Nyt ei kyllä terveydenhoitajan sijainen tiennyt yhtään millaista soopaa puhuu. Rintalapsi ei voi saada liikaa maitoa. Korvikkeelle on rajat mutta ei äidinmaidolle. Annapa palautetta neuvolaan ettei tuommoista sijaista päästetä enää toistamiseen jakelemaan huonoja neuvoja.

Ei tosiaan ole tarvetta kiinteille kun vauva saa noin hyvin maitoa rinnasta.

Sitähän minäkin. Palautetta lähtee parin viikon päästä kun on 3kk neuvola ja oma terveydenhoitaja paikalla.

Yhteistyössä