2,5v ei suostu pukemaan itse, vinkkejä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
mitä tehdä kun 2,5v tyttö vieläpä ei suostu pukemaan itse. Ei laita paitaa, housuja, sukkia jalkaan, on kotona vaikka koko päivän pikkareilla eikä suostu pukemaan. Huutaa vaan että äiti auttaa/laittaa. Yleensä tehostaa tätä heittäytymällä lattialle karjumaan. Ei edes suostu yrittämään. Tiedän kuitenkin että osaa laittaa ainakin sukat ja housut koska muutaman kerran ne laittanut, mutta yleensä ei.

Ei myöskään suostu riisumaan vaatteita, esim. ulkoa tullessa, korkeintaan hanskat ja pipot. Voi huutaa eteisessä vaatteissa pitkäänkin jos ei auteta.yleensä tilanne on mennyt siihen että joudun riisumaan/pukemaan lapsen kun pitäisi kuitenkin mennä vessaan tai syömään eikä toista voi koko päivää huudattaa? Ja jos kauppaan/kylään pitää mennä ei voida jäädä vaan kotiin jos toinen ei pue.

Miten tämä on niin kamalan vaikeeta? Monesti lapset haluaa pukea itse tai vaihtaa vaatteita muttä ei meidän neiti. Muutenkin tuntuu että koko minä itse vaihe on jäänyt tulematta vielä ja haluaa olla vauva, se on sanonutkin.

Onko vinkkejä miten saisi pukemaan itse? Usein ei suostu edes kunnolla yrittämään kun heittää vaatteet pitkin kämppää jotka annetaan. Pitääkö laittaa jäähypenkille vai mitä jos ei pue? Tämä että me vanhemmat puetaan lapsi ei ainakana toimi. Lapsi on vielä kotihoidossa. Kovasti on yritetty kannustaa itse pukemista tarroilla ja joskus jopa nameilla mutta ei. Mikään lahjonta ei ole auttanut.

Meillä oli pukemisen kanssa aivan sama ongelma vielä kuukausi sitten. Vein lapsen alusvaatteissa hoitoon ja otin siellä tämän ongelman puheeksi.

En edes tiennyt, että lapsi osaa itse pukea (siis olisin kotona vasta halunnut että lapsi rupeaisi opettelemaan pukemista) kun hoitotäti kertoi, että tyttö pukee siellä aivan itse kiukuttelematta kaikki vaatteet.

Tuon aamun jälkeen tyttö on pukenut kotona ilman apuja, välillä tulee vielä näyttämään, että katso kun puen itse.

En siis osaa ngelmassa auttaa, kun meillä tuo ratkesi ihan itsestään. Tyttö ei edes ollut pahoillaan, kun ilman vaatteita aamulla hoitoon joutui.

NO, aika pieni vielä sun lapsesi on. Anna tosiaan aikaa. Kohta tulee MINÄ ITSE -kausi. Sitten ei saa auttaa..
Kaikki ajallaan, kehu lastasi jos edes sukat itse laittaa jne...

Meillä 2v2kk eikä pue mitään itse, en edes odota sellaista. Riisuu hatun ja käsineet. Tekee sen sit kun haluaa.
No panic. Mieti vaikka 3 vanhana uudestaan jos
ei silloinkaan.
Meillä haluaa voidella itse leivän nyt ja kaataa maitoa (pitkin pöytää....)

mä vaan pelkään että jos sitä minä itse kautta ei tulekaan? Ja ollaan tässä samassa tilanteessa vielä puolen vuoden päästäkin jos vaan autellaan. Ei kai tää oo mitään motoriikka ongelmaa, tämä ajatus on tullut mieleen kun tyttö on muutenkin aika kömpelö, esim. huono juoksemaan ja tasapainokaan ei ole hyvä. Tosin on aika arka, että voi olla siitäkin. Kaverin samanikäiset lapset vaan pukee jo reippasti itse ja heillä lapset on kyllä motoriikaltaan taivavampia kuin meidän tyttö ja heillä pukeminen on sujunut hyvin, lapsi vaan halunnut pukea itse, toisin kuin meillä.

Meidän poika on jo 3 v 2 kk, eikä suostu pukemaan tai riisumaan itse. Tiedän, että osaa pukea ja riisua (sai jo vuosi sitten esim. talvihaalarin pääälle ja vetoketjun kiinni), mutta ei vain viitsi. En ole ottanut asiasta mitään stressiä, vaan autan poikaa vaatteiden kanssa. Eiköhän tuo viimeistään rippikouluun mennessä kiinnostu siitä pukemisestakin :)

Pieni on lapsesi vielä, eikä hänen tarvitsekaan osata itse pukea tai riisua. Ja varmaan opettelu olisi kivempaa, jos äiti ja isä vähän auttaa ja neuvoo, eikä jätä yksin eteiseen huutamaan?

Pliis, ole provo.

meidän vajaasti 3v poika ei ole kiinnostunut puuhasta, ja välillä sanon, että sitten kun hän kokeilee itte, niin minä autan loput. Ja pitää kokeilla ihan tosissaan eikä esittää avutonta. Se toimii kohtuullisesti, ja sitten kehun jos sukka eksyy ihan itse jalkaan. Kyllähän sälli ilahtuu kehuista, muttei kuitenkaan motivoidu hommaan. Meinaa selvästi, että on paljon kivempaa kun äiti pukee. Meillä kun ei ole koskaan juuri jouduttu pukemaan väkisin, niin ei tuolla ole paljon motiiviakaan yrittää.

Jotenkin vaikealta tuntuu se haalarinkaan pukeminen, käsissä ei jotenkin pituus riitä kun se iso pää tulee aina tielle ja toinen hartia on kauhean kaukana...

Joten odottelen rauhassa sitä aikaa, että kavereiden esimerkki alkaa vaikuttaa. Nopeahan tuo on pukea kun osaa kuitenkin auttaa sitä eikä heittäydy makaroniksi tai rimpumadoksi.

Yhteistyössä