Vinkkejä miten auttaa lasta oppimaan itse pukemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Määä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Määä

Vieras
Mietin miten saisi itse pukemisesta mukavan jutun kun meillä tuo 2,5 vuotias vaan juoksee karkuun/huutaa kun yrittää pukea tai jos pyytää itse pukemaan/ auttaa pukemaan itse niin vetää ihan veteläksi tai huutaa. Joten vinkkejä miten pukemisesta saisi mukavan hetken ja miten voisi opettaa lasta pukemaan itse.

Riippuu ihan lapsesta. Jos lapsi ymmärtää huumoria, niin käytä sitä esim. ja sano, että "voi voi kun äidin pitää pukea Pikku-Jussi, kun Jussi ei vielä itse osaa" --> lapsi alkaakin itse pukea, jolloin olet todella hämmästyneen näköinen ja ihmettelet asiaa.

Toinen vaihtoehto on tehdä pukemisesta leikkiä ja mennä lapsen leikkiin mukaan ja samalla puetaan vaatteet päälle. Yleensä tuo ikä on juuri se hankalin, kun lapsi osaa pukea jo joten kuten, mutta se ei kiinnosta sitten pätkääkään ja lapsi alkaa olla myös iso ja voimakas rimpuillessaan sylissä.

Myös mukavista asioista jutteleminen pukemistilanteessa voi auttaa. Kannattaa kertoa lapselle, että ei voi lähteä leikkipuistoon jne... mukavaan paikkaan ilman vaatteita ja jos vaatteita ei nyt pueta päälle, niin kaverit ehtii lähteä syömään ennen kuin ehditte leikkimään jne... Jaksamista! Onneksi on kesä tulossa ja vaatteet vähenee!

Ehkä kannattaisi käyttää opetteluvaiheessa vaatteita, jotka lapsi oikeasti pystyy pukemaan. Muoti näyttää olevan sellaista, että lapsen on mahdotonta saada vaatteita päälleen. Ajattelen näin, että siinä on yksi syy yli kolmevuotiaidenkin heikkoon pukemistaitoon. Eikä edes riisuminen onnistu kaikilta yli kolmevuotialta.

Tiukat resorit, tiukat hihansuut, tiukat lahkeensuut, joustamaton materiaali tiukkahihaisissa paidoissa...

Meillä on yleensä kotona ollessa ihan vaan verkkarit ja t-paita. Täytyy kokeilla vielä tuota leikkijuttua. Satuilua ja sepostuksia ei kuuntele. Pistää vaan pahemmin vastaan. Hankala ikä tosiaan tämä.

Edetkää pienin askelin. Anna lapselle yksi vaatekappale kerrallaan. Kehu ja kannusta. Voit myös lahjoa, aina kun on saanut sovitut vaatteet päälle itsenäisesti, hän saa tarran tai "sata" suukkoa tms. Tsemppiä!

Yhteistyössä