2,5v päiväkotiin, 1v:n kanssa kotona???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23793737]Siinähän juuri oli esimerkkejä oikeasta tarpeesta. Tarveharkintaa tehdään jo nyt kunnissa, joissa kuntalisän saa vain perhe, jonka lapset kotona hoidossa. Eikun sieltä kyselemään, miten on sujunut ;) Monet ko. kunnista ovat isoja (mm. pk-seudun kuntia), joten eiköhän löydy kattavaa aineistoa kumpi kuormittaa enemmän, tarveharkinta vai virikelapset kunnallisessa hoidossa.[/QUOTE]

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun täälläkin on suoraan sanottu että kaikki muut syyt laittaa lapsi hoitoon kuin töissäkäynti on huono syy. Silloinkin vain jos lapsi on yli 3-v. Jos olet masentunut, olet vain huono äiti. Jos sairastut niin pitäisi jaksaa, onhan ennenkin jaksettu. Loputtomiin. Selaahan vaikka pari sivua tässä keskustelussa taaksepäin niin löydät niitä kommentteja: et sä voi uupua kahden kanssa kun mäkin jaksan viiden kanssa eikä tee edes tiukkaa. Ai miten niin ennaltaehkäistä uupumista, ei sitä kannata ehkäistä. Olisit jättänyt lapset tekemättä. Ja lukemattomia muita, oikein empaattisia kannanottoja.

Tarveharkintaahan tehdään sen osalta saako kuntalisää muista lapsista, ei sen osalta saako hoitopaikkaa. Täällä saa muista lapsista kuntalisän jos yksi on kuntoutuspaikalla, ei muuten. Kuten sanottu joku lääkärintodistus olisi ihan naurettava idea. Mistä se Mehiläisen lääkäri joka ei ole koskaan sua tavannut voi tietää sun tilanteen? Sen kun valehtelet vaan niin lausunto ja sitä myöten hoitopaikka napsahtaa. Parhaassa tapauksessa vielä saat siihen päälle kuntalisän muista lapsista jota muuten et saisi.

Tommonen leikkikoulutyyppinen idea olisi kyllä hyvä.

Ei ole yksi eikä kaksi kertaa kun täälläkin on suoraan sanottu että kaikki muut syyt laittaa lapsi hoitoon kuin töissäkäynti on huono syy. Silloinkin vain jos lapsi on yli 3-v. Jos olet masentunut, olet vain huono äiti. Jos sairastut niin pitäisi jaksaa, onhan ennenkin jaksettu. Loputtomiin. Selaahan vaikka pari sivua tässä keskustelussa taaksepäin niin löydät niitä kommentteja: et sä voi uupua kahden kanssa kun mäkin jaksan viiden kanssa eikä tee edes tiukkaa. Ai miten niin ennaltaehkäistä uupumista, ei sitä kannata ehkäistä. Olisit jättänyt lapset tekemättä. Ja lukemattomia muita, oikein empaattisia kannanottoja.

Tarveharkintaahan tehdään sen osalta saako kuntalisää muista lapsista, ei sen osalta saako hoitopaikkaa. Täällä saa muista lapsista kuntalisän jos yksi on kuntoutuspaikalla, ei muuten. Kuten sanottu joku lääkärintodistus olisi ihan naurettava idea. Mistä se Mehiläisen lääkäri joka ei ole koskaan sua tavannut voi tietää sun tilanteen? Sen kun valehtelet vaan niin lausunto ja sitä myöten hoitopaikka napsahtaa. Parhaassa tapauksessa vielä saat siihen päälle kuntalisän muista lapsista jota muuten et saisi.

Joo no se sanoja en ole ollut minä. Mielipiteitä on joka lähtööön.

Tarveharkinta tehdään päivähoitopaikan osalta. Mikäli perhe hakee kuntalisää ja hoitopaikka, täytyy sille olla perusteltu syy että molemmat myönnetään. Siksi näistä kunnista löytyisi paras tietämys siitä, miten paljon tarvehakinat oikeasti kuormittaa ja miten syitä voidaan perustella ja hyväksyä. Tarveharkinnan vaikeuteen vedotaan tavallisesti kun perustellaan virikehoitoa, mutta perustelu on ontuva. Yhtä hyvin voisi myöntää kaikille rahaa sossusta ilman tarveharkintaa, se kun kuormittaisi niin paljon. Kyse on vain toimintatavoista ja niiden muutoksesta.

Olen ymmärtänyt, ettei perusteluun tarvita juuri lääkärintodistusta, saattahaan syitä olla paljon muitakin esim. lastensuojelulliset syyt, maahanmuuttajatausta (kieli) jne.

Niin, tuo jätät lapset tekemättä -kommentointi ei oikein aina laukojastaan fiksua kuvaa. Sitä paitsi kaikkia elämäntilanteita ei vain yksikertaisesti voi ennakoida, eivätkä kaikki lapset ole todellakaan ihan samasta puusta.

Edelleenkin jokainen äiti on oman lapsensa paras asiantuntija, mitä virike-, koti- tai mihin tahansa muuhunkin hoitoon tulee. Omani on viihtynyt selvästi ryhmässä jo näin alle kolmevuotiaana, joten ei ole epäilystäkään etteikö jatkossakin siitä pitäisi. Hän on päiväkotiaikana kehittynyt huimasti siitä viimekesäisestä tytöstä, joka arkaili muita lapsia. Koska paikkakunnalla ei ole päiväkerhoja, niin vaihtoehtojakaan ei kotiäitinä olisi ollut, mutta olen siis itse kokopäivätöissä, ja lapsi näin ollen kokopäivähoidossa.

Päiväkodit ovat varmasti erilaisia, mutta tämä meidän ei jätä kyllä mitäään toivomisen varaan. Tulee mieleen omat muinoiset pk-ajat, joita muistelen todellakin hyvällä. Kuulun tosin pieniin ikäluokkii, joten ryhmäkoot olivat nykyistä pienempiä. Itse asiassa aloitin päivähoidon tuolloin, vaikka äiti olikin kotona - sain paikan vaikka subjektiivista päivähoito-oikeutta ei silloin vielä tunnettukaan. Äitini halusi, että menisin 4-vuotiaana hoitoon, koska olin ujo ja arka, ja tätä pidän kyllä todella hyvänä asiana. Kärsin koulussa edelleen ujoudestani, mutta se olisi voinut olla vielä ihan toista luokkaa, jos en olisi ollut päiväkodissa "harjoittelemassa".

Kunnille siis nykyisten velvollisuuksien lisäksi oikein asiantuntijoita pyörittelemään papereita ja miettimään, ansaitseeko tämä tai tuo lapsi päivähoitopaikkaa "sosiaalisista syistä"? Ja sitten tietysti kuntien pitäisi perustaa leikkikerhoja, tarjota siistit tilat, mahd. ruokailu ja asiantunteva ohjaus sekä valvonta tällaiseen päivähoidon ulkopuoliseen toimintaan. Millä rahalla? Virikepaikka 2-3 päivänä viikossa on taatusti edullisempi ratkaisu.

En mä kyllä laittaisi. Mä en ymmärrä tuota muoti-ilmiötä, että osa lapsista laitetaan hoitoon, jotta ite pääsee helpolla. Eihän sen kotona olon nyt kuulu olla sellaista, että saa itse maata ja laiskotella päivät. Ja mä en nyt tarkoita sellaisia, joilla on oikeasti syy ne sinne viedä, esim. masennusta tms.

Ja mä en ainakaan ylpeilisi asialla, että lapsi pitää viedä päiväkotiin, että oppii sanan "odota". Kyllä meillä ne on opittu myös vaikka eivät päiväkodissa ole ollut. Ei se päiväkoti nyt niiiin hyvä paikka ole, että jokaisen lapsen on tarve sinne mennä, vaikka vanhemmat ovat kotona. Se on hyvä keksintö, että vanhemmat voivat käydä töissä ja lapsille saadaan hoitopaikka. Mutta kyllä ne lapset silti varmasti tykkäävät eniten kotona olosta, vaikka päiväkodissa viihtyisivätkin.

Luulen, että pk-hoidosta hyötyvät eniten hiljaisimmat ja toisaalta vilkkaimmat tapaukset. Aika turha sitä on ruveta ulkopuolisen arvuuttelemaan viihtyykö lapsi hoidossa. Suurmman osan ei tarvitse moista edes miettiä, koska lapsi on hoidossa yksinkertaisesti vanhempien työn takia.

Kyllä se pari kertaa viikossa virikepaikka puoltaa itseään, jos vanhempien jaksaminen tai lapsen omanikäinen seura on siitä kiinni. Tuskin kukaan edes odottaa, että varsinainen kasvatus sillä hoituisi.

Mä uskon että varmaan jokainen perhe itse tietää parhaiten mikä heille on parasta...Enkä lähde tuomitsemaan kenenkään yksittäisen perheen ratkaisuja.Mutta jos ihan yleisellä tasolla puhutaan niin kyllä mullakin vähän karvat nousee pystyyn tosta sanasta "virikehoito".

Mä pystyn ainakin 2,5 vuotiaalleni kaikki samat virikkeet tarjoomaan kuin päiväkotikin (enkä ole mikään yli-ihminen).
Välillä tehdään retkiä hoploppiin tai kotieläinpuistoon tms.Kotona leikitään yhdessä ja luetaan,lauleskellaan,askarrellaan,tehdään ruokaa,pestään pyykkiä yms.
Ja kyllä kotona vanhempienkin kanssa,ainakin meillä,opetetaan että "ei saa ottaa kädestä,tämä tavara oli nyt äidillä".Eli oppii se lapsi ne taidot kotonakin,ei siihen välttämättä muita lapsia tarvita.
Toki lapsi tarvii leikkikavereita mutta löytyy niitä puistoista ja perhekerhoistakin (eri asia jossain maalla,missä tälläsiä ei ole),missä me ainakin käydään päivittäin.Aina ei jaksais mutta sen lapsen takia pitää kuitenkin mennä,eikä sysätä sitä hommaa jollekin toiselle.Puhumattakaan siitä että viedään hoitopaikka joltain kenen vanhemmat käy töissä.

Ja mä korostan vielä etten puhunut nyt kenestäkään erityisesti vaan ihan yleisesti mitä mietteitä toi mussa herättää...Ja erikseen on sitten vanhemmat jotka on sairaita tai on vauva kuka valvottaa yöt,haastava erityislapsi tms.

Mä uskon että varmaan jokainen perhe itse tietää parhaiten mikä heille on parasta...Enkä lähde tuomitsemaan kenenkään yksittäisen perheen ratkaisuja.Mutta jos ihan yleisellä tasolla puhutaan niin kyllä mullakin vähän karvat nousee pystyyn tosta sanasta "virikehoito".

Mä pystyn ainakin 2,5 vuotiaalleni kaikki samat virikkeet tarjoomaan kuin päiväkotikin (enkä ole mikään yli-ihminen).
Välillä tehdään retkiä hoploppiin tai kotieläinpuistoon tms.Kotona leikitään yhdessä ja luetaan,lauleskellaan,askarrellaan,tehdään ruokaa,pestään pyykkiä yms.
Ja kyllä kotona vanhempienkin kanssa,ainakin meillä,opetetaan että "ei saa ottaa kädestä,tämä tavara oli nyt äidillä".Eli oppii se lapsi ne taidot kotonakin,ei siihen välttämättä muita lapsia tarvita.
Toki lapsi tarvii leikkikavereita mutta löytyy niitä puistoista ja perhekerhoistakin (eri asia jossain maalla,missä tälläsiä ei ole),missä me ainakin käydään päivittäin.Aina ei jaksais mutta sen lapsen takia pitää kuitenkin mennä,eikä sysätä sitä hommaa jollekin toiselle.Puhumattakaan siitä että viedään hoitopaikka joltain kenen vanhemmat käy töissä.

Ja mä korostan vielä etten puhunut nyt kenestäkään erityisesti vaan ihan yleisesti mitä mietteitä toi mussa herättää...Ja erikseen on sitten vanhemmat jotka on sairaita tai on vauva kuka valvottaa yöt,haastava erityislapsi tms.

Kunta on velvollinen tarjoamaan hoitopaikan kaikille tarvitseville. Ja me asutaan tosiaan täällä maalla, päiväkoteja on tasan yksi, ryhmiksiä kaksi, joitamia pph:ia käsittääkseni. Ei ole hoploppia, kotieläinpuistoa, ei kerhoja. Me ei kuuluta seurakuntaan, niillä nyt ehkä olisi kerta viikkoon jotakin toimintaa. Ja leikkipuistoon voi mennä arvalla, että josko siellä olisi leikkiseuraa. Tosin viime talvena ei siitä olisi useimpina päivinä ollut toivoakaan.

Kyse ei todellakaan ole siitä, etten jaksaisi lapseni kanssa sitten kun kakkonen syntyy. Mä en vain ole päiväkotitalven jälkeen selvästikään hänelle enää tarpeeksi seuraa. Kaksi viimeisintä ä-lomaviikkoa hieman alle 3-v lapsi on kysynyt joka päivä heti aamusta "mennäänkö päikkyyn/mummua/xy:tä kattomaan", vaikka me ei todellakaan istuskella sisällä tylsistymässä.

Yrittäjänä mun pitää lisäksi palata mahd pian takaisin töiden pariin, enkä halua että tauon takia lapsi joutuu sitten johonkin noista muista paikoista, ja että päivähoito sitten ikään kuin alkaisi nollasta. Aion olla kotona siihen asti kunnes vauva on 1,5 v. Silloin esikoinen on lähemmäs 5 v ja varmasti vielä enemmän kaverien tarpeessa kuin nyt.

[QUOTE="minna";23794638]

Ja mä en ainakaan ylpeilisi asialla, että lapsi pitää viedä päiväkotiin, että oppii sanan "odota". Kyllä meillä ne on opittu myös vaikka eivät päiväkodissa ole ollut. [/QUOTE]

Meillä tuo poika on siis esikoinen. Hän kun oli tottunut saamaan kaiken aikani yksinään, pikkusiskon tulo tietysti muutti kaiken. Joskus kun oli tilanne, jossa esikoisen vain piti odottaa hetkisen, ja jos sanoinkin sanan 'odota', oli tiedossa elämääkin suuremmat raivarit. Ne raivarit kesti helposti tunninki. Ja kyllä tuon päiväkodin myötä hän on nyt oppinut kärsivällisyyttä, ja sen, että vaikka hänen juttuaan ei heti kerkeä siinä katsomaan jos on muuta tekemässä, niin hän ymmärtää että sen keskeneräisen asian tehtyä aletaan hänen asiaansa pohtimaan.
Jospa nyt ymmärsit pointtini?

Eikä häntä sen vuoksi sinne ole viety, että oppii kyseisen sanan.

Osapäiväisten ja osaviikkoisten lasten takia lapsiryhmien koko kasvaa :(
Itse en veis alle 3v jos pienempi kotona.
Kohta viedään jo synnäriltä suoraan vauvat saamaan virikkeitä päiväkotiin :)

En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta tekisin juuri, niin kuin ap alussa suunnitteli. Uskomantonta porukkaa tällä palstalla. Pääsääntöisesti päiväkodit ovat lapselle kivoja paikkoja, eivätkä varmasti normaali tilanteissa aiheuta traumoja. Musta on kummaa, miten näin päivänselvästä asiasta voidaan aina jauhaa. Kumpa päivähoitopaikkoja vain olisi tarpeeksi.

Ne ketkä haluavat olla lastensa kanssa kotona, suotakoon se heille ja ketkä katsovat parhaaksi viedä lapsena, vaikka vain toisenkin hoitoon, niin samat sanat heille. Ei hyvä lapsuus ole mistään yhdestä hoito jutusta kiinni. Näihin asioihin liittyy niin monta muuttujaa, että mikään yksittäinen ratkaisu ei ole automaattisesti väärin tai oikein.

Alkuperäinen kirjoittaja jäkäjäkä;23796994:
En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta tekisin juuri, niin kuin ap alussa suunnitteli. Uskomantonta porukkaa tällä palstalla. Pääsääntöisesti päiväkodit ovat lapselle kivoja paikkoja, eivätkä varmasti normaali tilanteissa aiheuta traumoja. Musta on kummaa, miten näin päivänselvästä asiasta voidaan aina jauhaa. Kumpa päivähoitopaikkoja vain olisi tarpeeksi.

Ne ketkä haluavat olla lastensa kanssa kotona, suotakoon se heille ja ketkä katsovat parhaaksi viedä lapsena, vaikka vain toisenkin hoitoon, niin samat sanat heille. Ei hyvä lapsuus ole mistään yhdestä hoito jutusta kiinni. Näihin asioihin liittyy niin monta muuttujaa, että mikään yksittäinen ratkaisu ei ole automaattisesti väärin tai oikein.

Tämä olisi helppo hyväksyä jos päivähoitopaikkoja riittäisi tarvitseville. Käytännösssä nyt on niin, että jos virikelapsia on tarpeeksi lähipäiväkodeissa, töissä käyvien lapset pääsevät hoitoon pitkän matkan päähän kodista ja päivät on hirveän pitkiä. Tai päiväkotien ryhmät ovat ylisuuria, koska ylimääräisiä lapsia joudutaan ottamaaan sisään. Kotiäidit vievät lapsensa kunnan hoidettaviksi vaikka ovat kotona ikään kuin hoitamassa lapsia.

Meilläkin näin ja voi sanoa, että en voi olla enää samaa mieltä, että on jokaisen oma asia. Jos hoidetaan lapsia kotona niin hoidetaan sitten, korkeintaan hoitoon jos paikkoja jää tai ainakin toissijaisiksi hakijoiksi.

Ei kuntakaan voi vaan loputtomasti lisätä hoitopaikkoja vanhempien jaksamattomuuden vuoksi, jaksamattomuus kun on viime vuosina ollut melkoisessa nousussa. Silloin pitää etsiä jaksamattomuuden syytä ja lähteä miettimään, miten oman elämän voisi rakentaa niin, että sitä jaksaa. Yllätyksiä sattuu, mutta voiko joku oikeasti väittää, ettei arvannut että kahden tai useamman lapsen kanssa voi välillä väsyttää aika tavalla eikä ole aikaa shoppailla ja hoitaa asioita?

Ei päivähoito ole ratkaisu, täysissä ryhmissä keskitytään perushoitoon eikä siellä ole sen parempi puolipäiväisen virikelapsenkaan olla. Päivähoito on nimensä mukaisesti hoitopaikka sitä tarvitseville lapsille, viriketoiminta pitäisi löytyä ihan muualta tai keskittää tiettyihin ryhmiin kokonaan, puolipäiväiseksi.

mieltä.. kotona on hyvä olla alle 3veenä. Kyllä ne taidot oppii myöhemminkin. Ei se päiväkodissa olo ole pelkkää virikettä virikkeen perään. Etenkin pienillä.
Mä olin kummajainen naapurustossa, kun pidin isoveikan KOTONA (silloin 3v) kun pikkuveli syntyi. Srk:n kerhossa kävi ja avoimessa käytiin. Kyllä siinä oli ihan tarpeeks.
Kelpo poikia ovat, vaikka ovat viettäneet ekat vuotensa äidin helmoissa <3

... Joskus kun oli tilanne, jossa esikoisen vain piti odottaa hetkisen, ja jos sanoinkin sanan 'odota', oli tiedossa elämääkin suuremmat raivarit. Ne raivarit kesti helposti tunninki. Ja kyllä tuon päiväkodin myötä hän on nyt oppinut kärsivällisyyttä, ja sen, että vaikka hänen juttuaan ei heti kerkeä siinä katsomaan jos on muuta tekemässä, niin hän ymmärtää että sen keskeneräisen asian tehtyä aletaan hänen asiaansa pohtimaan.
Jospa nyt ymmärsit pointtini?

Eikä häntä sen vuoksi sinne ole viety, että oppii kyseisen sanan.

Voi elämän kevät... Luuletko että se päiväkoti jotenkin taikaiskusta opetti poikasi odottamaan? Että se päiväkoti on niin maaginen paikka, tai ne tädit siellä niin koulutettuja ja taitavia että poikasi vain samantien käsitti että kun sanotaan odota, pitää hienosti ja kärsivällisesti odottaa kunnes on oma vuoro?

Ja luuleeko vanhemmat todellakin ettei lapsenne saa koskaan raivareita hoidossa? Tai jos eivät saa, ovat siis todella tyytyväisiä oloonsa siellä?

Voi elämän kevät... Luuletko että se päiväkoti jotenkin taikaiskusta opetti poikasi odottamaan? Että se päiväkoti on niin maaginen paikka, tai ne tädit siellä niin koulutettuja ja taitavia että poikasi vain samantien käsitti että kun sanotaan odota, pitää hienosti ja kärsivällisesti odottaa kunnes on oma vuoro?

Ja luuleeko vanhemmat todellakin ettei lapsenne saa koskaan raivareita hoidossa? Tai jos eivät saa, ovat siis todella tyytyväisiä oloonsa siellä?

Vaikka en mikään ruudinkeksijä olekaan, niin ymmärrän kyllä mitä Mariehos tässä haki takaa.
Ja jos et edes halua ymmärtää kirjoittajan pointtia, niin antaa olla.