[QUOTE="äitiäitiäiti";23793450]Ymmärrän jos vanhempien on mentävä töihin, toki lapsi kuuluu silloin päiväkotiin. Mutta esimerkiksi sellainen tilanne missä äiti on raskaana, vauvan kanssa kotona niin niitä tilanteita en vaan voi ymmärtää. Tehdäänkö niitä lapsia sillä innolla että vanhat alta pois ja uudet tilalle?
Kyllä olisin hyvin iloinen jos subjektiivinen päivähoito poistettaisiin ja kaikki äidit "joutuisivat" itse kantamaan vastuunsa, ehkä sitten riittääkin vain yksi lapsi mutta ainakin se on itse hoidettu![/QUOTE]
Ei tietenkään.
Mutta onhan niitäkin, joille se raskaus on oikeasti hankala. Ei siinä ole kyse että vanhat alta pois. Mut tässä aloituksessa ei ole kyse ollut siitä, että äiti olisi raskaana, joten antakaa tämän aiheen olla.
Kuten monta on jo sanonut, niin kaikki ovat tapaus kohtaisia. Kaikki ovat yksilöitä, niin äidit kun lapsetkin. Toiset oikeesti jaksaa olla sen lapsen kanssa yksin 24/7. Toiset tarvitsevat sen parin tunnin tauon, miksi se on niin paha asia? Äidin jaksaminen kuitenkin heijastuu perheessä. Eiköhän jokainen tiedä, mikä on perheelleen parasta ja sillein toimitaan.
Tämän ketjun perusteella alkaa vähän vaikuttamaan, että osa-aikaista päiväkotia vastaan ovat ne katkeroituneet äidit, jotka ovat olleet 15 vuotta kotiäiteinä, ja sen jälkeen joutuneet palaamaan työelämään. Katkeruus, kun itse oli kotona lasten kanssa, niin tottakai sillon muidenkin tarvitsee! Kukaan ei saa helpottaa omaa jaksamistaan, koska itsekkin sitä on oltu kotona vaan lasten kanssa!
Ja tilanteisiin toki vaikuttaa se mieskin. Yh:t ovat varmasti tottuneet siihen yh arkeen. Hakevat osa-aikaista pk paikkaa tai sitten ei, miten itse parhaaksi näkee.
Ne, joilla mies on mukana kuvioissa, ja hän yhtäkkisesti häviääkin työn, tai muiden juttujen vuoksi, pitkäksi aikaa pois, niin tuntuu se arki ihan erilaiselta jäädäkkin yhtäkkiä hetkellisesti yh:ksi. Ja oman kokemuksen perusteella puhun. Kun olin yh, sitä jaksoi paremmin sen koko päivän, koko viikon ja kuukaudenkin lapsen kanssa. Vain ja ainoastaan yksin lapsen kanssa. Kun tuli mies mukaan, ja tottui siihen ettei kaikkea tarvinnut tehdä yksin. Kun mies lähtikin yhtäkkisesti kuukaudeksi pois, oli se jaksaminen ihan erilaista. Toki sitä jaksoi, mutta ihan erilailla kun yh:nä. Ymmärtäköön ken ymmärtää.
Ihan typerää silti nälviä niitä, ketkä sen osari paikan valitsee. Itse olette tehneet oman valintanne, miten toimitte arjen helpotukseksi. Antakaa toisten tehdä omat valintansa ilman arvosteluja. Oli se paikka sit alle 3v:lle hyväksi tai ei, äiti tekee miten parhaakseen näkee.