2-vuotias arestissa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Benja harmaana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Benja harmaana

Vieras
Päivähoidossa hoitotäti laittoi 2-vuotiaan tyttömme arestiin koska tyttö ei ollut suostunut puettavaksi ulos lähtiessä. Oli vain rieuhunut ja kieltäytynyt yhteistyöstä. Täti vei tytön toiseen huoneeseen 15-20 sekunniksi istumaan. Sen jälkeen tyttö oli suostunut että ulkovaattet laitetaan päälle. Mietin vaan että onko 2-vuotiaalle hyväksi käyttää arestia? Ymmärrän kyllä että jotain keinoja täytyy hoitajalla olla käytössä koska meidän tytön lisäksi hänellä on kaksi muutakin lasta puettavana.

Minkälaiset keinot teillä muilla on käytössä jos lapsi ei yksinkertaisesti tottele? Itse en ole arestin käyttöön ryhtynyt.

Joskus kun tyttö läpsii naamaan eikä tottele ettei lyöminen ole sallittua sanon että hänen pitää mennä vähäksi aikaa pois rauhoittumaan. Sitten hän lähtee itse toiseen huoneeseen ja tulee hetken päästä takaisin paremmalla käytöksellä. Joskus joutuu useammankin kerran lähettämään tytön toiseen huoneeseen. Kai tuokin jonkunlaista arestia siis on..

Meillä on käytössä jäähypenkki. On katseltu Jo Frostia :) Kyllä mielestäni 2-vuotiaan voi laittaa arestiin. Itse en tosin suosi tuota suljettuun huoneeseen laittamista, vaan jäähypenkkiä/perinteistä "nurkassa seisomista". Hyvä nyrkkisääntö on (taas Jo Frostia lainatakseni), että arestissa voi pitää yhden minuutin yhtä ikävuotta kohti. Ja minä ajattelisin, että tämä pätee n. 2-vuotiaasta alkaen... Tuskin kukaan laittaa yksi-vuotiasta rangaistusmielessä "jäähylle" edes minuutiksi :)

Meillä tehdään juuri noin, kuten teidän hoitotäti. Pukeminen on välillä yhtä h..... ja nostan pojan huoneeseen ja laitan oven kiinni. Tosin meillä ei auta tuollaiset 20s mitään vaan huutaa 5min ja kun huuto tasaantuu niin, että hänen kanssaan voi keskustella, koetetaan pukemista uudestaan.

Sulla on kiltti tyttö ja hyvä auktoriteetti (terveellä tavalla) jos hänen sinun sanomisesta menee itse jäähylle.

Meillä tehdään juuri noin, kuten teidän hoitotäti. Pukeminen on välillä yhtä h..... ja nostan pojan huoneeseen ja laitan oven kiinni. Tosin meillä ei auta tuollaiset 20s mitään vaan huutaa 5min ja kun huuto tasaantuu niin, että hänen kanssaan voi keskustella, koetetaan pukemista uudestaan.

Sulla on kiltti tyttö ja hyvä auktoriteetti (terveellä tavalla) jos hänen sinun sanomisesta menee itse jäähylle.

arestipenkki on 2-vuotiaalle juuri sopiva rangaistus. 2-3 minuuttia istumista huonosta käytöksestä. Itsekin käytän päiväkodissa.

mitä sinun mielestäsi hoitajan olisi tuossa tilanteessa pitänyt tehdä?

Meillä on ollut noin 2 vuotiaasta käytössä miettimistuoli,jossa on istunut sen kaksi minuuttia,minuutti per ikävuosi.

Minusta hoitaja toimi oikein,vei lapsen pois kiukuttelu tilanteesta ja pienen rauhoittumisen jälkeen homma toimi taas.

\
Alkuperäinen kirjoittaja 19.01.2007 klo 23:06 vieras kirjoitti:
arestipenkki on 2-vuotiaalle juuri sopiva rangaistus. 2-3 minuuttia istumista huonosta käytöksestä. Itsekin käytän päiväkodissa.

mitä sinun mielestäsi hoitajan olisi tuossa tilanteessa pitänyt tehdä?

Siksipä juuri kysyin kun en tiennyt miten hoitajan olisi pitänyt toimia. Ajattelin kyllä että varmasti toimi oikein! Hyvä että kysyin niin rupean itsekin käyttämään tuota tekniikkaa mikä todellakin toimii. En vaan ollut varma ymmärtääkö vielä 2-vuotias arestin merkitystä. Jotenkin sitä pitää lastaan pienempänä mitä hän onkaan.. :D

Miten te saatte sen raivostuneen 2-vuotiaan pysymään siinä penkissä. Meillä ainakin joutuu pitelemään jos aikoo että takamus siinä sen kaksi minuuttia siinä pysyy. Ja ajaako se silloin asiansa? Kertokaa vinkkejä pliis, koska uskon jäähypenkin olevan hyvä juttu, kunhan sen vaan saisi toimimaan.

Meillä hoitotäti laittoi 3-vuotiaan tavallaan myös jäähypenkille, koska kieltäytyi sanomasta kiitosta ruokailun jälkeen. Ei päästänyt pois ruokapöydästä ennenkuin se kiitos tuli, tenava istui kunnes kaikki oli syöneet ja menneet leikkimään ennenkuin antoi periksi.

Minä olin loukkaantunut hoitajan käytöksestä, minun pikku mussukkaani kohtelee noin huonosti. Ja Epäoikeudenmukaisesti. Ihan oikeasti ensimmäinen tunnereaktio oli tämä. Kuulemma kyseessä on yleinen käytäntö, sama kaikille.

Minulla on todella helppo tenava, ei ole mitään jäähypenkkejä tarvinnut. Toisaalta silloin kun ipana saa hepulin ja alkaa kiukuttelemaan ja rääkymään, ei hän missään pysy, ei huoneessaan, ei penkeillä, suunnilleen pyörii ympyrää ja tunkee jalkoihin ja rääkyy ja minä työntelen kiukkusin ottein muualle.

Oma kielenkäyttö tulee esille :ashamed: kun ipana riehuu ja tappelee isojen nallejen kanssa, nallen kuuluu sanoa (käskee siis minun sanoa, että tämä nalle sanoo nyt) välillä "pää kiinni!" :whistle: :ashamed:

Jäähypenkki on käytössä meidänkin päiväkodissa ja minusta hyväksyttävä asia. Vilkas ja vahvatahtoinen poikamme joutuu kotonakin portaiden alimmalle askelmalle istumaan, jos asia ei mene läpi. Tätä tapahtuu äärimmäisen harvoin, koska yleensä selvitään puhumalla ja selittämällä. Minusta lapselle selittäminen on tärkeää.
Mutta toiseen huoneeseen sulkemista ei pidä hyväksyä, se pelottaaa lasta, siinä käytetään pelkoa välineenä ja lapsi jää yksin tunteensa kanssa. Aikuisen pitää aina olla näkyvillä ja saatavilla ja jäähyn jälkeen tulee tehdä sovinto.

Yhteistyössä