2-vuotias syömään itse?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ippu

Aktiivinen jäsen
07.05.2005
2 363
0
36
Milläs se semmoinen onnistuisi?

Oma moka kun näin pitkälle ollaan passattu valmiiksi ruoat suuhun, mutta nyt tuli ns. mitta täyteen, poika kun kuitenkin OSAA syödä itse, mutta ei vain viitsi. Jogurtit ja jälkiruoat ja erityisen mieluiset ruoat syö ite, mutta vähänkin kurjemmat eväät ei mee millään. Esim. nyt se on istunu puurolautasen kanssa vissiin 45 minuuttia tossa pöydän ääressä, kun ei anneta periksi, että enää syötettäisiin.

Toimiiko se tämä tämmöinen konsti, että syöttäminen vain jätetään pois..?

On lisäksi uhkailtu ja lahjottu ja kiristetty, mutta mikään ei tunnu tepsivän. Pari lusikallista on mennyt ja kovasti on jokaisen lusikallisen jälkeen kehuttu, mutta ei... ei oo auttanu pidemmälle, vaikka yleensä kehut meillä toimii.
Ja nälkäkin on, kun ei oo tälle aamua muuta vielä syönyt, ja masu on ihan tyhjä, ja itsekin nyökyttää että on nälkä.

Helppiä? Tsemppiä?

Meilä tyttö oli aikanaan samanlainen. Vasta tuossa kollmen ikävuoden paikkeilla rupesi syömään enemmän itsenäisesti ja vasta nyt eskari-iässä syö täysin itse.

2 vuotias kuitenkin on aika pieni, joten antakaa pojan syödä ensin ite ja sitten lapatte lopun ruoan suuhun. Kyllä se siitä ajan kanssa paranee ja viimeistään sitten kkun hoitoon menee (jos ei jo ole ).

Oletteko kokeilleet tarrataulua?
Jos saisi tarran aina kun syö reippaasti itse ja jonkin tarramäärän jälkeen olisi odotettavissa joku palkinto?

Meillä 2.5v:sta vauvattaa (meillä soseita syövä vauva), hänkin tahtoisi että äiti syöttää.. Totean vain että sinähän olet jo iso tyttö ja kun syöt itse niin osaat sitten syöttää pikkuveikkaa kunhan veikka hieman vielä kasvaa.

Kutsuisin pojan pöytään, istuisin itsekin ja alkaisin vain syödä. En tekisi mitään kummempaa juttua tuosta. Jos lapsi kattoo ihmetellen, kysy vaikka että haluaako vettä tai maitoa ruokansa kanssa. Ja niin, jos poika tosiaan OSAA syödä itse, kyllä se syö jos kova nälkä on. Pidä vain huolta että nestettä saa niin ei hätää. Kyllä lapsi syö kun tarpeeksi nälkä on.

En ehkä istuttaisi noin kauaa ruokapöydässä. Jos meillä lapsi ei syö, sanon että tulee pois pöydästä jos ei syö.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Kutsuisin pojan pöytään, istuisin itsekin ja alkaisin vain syödä. En tekisi mitään kummempaa juttua tuosta. Jos lapsi kattoo ihmetellen, kysy vaikka että haluaako vettä tai maitoa ruokansa kanssa. Ja niin, jos poika tosiaan OSAA syödä itse, kyllä se syö jos kova nälkä on. Pidä vain huolta että nestettä saa niin ei hätää. Kyllä lapsi syö kun tarpeeksi nälkä on.

En ehkä istuttaisi noin kauaa ruokapöydässä. Jos meillä lapsi ei syö, sanon että tulee pois pöydästä jos ei syö.

näin minäkin toimisin ja siis toiminkin jos homma takkuaa.

Minäkään en istuttaisi noin pitkää aikaa ruokapöydässä, jos ei syö. Meillä tarjotaan ruokaa ja jos ruoka ei maistu, sitten pöydästä pois ja takaisin pöytään vasta seuraavana ruokailuajankohtana.

Meidänkin poika alkoi syömään itse vasta nyt parivuotiaana. Nyt oikein "loukkaantuu", jos äiti yrittää syöttää. Aluksi annankin hänen syödä itse ja lopuksi vielä tarvittaessa syötän, jos ruoka vain vielä kelpaa.

Kyllä se siitä. Kyllä hän varmasti vielä jossain vaiheessa haluaa ITSE syödä. :)

Yhteistyössä