2kk vauva ja ummetus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut

Vieras
Meidän 2kk ikäisellä vauvalla on ollu muutaman viikon ajan ummetusta Rintaruokinnalla on pelkästään. Oon antanu nyt lääkärin määräyksestä 2,5 ml levolacia viikon ajan ja minusta siitä ei oo ollu apua. Mitä vois kokeilla? Vettä ei tietenkään tykkää juoda mut sitä oon nyt vähä silti juottanu. Mallasuutetta annoin muutaman päivän ajan ja siitä tuli mahtavat ilmavaivat. Vauva ei siis oo itkunen vaan itkee vain ku kakattaa ja mitään ei tule. Kuumemittarilla oon kakattanu nyt viikon ajan n.joka kolmas päivä ja aina on vähä tullu, ei paljon.

kuulema rintamaidolla kasvava voi kakata viikonkin välein vaan, ja se on normaalia, jos ei vaivaa. älä kakata usein kuumemittarilla, voi vahingoittaa jotain sulkijajuttua pyllyssä.

Rintaruokittu lapsi voi ulostaa joka päivä tai vain kerran kymmenessä päivässä. Kaikki siinä välissä on normaalia. Onko uloste pehmeää..jos on niin tuskin kyse on ummetuksesta. Rintamaidolla olevalla lapsella ummetus on hyvin harvinaista. Meidän kuopus ulosti kerran viikossa ja välillä harvemminkin ja sai pelkkää rintamaitoa. Käytti kasvuun kaiken huolella.

nykyään sanotaan että kuumemittarilla ei missää tapauksessa saisi mennä kakattamaan, se laiskistaa suolta, näin sanoi minulle erittäin kokenut lääkäri.
Meillä tytön kanssa kävi niin että n. 2 kk:den iässä kakkaaminen rupes tapahtumaan 7-9päivän välein, sanottiin että on ihan normaalia, rintaruokinnassa olevalla lapsella kun ei kuulemma ole ummetusta. tätä on jatkunut tähän päivään asti ja nyt selvisi että tytöllä on maitoallergia (muita oireina oli että posket punotti, ja ei kestä minkäänlaisia korvikkeita) nyt olen jättänyt maidon pois, ja kakkaaminen tapahtuu 4-5krt/pvä.

Alkuperäinen kirjoittaja hoips:
kuulema rintamaidolla kasvava voi kakata viikonkin välein vaan, ja se on normaalia, jos ei vaivaa. älä kakata usein kuumemittarilla, voi vahingoittaa jotain sulkijajuttua pyllyssä.

no mut ku vaivaa tää ku itkee parin tunnin välein kipuitkua. en mä muuten hätäilis... :(

Alkuperäinen kirjoittaja mirah:
Rintaruokittu lapsi voi ulostaa joka päivä tai vain kerran kymmenessä päivässä. Kaikki siinä välissä on normaalia. Onko uloste pehmeää..jos on niin tuskin kyse on ummetuksesta. Rintamaidolla olevalla lapsella ummetus on hyvin harvinaista.
kakka on kiinteää, ei oo löysää.

Mallasuute saattaa aiheuttaa masukipua..ettei vain olisi suolistonkypsymiseen liittyviä itkuja? Koliikin tapaista? Kuten tuossa jo joku mainitsikin..älä käytä kuumemittaria.
Poikkea neuvolaan jos kotikonstit ei helpota. Levolac toimiin parhaiten noin viikon kuluttua aloituksesta. Voimia sinulle!!

muoks. ja se luumumehu. Liota luumuja.

Musta tärkeetä antaa vettä nyt.Vatsanväänteitä voi tulla noista kakkilääkkeistä.
RIntaruokittu voi kakkia kahen viikon väleinkin.

Anna tasoittua ja vauvan löytää itse tasapaino suolistoonsa.
Voit antaa maitohappobakteereita esim avittamaan.

Mutta muuten harvoin rintalapsella on ummetusta.
Korvikkeella ihan tavallista.

Meillä ollu samaa hommaa, mut saa myös korviketta. meillä korvikkeen vaihto auttoi. olen itse myös sortunut kuumemittarilla auttamiseen. Neuvolasta juuri kysyin siitä, ja sieltä sanottiin et voi kuumemittarilla, jos tosiaan kakkaa ei ole tullut moneen päivää. luumuvettä kannattaa kanssa kokeilla. meille ohjeeksi annettiin puoli teelusikallista keitettyn veteen ja saa antaa korkeintaan ruokalusikallisen päivässä. Ja yhtenä keinona voi auttaa et laitat keitettyyn veteen vähän sokeria.

Yhteistyössä