2kk vauva yöhoitoon, voiko antaa korviketta?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mamman pikkujoulut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mamman pikkujoulut

Vieras
Moikka!
Miten muut äidit ovat tehneet kun ovat antaneet vauvan hoitoon jotta pääsisi itse tuulettumaan? Mulla on tiedossa työpaikan pikkujoulut joihin haluaisin mennä jotta saisin jotain muutakin sisältöä hetkeksi elämään..

Pumppaaminen ei tahdo onnistua vaikka maito kyllä riittää, joten mietin että antaisin vauvan hoitoon vanhemmilleni, jonne menisin itsekin myöhemmin yöksi. Ja vanhempani antaisivat korviketta sen aikaa kun olen pois.

Täytyy toki ensin katsoa että vauva hyväksyy pullon ja korvikkeen, mutta miten muut ovat toimineet hoitojen kanssa?

Ja en todellakaan halua kommentteja teiltä hyviltä neljän seinän sisällä kasvaneilta kiukkuisilta äideiltä joiden mielestä vauvaa ei saa laittaa hoitoon ja varsinkaan korvikkeella! Ne eivät kuulu tähän ketjuun vaan haluan kommentteja niiltä jotka ovat asiaa kokeilleet tai vinkkejä miten homma kannattaisi tehdä.
 
Ei nyt millään pahalla tosiaan, mutta mitä siis kaipaat? Kun olet jo päättänyt että näin teet niin sitten vaan teet niin :) Ja tosiaan varmista että huolii pullon. Ei siinä sen kummempia!
 
Vauvasi kärsinyt vatsavaivoista? Jos ei pahemmin, voit armahti kokeilla. Jos on, niin kannattaa varautua siihen että tottumiseen menee aikaa, jos tottuu lainkaan. Itse olen saanut pumpattua ja nannia ollut varalla. Ei ole tarvinnut...uutta ei siinä korvikkeessa mitään muuta vikaa ole kun todella se että saattaa vääntää...itsekin menisin juhliin silti ;) kunhan vanhempasi tietävät tilanteen
 
On jotain pientä vääntöä ollut välillä kun meinaa kakkaa puskea ulos, mutta ei mitään kummempaa. Niin, täytyy kokeilla, jos joku korvike ei sitten vääntäisi. Se on yksi huoleni kyllä.
 
Ota huomioon se, että rinnat voivat täyttyä maidosta koviksi ja kipeiksi muutamassa tunnissa..

Itse valitsisin n. 5-6 mieluisinta tuntia bileistä (pitäisin huolen että olisin ruokailun aikaan) ja ottaisin pari lasia viiniä ollakseni imetyskunnossa kun tulen kotiin.
 
Sillä tavalla ollaan toimittu, että vauva hoitoon ja korviketta on juonut. Molempien lasten kanssa tehty näin eikä mitään ongelmaa. Esikko tais olla 3 kk ja nuorempi 2 kk kun ensimmäistä kertaa oltiin miehen kanssa molemmat jossain menossa ja vauva hoidossa vanhemmillani.

Älä panikoi etukäteen. Aivan varmasti menee hyvin, jos olette etukäteen harjoitelleet tuota pullosta juomista ja se onnistuu vauvalta. Pidä oikein antoisa pikkujouluilta.
 
Itse ensimmäiset iltamenot (kaverin synttärit) hoidin niin, että kävin välillä vauvaa imettämässä ja palasin juhliin. Toki paljoa ei sitten viitsinyt juoda, mutta 1-2 ei ole ainakaan mikään ongelma imetyksen kannalta. Vauva ei huolinut pulloa, enkä yksittäisen menojen takia viitsinyt nähdä kamalasti vaivaa siihen totuttamiseksi. Kerran kun olin vähän pidempään jouluostoksille, mies yritti vauvalle hörppyyttää maitoa, mutta ei siitä oikein mitään tullut.

Yksi huomioitava asia on se, että sinulle tulee varmasti muutaman tunnin jälkeen tukala olo, jos täysimetät, mutta pumppaaminen ei onnistu. Mikä rintapumppu sinulla on? Jotkut on luokattoman huonoja, joten parempaan satsaaminen voisi kannattaa. Ihan oman hyvinvointisi takia, sillä muuten on tiehyttukokset iso riski.
 
Siis mä en tajua just tätä! Miks pitää vääntää lapsi ja sit heti 2kk kuluttua on "pakko" päästä johonki bileisiin notkuun, muka tuulettuun. Lapsi on ihan pikkusen pitkäaikaisempi "projekti".
Sitä voi tuulettua muutenki ku vetämällä kännit ja työntämällä pienen yökylään.
 
Kiitos kommenteista!

Mulla on aventin sähkökäyttöinen, jonka ostin ystävältäni käytettynä. Se ei ole kovin vanha tai käytetty, joten pitäisi toimia. Ja kyllä saan jonkin verran pumpattua mutta esim. 30-45min aikana n. 30-50ml on aika surkea tulos :) ja mun vauva on suursyömäri.. Pumppaaminen tekee myös aika kipeetä, vaikka imetys ei tee. Joten pumppaus on aika haasteellista. Ehkä täytyy kokeilla ostaa uutena jotain osai siihen jos sillä olisi vaikutusta.
 
Eipä siinä muuta kuin, että katsot että huolii puollosta ja korvike sopii. Ja muista antaa ohjeet hoitajalle, että tunnin saa max. seistä maito pullossa ja että ei saa lämmittää uudestaan jos kerran lämmitettyä. Ja pitäisi kiehauttaa pullot syöttöjen välissä.

Tissit saattaa kyllä kovettua nopeasti, kun eivät saa tyhjennystä. Itse joskus lypsänyt käsin maitoa pihalle kun on ollut tukala olo eikä pumpulla saanut mitään aikaiseksi.
 
Siis mä en tajua just tätä! Miks pitää vääntää lapsi ja sit heti 2kk kuluttua on "pakko" päästä johonki bileisiin notkuun, muka tuulettuun. Lapsi on ihan pikkusen pitkäaikaisempi "projekti".
Sitä voi tuulettua muutenki ku vetämällä kännit ja työntämällä pienen yökylään.

No ei se nyt niin vakavaa ole jos silloin tällöin ottaa omaakin aikaa. :)
 
No nyt alat keräämään kaikki ne 30-50 ml mitä saat pumpattua ja laitat pakastimeen. Hyvin ehit keräämään sen määrän mitä vauva muutaman tunnin aikana tarvitsee.

Turha korvikkeelle opettaa muutaman tunnin takia. Sähän voit imettää sitten heti kun kotiudut hippaloista.
 
Siis mä en tajua just tätä! Miks pitää vääntää lapsi ja sit heti 2kk kuluttua on "pakko" päästä johonki bileisiin notkuun, muka tuulettuun. Lapsi on ihan pikkusen pitkäaikaisempi "projekti".
Sitä voi tuulettua muutenki ku vetämällä kännit ja työntämällä pienen yökylään.

Vapise!
Minä hulttio laitoin vauvani ensimmäisen kerran hoitoon,kun vauvalla oli ikää vasta 3 viikkoa,kaikki meni hyvin.

Niin notta vapise! :D
 
Oletko koittanut ottaa sen "pehmusteen" pois? Minä en sen kanssa saanut pumpattua. Sinulla tuo pumppaaminen on kyllä todennäköisesti vaikeaa siksi, että heruminen ei käynnisty pumpatessa. Niitä varamaitoja ajatellen toimiva konsti, jos vaan kätesi riittä eikä vauva kapinoi, on pumpata samaan aikaa toisesta tissistä kun vauva imee toisesta. Maitoahan tulee tosi nopeasti, kun se heruu ja jos ei heru, niin siinä raastaa vaan nännin verille.

Mutta tuo ei toki pikkujouluissa auta. Tosi yksilöllistä, kuinka paljon rinnat varastoi maitoa ilman, ilman että on tukalaa ja tulee tiehyttukoksia. Minä jouduin alussa pumppaamaan jopa ihan kotioloissa vauvan kanssa, jos yöimetykselle vauva ei syönyt kuin toisesta tissistä. En olisi voinut yli neljää tuntia olla pumppaamatta ja imettämättä.
 
[QUOTE="boom";29159747]Tuskin kukaan muu on noin pientä laittanut yöhoitoon.[/QUOTE]

Aivan varmasti on. Ja eihän kyseessä loppujen lopuksi edes ole varsinainen yöhoito, vaan myöhään venynyt ilta, jos ap kerran on menossa yöksi hoitopaikkaan itsekin.
 
Siis mä en tajua just tätä! Miks pitää vääntää lapsi ja sit heti 2kk kuluttua on "pakko" päästä johonki bileisiin notkuun, muka tuulettuun. Lapsi on ihan pikkusen pitkäaikaisempi "projekti".
Sitä voi tuulettua muutenki ku vetämällä kännit ja työntämällä pienen yökylään.

Eihän ap maininnut mitään kännäämisestä. Ja kyllä se "projekti" on ihan tarpeeksi pitkäaikainen joka tapauksessa, pieni virkistys silloin tällöin on paikallaan ja sallittakoon kaikille äideille!
 
[QUOTE="Vieras";29159817]No nyt alat keräämään kaikki ne 30-50 ml mitä saat pumpattua ja laitat pakastimeen. Hyvin ehit keräämään sen määrän mitä vauva muutaman tunnin aikana tarvitsee.

Turha korvikkeelle opettaa muutaman tunnin takia. Sähän voit imettää sitten heti kun kotiudut hippaloista.[/QUOTE]

Hyvä idea, mutta on se niinkin, ettei lapsi korvikkeeseen totu muutamassa tunnissa. Ja pullostahan se pumpattu maitokin annetaan. :)
 
Koeta saada maitoa pakkaseen että vaikka puolet olisi omaa maitoa.
Totuta myös lasta vähän pulloon ja sekoitukseen.
Muista lypsää, mulla pakkas ainakin aivan älyttömästi rintoihin maitoa kun olin poissa vauvan luota.
(itse lypsin festarialueen ulkovessassa käsin) :D

Nauti illasta ja pidä hauskaa!
 

Yhteistyössä