2v huutaa ennen päiväunille menoa, miten toimia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
2-vuotiaani huusi äsken n. ½h suoraa huutoa ennen unille käymistä. Miten pitäisi toimia? Istua lapsen vieressä kunnes nukahtaa? Vai sanoa lapselle että nyt nukutaan ja poistua huoneesta?

Lapsi selvästi tarvitsee unet, jos ei nuku päikkyjä niin kiukkuaa illalla.

Mellä 2 v 4 kk kaksoset ja olemme ratkaisseet nukuttamisen niin että EI nukuteta. Sen sijaan teekke aina rutiinitoimet, ennen päikkäreitä aina syödään lounas, otetaan tutit ja luetaan satukirja. Kun kirjaa aletaan lukea, kerrotaan, että luetaan tämä kirja ja kun kirja loppuu, mennään päikkäreille.

Nostan lapset omiin sänkyihin ja peittelen ja sanon aina samat asiat: Tuttu ritirimpsu, jolla lapset rauhoittuvat. Eli ollaan vakioitu kaikki toiminta nukahtamisen ympärillä. Siitä lapset osaavat itse ennakoida mitä tapahtuu ja tavallaan toimivat totutun kaavan mukaan. On melkolailla helpottanut.

Samat sävelet iltaunille mennessä.

Älä jätä lasta yksin huutamaan. Pidät vaan sylissä tai olet vieressä. Meidän lapsella oli samantapaisia huutokohtauksia myös illalla kun piti mennä nukkumaan. Luin jostain että on ihan tavallista. Loppuivat kyllä sitten jossain vaiheessa. Olen ymmärtänyt että aivoissa erittyy jotain tiettyjä aineita jotka sitten rauhoittavat ja antavat hyvän unen kun on ensin itkenyt. Tietysti jos lapsi on sairas/kipuja ja itkee sen takia niin on eri asia.
Minusta ei kannata olla huolissaan. Tuntuu vaan kurjalta kun toinen itkee.

Meilläkin toisinaan tuota. Meillä parivuotiaan on ihan fyysisesti vaikea rauhoittua päiväunille, joten olen vielä yleensä nukuttanut ja aika lujalla otteella koko kyynärvarren mitala tassutellut. Yöunille ei nukuteta, mutta silloinkin voi nukahtaminen kestää... Meillä on takana aika pahat vauva-ajan univaikeudet, joten ihan pienistä en jaksa hätkähtää. Meidän lapsen huutokaudet ovat selvästi uhmaan liittyviä. Kaikki arjen rutiinit tuntuvat olevan sellaisia, joista uhmis ei vain pysty pitämään näppejään erossa. Kaikki, aivan kaikki, pitää testata: onko pakko syödä, onko pakko pukea, onko pakko nukkua, onko pakko... On, on, on.

Meillä kaikilla lapsilla ollut jossain vaiheessa tuo huutokohtaus ennen päiväunia.
Tosi säännöllistä meillä tuo nukkumaan meno ulkoilun ja ruoan jälkeen,mutta joskus silti tullut tuollainen "raivovaihe".
Tiedän,että lasta ei saa jättää yksin huutamaan,mutta pikkuisin kirkuu naama punaisena mene pois,mene keittijöööööön , ei saa katsoa jne.
olen poistunut siitä vierestä ja rauhallisesti tehnyt jotain vaatteen viikkailua lähistöllä ja välillä hissukseen rauhallisesti sanonut jotain hellää.Tai sitten ollut hiljaa touhuissani.

Siihen niiskutukseensa sitten nukahtaneet...
pahallehan se tuntuu,mutta jos otan syliin tms. niin huuto jatkuu oksennukseen saakka.
Kyllä nuo ohi ovat menneet jokaisella ja hyvällä mielellä herätty.

Joskus tuo itku on myös liittynyt yliväsymykseen jos on tehty jotain jännää päivällä.

Yhteistyössä