Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä aloitin pottaan tutustumisen lasten kanssa tosi varhain, alle vuoden ikäisenä. Molemmat oli reilusti alle 2-vuotiaina kuivia ja osasivat kertoa hädästään. Ei tämä tieto ap:tä auta, mutta itse olen sitä mieltä, et jos pottaan tutustutaan ekan kerran yli 2-vuotiaana, ei se välttämättä ole kovin helppo juttu silloin. Omia lapsiani en yrittänyt pieninä opettaa kuivaksi, vaan enemmänkin potasta oli tarkoitus tehdä samanlainen rutiini kuin vaikka hampaidenpesu aamuin illoin. Esikoinen ei juurikaan enää yksvuotissynttäreiden jälkeen tehnyt kakkaa vaippaan, koska oli mukavampikin vaihtoehto tarjolla.
Joo meilläkin on alettu pikkuhiljaa tutustumaan pottaan jo 11kk iässä, kuten ollaan tehty 2 aiemmankin kanssa. Eka oli päiväkuiva 1v10kk iässä ja toka 2v1kk. Ja kakkaa noi ei myöskään tehny vaippaan enää 1v iässä, ilmottivat aina kauheella huudolla, että kakka tulee =)
Mutta tää 3. on hankalampi tapaus.
Mä en kyllä ymmärrä ton liian aikaisen pottautuksen päälle. MIksi nähdä kuukausi tolkulla vaivaa ja haaskata sellaiseen aikaan kun lapsen ollessa valmis ja ymmärtäessä asian päälle homma alkaa sujumaan monesti tosi nopeesti, meillä ja monilla muillakin alta viikossa siitä kun on aloitettu. Kirjoitin tohon jo yhteen kohtaan:
"Meillä lapsi otti potatuksen eka ihan vaan ajan viettotapana. Ymmärsi, että jutun ideana oli istua ja lukea kirjoja. Kun tähän ajatteluun ei tullu muutosta ja hällä ei selvästikään ollut ymmärtämystä sen päälle, mistä hommassa oli oikeasti kyse vaikka onnistumisia satunnaisesti tulikin, pidimme parin kuukauden tauon. Tämän jälkeen ymmärtämys oli kehittynyt tasolle, jolloin toimituksen suhteen ei ollut mitään epäselvyyksiä. Ei tarvinnu lukea eikä muuten viihdyttää, pissa tuli heti jos oli tullakseen. Pottareeni menikin perille alta viikossa kun lapsi oli valmis. Oli tuolloin 2v 2kk. Potan sijaan tosin heti mieli pönttöä supistajalla ja nyt ollessaan 2,8kk ei suostu käyttään supistajaa enää ollenkaan."
Eikä muuten vahinkoja sitten ton vajaan viikon jälkeen. Musta lapsen ymmärrys ei riitä asiaan jos pitää istua kirja kädessä pitkiä aikoja, mutustella rusinoita tai mitä vaan.