2v lapsen potalle opetteluun apua!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Miimiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Miimiäinen

Vieras
Oon tässä yrittäny saada tota tyttöö potalle jo jonkun aikaa. Ollaan kokeiltu pottaa, pönttöä ja pöntön supistajaa, mutta ei! Toi suostuu kyllä istumaan potalla tai pöntöllä, mutta edes kakkaa ei sinne tee :/
Vaikka istuis kuinka kauan mitään sinne ei tuu. Kun vedetään vaippa kai alushousut jalkaan tekee yleensä heti pissan housuun. Samoin kakan kanssa. Menee jonnekin piiloon vääntämään kököt housuun ja vasta sitten ilmottaa hädästään.
Ja siksi alkaa olla jo hoppu saada tyttö pois vaipoista, kun ollaan menty kestoilla ja ne alkaa olla jo ylipieniä :( Uusia en viittis enää hommata ja kertakäyttö vaipat ei sovi iholle olleaan.

Antakaa neuvoja :flower:

Alkuperäinen kirjoittaja Miimiäinen:
Oon tässä yrittäny saada tota tyttöö potalle jo jonkun aikaa. Ollaan kokeiltu pottaa, pönttöä ja pöntön supistajaa, mutta ei! Toi suostuu kyllä istumaan potalla tai pöntöllä, mutta edes kakkaa ei sinne tee :/
Vaikka istuis kuinka kauan mitään sinne ei tuu. Kun vedetään vaippa kai alushousut jalkaan tekee yleensä heti pissan housuun. Samoin kakan kanssa. Menee jonnekin piiloon vääntämään kököt housuun ja vasta sitten ilmottaa hädästään.
Ja siksi alkaa olla jo hoppu saada tyttö pois vaipoista, kun ollaan menty kestoilla ja ne alkaa olla jo ylipieniä :( Uusia en viittis enää hommata ja kertakäyttö vaipat ei sovi iholle olleaan.

Antakaa neuvoja :flower:

Meillä prikulleen sama tilanne samanikäisen pojan kanssa. Päätinkin ottaa viikon pari etäisyyttä asiaan. Sitten kokeillaan uudestaan.

pakottamalla teet vain hallaa.Tyttösi hermosto ei ole vielä niin kehittynyt,että kuivaksioppiminen onnistuu.
Nyt rauha maahan asian suhteen ja ajan kanssa hän oppii.Meillä lapset kuivat 2,5 vuoden iässä ja eivät pottailleet ollenkaan vaan pytylle menivät suoraan kera supistajan.
potailla istuminen ei vain onnistunut.
tuohon kestoiluun ..en osaa muuta sanoa,kuin ,että voiskos väliaikaisesti kerttiksiä käyttää?en tiedä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sopraano:
Unohda koko juttu vähäksi aikaa. Ei selvästi ole vielä valmis kuivaksi opetteluun.

Pakko kai se taitaa olla :( Ärsyttää vaan ruveta tunkemaan rahaa noihin kertakäyttösiin vaippoihin. Varsinkin, kun ne saa ton tytön ihon aivan vereslihalle...

meillä oli keväämmällä sama homma,ei millään silloin vajaa 2v suostunut tekee pottaan mitään..
unohdettiin joksikin aikaa ja jokunen viikko sitten sai Cars-kalsareita niin sit sai ottaa vaipan pois ja alko pottailut kiinnostaa.nyt on päiväkuiva,yöllä on vielä vaippa

Mä aloitin pottaan tutustumisen lasten kanssa tosi varhain, alle vuoden ikäisenä. Molemmat oli reilusti alle 2-vuotiaina kuivia ja osasivat kertoa hädästään. Ei tämä tieto ap:tä auta, mutta itse olen sitä mieltä, et jos pottaan tutustutaan ekan kerran yli 2-vuotiaana, ei se välttämättä ole kovin helppo juttu silloin. Omia lapsiani en yrittänyt pieninä opettaa kuivaksi, vaan enemmänkin potasta oli tarkoitus tehdä samanlainen rutiini kuin vaikka hampaidenpesu aamuin illoin. Esikoinen ei juurikaan enää yksvuotissynttäreiden jälkeen tehnyt kakkaa vaippaan, koska oli mukavampikin vaihtoehto tarjolla.

kiikuta potalle heti heräättyään aamulla tai päikkäreiltä. Saattaa vahingossa pissi lirahtaa.... meillä ainakin alussa kävi niin ja siitäkös rupes pottailu kiinnostamaan.
Tosin meidän likka on nyt vuoden ja pottaillut 9 kk ikäisestä sujuvasti. Vaippa kastuu päivisin vain jos muista käyttää potalla. Kakat tekee lähes aina pottaan. Meillä on veskissä myös mainoslehtiä, kirjoja, leluja yms. viihdykettä.

Kyllä minäkin olen ymmärtänyt, että pakottaa ei kannata. mennään vain takapakkia.

Tee pottailusta mukavaa, ilman pakkoa. Potalle, samalla kuin on seuraa (sinä tai joku muu pöntöllä). Leluja ja kirjoja pottahetkiä varten. Tarroja motivointiin.

Meillä on päiviä, jolloin potalle ei suostuta menemään ja aikoja jolloin saadaan monet pissat ja kakit talteen ja pikkuhousuilla ollaan pitkään (poika 2v4kk). Ylös ja alas, poika ei ole vaipattomuuteen täysin valmis vielä.

Meidän poika täyttää ens kuussa 3v ja ollaan nyt oltu 3 vkoa kuivana ilman vaippaa, puolivuottakaan sitten ei ollut toivoakaan saada poikaa potalle, alku kesästä sain houkuteltua poikaa pissimään potalle aina silloin tällöin. Nyt kuukausi sitten poika itse sanoi että haluaa vaipan pois. Kakan tekoa varten ois halunnut vaipan, mutta en antanut, puhuin että olet jo iso poika ja teet pissinkin pottaan ja osaat kyllä varmasti tehdä kakankin pottaan.
Reppana pidätti kakkaa 3 päivää ja sitten suostu tekemään potalle. Ja siitä lähtien on molemmat hädät potalle eikä ole puhettakaan enään vaipasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Työäiti:
Kyllä minäkin olen ymmärtänyt, että pakottaa ei kannata. mennään vain takapakkia.

Tee pottailusta mukavaa, ilman pakkoa. Potalle, samalla kuin on seuraa (sinä tai joku muu pöntöllä). Leluja ja kirjoja pottahetkiä varten. Tarroja motivointiin.

Meillä on päiviä, jolloin potalle ei suostuta menemään ja aikoja jolloin saadaan monet pissat ja kakit talteen ja pikkuhousuilla ollaan pitkään (poika 2v4kk). Ylös ja alas, poika ei ole vaipattomuuteen täysin valmis vielä.

Se mun piti vielä sanoa että meillä oli aluks vielä houkutteenä just toi tarra homma. Aina sai tarra (seinällä oli paperi mihin tarrat laitettiin yhdessä ) kun kävi potalla...

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä aloitin pottaan tutustumisen lasten kanssa tosi varhain, alle vuoden ikäisenä. Molemmat oli reilusti alle 2-vuotiaina kuivia ja osasivat kertoa hädästään. Ei tämä tieto ap:tä auta, mutta itse olen sitä mieltä, et jos pottaan tutustutaan ekan kerran yli 2-vuotiaana, ei se välttämättä ole kovin helppo juttu silloin. Omia lapsiani en yrittänyt pieninä opettaa kuivaksi, vaan enemmänkin potasta oli tarkoitus tehdä samanlainen rutiini kuin vaikka hampaidenpesu aamuin illoin. Esikoinen ei juurikaan enää yksvuotissynttäreiden jälkeen tehnyt kakkaa vaippaan, koska oli mukavampikin vaihtoehto tarjolla.

Joo meilläkin on alettu pikkuhiljaa tutustumaan pottaan jo 11kk iässä, kuten ollaan tehty 2 aiemmankin kanssa. Eka oli päiväkuiva 1v10kk iässä ja toka 2v1kk. Ja kakkaa noi ei myöskään tehny vaippaan enää 1v iässä, ilmottivat aina kauheella huudolla, että kakka tulee =)
Mutta tää 3. on hankalampi tapaus.

Meillä poika oppi kuivaksi ku otettiin vaan vaippa päivisin pois ja kun kaksi päivää housut kastui (ei toruttu mutta aina kun oli annettu olla hetki märissä housuissa ohimennen muistutettiin potasta- tätä ennen ei suostunut istumaankaan potalle) alkoi pyytään potalle ja oppi samantien päiväkuivaksi. Kakantekoa jännitti eniten ja siihen otettiin apuun tarrat. Sitten ku keksittiin luvata että kun kakkatarra-arkki on tyhjä eli monta kakkaa tehty hienosti pottaan saa hän säiliörekan niin se olikin tarpeeksi iso kannustus ja nyt kakatkin tulee hienosti ilman jännittämisiä.

niin ja oppi 2v3kk:n iässä

Meillä on aloitettu pottailu ennen vuoden ikää. Harjoiteltu silloinja rutiiniksi saatu. Eka lapsi oppi ennen 2v kuivaksi ja toinen jolla pottailu ei ollut niin rutiinia aikuisten viitseliäisyyden takia oppi pikkusen yli 2v kuivaksi, yöllä vielä vaippa. Kun potalla käynti ei innostanut otimme kakkosella käyttöön esim. rusinat joita sai syödä samalla kun istuu potalla. Potta oli joskus olohuoneessa tvn edessä niin ei tarvitse vessassa istua ja samalla voi katsoa tv:tä. Pottailusta kun tekee hauskan jutun ja käyttää mielikuvitusta niin se on meillä toiminut. Ykkösellä oli omalle lelulle omanuken potta jossa lelu istui samaan aikaan potalla kuin lapsi. Kirjoja voi myös lukea kun lapsi istuu potalla tai anna lapselle kirja jota lukea pottalla istuessa.

Mitä todennäköisemmin pissaaminen pottaan / pönttöön alkaa sujumaan ensimmäisenä, sitten kakka. Kannattaa rytmittää pottailut. Eli aamulla ihan ensitliksi potalle. Ei vasta sitten kun on syöty. Silloin on jo myöhäistä. Sitten pissailutuokio ennen ulkos lähtöä, pari tuntia edellisestä kerrasta. Sitten taas lounasaikaan, päikkäreiden jälkeen, illan suussa ja illalla ennen nukkumaanpanoa. Voi kai lapsen luontainen rytmi olla toisenlainenkin, mutta meillä pissarytmi ollu tommonen. Näillä eväin onnistuttiin. Alku oli kuitenkin takkuisaa, kun yritimme pottailua kai liian aikaisin, ennen kuin lapsella itsellään riitti ymmärtämys:

Meillä lapsi otti potatuksen eka ihan vaan ajan viettotapana. Ymmärsi, että jutun ideana oli istua ja lukea kirjoja. Kun tähän ajatteluun ei tullu muutosta ja hällä ei selvästikään ollut ymmärtämystä sen päälle, mistä hommassa oli oikeasti kyse vaikka onnistumisia satunnaisesti tulikin, pidimme parin kuukauden tauon. Tämän jälkeen ymmärtämys oli kehittynyt tasolle, jolloin toimituksen suhteen ei ollut mitään epäselvyyksiä. Ei tarvinnu lukea eikä muuten viihdyttää, pissa tuli heti jos oli tullakseen. Pottareeni menikin perille alta viikossa kun lapsi oli valmis. Potan sijaan tosin heti mieli pönttöä supistajalla ja nyt ollessaan 2,8kk ei suostu käyttään supistajaa enää ollenkaan.

Meillä esikoisen kanssa pottailut aloitettiin 9kk iässä, aina unien ja ruuan jälkeen potalle, päiväkuiva oli kuitenkin vasta 2,5v ja yökuiva yli 3v.
Kakkosen kanssa ei sen kummemmin treenailtu, isosiskolta kai katsoi mallia ja oli sekä päivä-että yökuiva 2v2kk

Kolmonen on nyt 2v1kk, ja pottaan on pissat tullu 3-4 kertaa, istuu kyllä mielellään, mut pissaa sit lattialle kun nousee potalta ;) On kokeiltu tarrataulua, rusinapalkintoa (kamalaa, ihan kun koiran koulutusta!), mut ei vaan nappaa...
eli olen ajatellut vaa antaa ajan kulua, kyllä varmasti oppii tämäkin kuivaksi vielä jonain päivänä!

Mut omalla kokemuksella en kuitenkaan usko tuohon varhaain aloittamisen merkitykseen

Niin ja alussahan ei ole tärkeintä, että se pissi sinne pottaan tulee vaan se että lapsi on istunut hyvällä milellä potalla. Jos pottailu ottaa päähän niin ei taida sinne juuri mitään tullakkaan ellei ole tuuria :)

Joo meilläkin on alettu pikkuhiljaa tutustumaan pottaan jo 11kk iässä, kuten ollaan tehty 2 aiemmankin kanssa. Eka oli päiväkuiva 1v10kk iässä ja toka 2v1kk. Ja kakkaa noi ei myöskään tehny vaippaan enää 1v iässä, ilmottivat aina kauheella huudolla, että kakka tulee =)

Mä en kyllä ymmärrä ton liian aikaisen pottautuksen päälle. MIksi nähdä kuukausi tolkulla vaivaa ja haaskata sellaiseen aikaan kun lapsen ollessa valmis ja ymmärtäessä asian päälle homma alkaa sujumaan monesti tosi nopeesti, meillä ja monilla muillakin alta viikossa siitä kun on aloitettu. Kirjoitin tohon jo yhteen kohtaan:

"Meillä lapsi otti potatuksen eka ihan vaan ajan viettotapana. Ymmärsi, että jutun ideana oli istua ja lukea kirjoja. Kun tähän ajatteluun ei tullu muutosta ja hällä ei selvästikään ollut ymmärtämystä sen päälle, mistä hommassa oli oikeasti kyse vaikka onnistumisia satunnaisesti tulikin, pidimme parin kuukauden tauon. Tämän jälkeen ymmärtämys oli kehittynyt tasolle, jolloin toimituksen suhteen ei ollut mitään epäselvyyksiä. Ei tarvinnu lukea eikä muuten viihdyttää, pissa tuli heti jos oli tullakseen. Pottareeni menikin perille alta viikossa kun lapsi oli valmis. Oli tuolloin 2v 2kk. Potan sijaan tosin heti mieli pönttöä supistajalla ja nyt ollessaan 2,8kk ei suostu käyttään supistajaa enää ollenkaan."

Eikä muuten vahinkoja sitten ton vajaan viikon jälkeen. Musta lapsen ymmärrys ei riitä asiaan jos pitää istua kirja kädessä pitkiä aikoja, mutustella rusinoita tai mitä vaan.

Niin, tämä pottajuttu tosiaan on kehittymisestäkin kiinni (tunnistaako vessahädän ja osaako pidättää, jne). Lapset kehittyvät eri aikaan ja jos yksi on puolitoistavuotiaana kuiva, niin toinen vasta kolmen vanhana. Meilläkin on pottailtu jo puolitoista vuotta, mutta poika ei ole vielä valmis. Jos muistuttaa, niin pissa menee usein pottaan, mutta jos ei muistuta, niin poika ei osaa reagoida hätään menemällä potalle/sanomalla hädästä. Pissa voi tulla housuun, vaikka 5 minuuttia sitten yritettiin käskeä potalle.

Alkuperäinen kirjoittaja mimmi:

Mä en kyllä ymmärrä ton liian aikaisen pottautuksen päälle. MIksi nähdä kuukausi tolkulla vaivaa ja haaskata sellaiseen aikaan kun lapsen ollessa valmis ja ymmärtäessä asian päälle homma alkaa sujumaan monesti tosi nopeesti, meillä ja monilla muillakin alta viikossa siitä kun on aloitettu. Kirjoitin tohon jo yhteen kohtaan:

"Meillä lapsi otti potatuksen eka ihan vaan ajan viettotapana. Ymmärsi, että jutun ideana oli istua ja lukea kirjoja. Kun tähän ajatteluun ei tullu muutosta ja hällä ei selvästikään ollut ymmärtämystä sen päälle, mistä hommassa oli oikeasti kyse vaikka onnistumisia satunnaisesti tulikin, pidimme parin kuukauden tauon. Tämän jälkeen ymmärtämys oli kehittynyt tasolle, jolloin toimituksen suhteen ei ollut mitään epäselvyyksiä. Ei tarvinnu lukea eikä muuten viihdyttää, pissa tuli heti jos oli tullakseen. Pottareeni menikin perille alta viikossa kun lapsi oli valmis. Oli tuolloin 2v 2kk. Potan sijaan tosin heti mieli pönttöä supistajalla ja nyt ollessaan 2,8kk ei suostu käyttään supistajaa enää ollenkaan."

Eikä muuten vahinkoja sitten ton vajaan viikon jälkeen. Musta lapsen ymmärrys ei riitä asiaan jos pitää istua kirja kädessä pitkiä aikoja, mutustella rusinoita tai mitä vaan.

Kestovaippailijan näkökulma: jokainen pissa pottaan vähentään vaippapyykkiä ja kuormittaa luotoa vähemmän. Minä en ole missään vaiheessa pakottanut lapsia potalle tai istuttanut siellä tuntikausia. Molemmat oli päiväkuivia n puolitoistavuotiaina ja yökuivia vähän myöhemmin. Jos lapsi itsee osaa sanoa hädästään ja osaa pidättää potalle asti, niin miksi pitäisi sen jälkeen käyttää vaippoja? Ihan sen takia vaan, että suositusten mukaan lapsi on oppinut liian varhain? Ja tiedän muuten sellaisiakin lapsia, jotka ovat olleet kuivia paljon myöhemmin kuin omat lapseni ja pottailu aloitettu isompana ja silti vahinkoja on tullut. Että ei se ihan niin mene, että myöhään aloittaneet on heti täysin kuivia ilman mitään vahinkoja.