3/2006 Maalismammat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Joo tuli mulla. En kyllä muista koska se lähti, mutta lähti kuitenkin. Tälläkin kertaa tuli ja tossa se viiva on edelleen mukana:)

Tuli muuten sportti teidän tytölle ihana nimi! (meillä ristiäiset on 1.4.)

Meillä oli eilen 1kk neuvola (mihin ihmeeseen tää aika on jo mennyt). Poika oli 5060g (3970) ja 53cm (51). Täti kirjoitti korttiin ""Jänteäv poika. Kasvanut hyvin Nanilla. Kävelyheijaste - ja moro +. Asiat hyvin."" Seuraava käynti on 2kk lääkäri ja mun jälkitarkastus (sekä esikoisen 1v6kk lääkäri).

Pitäisikö samalla yrittää kirjoittaa vähän pidemmin kun ei aikaa ole pitkään aikaan ollut... Nyt on vauva nukkumassa ja neiti leikkii / kiukkuaa tossa vieressä. Meillä on alettu heräämään nykyisin klo 6-7 aamuisin. Tämäkin johtuu siitä, että vauva syö silloin ja esikoinen sitten herää siihen. Vauva kyllä jatkaa unia 10-11 asti (syö ja useasti jatkaa vielä unia). Nopeasti meillä päivät menee täällä kahden lapsen kanssa. Täytyy sanoa että ei kyllä ole tekemisen puutetta. Väsyttää vaan kun ei saa itsestään kiinni sen verran että menisi ajoissa nukkumaan. Välillä kun tulee keikuttua puolille öin asti vaikka vauva olisi mennyt nukkumaan jo 21 aikloihin. (esikoinen menee nukkumaan klo 20) Jotenkin noi 7h unet ja siinä välissä vielä vauvan syöttäminen (=1h hereillä) ei ihan riitä pitämään mua pirteenä. Ollaan jo mietitty esikoisen hoitoon laittamista yhdeksi yöksi että saataisiin aamulla nukkua pidempään. Neiti vetää nykyis yli 3h päikkäreitä kun herää aamulla niin aikaisin (ennen nukkui väh. 9 asti) mutta vauva on yleensä silloin hereillä joten mun nukkuminen ei oikeen onnistu. Muutenkaan en oikeen koskaan ole osannut nukkua päivällä vaikka olisin tosi väsynyt.

Nyt onkin tullut joristua jonkin verran ja pää alkaa olla tyhjä...

Taitaa muuten Janis olla synnärillä kun ei mitään ole kuulunut:)

Sitten vaan sitä tapaamista sopimaan kun kaikki ovat kotiutuneet. Haluaa jo nähdä teitä kun on muutama tapaaminen jo jäänyt välistä..!!!

-Santtu ja poitsu 4vko

Onnittelut kaikille synnyttäneille, täytyy toivoa, että käy yhtä hyvä tuuri kuin Stellalle, että mahdutaan sinne haikaranpesään!

Laskettu aika lähenee, mutta ei täälläkään mitään merkkejä synnytyksen lähenemisestä. Lohduttavaa kuulla ettei kaikilla synnyttäneillä ole ollut mitään ennakoivia tuntemuksia. Itse kun en ole tuntenut vielä yhtään kipeetä supistusta, menkkamaisia kipuja on ollut parin viime viikon aikana, mutta ei nekään ole mitenkään kipeitä ole olleet. Luulen, että ne liittyy lähinnä siihen, että viime viikot häpyliitos ja nivuset on olleet niin kipeet ettei liikkeelle ole juuri päässyt :( Niin ja maha on edelleen hirmu korkeella eli vaavi ei ole edelleenkään laskeutunut...saati sitten kiinnittynyt.

Neuvolassa perjantaina terkka sanoi, että voipi olla, että alkuperäinen la onkin oikeampi ja sehän on viikkoa myöhemmin eli olen tässä valmistautunut siihen, että huhtikuulle mennään. Itse en ole ollut hirveen malttamaton, koska kotona riittää edelleen tekemistä ton gradun kanssa, mutta vauvaunet alkaa kyllä olla joka öisiä, joten olisihan se ihanaa saada oma vaavi jo syliin.
Mukavaa loppuodotusta meille, jotka täällä vielä kärvistelee ja ponnistusvoimia niille, jotka on päässeet jo tositoimiin!

Eme

Synnytyksen ennus merkeistä pikäisesti...

Esikoisen kanssa mulla ei ollut supistuksen supistusta eikä muutakaan synnytys oiretta... rv 37 kävin kättärillä kovan turvotuksen takia ja silloin kohdun suun tilanne: kiinni, kiinteä ja kaulaa 3cm. No Kättärille kuitnekin lähdettiin muutamaa päivää myöhemmin (veren vuotoa ja siellä meni vedet). Seuraavana päivänä käynnistys ja neiti suytyi rv 37+4.

Tämän toisen kanssa mulla oli pientä supistelua parin viikona jan (ei huomannut jos ei keskittynyt tunnustelemaan). Maanantaina rv 37+5 alkoi tulla vetisempää vuotoa joka oli himean rusehtavaa. Neuvolassa ilta päivällä kyselin ja epäili olevan limatulppaa (mä en siis sellaista ollut koskaan tavannut). Sitä jatkui kunnes perjantai aamuna tuli isompi klöntti ja vuoto oli jo veristä. Kättärille sottelin ja pyysivät käymään, Epäilivät myös lapsivettä... No takaisin lähettivät tutkimatta enmpää.. Limatulppaa tuli myös koko viikon lopun ja sunnuntai aamuyöllä alkoi tihkua lapsivettä. Poikahan syntyikin sitten maanantai aamuna rv 38+5.

Tervehdys pitkästä aikaa.

En kerinnyt lukea ketjua, kun pitäisi päästä nukkumaan yhtä aikaa vauvan kanssa, mutta näyttäisi, että muuallakin on jakauduttu. Onnea kaikille.

Meillä se taphatui päivää ennen laskettua aikaa eli 17.3. Torstai-iltana kymmenen aikaan alkoi supistukset, väli oli heti 7-8 minuuttia ja kipeitä olivat, mutta ei ylivoimaisen. Oletin, että loppuvat vielä, mutta puolen yön maissa alkoivat olla sangen kipeitä, joten mies rupesi pakkaamaan loppuja tavaroita. Kahdelta kun supistusten väli oli pari tuntia ollut sen 5 minuutin tienoilla, laitoin miehen soittamaan sairaalaan. Siellä oli vähän nuiva kätilö, joka oli sitä mieltä, että ensisynnyttäjäksi supistuksia ollut kovin lyhyen aikaa, ei kannata tulla vielä, jos vaan suinkin pärjää. Joten yritin vielä sinnitellä, mutta se oli virhe. Alkoi olla aika sietämätön olo. Kolmelta lopulta lähdettiin, autossa karjuin kurkku suorana 3-4 minuutin välein. Ja sairaalaan päästessä oli pakko heittää välillä pitkäkseen sohvalle, jotta selvisi välin ulko-ovi - synnytysosasto.

No, perille päästyä olin 4cm auki, ja aloin kovasti vaatia, että epiduraali heti mulle tänne nyt. Se onneksi auttoi (tosin vei myös jalat alta), ja pari tuntia oli ihanan kivutonta. Nukuttua en saanut, mutta levättyä kyllä.

Kymmenen maissa aamulla alettiin ponnistaa, ja se oli aika hankala vaihe, kun kipulääke ei enää vaikuttanut, ja ponnistaminen vaan pahensi kipua. En tiennytkään, että osaan huutaa niin kovaa :) (ei kyllä hymyilyttänyt silloin).

Klo 11.23 syntyi pieni poika, 3140g ja 48cm (on muuten kaikki vaatteet aivan tolkuttoman isoja!). Oli ollut pää vähän huonossa asennossa, siksi ponnistaminen vaikeaa. Leikata ei onneksi tarvinut, repeämiä pari pientä, tikkejä muutama. Istumaan pystyy, mutta ei se lempiasento ole.

Vauva voi hyvin, ja eilen päästiin kotiin. Eilen oli jo menty syntymäpainosta yli. Kyllä se sitten syökin, varsinkin yöllä. Viime yönä nukuttiin miehen kanssa vuorotellen vierashuoneessa, osan yötä mies vain toi pojan mulle syömään ja meni sitten takaisin nukuttelemaan sitä. Onneksi maitoa kumminkin tulee reilusti. Muksu ei vaan meinaa malttaa tarrata rintaan kiinni, vaan saa hirveitä raivareita, kun ekalla haukulla ei osu oikein. Ja sitten huudetaan.

Alkaa olla aivan uskomaton väsy päällä, kun ensin valvoi synnytysyön kokonaan, ja muina öinä nukkunut sen 3-6 tuntia. (normaalisti 9 tuntia unta tarvivalle on aikamoinen hyppäys, vaikka osasihan sitä odottaa) Päivällä osaan hyvällä tuurilla nukkua puolen tunnin unia. Onneksi poika on hirveän söpö ja ihana, ei sille oli vielä ainakaan vihainen osannut olla, mutta saisi kyllä nukkua yöllä enemmän. Päivällä saattaa joskus nukkua 3-4 tuntiakin, mutta yöllä kyllä ei. Toivotaan, että jossain välissä helpottaa.

Pitkä sepustus, enkä jaksa lukea läpi, toivottavasti jotain tolkkua saa. Tiedot siis: Sintti 17.3. rv 39+6, poika 3140g/48cm

Tsemppiä kaikille synnytykseen ja vauvanhoitoon. Nyt torkuille!

Onnea paljon koko perheelle!

Mullapas on noita ennustavia tuntemuksia varmaan ollu muidenkin edestä... niihin vaan ei enää yhtään osaa suhtautua kun niin monesti sitten supparit vaan loppuu :( ja tätähän on jatkunu jo viikkoja!! Eilen aamulla sit meni se limatulppa... katellaan kauanko viel beibi pysyy sisällä. Tilasin synnytyksen huomiselle ;) saas nähdä onnistuuko. Meil on sillon mun äiti kylässä ja olis mitä parhainta esikoisen kannalta ois sillon synnyttää.
Puhtia mulla riittää kans vaikka muille jakaa!! (Sintille vähän näin virtuaalisesti laitan ->) aamulla oon heränny kukon laulun aikaan ja pessy pyykkiä, siivonnu kämpän, laittanu ruuan, ulkoillu esikoisen kanssa jne... mitähän sitä seuraavaks keksis? Jos vaikka pakkais ton sairaalakassin uudestaan...

Minäkin ilmoittelen ilouutisen, että tyttö syntyi maailmaan pe 17.3. klo5.35 15,5h synnytyksen ja 20min ponnistuksen jälkeen. Strategiset 3570g ja 49cm. Vaavi voi hyvin. Itse repesin aika pahasti ja mua paikattiin leikkaussalissa synnytyksen jälkeen. Nyt istuminen on täysin pannassa. Ymmärrettävistä syistä jäi siis eilinen tapaaminenkin väliin=). Sovitaan uutta aikaa niin tulen ""Kertun"" kanssa näytille=)! T: Janis ja Kerttu
(pe oli kertun päivä ja St. Patrics day=)!)

ONNEA MUILLEKIN VAAVIN KANSSA ELELEVILLE!!JA MUILLE ONNEA KOETUKSEEN. PURISTAKAA; PALKINTO ODOTTAA=)!

PALJON ONNEA!!!!! Mahtavaa!!!
Mä olenkin käynyt täällä kurkkimassa koko ajan, josko teiltäkin tulisi pian ilouutisia. Mahduitte Haikaranpesään?

Meni mun uni ainakin sen sukupuolen osalta oikein :)

Koskahan täällä...

Vanilja

Siellä se Janis oli synnärillä niin kuin aavistelinkin!
-Santtu ja poitsu 1kk

*6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
*14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
*22.2. Raisa, eka, 30, OYS
*23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

*1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
*3.3. Emppu, 32, eka, LS
*3.3. lilja, 32, eka, JS
*4.3. Thelma, 25, eka, LKS
*5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
*7.3. Sanni, 27, eka, KOS
*7.3. Ani, 25, eka, KOS
7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
*15.3. Janis, 29, eka, KOS
*16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
*18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
19.3. Moona, 23, eka, Etelä-Pohjanmaa, SEKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
*26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

SYNTYNEET:

Minnie 4.2.2006 rv 38+5, Poika 3270g, 51cm
Milla 5.2.2006 rv34+3, Poika 2240g, 44cm
Sportti 9.2.2006 rv 40+3, Tyttö 3190g, 47cm
Santtu 20.2.2006 rv 38+5, Poika 3970g, 51cm
Emppu 21.2.2006 rv 38+4, Poika 2600g, 48cm
Thelma 1.3.2006 rv 39+4, Tyttö 3340g, 50cm
Sanni 3.3.2006 rv 39+3, Poika 3800g, 52cm
Raisa 9.3.2006 rv 42+1, Tyttö 3800g, 52 cm
Ani 9.3.2006 rv 40+2, Tyttö 4310g, 51cm
lilli 10.3.2006 rv 40+5, Tyttö 3690g, 51cm
lilja, 10.3.2006 rv 41+0, Poika 3870g, 52cm
tepa 10.3.2006 rv 42+1, Poika 3720g, 51cm
Stella 16.3.2006 rv 38+4, Tyttö 3490g, 49cm
Sintti 17.3.2006 rv 39+6, Poika 3140g, 48cm
Janis 17.3.2006 rv 40+2, Tyttö 3570g, 49cm

Onnittelut vauvojen johdosta!!!ja jaksamista tuleviin koitoksiin!
Kiitos kaikille galluppiin vastanneille. mulla ei mitään suurempia oireita ole. Energiaa kyllä piisaa ja sit tuntuu että vatsa on aikalailla tipahtanut. Olis kyllä kiva tietää koska vaavi tulee. Edes millä viikolla. Malttamattomana ihmisenä on kyllä hankalaa pysyä housuissaan.
Vanilja, onko sulle puhuttu mitään käynnistämisestä ym?

...ja ihanan sirohan tuo teidän neiti on mitoiltaan!

Täällä on syntynyt nyt niin paljon pieniä prinsessoja, että mulle jää varmaan tehtäväksi se tilastollinen 5-kiloinen jätkä joskus rv 47 tienoilla...HIH! (kyllä se hymy vielä hyytyy...)

heippa,

Olen menossa lauantaina yliaikakontrolliin kättärille ja jos oikein ymmärsin, sillä kerralla päätetään jo päivämäärä käynnistykselle.
Terkka sanoi, että eivät päästä yleensä yli rv 42+0 (vaikka vauvalla ja itsellä olisi kaikki ok), eli ensi viikon ke/to käynnistellään jos ei mitään tapahdu sitä ennen.

Onnea uusille vauvoille ja perheille !!!!!!!!!!!!!!

Ei ole täällä mitään synnytysennusmerkkejä. Muuten on sit yöunet karanneet, pelkkää kitumista 3 yötä, joko hammas tai puremalihas, eli lähden tästä katsomaan hammaslääkäriä, kun yhtään istuvaa alemmassa asennossa ei voi olla tai pää räjähtää.

Kiitoksia onnitteluista. Kävin on-off-torkkumassa tunnin verran, ja nyt on olo kuin uudella ihmisellä. Oli aika negatiivissävyinen varmaan tuo mun viesti, sitä se väsymys teettää. Pirteinä hetkinä on kyllä sangen onnesta soikea olo.

Sinänsähän mä pääsin sangen helpolla, kun synnytys oli vaan sen reilun 13 tuntia, kun olin pelännyt pitempää, eikä tosiaan pahoja repeämiä tullut.

En muista, ketkä tuolla imetyksestä oli jutelleet (selasin ketjun nyt nopeasti), mutta oli tuttuja tuntemuksia, nimen omaan siinä, että vauva ei meinaa saada rinnasta kunnolla kiinni. Mullakin on se rintakumi välillä käytössä, mutta aika harvoin, kun tuntuu, etten oikein osaa käyttää, ja vauva saa ilmaa mahaan. Pientä valoa tuntuisi siinä, että kun imettääkin istualtaan, saa paremman asennon, ja vauvakin paremman otteen. Sitä siis harjoitellaan.

Mies lähti etsimään vauvalla sopivaa pientä kietaisubodyä (meillä on tasan yksi riittävän pieni vaate tuolle toukalle), mutta Citymarketissa ei kuulemma ollut. Ylihuomenna voitaisiin varmaan kokeilla lähteä koko porukalla käymään H&M:lle samalla kun autoillaan neuvolaankin.

Nyt on poika nukkunut jo 2,5h (miksei se tehnyt niin yöllä?), joten täytynee mennä itse tankkaamaan, jotta saa sen syötettyä kun se herää.

Tsemppiä edelleen.

Sintti ja poika

Hei Sintti!
Miten pientä kietaisu bodya etsit?
Itse olen nähnyt 50cm kietaisubodyn Stockmannilla ja sit 56cm Prismassa. Molemmat tais olla valkoisia. Toinen neppareilla ja toinen nauhoilla.

Onnea Sintti ja Janis!
Kivasti on pidentynyt tuo syntyneiden lista, ja huomenna sitten vielä ainakin yhdellä eli Serellä! Jännittääkö jo kovasti?

Miten hyvin teille on neuvottu / ehditty neuvoa sairaalassa imetystä + vauvan hoitoa? En pelkää niinkään itse synnytystä (kun se nyt väistämättä on kuitenkin edessä kipuineen ja ehkä yllättävine käänteineenkin) mutta vauva-arki jännittää jonkin verran, kun olen hurjan vähän ollut pienten lasten kanssa tekemisissä. Toki sitä sitten käytäntö opettaa, en epäilekään, mutta vielä tässä vaiheessa vähän hirvittää.

Täällä on supistellut ja vihlonut jonkin verran, mutta tuskin tarkoittaa mitään sen kummempaa. Naureskelin eilen, kun luin jotain vanhaa Odotus-lehteä, jossa oli listattu tekemistä viimeiselle viikolle ja yhtenä hommana siinä oli ""eritteiden tarkkailu"". Vaikka mä oon ollut aivan varma, että menee yli lasketun ajan, kieltämättä joka vessareissulla odotan sitä salaperäistä limatulppaa nähtäväksi :).

Tänään on kyllä ollut aika touhukas olo ja aamulla tuli leivottua yhtä sun toista ja tehtyä vielä riisipuurokin piirakoita varten. Koukkasin kyllä varmuuden vuoksi neuvolasta tullessa lähikaupan karjalanpiirakkatiskin kautta ja ihan hyvä niin, kun nyt vihloo nivusiin sen verran reippaasti, että makuuasento vois olla parempi vaihtoehto kuin hellan edusta...

Neuvolassa kaikki ok - painoa tosin melkein kilo lisää viime viikosta, mutta hb ja paineet hyvät. Että ei kun uutta aikaa vain ensi viikoksi päivämäärälle 28.3. eli 40 tasan!

PALJON ONNEA SINTTI JA JANIS!

Kiitti vastauksesta Santtu,jään sitten odottelemaan viivan katoamista.:o)

Tsemppiä lopuille mahan kanssa vielä painiville, kyllä se poksahdus vielä tapahtuu.

Seilorille vastaus: jep, kyllä lähti vatsa toimimaan ennen synnytystä, itse asiassa ripulilla aloitettiin ja kesti 3-4 supistusta ennenkuin ymmärsin ettei kyseessä ollutkaan pelkkä ripuli :O)

Seilorille vielä toinenkin vastaus tosta imetyksen ja vauvanhoidon opastuksesta. Ihan hyvin vauvan hoidon opastus hoidettiin meillä, imetyksen opastus sitten aikalailla huonommin. Vaikka pyysin opastusta eri asennoissa imettämisestä niin opastusta sain vain ja ainoastaan makuuasennossa... mikä ei onnistu meiltä vieläkään vaikka tänään nappulalle tuli täysi kuukausi ikää.

Ennenkaikkea suosittelen vaatimaan sitä opastusta, ja vaatimaan uudelleen jos ei onnistu. Meillä opastusta saatiin vasta kun ipanan paino oli laskenut yli 200 g ja minä olin jo hysterian partaalla.

Onnea Hentulle pienestä tytöstä!
-Santtu ja poitsu 1kk

*6.2. sportti, 29, eka, Espoo, NKL
*14.2. Minnie, 37, eka, TAYS
*22.2. Raisa, eka, 30, OYS
*23.2. tepa, neljäs, Helsinki, NKL

*1.3. Santtu, 24, toinen, Helsinki, KOS
*3.3. Emppu, 32, eka, LS
*3.3. lilja, 32, eka, JS
*4.3. Thelma, 25, eka, LKS
*5.3. lilli, 23, toinen, OKS
6.3. Siiri, 36, kolmas, LKS
*7.3. Sanni, 27, eka, KOS
*7.3. Ani, 25, eka, KOS
*7.3. Henttu 25, eka, PKKS
10.3. petra85, toinen
14.3. Kirsikka, 29, eka, KOS
15.3. Vanilja, 31, eka, KOS
*15.3. Janis, 29, eka, KOS
*16.3. Milla, 26, ensimmäinen, Järvenpää, KOS
*18.3. Sintti 29, eka, Keski-Suomi, K-SKS
19.3. Mamma86, 19, toka, Mäntyharju, MKS
19.3. Moona, 23, eka, Etelä-Pohjanmaa, SEKS
20.3. Alisa, 27, eka, Etelä-Savo, MKS
23.3 Eme, 25, eka, KOS
23.3. Eveliina, 27, eka, Helsinki, NKL
24.3. Tiitu 24, toinen, K-HKS
24.3. FarB, 43, eka, NKL
24.3. Hepetute, 33, eka, KOS
*26.3. Stella, 31, eka, KOS
27.3. Dina, 23, eka, TAYS
27.3. vilma, 26, eka, KYS
28.3. seilori, 33, esikoinen, PKKS
28.3. Sere, 25, toinen, LAS
28.3. titityy, 28, eka, KYS
29.3. emo, 27, esikoinen,
29.3. iines83, 22, toka, OYS

Synnytyssairaaloista käytetyt lyhenteet:

JS= Jorvin Sairaala
K-HKS= Kanta-Hämeen keskussairaala
K-SKS= Keski-Suomen keskussairaala
KPKS= Keski-Pohjanmaan keskussairaala
KYS= Kuopion Yliopistollinen Sairaala
KOS= Kätilöopisto
LAS= Loimaan aluesairaala
LKS= Lapin Keskussairaala
LS= Lohjan Sairaala
MKS= Mikkelin keskussairaala
NKL= Naistenklinikka
OKS= Oulaisten keskussairaala
OYKS = Oulun Yliopistollinen sairaala
PKKS= Pohjois-Karjalan keskussairaala
RAS= Raahen aluesairaala
SEKS= Seinäjoen keskussairaala
TAYS= Tampereen yliopistollinen sairaala

SYNTYNEET:

Minnie 4.2.2006 rv 38+5, Poika 3270g, 51cm
Milla 5.2.2006 rv34+3, Poika 2240g, 44cm
Sportti 9.2.2006 rv 40+3, Tyttö 3190g, 47cm
Santtu 20.2.2006 rv 38+5, Poika 3970g, 51cm
Emppu 21.2.2006 rv 38+4, Poika 2600g, 48cm
Thelma 1.3.2006 rv 39+4, Tyttö 3340g, 50cm
Sanni 3.3.2006 rv 39+3, Poika 3800g, 52cm
Raisa 9.3.2006 rv 42+1, Tyttö 3800g, 52 cm
Ani 9.3.2006 rv 40+2, Tyttö 4310g, 51cm
lilli 10.3.2006 rv 40+5, Tyttö 3690g, 51cm
lilja, 10.3.2006 rv 41+0, Poika 3870g, 52cm
tepa 10.3.2006 rv 42+1, Poika 3720g, 51cm
Henttu 13.3.2006 rv 40+6, Tyttö 3620g, 50cm
Stella 16.3.2006 rv 38+4, Tyttö 3490g, 49cm
Sintti 17.3.2006 rv 39+6, Poika 3140g, 48cm
Janis 17.3.2006 rv 40+2, Tyttö 3570g, 49cm

Pikavastauksia ennen kuin poika herää ja vieraita tulee:

-ripuli: voi kyllä! Heti ekasta supistuksesta alkaen. Ei tarvinut peräruisketta ei (mutta nyt synnytyksen jälkeen tarvisi, vatsa ei meinaa lähteä toimimaan, vaikka syö lakua, luumuja ja leseitä)

-kietaisubody: etsin 50-senttistä, kun tuo toukka hukkuu 56-senttisiinkin. Tiedän, että niitä on H&M:llä, tarvisi vain ehtiä hakemaan. Ja kaipailen nimenoman napeilla tai neppareilla kietaistavaa, niiden nauhojen kanssa tulee hulluksi.

-opastus synnärillä: ei oikein sellaista systemaattista opastusta kuin kylvetyksestä, muista asioista sai kysellä erikseen. Ja onneksi kysyin poislähtiessä siitä istuallaan imetyksestä. Sitä ei missään vaiheessa sairaalassa kokeiltu, vaikka välillä taisteltiin öisin 2 tuntia kerrallaan syömisen kanssa. Kysyin tuota istumaimetystä lähinnä siksi, että ei kai sitä nyt voi ihmisten ilmoillakaan maaten imettää. Mutta sitten kun ekana yönä taisteltiin taas kotona, niin mies ehdotti, että jos kokeilist istualtaan. Ja toden totta, vaikkei nyt ongelmatonta ole, niin kyllä vauva saa siinä asennossa paremmin kiinni siitä rinnasta, josta muuten ei meinaa millään saada. Eli kyselkää ihmeessä ja pyytäkää opastusta!

En muista, oliko muita kysymyksiä, olen tosiaan pikaselaillut nämä jutut. Tarvii yrittää käyttää kaikki liikenevä aika nukkumiseen. Miehen vanhemmat oli tulossa yökylään, mutta onneksi sain puhuttua miehelle, että komensi ne tänne vain päiväseltään (tulevat kai kohta). Ei tulisi nimittäin ensi yöstä mitään, jos vieraat valtaisi toisen makkarin. Nyt siellä saa toinen aina nukkua vähän kerrallaan rauhassa.