3/2006 osa13

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
hui!!!!kauhulla luin tota juttua että toinen syntyisi samoilla viikoilla kuin esikoinen!

meidän esikoinen syntyi 35+3 eli minulla ei sitten olisi enään kun kolmisen viikkoa!!!

ei tarvisi vielä niin aikaseen tulla kun joutui pakailemaan jo silloin viikon verran sairaalassa.

Tänään 32+0, ja tajusin, että ainakin jonkun laskutavan mukaan (eikös niitä lasketa niin, että kuukausi on neljä viikkoa?) olen nyt sitten yhdeksännellä kuulla raskaana! Hui kauhea! Vaikka välillä ahdistaa olotila ja tuntuu, että syntyisi jo (tiedän, ei hyvä ajattelutapa, vauva on liian pieni vielä), niin jotenkin sitä kuitenkin ajattelee, että ei kyllä ole yhtään valmis vielä. En kyllä tiedä, onko kahden kuukauden päästäkään yhtään valmiimpi näin henkisesti, mutta ehkä silloin mm. vauvan huone näyttää enemmän huoneelta kuin rojuvarastolta.

Turvotusta tulla pätkähti taas lisää 700g päivässä toissapäivänä, ei kyllä naurata yhtään! Maanantain neuvolassakin oli jo aiempien turvotusten vuoksi viikkopainonnousu yli 700g (edellisellä jaksolla 150g, ei muutoksia ruokailussa). Kohta olen ihan norsu.

Salaa vähän toivoin, että vauva olisi väärin päin, niin saisin sektion, synnytys pelottaa nimittäin edelleen aika tavalla, mutta sisu ei anna myöten pyytää sektiota, jos siihen ei ole syytä. No, sekä lääkärin että terkkarin mukaan se nyt kumminkin on pää alaspäin ja vieläpä aika syvällä lantiossa, joten tuskin se enää kääntyy. No, oikeastihan tästä pitäisi olla iloinen, ehkäpä vielä jossain vaiheessa olenkin.

Tulipas taas negatiivinen viesti... en mä oikeasti ihan näin negatiivinen henkilö ole, tänne on vaan helppo valittaa :)

Aurinkoista viikonloppua kaikille (ainakin täällä paistaa, mutta kylmyyden vuoksi sitä pitää ihailla lähinnä sisältä käsin)!

Meniköhän nuo viikot taaskaan oikein...

Vähitellen kuitenkin tuntuu, että joskus jotain varmasti tapahtuu. Nyt on pieni askel mahdollisesti menty raskaudessa eteenpäin, sillä harjoitussuppareiden määrä on kasvanut rajusti ja kivut ovat tulleet mukaan kuvioihin, joskin epäsäännöölisinä, luojan kiitos.

Harjoitussuppareita tulee lähes alituiseen, joka tunti useampia ja lähes ympärivuorokauden. Aina välillä sitten kvut säestää menoa, mutta vain muutaman hetken, mennen pian ohi. Kohdunsuusn tilanne selviää tarkemmin vasta helmikuun eka viikolla. SItten varmaan kuulee, onko supistukset alkaneet pehmittää paikkoja vai mennänkö muuttumattomana kohti loppua ja yliaikaa...

Neuvola oli perjantaina. Paineet olivat vähän nousseet, samoin paino ja siis paino nimenomaan oli noussut aika vähän, 200g/vko. Vauvan syke kantautui selvästi, sillä nyt on niin helppo etsiä sitä, kun vauva on ollut jo marraskuun lopusta samassa asennossa, potkien sieltä öisin äitin hereille. Vauva siis pää alaspäin ja aikasta syvällä latiossa. ei uskota enää kääntyvän.

Muuten olo ihan vastaava kuin vaikkapa kolme neljä kuukautta sitten. Pakkasten ja kovan flunssan vuoksi en ole päässyt tällä viikolla hiihtämään, mutta ensi viikolla tämä asia luultavasti korjaantuu.

Yöt ovat menneet jo erepaleisiksi, vaikka olen aina ollut mielettömän hyvät unen lahjat omaava. Miten muilla? Valvottaako vauva ja kolotukset öisin?

Tänä yönnä sängyssä on vielä syvästi kuorsaava mies, jonka sain vokoteltua sammumasta olkkarin lattialta omaan sänkyyn. On reppanalla jäänyt tuo oluen kanssa treenaaminen niin vähälle, että kolmen saunakaljan perään otettuaan lasin viskiä, väsähti jonkun auto-ohjelman ääreen.

Oli aika valkean näköinen naama miehellä, kun päivällä vessasta tullessa kysäisin, että millainenkohan se limatulppa on. Tein vessassa löydön muutamasta ruokalusikallisesta todella sitkeää limaa. Ei se varmaan kuitenkaan mikään limatulppa ollut. Pelottelimpahan vain...

Minulla on nyt tullut sellaine vaihe, että koko vauvan tulo mietityttää. Jännittää kaikki muutokset ja erityisesti omien harrastusten ja oman oajan menettäminen, yhteisistä jutuista ja kahdenkeskisestä ajasta puhumattakaan.
Onko muilla vastaavia mietteitä?

Huomenta!
Pakkastiedote...jo on vähän laskenut eli ""vain"" parikymmentä astetta. Jospa sitä saisi miehen pitkään parkissa olleen auton käyntiin kunnon lämmityksen jälkeen, kun hän lähti mun autollani töihin. Tänään pitäisi käydä hakemassa saikkulappu ja viedä Kelaan se joku työnantajan lomake maksettavasta palkasta (jätin hakemukset vasta viime viikolla) sekä täyttää viimein raksan timpureista työantajan vuosi-ilmoitukset... en pidä sitten ollenkaan noista virallisista papereista, joihin pitää laitella numeroita *puist*!

Sintti: kerroin jo aikaisemminkin tutusta, joka kävi pelkopolit yms.. Hän kertoi _todella_ pelänneensä synnytystä, joka sitten oli melkoisen pitkällinen toimitus, mutta siitä huolimatta jälkeenpäin positiivinen kokemus. Joten rohkeasti vain...

Thelma, nuo asiat pyörivät päässä lähes päivittäin tai vähintään viikottain. ""Entä sitten kun..."" tai ""ensi kesänä teen sitäjatätä...ai niin mutta enhän voikaan"". En siis sitä tarkoita, että kokisin vauvan hankaluutena tai katuisin tai mitään sellaista, ei missään tapauksessa, mutta kieltämättä tuleva vähän pelottaa ja mietityttää. Hevonen jää ainakin vielä toistaiseksi hankkimatta ja Suomi meloo jää taas välistä vaikka ihan vieressä järjestetäänkin. Tosin luultavasti ensi kesänä en edes mieti näitä, sitten kun tilanne on päällä :).

Taidan mennä keittelemään puurot, hyvää alkavaa viikkoa kaikille maaliksille!

t. seilori 30+6

jk. Annoin eilen itselleni leikisti uuden lasketun ajan: katselin kesän kalenteria ja kun kuulemma useimmat vauvat syntyvät 38+2 viikkoa hedelmöityksestä (Vau-kirjan jonkun lausahduksen mukaan), päätin että 2. huhtikuuta vois olla vähän lähempänä oikeaa. Tämä on siis ihan huuhaata eikä mitään päivitettävää, mutta saapahan miettiä näin sitten, jos näyttää menevän yli virallisen lasketun ajan!

Heippa!

Myös minä olen kiihtyvällä vauhdilla mietiskellyt uuden perheenjäsenen vaikutusta elämääni/parisuhteeseemme. Välillä ottaa oikeen tosissaan aivoon se, ettei mitään mittavia suunnitelmia viitsi tehdä enää ennakkoon. Helmikuussakin olisi ollut tiedossa teatteri-iltaa, mutta ei sitä oikeen vitsi lippuja etukäteen ostaa kun ei voi tietää..

Tulokas on potkinut tosi voimakkaasti tuonne kylkiin ja hikottelee päivittäin. Tekisi mieli nukkua ainakin joka kolmas tunti. Ja ehkäpä niin teenkin kun pääsen äitiysLOMALLE tämän viikon jälkeen..

Tuntuu hurjalta ajatella, että poksahdus tapahtuu jo reilun kuukauden kuluttua!!!!

Moikka ja terkut Helsingistä!
Mukula nautti muumi-sadusta täysin rinnoin eikä eilen illalla mistään muusta puhunutkaan kun oli päässyt muumimammaakin kättelemään :)
Rankaa kyl oli kun meillä ei ollu rattaita mukana (tosin matkarattaat ei ois siellä hangessa kulkenutkaan) ja piti sit kantaa aika paljon. Häpyluu ollu nyt sitten kipeenä... onko muilla tullu vastaavaa esim. kanniskelun seurauksena?

Oli muuten viikonloppuna eka kerta kun vauveli ei potkuiltaan antanu mun nukkua!

Muistan oikein hyvin nuo ajatukset esikoisen odotusajalta kun välillä oikeesti mietti et menikö se elämä nyt pilalle kun raskaaksi ittensä hommas. Eiköhän ne kuulu asiaan ja valmista äidiksi tuloon... Luulen et kyllä niillä isukeillakin pyörii jos jonkinmoista mietintää pään sisällä. Siinä mielessä on helpompi odottaa toista kun se vapaus on jo kerran ""menetetty"". Lupaan kuitenkin kaikille teille esikoista odottaville ettette varmasti tule valintaanne katumaan!!! Siis vielä tulee varmasti synnytyksen jälkeenkin ajatuksia et kannattiko tää, mutta ne on alta aikayksikön jo et joo kyllä vaan! Ei sitä nyyttiä enää mihkään vaihtais :)

Tostaina ois taas neuvola... Ei malttais odottaa!

Hui! Meinataan hävitä koko palstalta kohta....

Tulin vaan nostelemaan keskustelua etusivulle.

Näin viime yönä unta että synnytin pojan sektiolla koska oli perätilassa... Sit se vauva osas puhua eikä se ollu minusta yhtään kivaa. Tyttöfiilikset vähän karisi nyt. Montakohan synnytystä tässä kerkii vielä kokemaan ennen oikeaa koitosta?

Huh, viikonloppuna laskeutui tuo vatsa selvästi alemmas ja nyt on aika tukalaa liikkuminen. Ja peilistä näkyy sellainen oikea rötkö-massu :o)... On tämä odotus ollut tähän asti melkoisen helppoa, joten kaipa sen oli aikakin vähän tukalammaksi muuttua.

Onneksi ei vieläkään kuitenkaan mitään kivuliaita supistuksia, niitä kivuttomia vain.

Rv 35 menossa ja ajatukset kyllä suuntautuu jo selvästi sinne synnytyksen jälkeiseen elämään. Jotenkin oma asenne on muuttunut aika paljon niistä raskauden alkuajoista, jolloin sitä vielä suunnitteli milloin aloitan ratsastuksen ja mitä tekemistä keväällä/kesällä .... nyt enemmänkin jo tottunut ajatukseen että mennään vauvan tahdilla ja sen mukaan mikä oma voiniti ja jaksaminen on.

Moikka!

Onpa tosiaan ollu hiljaista täällä pari päivää. Ei ilmeisesti suuria muutoksia kenelläkään.

Tänä aamuna oli taas neuvola. Paino jatkaa tasaista nousuaan, minkälainen norsu sitä vielä onkaan maaliskuussa.. Taas oli valkuaisarvot koholla, vaikka viime kerralla oli jo miinuksella. Täytyy nyt tällä viikolla käydä antamassa labraan pissanäyte, niin tutkivat tarkemmin.

Eilen oli taas perhevalmennusta ja aiheena oli synnytys. Jo aiemmin kammosin koko ajatusta ja nyt sit vielä enemmän. Viime yö menikin miettiessä synnytystä ja mitä kaikkea voi tapahtua ja kauhukuvat vaan vilisi silmissä. Minkä takia sen täytyykin olla niin vaikea ja vaivalloinen tapahtuma ja vielä mahdollisimman kivulias??Mies kuunteli jo aivan naama valkoisena mun tilityksiä, on kuitenkin vielä mukaan lähdössä.. Saas nähdä, miltä sit tuntuu, kun on sairaalaan tutustumiskäynti ohi.

Mielialat vaihtelee täälläkin ja etenkin nyt mietityttää, että mihin sitä on oikein ryhtynyt. Lapsi on toki toivottu ja olen todella iloinen raskaudesta. Kai ne horminut jyllää oikein kunnolla, kun tuntuu, että joka toinen päivä toivon, että syntyisi jo ja toisena päivänä taas tuntuu, että pysyisi vaan masussa vielä pitkään. Olen ollut myös tosi herkällä tuulella lähiaikoina, itku tulee tosi vähästä ja otan melkein kaikki jutut henk.kohtaisesti ja sit itken niitä.. Mielenkiintoista!

Tulipa taas valitettua oikein urakalla, vähän huono päivä huonosti nukutun yön jälkeen..

Alisa 32+2

Terve täältäkin!

Olo edelleen hyvä ja neuvolassakin viime pe kaikki ok, paitsi, että hb oli laskenut jo 105:n,mutta ei kuulemma silti tarvii syödä enempää kuin 1 tbl/pv rautaa, mikä musta on aika outoa.
Mulla on päivät menneet oman talon raksalla ja illat olen hypännyt jumpissa ja salilla. Nyt kun ei ole enää väliä vaikka vauveli tuliskin ulos, niin on voinut jumppailla täysillä tai ainakin lähes.
On sitä jo alkanut kummasti pyöriä ajatukset synnytyksessä ja sen odotuksessa.
Alisa, mulla oli ihan samat fiilikset synnytysvalmennuksen jälkeen, mutta nyt sitä jo odottaa mielenkiinnolla.

Tänään oli sitten viimeinen, eli kolmas lääkärin tarkistus. Meillä lääkärikäynnillä ei katsota painoa eikä verenpainetta, pissan tarkistin itse -> puhdas oli. Turvotus on hieman lisääntynyt, mutta ei ole vielä ""pulla-olo"". Sf-mitta oli 32 ja syke 160. Lääkäri totesi vauvan olevan tukevasti raivotarjonnassa, ei kuitenkaan vielä kiinnittynyt. Kohdun suu oli kiinni ja kiinteä, kaulaa 2cm jäljellä. Esikoinenhan syntyi rv 37+4, nyt lääkäri sanoi ettei ainakaan tällä viikolla synny:) Eteenpäin on paha sanoa mitä tapahtuu... Olisi kuulemma hyvä että 37 viikkoa tulisi täyteen niin olisi täysiaikainen.
Viikon päästä on sitten seurava neuvola.

-Santtu ja Valttu 34+6

Huomenia!

Sportti on kyllä todella nimensä veroinen! Miltäs teidän raksatilanne näyttää, onko muuttoaikaa suunniteltu vielä?
Meillä edetään nyt hitaasti, ja kysyjille sanotaan että joskus kesän korvalla jos pääsee muuttamaan niin hyvä on. Toki tämä vuokran maksaminen ahdistaa, mutta ei voi mitään. Aika kuluu ja miehen illat ovat lyhyitä työpäivän jälkeen.

Eilen oli neuvola ja tästä eteenpäin pari kertaa viikossa sitten. Nyt kyllä alan todella vähän katsella paremmin syömisteni perään, paino oli taas noussut reilun puoli kiloa / vko. Kaikenkaikkiaan painoa on tullut 13 kg normaalipainosta, ja tässähän on vielä lukuisia viikkoja odotettavana! Onneksi kaikki muut arvot olivat ok. Nytkin vain kummasti huimailee, liekö syynä matalahko verenpaine.

t. seilori 31 + 1

Moi!

Mulla oli viimeviikolla neuvola. Painoa oli tullu 350g viikossa ja sf-mitta 27, paineet ok. Hemoglobiini oli sitten laskenut ja nyt 98, joten rautakuuri aloitettiin. Niin ja sokeriseuranta jatkuu.

Jännä kun monet ovat jo nähneet unia synnytyksestä. Mun uniin ne eivät ole tulleet, olis kyllä ihan jännä jos tulis. Mun työkaveri oli nähnyt unta et oli synnyttänyt, vaikkei ole raskaana. Ilmeisesti näkee mun puolesta ne unet ;)

Perhevalmennus oli taas tänään ja ens ke viimeinen kerta. Eipä muuta kummenpia!

No meillä on talo ihan vaiheessa (runko just saatu ylös, mutta vesikatto ei vielä valmis) ja nämä lumet ja pakkaset eivät ole ainakaan helpottaneet asiaa. Kyllä meillä tavotteena on päästä muuttamaan myöskin kesällä tai ainakin syksyyn mennessä. Mutta tuttujen kyselyihin kanssa vastaillaan aika ympäripyöreästi ja eihän sitä oikeesti tiedä, miten tämä vauveli muuttaa elämää. Meillä on silleen kiva tilanne, että mies sai sovittua rakentamisvapaasta töissä ja on nyt tehnyt päivätkin taloa.
Tsemppiä teille myös raksaamiseen!

Terkut neuvolasta.
Vauveli raivotarjonnassa, painet ok, hempat ok, pissat ok, paino noussu 500g/vk, syke vauvalla huimat 160!!, sf 28cm.
Muksu on villi kun mikä ja liikkeet on niin voimakkaat et minä heilahan itekki kun kunnolla jysäyttää. Aamupäivät on mulla tosi hyvät mut iltaa kohti alkaa aina enempi supistelemaan ja särkemään alapäätä :(
Viikonlopuks taas reissuun. Pitää hakee äidiltä jemmasta loput vauvakamat :) ja kohta ei enää varmaan viitti viittä tuntia möhömahan kanssa autossa istua ni tehään reissu nyt eikä myöhemmin.

Sportti! Hui! sähän poksahdat jo kohta!!

Neuvolassa ja lääkärillä on tullut käytyä sitten viime kuulumisten. Lääkäri oli vähän ylimääräinen kiekka, kun alkoi kipuilemaan kuukautiskipumaisesti pitkin päivää. Ovat kuulema supistuksia. Niitä tuli maanantaina kymmenen tunnin aikan keskim. kerran tunnissa. Lääkärille sitten menin keskiviikkona kun tuntui flunssakin eksyneen poskionteloihin. Löytyi tulehdus ja kohdunsuu oli pehmennyt, ei kuitenkaan auennut. Supistelut saattoivat johtua juuri pitkittyneestä flunssasta ja tulehduksesta. Ei onneksi määrännyt lepoa, sillä nyt on hiihtokelit parhaimmillaan.

Meillä on synnytys/perhevalmennusta kaksi kertaa: puolessavälissä helmikuuta toinen kerta ja toinen ihan kuun lopussa 26. pv. Ottaen huomioon lasketun ajan ja supistelut, ei ole ollenkaan varmaa, että sinne ehdin. Tai sitten sitä kärvistellään yhtenä vielä maaliskuun puolessavälissäkin.

Vauva on pää alaspäin ja ihan alhaalla. Pää suorastaan jalkojen välissä. Kävely on ankkamaista. Sf 31. Ja jos nyt saa valittaa, niin sormien puutumista on ihan päikkäreidenkin jälkeen ja lantion luut ovat kipeytyneet nivusiin asti. Hassuiunta on, että kaikki nämä oireet ovat tulleet viime viikonlopun ja pitkittyneen flunssan aikana.

Äitiysloma alkaa lauantaina. Listanmukaanhan äitiyslomia on korkattu jo huimasti. Ja taidetaan kohta korkata vauvalistakin. Toivottavasti jakautuneet jaksavat jossakin välissä kertoa synnytyskokemuksistaan meidänkin palstalla, sillä synnytys pyörii jo mielessä päivittäin.

Toivottavasti kaikki menee hyvin ja tiedossa on unohtumattomia kokemuksia itse kullekin!

Ja viimeistä työpäivää viedään!!! Tää viikko on kyllä puoliksi mennyt sairaslomalla. Maanantain ja tiistain täydet työpäivät imivät musta mehut niin täysin, etten työn lisäksi ole tehnyt muuta kuin nukkunut... Tänäänkin meinaan lähteä töistä ajoissa kotiin lepäilemään.

Ensi viikolle olen buukannut kaikille päiville ohjelmaa! Selvästi mulla on takaraivossa jyskyttänyt ajatus siitä, että aika käy vähiin. Lisäksi mä en ole vieläkään nähnyt synnytysunia. Unissani lähinnä seikkailen ympäri maailmaa ilman vatsaa ja miestä... Noh, onneksi joku jo mainitsikin, että nää ""epäilyt"" kyllä karisee kun vauvan saa syliin.

Olo on ihan ok. Selkä on suht hyvässä kunnossa ja turvotusta vain satunnaisesti. Kaikki arvot ovat olleet kohdallaan. Nukuttua en oikeen saa kun oikea jalka puutuu nopeasti riippumatta asennosta. Lisäksi supistelee aika reilusti. Keskiviikon ja torstain maha oli suunnilleen vuorokauden ympäri pinkeenä. Nyt taitaa helpottaa..

Noh, sit vaan kamat kasaan ja kohti kotia!!

Onkohan joku aloittanut uuden maaliskuiset, jota en vain löytänyt? Kirjoitan nyt tähän kuitenkin.

Kuukautiskivut ovat nyt jatkuneet viikon. Ovat siis supistuksia ja sen kyllä huomaa. Viime yönä niitä tuli puolentoista tunnin ajan 2-5 minuutin välein. Nyt päivällä taas sellaista kerran tunnissa tahtia. Vauvan ei tietenkään tarvitsis syntyä vielä. Varsinkin kun mies lähteen viikon ulkomaan työreisulle ja minä jään yksin kotiin. Mutta toisaalta toivoisin, että nämä kivut nyt jotakin saisivat aikaan, sillä en millään jaksaisi puolentoistakuukauden mittaisia tavallista kivuliaampia ""kuukautisia"". Eli ihanne olisi, jos nämä kivut nyt pehmittäisivät ja avaisivat sen verran, että parin kolmen viikon päästä pääsis synnyttämään.

Nyt en vain enää oikein tiedä, koska soittaisin synnärille. Kaipa siinä vaiheessa kun on menty muutama tunti säännöllisin supistuksin. Eilen aamulla oli jo soitto lähellä.

Täytyy katsoa myös, mitä neuvolan täti tiistaina sanoo tilanteesta. Meillä vain ei neuvolan kautta pääse lääkärille, kun ei aikoja oole, vaan on aina hakeuduttava päivystykseen.

Nyt sitä ollaan äitiyslomalla! perjantaina lähdin töistä viimeisen kerran tänä vuonna :). Ei ollut yhtään haikeat tunnelmat. Oon kyllä tehnyt pitkän listan kotitöistä, joten eiköhän sitä saa aikansa kulumaan kotonakin - ei mene pelkästään ""odottamiseksi"". Vauvan kamoille ja vaatteille pitäisi raivata hyllyistä tilaa jne jne.

Tuolla alakerrassa on kummallista pientä kipuilua tuntunut viime päivinä. Ikäänkuin jotain tylppää veitseä pyöriteltäisiin tuolla emättimen tienoilla.. Kummaa. Ilmeisesti jotain alkaa tapahtumaan kohdun suullakin. Kaikki synnytysvalmennukset on käyty, joten eipä tässä muuta kai kun pakkailemaan sairaalakassia valmiiksi. Eihän sitä tiedä vaikka lähtö tulis piankin. Saishan masukki kyllä vielä muutaman viikon pysyä kyydissäkin.

Neuvolan kuulumisista sen verran, että hemoglobiini olikin lähtenyt nousuun. Viimeeksi ollut näissä lukemissa (120) ennen raskautta. Paineet ok, painoa tullut yhteensä nyt 11kg, sf-mitta 33. Ja viikkoja kasassa 34 ja risat.

Moikka,

Terkkuja perjantaisesta neuvolasta. Edelleen olen saikulla ja hyvä niin. Muut arvot oli ihan jees, mutta mun paino oli tippunut viime punnituksesta kilon (500g/vko). Nyt siis plakkarissa 7kg lähtöpainosta. Vauvan sykkeet oli kyllä erittäin hyvät siinä 150-130 hujakoilla pyörittiin ja vaihtelua tuli hyvin.
Supistuksia ja sitä tylpällä puukolla vääntämistä on täälläkin tunnettu jo pitkän aikaa. Taitaa se häpyliitos olla löystymässä, mikä toisaalta on hyvä juttu=), toisaalta aika ikävän tuntuista=(!
Mulla olisi periaatteessa enää kaksi päivää töissä ja keskiviikosta viikon hiihtolomalla ja sitten äitiyslomalle. En vielä haluaisi synnyttää, mutta välillä tuntuu, että vatsa leikkii kovaa jätkää vähän liian usein. No jos vielä muutaman viikon saisi pidäteltyä niin sitten voisin jo luopuakin tästä vatsasta ja vaihtaa sen ihanaiseen vaaviin=)!
Kouluhommat on kyllä pitäneet mut kiireisinä tässä saikullakin. Mulla olisi kivasti laskettuna päivänä vielä firman 10-vuotisseminaari (lupasin järkätä sinne soittajia ja muuta) ja sitten muutamaa päivää lasketun jälkeen olisi koulussa iso esitys...voi olla, että tulee todellakin ISO ja NÄYTTÄVÄ esitys=)!
Hyvää äänestyspäivää kaikille mammoille! May the best person win=)! T: Janis ja Pikkarainen

Heippa kaikille, rankka loppuviikko vatsataudissa, puolet tähän mennessä kerätystä painosta häipyi pois. No, eiköhän tilanne tasaannu. Paikat on vielä muuten kohtuukunnossa, paitsi maha tuntuu välillä lyijykasalta. Ja noita kivuttomia kestosuppareita on nyt vatsataudissa riittänyt. Mutta muuten mukavaa, ihana ilma tänään, pääsi vähän ulos taudin kourista. Ens viikolla seuraava neuvola.

Terve täältäkin!
Mulla oli eilen kunnon supistuksia, ihan selän ja alavatsan jomotuksella höystettynä, mutta ne sitten loppui. Nyt on yhtäkkiä tullut myös ihon kutinaa ja turvotusta kunnolla. Painokin oli noussut viikossa 1400 g, eli turvotusta on tullut. Paineet ok eikä valkuaista virtsassa, joten eivät neuvolassa pitäneet hälyttävänä, käskivät vaan seurailemaan ja tarvittaessa ottamään yhteyttä ä-polille jos olo muuttuu kauhean kurjaksi. Olo onmuuten kylä hyvä, mutta eihän turvotus mitään kivaa ole. ;o)
Jeps, nyt seuraamaan vaaleja!

Tervehdys!

Turvotusta mullakin, eilen illalla oli jalat niin turvoksissa, että ei erottanut enää nilkkoja.. Sormukset piti ottaa pois, kun sormet turpoo kans. En tiiä paljonko on tullu lisäpainoa turvotuksen takia, mutta kyllä huomaa ja tuntee..

Vauva on edelleen yhtä aktiivinen liikkumaan, pitkin päivää tuntuu möyrintää ja välillä tuntuu, että saisi jalasta tai pepusta kiinni! En ole paljoa tarvinnut erikseen suorittaa liikelaskentaa, se kymmenen liikettä tulee kyllä aina ekan viiden minuutin kuluessa täyteen!

Synnytyspaniikki vähän helpotti, kun käytiin tutustumassa sairaalaan ja kätilö kerto tarkemmin synnytyksen kulusta ja kipulääkkeistä. Sanoinkin, että mä haluan kaikki mahdolliset kivunlievitykset, en todellakaan aio synnyttää luomusti!

Saatiin tänään hoitopöytäkin, nyt alkaa olla tarvikkeet hommattuna. Yksi kaveri lupasi vielä rintarepun lainaan, niin ei tarvii ostaa sitäkään.

Tänään oli pakko jättää isommat kävelylenkit väliin, kun on ollut niin tuskallisia liitoskipuja ja myös vähän supistuksia. Vähän olin ulkona, mutta ajattelin, että lepo voisi auttaa. Jospa huomenna olisi taas parempi olo.

Hyvää alkavaa viikkoa!

Alisa 33+0

Äitiysloma alkoi perjantaina ja olen tässä viettänyt oikeata aktiivilomaa :o) Miehelle tuli mönkijä torstaina ja nyt olen päässyt päivittäin työntämään sitä jostain jumista pois.... hangesta tai peräkärryyn :o) No on se hyvä että mies keksii mulle aktiviteettia ettei aika käy pitkäksi.

Eilen oltiin laskemassa sudenpentujen kanssa mäkeä puolipäiväretkellä. Vähän ennen retkeä ajattelin että jaksaakohan sitä olla mukana, mutta kun rauhallisesti otti niin todella mukavaa oli. Keli mitä hienoin ja lapset todella upeita, osaavat ottaa tosi hienosti mun raskauden ja auttavat kaikessa missä voivat.

Tällä viikolla luvassa synnytystapaultra, missä katsotaan onko tuo muksu liian iso vai juuri sopivan kokoinen. Supistuksia mulla on aika harvoin, pari kivuliaampaa supistusta ollut, muuten olo on aika hyvä. Häpyliitoksessa ja nivusissa on ollut todella kivuliasta jo muutaman päivän mutta ei mitään kestämätöntä. Ja nekin kivut vähenee kun lähtee liikkelle. Oikeastaan juuri tuo liikkeellelähtö on se vaikein.

Eipä tässä muuta kuin mukavia kevätkelejä muillekkin maalismammoille.
T:Emppu Rv 35+3