3/2006 osa6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja taas uusi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Terve vain kaikille ja uusille tervetuloa.

Minulla viikko menee rakenne ultraa odotellessa. Torstaina on aika ja tuntuu että hitaasti viikko matelee eteenpäin. Kun tuossa viikko sitten tunsi päivittäin lapsen liikkeet massussa, niin nyt on mennyt jo melkein viikko siitä kun niitä todella tunsi. Eilen illalla sitten oli pari pienenpientä hipaisua. Onneksi olin viimeviikolla terveydenhoitajalla ja kuunneltiin sydänääniä. Tiedä sitten onko tullut niin paljon rasvakerrosta massuun, ettei niin helposti enää tunnu...

Liitoskivut on tällä viikolla oikeastaan ensimmäistä kertaa vaivannut, eilen tuntui paikoittain ettei liikkeelle pääse kun kivisti ja kipuili. Onneksi sitten jo iltasella helpotti. Muuten kyllä on energisempi ja iloisempi olo kuin koko alkuraskauden aikana.

T:Emppu RV 18 +4

Kiitti Sintti!

Joo vuoto meni onneksi ohi ja taisin selvitä säikähdyksellä. Menen kuitenkin tänään varmuuden vuoksi neuvolaan kuuntelemaan sydänäänet.

Kovasti tsemppiä sulle! Kyllä se hyvin menee. :)

Terveisiä neuvolasta :)

Kaikki hyvin. Paineet alhaalla, Hb ylhäällä, sydän sykkii vahvasti, pissit ok ja painoki noussu. Vauva on eläväinen ja karkas kun kuunneltiin sydänääniä ;)

Seuraavan kerran sit kk:n päästä ja se onkin sitten uudessa neuvolassa. Muuttorumba on jo käynnissä ja tavaroita pakkaillaan. Hassua kun neuvolan täti tuumas et jätä vaan ne tavarat sit muitten kannettavaks kun muutatte. Eikös se nostokielto tuu vasta joskus loppuajasta?

Vieläkään ei meidän uudesta tulokkaasta tiedä kun mun sisko ja kolme kaveria. Varmaan keretään muuttaakki pois ennen kun kukaan kerkii hoksata ;) Yllätetään porukkaa sit jouluna tai ehkä pannaan muuttoilmotuskorttiin pieni lisäys...

Tsemiä muuttoon, se on aina yhtä rasittavaa. Ja toisaalta ihanaa! Saa tehdä inventaariota niistä tavaroista, joita ei ole tarvinnut edellisen muuton jälkeen - näin ainakin meillä :).

Saapa nähdä, milloin meillä on muutto. Talon valmistumiselle ei päivämääriä ole asetettu, mutta kevättalvi ei saata olla kaukana oikeasta... Hyvä olis, jos saatais tikistettyä vaikka helmi-maaliskuuhun, mutta kuitenkin niin, ettei tarvitse pienen kanssa alkaa vielä muuttonyssäköitäkin siirtämään, kun muutenkin varmasti tarvitsee sellaista rauhoittumis- ja opetteluaikaa.

:). Mies on huomannut, että vaikka olen miten vihainen, niin lepyn heti, kun näen hänen katselevan neuvolasta saatua Vau´kirjaa (Odotus isälle). Ei silloin voi mököttää!

Kyllä kannattaa noudattaa niitä nostokieltoja... itse tuossa rv 12 tienoilla kannoin miehen kanssa sohvaa sisälle ja sen jälkeen oli selkä todella kipeä. Sellaiset samanlaiset kivut kuin menkkojen alussa, pisti paikoittain melkein polvilleen se kipu. Säikäytti kyllä niinpaljon että enään en suostu nostamaan edes koiranruokasäkkiä :o)

Mä olen Empun kanssa ehdottoman samaa mieltä! Minä olen nyt viikolla 18 ja nostin eilen 20kg painavan vesiautomaatin täyttöpullon. Yksi duunin kundeista juoksi perässä ja huusi ettei saa nostella painavaa...no loppupäivän oli outo tunne vatsassa...ihan kuin kaikki ei olisi ollut kohdallaan. Soitin neuvolaankin ja sanoivat, että jos se ei lähde pois seuraavaan päivään menneessä niin Kättärin päivystykseen vaan. Neuvolan täti sanoi, että nostoilla ei pidä ruveta huhkimaan. Se voi vaurioittaa esim. istukkaa hyvinkin varhaisessa vaiheessa. Olkaa siis nostelematta ja passuuttakaa muita=O) näin ajattelin itse ainakin tehdä=o)!! Tänään on sitten jo hiukan parempi olo, mutta tarkkailen asiaa vielä tämän päivän. Janis 17+0

Hyvä juttu kuulla - siis ei kivut tietenkään, vaan nuo neuvolatätien nostokiellot. Tottakai tässäkin ollaan yksilöitä, mutta on jo mulla käynyt mielessä tuokin. Ok, eka kolmannes on melko vapaata varmasti, mutta mietin jo, että missähän vaiheessa kannattaa alkaa vähän enemmän varomaan (järjen kanssa, tietysti). No, ensi viikolla on neuvola -kivakiva- ja sitten voi vaikka tuostakin kysäistä yleisneuvoa.

Onkos muuten kellään ollut puhetta selällään nukkumisesta? Useissa mammajumppaohjeissa kehotetaan välttämään selällään tehtäviä liikkeitä 1/3:n jälkeen, koska kohtu painaisi suuria verisuonia -> hapen saanti heikkenee. Mä aina välillä herään unenpöppörössä selältäni ja tulee kiire kääntyä :) vaikka tuskinpa tuo tässä vaiheessa vielä mitään haittaa, eihän tuo kohtu nyt vielä hurjaksi ole kasvanut.

Välillä on ollut muuten sellainen tunne, että maha ei mahdu nahkaansa - kiristää ihan hirvittävästi. Kiva on pitää jo äitiyspaitaa, ihana kerrankin päästää vatsa valloilleen!

Omien tuntemusten mukaan pitää mennä, mutta kuulemma jostakin viikolta 20-25 vois kuitenkin ottaa hieman rauhallisemmin noissa nostoasioissa. Mutta me ollaan niin yksilöitä, että mikä toiselle sopii on toiselle pahaksi.

Siitä selällään nukkumisesta. Nuku vaan niin pitkään kun pystyt. Jos on haittaa niin huomaat kyllä! Mulla esikoista odottaessa oli loppuaikana inhottavaa kun oon tottunu selälleen nukkuu ja sit aina yöllä olin pyörähtäny ja sai herätä siihen et oli ihan helvetin paha olo. Ihan lopussa sit huomas jo tosi äkkiä selällään ollessa et alkaa pukata hiki, heikottaa ja oksettaa jos hetkenki selällään oli.

Tänä aamuna oli sitten sen kauanodotettu rakenneultra :o) Lapsella kaikki oli ihan ok, kädet, jalat, sormet näkyi ja aivot sekä sydämen kaikki kammiot ja isot verisuonet, sukupuolta ei nähnyt, joten sitä ei tiedetä. Mutta kätilö oli kyllä sitä mieltä ettei se häntä edes kovasti kiinnostanut... Ihmeellistä mitä kaikkea sieltä voi nähdä!

Vauva oli asettunut melkein pystysuoraan ja istukka on edessä, mikä selittää tämän viikon-parin hiljaisuuden liikkeiden osalta. Saattaa mennä vielä viikko-pari ennenkuin kunnolla rupeavat tuntumaan.

Mutta kyllä taas on helpottuntu ja iloinen olo, kun tietää että maha-asukilla on kaikki hyvin.

Hienoa, että kaikki edelleen ok masussa!
Täällä odotellaan rakenneultraa vielä 2,5 viikkoa.
Aika tuntuu matelevan tällä hetkellä.

Minäkin alan epäilemään josko istukka olisi siirtynyt tuohon etupuolelle, koska minkäänlaista varmaa liikettä en ole vielä tuntenut. Aikaisemmin istukka oli osittain kohdunsuun päällä, joten hyvä vaan jos on noussut, muutenhan tässä on sektio edessä loppujen lopuksi. Suurimmalta osalta se kuulemma onneksi siirtyykin parempaan paikkaan kohdun kasvaessa.

Mites Janis, joko tuntuu liikkeitä?

t. Edes pientä hipaisua odottava Vanilja 17+1

Eilen oli neuvola. Painoa tullut lähtöpainoon vasta 2,7kg mikä on kuulemma hyvä. Viikon päästä on kuitenkin jo puoliväli. Verenpaine oli 110/70 eli alhaalla edelleen. Kun pahemmin ei huimaa, niin ei kuulemma tarviit ehdä mitään. Väsymyksestä johtuen pyysin ottamaan myös hemoglobiinin kun epäilin että on laskenut ja vois aloittaa raudan syönnin. No täti tuli kumman näkösenä takas ja totesi ettei tarvii. Hb 137. Ei siinä muuten mitään, mutta eka käynnillä heinäkuussa oli 131 ja kuukausi sitten 125. On siis noussut aika hyvin. Nyt ollaan joka ruualla yritetty syönä salaattia, raastetta tms tuoretta kasvista. Mies sanoi että se on varmaan auttanut tohon. Lisäksi syön monivitamiinia (multitabs specian 2+), mutta ei siinä niin paljoa ole että se arvoa nostais. Vauvan syke oli 140-150.

Ensi viikolla on sitten rakenneultra ja seuraava neuvola jo 3 viikon päästä. Pyysin heti siihen 22+ viikolle että saan vietyä kelan paperit.

Liikkeet tuntuu jo tosi selvästi, ei tosin vielä ulos asti. Kyllä ne kaikilla tuntuu, jaksaa vaan odottaa. Esikoisen kanssa tuntui rv 19+4.

-Santtu 19+1

Heippa kaikki,

Olin eilen päivystyksessä käymässä kun mulla on ollut ihmeellistä särkyä kohdussa viimeiset kolme päivää. Istuminen tuntuu välillä todella pahalta ja särky on jatkuvaa (tulehduskipumaista). No, ne otti verinäytteen, virtsan ja kohdunsuun tulehdusviljelyn yms. Ultrassa kuitenkaan ei mitään näkynyt. Gynis kutsui jopa ylilääkärin varmistamaan näkymästä, ettei mitään siellä ole. No ei ollut. Istukka on navan alapuolella nätisti, ei repeymiä, ei verenvuotoa, kohdunsuu normaali ja terve...en tiedä mistä on kyse, mutta vauvalla kaikki on hyvin. Kovasti se kuulemma temmeltää, ettei pituutta saatu kovin helposti mitattua. Pituuskin (vatsa-, pää- ja pääperämitta) on täysin viikkoja vastaava. Ei siis hätää. Liikkeitä en ole vieläkään tuntenut, mutta istukan paikka selitti senkin. Siinä se edessä on, joten odotellaan vielä kärsivällisesti. Vanilja: Kyllä ne vielä tuntuu pian ja sitten kun ne alkaa tuntua niin jossain vaiheessa kuulemma voi toivoa, että ne ei tuntuisi niin vahvasti, että nautitaan vielä näistä hetkistä=)!
Kaikki täällä hyvin siis. Mukavaa viikonloppua kaikille, nähdään (osan porukkaa kanssa) ensi viikolla=)! Janis&Bebe

Moikka!

Mulla alkaa vauvelin liikkeet tuntua yhä selvemmin ja tuntuu melkein joka päivä. Ei oo vielä mies tuntenu, vaikka miten on yrittäny, mutta eiköhän kohta tunnu ulospäinkin. Vauva liikkuu erityisesti iltaisin ja ruuan jälkeen!

Vauvanvaatteitakin alkaa kertyä pikkuhiljaa. Itse olen ostellu jonkun verran ja sit on saatu sukulaisilta uusia ja vanhoja vaatteita. Turvakaukalo autoon ostettiin pari päivää sitten, kun yksi tuttava kaupitteli. Muita tarvikkeita ei olla vielä ostettu. Tuntuu, et täytyy tutustua valikoimiin tarkasti ja sitä valikoimanvaraahan riittää..! Ja kaikki tarvikkeet täytyy ostaa, kun ensimmäisestä on kyse, eli ei ole valmiina mitään.

Rakenneultraan on vielä puolitoista viikkoa, ei malttaisi odottaa!
Mut nyt täytyy lähteä nukkumaan, kun oli niin aikainen herätys aamulla. Hyvää viikonloppua kaikille!

Alisa 16+5

Huomenta!
Eilen käyty reippailemassa mäkimaastossa ja nyt on kankku kipeänä...Sai toimistossa päivät nyhertävän ihmisen pakarat kertaheitolla vähän rajumpaa pakerrusta.

Huomenna olis sitten neuvola pitkästä aikaa. Rakenneultran päivämäärä selviää - odotankin sitä jo kovasti!

olipa mukavaa lukea kaikkien kuulumisia :)

täällä mennään rv 17+4 ja liikkeitä tunnen jokainen päivä. Ne tuntuu jopa yllättävän vahvoina, että ihan pelottaa kuinka tuskallisia potkuista tulee loppu vaiheessa. Ensimmäiset liikkeet tunsin harvinaisesti jo rv 15+0, mutta ei nekään mitään pikku hipaisuja mielestäni ollut vaan selkeitä potkuja.

onkos kukaan teistä käynyt rakenneultrassa hyvinkäällä? kiinnostaisi tietää, ettäpitääkö huhu paikkansa. siellä ei kuulemma enää kerrota sukupuolta vaikka vanhemmat haluisikin tietää. musta se on vähän hassua, koska mitäs väliä sillä täällä suomessa on kun kaikki sukupuolet on yhtä toivottuja. mä vaan haluisin jotain arvausta edes sukupuolesta kun tässä on muutenkin niin paljon jännitettävää niin sais joitain aioita edes pienemmälle jännitykselle :)

No nyt on sitten punktiokin koettuna. Toimenpiteenä todella näppärä (hyvä kun tuntui), enempi tuntui kun täti paineli ultralla mahaa tai laittoi kankkuun piikin (veriryhmästä johtuen).
Töihinkin olis saanut mennä, mutta mukavampi jotenkin vaan olla ja levätä, vaikka juttu oli helppo, niin se saa aikaan pientä kuvotusta.
Nyt sit vaan toivotaan, et ei aiheudu toimenpiteestä ongelmia tai et kromosomeissa ei ole häikkää. Sukupuolta me ei haluta tietää etukäteen, eiköhän se sit aikanaan selviä, jos niille leveysasteille päästään.
Nyt oltiin ihan aiemmissa lukemissa edelleen, eli rv 16+3.
Sintti, mites sulla? Oliko paha toimenpide vai sujuiko OK?

Terve pitkästä aikaa!
On olut kaikenlaisia kiireitä ja pieni reissukin tossa välissä. Menikin hyvä tovi lukiessa viestejä. Kiva, että loppujen opuksi kaikila on edeleen kaikki hyvin, vaikka pientä säikähdystä olutkin välilä.
Mulla oi tänään neuvola ja kaikki kunnossa. Sain jo raskaustodistuksen sekä kelan kaavakkeen äippärahan ja äitiyspakkauksen hakemista varten. Maha on jo niin iso, että ei jää kenelläkkään epäselväksi mikä on meininki.
Keskiviikkona onkin maalisten eka tapaaminen, täytyy käydä ostamassa tutti!!
Joku kyseli selälleen nukkumisesta... mulle on jo kahdessa viimisessä neuvolassa sanottu, että pitäis ruveta opetella kylkiasentoja. Hetkellisesti kuitenkin voi oa selälleen, esim sohvalla.

Jeps, mutta hyvät akavat viikot kaikille ja kohta osan kanssa jo nahdäänkin!

t. sportti 23+0

Kummallista, nyt viimepäivinä tuntuu kaikki hajut oikein hyökkäävän kohti, aivan kuin pahimmassa migreenikohtauksessa. Tosin päätä ei ole särkenyt... Kaipa tämäkin on näitä hormoonien tuomia muutoksia.

Viimepäivinä olen innolla tutkinut lastenvaunuja ja -rattaita sekä turvakaukaloita ... Jotenkin tullut sellainen olo että haluaisi jo tehdä jotain konkreettisempaa tämän lapsen vuoksi. Sainkin erittäin edullisen tarjouksen v. 2000 mallisista yhdistelmävaunuista, jotka kyllä miellyttävät silmää ja ovat myös lapselle turvalliset... ja voi että haluaisin ne jo hankkia. Toisaalta eivät välttämättä ole se ensimmäinen hankinta tässä vaiheessa... Muutenkin on lastenvaate ja -tarvike osastot kutsuneet kaupassa käydessä.

Huomenna teillä pääkaupunkiseutulaisillahan on jo tapaaminen, pitäkääpä hauskaa meidän muidenkin puolesta :oD

Emppu Rv 19 +4

Moikkelis koikkelis,
Huomenna onkin meidän tapaaminen=)!! Ja kuten sportti jo miettikin niin tutti, tosiaan juu täytyy tänään käydä ostamassa se=)! Mietin muuten sitä nimien arvuuttelua, täytyy meidän kai esitellä itsemme paikalle tullessamme, vai kuinka? Näin ollen arvuuttelu jää aika vähäiseksi=)!
Joka ilta mä yritän makoilla sängyssä ja kuunnellta massua, mutta ei vieläkään mitään! Mä niin toivoisin, että tunnistaisi jotain liikkeitä. Luin just toisesta keskustelusta, et jotkut on jo 15 viikon paikkeilla tuntenut liikkeitä...tuntuu mun mielestä vähän aikaiselta...toisaalta mistäs sitä tietää.
Täälläkin alkaa olla jo vatsaa, mutta ei vielä niin paljon, että ihmiset vielä suoralta kädeltä arvaisivat mistä on kyse. Rakenneultra on vasta marraskuun eka, joten sinne on vielä matkaa, mutta onneksi mä näin, että kaikki on ok siellä päivystyksessä...aika vähän kyllä näytti mulle vauvaa kun lääkäri itse tuijotti kuvaruutua hyvin tiiviisti.
Nähdään huomenna ja muistakaa muutkin ne tutit ja nimilaput! Janis

Aamuisessa rakenneultrassa kaikki hyvin! Uusi uutinen minulle oli se, että sukupuolta ei NKL:ssä tai KOS:illa saa kertoa, vaikka vanhemmat sen haluaisivatkin tietää!

Mä kuvittelin nähneeni ruudulla pojan merkkejä ja siippani taas tytön, joten taidetaan sitten olla jännityksessä loppuun asti. Koko vastasi viikkoja (19+5). Kaveri oli perätilassa ja istukka mullakin edessä. Liikkeitä kuitenkin tuntuu päivittäin.

Lähden tästä viikoksi etelän lomalle lämmittelemään - saa nähdä kuinka neuroottinen olen puhtaan ruoan suhteen siellä...

Hyviä vointeja kaikille!

Aika jännää, jos NKL ei anna sukupuoliarvioita, koska esim. omassa tapauksessa, kun kävin siellä punktion, niin sen olisi saanut tietää. Ehkä se sit johtuu siitä, et punktiossa tulee varma tulos sukupuolesta kromosomien perusteella ja ultrassa on aina se EHKÄ.
Ihanaa matkaa Sanni!

Tosiaan NKL:ssä sanottiin, että tammikuusta lähtien heitä on kielletty kertomasta sukupuolta. Ei edes vihjaissut, vaikka kuinka yritettiin udella..

Sukupuoliasiasta tuli vielä kysymys mieleen: onko kellään tietämystä mitä maksaisi yksityispuolella ""sukupuolen selvitysultra""?

Kuulumisia meiltäkin:)
Huomenna olisi kauan odotettu ultra! KOSlla ei tosiaan sukupuolta kerrota, mutta sekin riippuu täysin ultraajasta. Toivotaan että meillä olisi sellainen joka kertoo:)

Janis mietti liikeiden tuntemista viikolla 15... Mulla ekat hantoiset liikkeet tuntui 14+0, eli kyllä se on mahdollista. Selvemmät liikkeet olivat 15+0 joten lasken kyllä siitä.

Meidän pikku-termiitti on vauhdissa, täytyy mennä komentamaan!

-SAnttu, tytto *17.10. 1v* ja VAlttu 19+6

Yleensä yksityispuolen maksut ultratapauksessa:
Lääkärinpalkkio 70-80 euroa
Perusultra 70-80 euroa
Yhteensä n. 150 euroa, josta Kela maksaa osan.
Itselle jää maksettavaa noin 90 euroa plus miinus kymppi paikasta riippuen.