3/2006 täys10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Uusi kesk.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei taas pitkästä aikaa kaikille odottajille. Meillä on hiljaiseloa ollut viime viikot, mitä nyt viime perjantaina kävin firman pikkujouluissa. Ihan mukavaa oli vaikka olinkin selvinpäin, mutta lähdin kyllä aika aikaisin.

Viikonloppuna ipana on ruvennut oikein tosissaan riehumaan tuolla masussa, eilenillallakin massu hytkyi puolelta toisellee kun juniori ilmeisesesti diskosi massussa idolsin tahtiin. Tuleva isäkin ihmetteli kun sai käteensä semmoisen jysyn että tuntui.

Tänään saan sokerirasitustestin tulokset, ilmeisesti ei mitään hälyyttävää kun viimeviikolla ei tullut soittoa terveyskeskuksesta.

Ja äitiyspakkauksen saan jo tänään, meidän Kela oli käsitellyt hakemuksen pikavauhtia ja pakkauksen olisi saanut hakea jo perjantaina postista jos olisi ollut ajoissa kotona. Kyllä sormet syyhyää päästä hipeltämään kaikki pakkauksen tavarat läpi :o) Mies lupasi päivällä hakea pakkauksen kyläkaupalta (paikallinen posti).

Janiksen kysymykseen vastaukseksi että ostin turvaistuimen käytettynä joltain myyntipalstalta, en tosin muista mistä... Sovimme myyjän kanssa tapaamisajan ja vaihdoimme rahat ja istuimen silloin. Ihan asiallinen myyjä ja kohtuuhintainen istuin.

Mukavaa viikkoa kaikille toivoo Emppu ja juniori

Huoh.. Taas yksi huonosti nukuttu yö takana. Olin hereillä vielä lehden kolahtaessa luukusta aamulla. Olen tehnyt havainnon, että on oikeastaan ihan sama nukunko päivällä päiväunet vai en. Uni ei tule yöllä kuitenkaan.

Niistä supistuksista oli puhe jonkin aika sitten.. Mulla on nyt muutamana yönä puristanut/painanut mahasta inhottavasti. Mahtaako olla supistuksia? On ollut silloin pakko pitää mahasta kiinni ja vaihtaa asentoa. Jalat ja takapuoli on myös alvariinsa puutuneet. Onneksi on lääkäri torstaina ja pääsen vähän varmistelemaan näitä asioita.

Mä sain Kelasta viime viikolla päätöksen äitiyspakkauksen myöntämisestä. Ne ilmeisesti tekee erillisen päätöksen pakkauksesta ja mammarahoista? Saamassani päätösessä he vaan tuumasivat, että paketti on myönnetty ja tulee postitse parissa viikossa. Olisi ollut kiva nähdä et paljonko ne mulle niitä rahoja meinaa maksaa. Noh, äitiyspakkaus on tietysti myös kiva saada! Odottelen sitä malttamattomana.

Ani 25+6

Ani:
Joo tosiaan tekevät kelassa erikseen päätökset pakkauksesta ja rahasta. Mä vein mun hakemuksen yli 4 viikkoa sitten, ja kun viime viikolla asiaa kyselin, kun mitään ei ole päätöksestä kuulunut (kelan asiointi pelvelun mukaan mun hakemus ei ole edes vielä käsittelyssä) Sain vastaukseksi tällaisen:
""Vanhempainetuuksien käsittelyaika on normaalisti n 1 kk. Vuonna 2006 alkava vanhempainetuus perustuu v 2004 verotustietietoihin, mitkä ovat käytettävissä vasta 19.12.2005 jälkeen.""
Eli kaikessa rauhassa kaikki vaan odotellaan päätöstä ihan vuoden alkuun tai jos saisi jo tän vuoden puolella. On kyllä käsittelyssä sitten kiire kun kaikki alkuvuoden lomalaiset käsittelevät...

Taas yksi neuvola takana, eikä siellä mitään järisyttävää. Hemoglobiini oli taas laskenut, niin vähän arvelinkin kun olen aika väsy, mutta eikun vaan enemmän rautaa. Niin ja saihan sieltä nuo kelan hakemukset.
Paino ei ole hirveemmin noussut, mutta sf-mitta oli yläkäyrillä. Monet on kyllä sanoneetkin, että mun maha on aikas iso, mutta terkkan mielestä tuo oli kuitenkin ihan ok.

Se mikä minua hiukan ihmetyttää on, että mulle selvis, että meidän kunnassa ei ole kuin kaksi lääkärintarkastusta: alku- ja loppuraskaudessa. Alkuraskaudessa en käynyt, koska kävin varhaisultrassa ja seuraavan on sitten kuulemma joskus raskausviikolla 32. Tuntuu aika pitkältä väliltä. Ei minulla toisaalta ole mitään ongelmia ollut, mutta kuitenkin.

En nyt muista kuka puhui huonosti nukkumisesta, mutta täällä vaivaa sama juttu. Mä olen aina ollut todella herkkäuninen. Herään aina kuin hesari tulee ja yleensäkin pienimpään ääneen, joten se ei ole uutta eikä sinällään häiritse, mutta viime aikoina en ole enää saanut uudestaan unta. Aina saa tovin jos toisenkin pyöriä sängyssä eikä uni meinaa tulla ja aamulla tietenkin on ihan puolikuollut. Koulun ja epäsäännöllisen työn takia saisin usein aamulla nukkua vielä pidempään, mutta kun mies lähtee töihin en saa yleensä enää nukuttua.
Minä lopetan työt jo joulukuun lopussa ja keskityn alkuvuodesta ainoastaan graduntekoon, joten voi olla että sekin helpottaa kun nyt tuntuu, että tekemistä olisi vaikka muille jakaa.

Eme

Ahaa. Eli vaikka pyydänkin mammarahaa tän hetken tulojen perusteella, niin joudun kuitenkin odottamaan tammikuuhun asti päätöstä (aikovat varmaan kelassa tarkistaa, että tulot ovat tosiaan nousseet sen 20%). Höh. Mutta kiitos tiedosta Santtu! Eipä tarvitse siis hötkyillä.

Juuri noin on asia. Mäkin haen samaa rahaa kuin esikoisen aikana, mutta tarkistavat silti edellisen verotuksen että varmasti saan oikean summan... Sain kuitenkin vahvistuksen sille että hakemani varhennus myönnetään. Saan siis aloittaa ""loman"" jo 18.1.2006 (varsinaisesti alkaisi 25.1.2006). Mun kun pitää kaiken lisäksi hakea muutosta kotihoidon tukeen.... Siihen olisi päätös kiva saada, mutta eipä taida ehtiä. Muutos täytyy kuitenkin hakea jo tämän vuoden puolella ettivät peri liika maksettuja sitten takaisin...

Terppa täältäkin.
Janis kyseli, että jutteleeko tai laulaako kukaan vauvalle. Minä ainakin juttelen vähän väliä, mutta laulamaan mä en ole viittinyt, ettei pieni säikähdä äidin kauheaa lauluääntä! ;o)

Mulla oli neuvola torstaina ja kaikki oli hyvin. Tosin määräsivät yhden ylimääräisen lääkärikäynnin kohdunsuun tilanteen tarkistamiseksi. Ovat vähän huolissani, kun olen jumpannut ym. niin paljon. Ylihuomenna menen sitten lekurin tarkastukseen. Uskon itse kyllä, että ei ole avautunut, kun olis kai se pitänyt jotenkin tuntua?!?

Mukavaa maanantaita kaikille! Osan kanssa nähdäänkin jo ylihuomenna!

Eikö Kela teekkään muutosta hoitotukeen automaattisesti?
Mites ne muuten ees menee? Laskeeko hoitorahan määrä kun jää mammalomalle?

Täällä elellään normaalieloa. Mahassa jytää, varsinkin iltaisin. Oon ihan kyllästyny tähän raskauteen. Ei sovi mulle, mut kyllä tän jaksaa kun palkonto on sit niin kiva :) Esikoista odottaessa oli ihan sama juttu. Jotenki mua ahdistaa kun ei oma kroppa ookkaan omassa käytössä. Varmaan hormonitki vaikuttaa mielialaan.

Täällä on ihan valkoista ja talvi tuli! Se kyl piristää kummasti mieltä kun ei oo enää ankeen harmaata joka puolella vaan voi nauttia joulun tulosta :)

-Tiitu ja toukka 23+3

Kela ei tee muutoksi automaattisesti, muutosta pitää hakea. Eli siis ilmoittaa jäävänsä äippälomalle. En oikeen ole varmaa miten se menee, mutta olen täyttänyt hoitovapaapäätöksen mukana tulleen muutosilmoituksen, ja menen sen kanssa sitten Kelaan kyselemään, miten pitää tehdä. Hoitorahaa ei saa äipäälomalla ollenkaan, ainoastaan sitä hoitolisää, jos tulot ovat alle sen maksimi rajan. Eli siis nyrkkisääntlnä on, että jos äippärahasi on suurempi kuin kotihoidontuki, et saa mitään. Jos äippärahasi on pienempi kuin kotihoidontuki, saat sen ylimenevän osan hoitolisää, eli tulosi pysyvät samana kuin hoitovapaalla. Toivottavasti ymmärsitä jotain tästä sepostuksesta.

Mulla siis äippäraha on suurempi kuin hoitoraha, joten en tule samaaan esikoisesta mitään.

Äitiysrahoista vielä... täällä kun joku puhui, että jos haluaa saada sen 6kk mukaan, niin kannattaa vitkuttaa hakemuksen jättämistä, koska se katsotaan hakupäivästä taaksepäin.

Samaa mulle sanottiin neuvolassa, mutta kelassa korjattiin, että säännöt on muuttuneet. Eli ne katsoo sen siitä äitiysvapaan alusta taaksepäin. Mulle suositteli, että palautan heti, ja yritän saada sen 6kk mukaan. Kun paperit vie työnantajalle, niin ne joutuu kumminkin täyttämään sinne sen, että kuinka paljon saa palkkaa siinä äitiysloman alussa (ainakin meidän alalla eka 3kk on palkallista), joten samasta luvusta kela sitten laskee, onko nousua 20% vuodesta 2004. Mulla todennäköisesti jää johonkin 15 prosenttiin, mutta ajattelin kokeilla. Jos nousua ei ole tarpeeksi, niin sitten tulee se verotietojen mukainen määrä.

Voi olla, että vieläkin olen ymmärtänyt väärin, mutta siis mun käsittääkseni ei kannata hannata sitä papereiden viemistä, se ei muuta tilannetta. Ja saapahan sen pakkauksen aiemmin :)

Mutta siihen en osaa ottaa kantaa, missä vaiheessa saavat nuo verotiedot, uskotaan, jos joku tiesi, että vasta ennen joulua.

Jep. Mun työnantajani ainakin täytti siihen Kelan lomakkeeseen 6kk palkan mammaloman alkamiseen saakka. Sekä lisäksi tietysti tiedon siitä, että meinaavat maksaa palkan kolmelta ensimmäiseltä kuukaudelta. Joten mun olisi ollut ainakin ihan turha vitkutella hakemuksen jättämisen kanssa..

Moikka kaikki,

Terveisiä lääkäriltä. Kaikki hyvin. Sydänääniä etsittiin, mutta lääkäri sanoi, että taitaa olla liikkuvaista sorttia. Painonnousu viikossa oli paljon isompi nyt kun aiempina kertoina, mutta lääkäri sanoi myös sitä, että vaaka vaihtui niin sekin varmasti vaikuttaa aika paljon tuloksiin. Sf-mitta tällä hetkellä 24cm eli ylärajalla mennään!
Niistä kelajutuista voisin minäkin kommentoida, että meillä toimittiin tasan samalla tavalla kuin Aninkin duunissa. Laittoivat kuuden kuukauden mukaan (muuttavat siellä sitten kuulemma jos tarvetta) ja firma maksaa ne kolme kuukautta täyttä palkkaa. Turha siis olisi ollut vitkutella, kuten Anikin sanoi. Mä jo vähän odottelen myös sitä äitiyspakkausta. Olisi kiva päästä hypistelemään niitä vaatteita. JOtenkin ehkä konkretisoisi sen vauvan tulemisen myös isälle.
Miten teillä muilla isä huomioi vauvaa? Meillä kyllä taputtelee vatsaa ja pitää kättä vatsan päällä tunteakseen potkuja, mutta loppujen lopuksi aika vähän. Onhan miehetkin tietysti yksilöitä (kappas vaan=)!), mutta olisi kiva tietää, jos jonkun siippa on todella aktiivinen vaavin suhteen.
Hyvää, vaikkakin vähän kosteaa päivää kaikille!
T: Janis ja Pikkarainen

Meillä mies pitää välillä kättä massulla, antaa hassuja masupusuja ja kuuntelee ääniä massusta. Välillä tulee ja juttelee massulle ja höpöttää ihan omituisia. Mutta ei kuitenkaan hössötä esim vaatteiden tai tarvikkeiden kanssa samallalailla kuin minä.

Eilen sitten sain sen pakkauksen ja pääsin ihastelemaan kaikkea mitä siellä on. Värit olivat paljon paremmat kuin mitä kuvista näytti ja olen kyllä tyytyväinen pakkaukseen. Meinasin höpsähtää ihan kokonaan :o)

T:Emppu rv 26 +4

Haluaa haluaa ja tahtoo kans hössöttämään pakkauksen kanssa....=)!

Sanoit, että Lohjalla toimittiin nopeasti, kauanko meni lähettämisestä?

Toi miehen keskusteleminen vauvan kanssa, niin meillä mies laittaa suun kiinni mahaan ja puhuu tosi kovaa. Yritän selittää, että kuulee se vaavi pienemmälläkin=) Kutittaa kun parta hinkkaa mahaa vasten (vaatteitahan siinä välissä ei saa olla=)=)!) Janis+Pikkarainen jälleen

Moikkelis.
Löysin kelan sivuiltä tämmösen:
""Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon.""

Eli eikös ne hoitorahat sitten makseta kuitenkin vaan eri määrä tulee? Hitto kun on sekavaa... pitäs varmaan kelalle soitella tosta ja kysyä jos vaikka sais jotain järkee... Mullekkin tulee päviärahat tulojen mukaan ni ne ainakin huomioidaan sit tuloina hoitolisää maksettaessa. se ehkä sit jääki kokonaan pois kun yhteiset tulot alkaa olla jo niin isot sit.

Sit siihen isin innostukseen...
Meillä ei oo mitenkään erityisen innostunu. Esikoisen aikana oli kyllä massun päällä käsi/korva joka ikinen ilta ja massua siliteltiin urakalla. Liekkö sai sillon tarpeekseen ;) sukupuolen ois kuitenkin halunnu tietää et ois voinu valmiiks ostella mekkoja jos on tarve, mut minä kieltäydyin. Tätä ilmiö taas ei esikoisen aikana ollu...

höh... kerran jo vastasin sulle Janis mutta näköjään hävisi bittiavaruuteen..

Eli laitoin (Karkkilan Kela, ei Lohjan :o) hakemuksen 8.11, päätöksen sain 15.11 ja viimeviikon torstaina tuli postiosoitekortti, ehdittiin hakea vasta eilen paketti.

Voi jumpe, että onkin nopea toi Karkkilan kela (ajattelin Lohjaa automaattisesti kun se on merkitty sun synnäriksi=)!) Ei täällä Hesassa olla alkuunkaan yhtä nopeita. On varmaan vähemmän ruuhkaa käsittelyssä teillä sitten. Olisi kiva saada paketti jouluksi kotiin, mutta voi olla, että jää toiveeksi...
Hyvää päivänjatkoa! Janis ja Pikkarainen

Moikka kaikille pitkästä aikaa. Minulla ja meidän toukkaprinsessalla kaikki hyvin. Töissä vaan on sen verran kiireistä, etten ole enää oikein ehtinyt vierailemaan tällä palstalla. Olen kuitenkin tulossa huomiseen tapaamiseen. Onhan se vielä voimassa?

Hyviä vointeja kaikille!

Kirsikka 25+0

Hei vaan kaikille!

Täällä alkaa olo olla jo aikasta tukala, olo on väsynyt ja jalat on täynnä suonikohjuja.. Mutta mahassa on vilkasta, se on hyvä juttu. Pelottaa vaan kun esikoinen oli masussa paljon hiljaisempi mutta nythän se on hirmuinen menijä, niin että minkähänlainen villiviikari tästä toisesta tulee! =)

Mulla todettiin testeissä se Streptokokki-bakteeri ja jouduin penisiliinikuurille. Se aiheuttaa supisteluja, mutta usein se uusiutuu jos siihen on taipumusta. Mutta jospas tämä tästä..
Musta vaan on alkanut tuntumaan, ettei tämä pikkuinen pysy sisällä vielä kolmea kuukautta! Mutta niin se tuntui kyllä esikoisellakin ja kaikki meni onneksi hyvin..

Nyt on vain harmi, ettei toista odottaessa voi levähtää kun siltä tuntuu. Onneksi pääsen pian töistä sairaslomalle, että sitten saadaan onneksi lepäillä rauhassa ainakin välillä.. =)

Mukavaa odotusta kaikille!

heippa täältä sateisesta etelä-savosta!

täällä kaikki hyvin vaikka tuo toukka ei hirveästi edelleenkään liikuskele tuolla masussa.vaimeita on nuo liikkeet vieläkin.ihmettelen vaan kun esikoiselta tunsin jo tässä vaiheessa suorastaan välillä kivuliaitakin potkuja ja nyt tämä potkii niin hennosti,että mies ei edes kunnolla tunne niitä.mutta kai ne on sitten niin erillaisia:)

joku puhu siintä kotihoidon tuesta ja äitiysrahan saamisesta samaan aikaan.minä tulen saamaan minimi äitiysrahan ja hoitolisän jos siintä nyt mitään jää jos tuo äitiyspäiväräha kin otetaan siinä huomioon.mies jää työttömäksi kohta eli tiukoilla täällä ollaan kun pitää elää liitonrahoilla ja minun noilla huimilla rahoilla.

sitten se toinen kysymys että miten mies suhtautuu tuohon massuun.meillä ainekin mies välillä silittelee ja pitää kättä massun päällä,mutta kyllä minustakin mieheni oli aktiivisempi esikoistani odottaessa niin kuin joku muukin oli kertonut.kai se oli sitä alku huumaa:)tai sitten vaan menee aika esikoisen kanssa telmiessä.

tuosta äitiyspakkauksesta vielä.me ei otettu sitä vaan otettiin rahana kun tuo pakkaus esikoisen jäljiltä on tuolla kaapissa tarpeettomana niin suotta sitä kahta pakkausta ottamaan.ja kun pikkuinen syntyy maaliskuussa on se niin pieni tuohon isoon äitiyspakkauksen toppapukuun niin sillä 140e saadaan ostettua vähän pienempi puku.

mamma86 24+2

Huomenta!
En ole ehtinyt kirjoitella vähän aikaan mutta mukana ollaan edelleen, tänään myös tulossa pk-seudun tapaamiseen:)

Eilen neuvola, kaikki ok, sf-mitta 20,5 eli täysin keskikäyrällä mennään, painon nousu nyt jo 7 kg alusta..argh.

Nyt takas duuniin, hyviä vointeja kaikille ja pk-seudun mammojen kanssa nähdäänkin illalla!

T:Stella 23+3

Tiitu kirjoitti:
Löysin kelan sivuiltä tämmösen:
""Kun perheeseen syntyy uusi lapsi, kotihoidon tuen hoitorahaa ja hoitolisää voidaan maksaa vanhempainpäivärahan maksuaikanakin perheen muista lapsista. Silloin hoitorahana maksetaan laskennallisen hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus. Hoitolisässä vanhempainpäiväraha otetaan tulona huomioon.""

joo eli toihan tarkoittaa juuri sitä, että kotihoidontukea maksetaan se äippärahan ylimenevä osa (hoitorahan ja äitiys- ja vanhempainpäivärahan erotus. ) ELi kotihoidontuesta kun vähennät äippärahat, jos jää jotain jäljelle, eikä mene ""miinukselle"" niin silloin sun pitäisi saada se jäljelle jäävä summa.

Noi Kelan sepostukset on välillä selitetty niin hepreaksi ettei niistä kukaan saa selvää.

-Santtu 27+0

No voihan p****le! Niimpä tietysti. Mieluusti oisin ottanu hoitorahanki vastaan... Sithän se melkein kannattais laittaa mukula hoitoon. Varsinki pienituloisten joilla ei juuri niitä hoitomaksuja jää maksettavaks. Noh... tulot kuitenki kasvaa kun äitiysrahakausi alkaa niin olen valittamatta enempää ;)

Mulla on nyt iskeny kauhee himo joulutorttuihin, mikä ei tosiaankaan oo hyvä juttu! Eilenki meni 6kpl ja kaloreita sataa... Miks ei mun mieliteot voi olla vaikka omenoita?? Toinen vaiva mikä on tullu ni hermot kireellä jatkuvasti, sit tulee kauhee itku ja itseinho kun räjähtelee turhista. Mieli ainakin on raskaana. Liekkö tyttö tulossa kun ei tota pojua ootellessa ollu tietookaan tämmösestä hormoonimyrskystä...

Mut kiva kun tuli lisää lunta ja maa on taas valkee. Eilen jo näytti uhkaavasti siltä et kaikki sulaa pois.
Aamulla lähenki poitsun kanssa reissaamaan kotikonnuille, palailen linjoille sit ens viikon puolella! Hauskaa loppuviikkoa kaikille!

-Tiitu&toukka 23+5