3,5 kk:n

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tiheät syötöt päivällä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tiheät syötöt päivällä

Vieras
Hei,

Kysyisin neuvoa ja kommentteja teiltä seuraavassa asiassa: Meillä on 3,5 kk:n tyttö, joka syö mielestäni päivällä tosi tiheään, tyyliin 2 tunnin välein, joskus 1,5 tunnin. Yöt hän nukkuu hyvin klo 21-08, jona aikana olen viime viikkojen aikana useimmiten syöttänyt hänet kerran, joskus (nykyään harvemmin) en edes sitäkään. Mutta päivällä tuntuu siltä, että syöttöväli, joka joskus muutama viikko sitten oli vielä 3-4 tuntia on huvennut max 2:ksi tunniksi. Tosin jos hän hyvin nukahtaa päikkäreille saattaa silloin tulla pitempi väli 3-4 tuntia. Mutta muulloin siis syö useammin. Onko tämä normaalia vai onko merkki jostakin? Vai olenko totuttanut vauvani väärille tavoille? Täysimetän lastani ja maitoa on tullut ihan hyvin ja vauva on muuten tyytyväinen, mutta välillä mietin, onko tämä tiheä imu väliaikaista vai onko merkki siitä, että pian pitää siirtyä tuhdimpaan tarjoiluun? Neuvolassa sanoivat, että yöt antavat vihiä, jos rintamaito ei tunnu riittävän. Mutta yöt siis sujuvat mainiosti, vain päiväsyönti askarruttaa. Ja tietysti välillä on sellainen olo, että paljon muuta ei päivällä ehdikään kuin toimia lypsykoneena :-)

Minulla on suurinpiirtein sama tilanne, päivät syö, yöt nukkuu. Ajattele miten onnellisia ollaan, kun saadaan itsekin nukkua ;) Neuvolassa totesivat, että kaikki on kunnossa kunhan vauva on pirteä ja syö halulla riittävästi l. kasvaa. Ja vielä: samanikäinen on meidän pojumme.

Kiva kuulla, että kohtalotovereita löytyy enkä halunnut todellakaan kuulostaa liian marisevalta, koska yöt sujuvat niin hyvin. Mietin vain sitä, olenko itse ns. aiheuttanut koko syndrooman kun aiemmin syöttövälit olivat 3-4 tuntia eli olenko liian hanakasti tarjonut tissiä tytölle kun vähänkin siltä on tuntunut vai onko tämä luontoäidin juttuja, että tyttö tiheällä imullaan ""tilaa"" maitoa jotta sitä jatkossakin riittäisi hänen kasvaviin tarpeisiinsa?

No jaa, itse olen tässä lapsenruokintaviidakossa (imetä, älä imetä, lisäruokaa, ei lisäruokaa, ei saa nukuttaa rinnalle jne.jne.) tullut siihen tulokseen, että kaipa se lapsi parhaiten tietää. Jos itku loppuu imettämällä niin sitten imetetään. Varmasti tähänkin ajatukseen monellakin on sanomista, vaan antaa olla. Meillä mennään sen mukaan, että lapsella on hyvä olo ja äitinkin pää kestää :D Taitaa imetystukilistan sivuillakin olla sanottu jotain sensuuntaista, että ns. oikeaa syöntiväliä ei edes ole, jotkut vauvat syö tunnin välein, jotkut kolmen. Voittopuolisesti kiinteitä oppii syömään jokainen :)

Meillä poika 3kk ikäisenä söi parin tunnin välein, joskus jopa 1½ tunnin. Aikaisemmin neljän-viiden tunnin välein. Imetyssessiot kesti kerralla vähintään puoli tuntia, joten olin todella kiinni imetyksessä, se vei todella mehuja. Aikana pari kuukautta tuntuu näin jälkikäteen lyheyeltä, mutta silloin se tuntui pitkältä. Esikoisen kanssa sitä kaikki oli niin uutta.

Tuohon ikään osuu juuri tiheänimunkausi ja ilmeisesti vauvat myös tuolloin kasvavat ja tarvivat tiheään ruokaa. Tuota vaihetta tais kestää n. 1kk. 3kk iässä poika joi illalla myös tilkan lisämaitoa yötä vasten.

Siis meilläkin tankattiin päivisin ja alkuillasta, rinnalla asuttiin, ainoastaan aamuyöllä poika söi kerran ja sekin loppui pariksi kuukaudeksi 4kk iässä. Yöt tuolloin pienenä poika nukkui tosi hyvin .

Täällä syöttövälit on normaalisti aina olleet n.2h, joskus harvemmin (kerran päivässä/yöllä) 3-4h. Nyt, kun vauvalla ikää viikkoa vajaa 4kk, on syöttövälit tihentyneet 1,5h-2h, sen pidempiä välejä ei päivällä tule ollenkaan ja yölläkin syödään tätä nykyä 3 kertaa.

Pidän sitä ihan normaalina, kenties tiheämpää imua (ajoittuu 3-4kk ikään) tai flunssa tulossa, kun vaavi on aivastellut. Tosin äsköisellä syönnillä ei edes syönyt toista rintaa laisinkaan, vaikka tavallisesti imuttelee molemmat.

Neuvolassa sanoivat, että jos syöttövälit alkavat olla n. tuntia pitkin vuorokautta, niin sitten voi miettiä kiinteiden aloittelemista, muutoin ei kiirusta jos maito pitää vaavin tyytyväisenä ja äiti vaan jaksaa imettää. (eikä siis maidon riittävyydestä ole ainakaan täällä kyse, kun sitä tulee edelleenkin yli vauvan tarpeiden).
Lapsentahtisuuden puolestapuhuja siis olen toki minäkin.

Kiitos kaikille vastanneille. Sitä arvelinkin, että tämä on tällainen tiheän imun kausi, joka loppuu aikanaan. Olen ollut sillä linjalla, että pyrin täysimettämään tyttöämme niin pitkään kuin mahdollista. Eli jatketaan näin...

Mulla tosin vasta reilu 2kk poika, mutta pakko kommentoida :-)

POitsu on siis täysimetyksellä ja syö kork. 2h välein, joskus etenkin aamuisin ja iltaisin 1h välein, syö tosin kerrallaan vain 5-10minuuttia ja yleensä nukahtaa siihen, jos vaikka hetkeksikin, onnellisena maitotippa poskella.

Itse en ole koskaan kyseenalaistanut tätä väliä ja olen valmistautunut tähän vaikka puolvuotiaaksi asti. Maitoa siis aina olen antanut kun hän haluaa eli itkee, lapsentahtisesti. Yöllä joskus saattaa eka univaihe olla jopa 6h, jolloin jo itse herään ennen vauvaa, koska rinnat on niin täynnä että pakko päästä tyhjentämään.

Tsemppiä ja kuuntele vauvaasi, hän kyllä kertoo milloin maito riittää tai ei riitä.

:-)

Yhteistyössä