3,5 vee ruokailusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Poika ollu aina tosi hyvä syömään. Meillä syöty aina aamu ja iltapuurot sekä 2x lämmin ruoka päivässä. Nyt alkanu toden teolla kiukuttelemaan joka ruualla, ei söisi mitään jos ei ole mieleistä ruokaa... ajattelin et josko tarjoan hänelle liian usein ruokaa eikä ole nälkä. Sovittiin et ilapuuro jätetään pois ja tilalla syö leipää, jugurttia ym. Nyt haluaisi leipää JOKA RUUAKSI ja olla kokonaan syömättä puuroa. (Pikkusiskolle siis keitän puuron edelleen aamuin illoin) . Eihän se nyt niin käy! Kyllä oikeaa ruokaakin on syötävä. Miten siis teen? Annanko hänen olla syömättä puuroa ollenkaan ja tilalle sit muuta ja jos ei pääruokaakaan halua syödä, on sit syömättä? Vai siirrytäänkö hänen kohdalleen yhteen pääruokaan eli aamu- ja iltapala sekä lounas.... Tuntuu vaan niin tyhmältä "antaa periksi" ja kun kuitenkin pikkusiskolle laitan ruuan 4xpäivässä.... eli olis eri ruoka-ajat... saiko kukaan mitään selvää?

Tossa iässä pukkaa tollasta pelleilyä joillekin ruuan suhteen. Kuulemma normaalia ja kouluiässä maistuu taas. Jos /kun meillä aikanaan noin käy, aion pitää kiinni ruoka-ajoista ja pöytätavoista. Jos ei tarjottu ruoka kelpaa, pois pöydästä. Toki lapsi itse kannattaa ottaa mukaan ruokalistan suunnitteluun siinä määrin kuin se on järkevää.

voi kuule, mun 3v8kk just lähdössä ulos kun ruokapöydässä taas ruokaa pyöritti lautasella 40minuuttia mitään syömättä!!! |O
Meil ei mene puurot ollenkaan ja mitään sellaista ruokaa ei ole mikä olis takuu varma :|

poika hoikistunut ruokahalun mentyä mut väkisin ei voi suuhun mitään työntää.
leipä on minusta oikein hyvä vaihto-ehto...

No hmmm.. Mie en ole puuron kannattaja, koska itse vihasin pentuna kun oli PAKKO syödä sitä joka aamu. Antaisin kaksi vaihtoehtoa mitä voi syödä ja jos kumpikaan ei kelpaa niin pois pöyd'stä ja oottaa seuraavaa ruokaa.

Meillä minä oon ainoo joka syö aamupuuron nykysin. Joskus 3,5vee syö myös, mutta korkeintaan kolmena aamuna peräkkäin. Tykkään vaihdella noita aamu/iltapaloja. Hedelmiä, leipää, jogua, viiliä, weetabixeja, kiisseliä jne..

ihan normaalia on, mutta älä ihmeessä anna muuta jos ei syö tehtyä ruokaa mutta sitä en tajua miksi tuon ikäisen pitäisi enää syödä iltapuuroa jos ei siitä tykkää iltapalaksi käy vallan hyvin joku muukin!!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
...aion pitää kiinni ruoka-ajoista ja pöytätavoista. Jos ei tarjottu ruoka kelpaa, pois pöydästä. Toki lapsi itse kannattaa ottaa mukaan ruokalistan suunnitteluun siinä määrin kuin se on järkevää.

tätä alettu meillä toteuttamaan. vaikka se tuntuukin hurjalta laittaa mahdollisesti kolmas ruoka sinä päivänä lautaselta roskiin. Pelleilyksihän se menee jos sille vallan antaa ja mies aina hokee, että kyllä se sitten syö kun oikeasti on nälkä.

Alkuperäinen kirjoittaja SmileX:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
...aion pitää kiinni ruoka-ajoista ja pöytätavoista. Jos ei tarjottu ruoka kelpaa, pois pöydästä. Toki lapsi itse kannattaa ottaa mukaan ruokalistan suunnitteluun siinä määrin kuin se on järkevää.

tätä alettu meillä toteuttamaan. vaikka se tuntuukin hurjalta laittaa mahdollisesti kolmas ruoka sinä päivänä lautaselta roskiin. Pelleilyksihän se menee jos sille vallan antaa ja mies aina hokee, että kyllä se sitten syö kun oikeasti on nälkä.

Mie laitan ruokaa lautaselle aina tosi vähän just sen takii ettei roskiin menis niin paljon. Lisää voi sit aina ottaa jos uppoo.

Jos ei puuroa halua, niin ei kannata pakottaa. Meillä ei aikuisetkaan syö puuroa, joten oma esimerkkikin uupuu... Ja siis esikoinen lopetti noin kaksivuotiaana puuron syömisen. Jugurtti tai rahka (maustamattomat), leipä ja karjalanpiirakat, hedelmät... Ne on aamu- ja iltapaloina.

Ruokakitinä on alkanut meilläkin 3,5v iässä, siis ei meinaa maistua edes vanhat lempiruuat. Olen kuullut että on ihan tavallista tämä ns. nirsoilukausi. Syö sen verran kuin syö. Seuraavaan ateria-aikaan sitten ehkä paremmin.

Meillä esikoinen samanikäinen ja jo yli vuosi sitten on puurot jääneet pois, sai niistä tarpeeksi, kun söi aamuin illoin puuroa ison miehen annoksia reilun kahden vuoden ajan :) Aikansa kutakin;) Kuitenkin silloin tällöin vielä iltapuuro syödään, mutta harvemmin.

Ruokahalu vaihtelee päivittäin, kuuluu ikään, toisinaan maistuu hyvin, toisinaan saa kovasti houkutella syömään kunnon ruokaa. Yleensä poika syö kaksi lämmintä ruokaa, mutta joskus esim. viikonloppuisin yhdenkin. Ruoan tuputtaminen on turhaa, tuon ikäinen osaa jo sanoa, kun on nälkä; toki säännölliset ruoka-ajat täytyy olla ja ettei koko ajan puputeta välipaloja, vaan syödään kunnon ruokaa.

Tuota puuroa aamuin illoin en kyllä pidä tarpeellisena, tosin hoidossa aamupuuro on. Omassa lapsuudessani meillä ei olut "pakkopuuroa" vaan aamuisin sai syödä muutakin. Ystävälläni oli joka aamu puuroa, jota keitettiin suuri kattila. Ystäväni oli ikionnellinen, kun pääsi meille yökylään, kun ei tarvinnut aamulla syödä puuroa ;)

Mielestäni kuitenkin noin kaksivuotiaaksi asti puuro on hyvä ilta-ja aamupala.

Yhteistyössä