3 kk ei suostu/osaa syödä enää sylissä, miten totutella taas?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiitiäinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiitiäinen"

Vieras
Aluksi syötin vain sylissä mutta ehkä noin 3 viikkoa sitten aloin syöttämään paljon ja lopulta kokonaan makuullaan kun vauva tuntui syövän koko ajan ja pitkään. Meillä todella epämukava sohva ei esim. Pysty nojaamaan kun imettää kuin asettamalla monia tyynyjä selän taakse. Lisäksi vauva alkoi painaa niin paljon, että kädet väsyvät kun viettää nykyisinkin vähintään noin 30 min kerrallaan tissillä ja on levoton syödessä eli saattaa ykskaks kurkkia jos jostain kuuluu ääniä eli syömäpaikan pitäisi olla rauhallinen. Aikaisemmin söi missävain ja suht nopeasti.

Nyt tuntuu ettei oikein huvita lähteä enää mihinkään kotoa kun syöttäminen ei onnistu ja sitten vauva huutaa nälkäänsä mutta venkoilee vain sylissä kun menee niin yli kiukkuiseksi. Olen koittanut kotona aina silloinsyöttää sylissä kun vauva ei ole kovin nälkäinen mutta äskenkin yritin 45 min ja sitten oli pakko siirtyä lattialle kun vauva vaan venkoili sylissä ja itki täyttäpäätä eikä keskittynyt syömiseen. Lattialla ruoka taas maistui erittäin hyvin. En tiedä johtuuko osittain siitäkin ettei viihdy sylissä kuin selkä minun mahaa vasten, makuullaan minun mahanpäällä tai sitten olalla eli makuuasennossa sylissä ei ole ikinä tykännyt olla.

Millä saisin vauvan taas oppimaan syömään sylissä? Nyt kaduttaa kun aloin syöttää makuullaan. Jotenkin turhauttaa jos ainakin seuraavat 3 kk pitää viettää kotona kun vauva ei suostu syömään sylissä :( mutta ei huvita lähteä mihinkään nälkäänsä huutavan vauvan kanssa.

Ai niin ja harjoitellessa ota paita ja rintaliivit kokonaan pois, aina vauvslle ei riitä se pieni rinnanpala mikä imetysaukosta näkyy, jos saisi patemman otteen koko rinta paljaana ja siitä sitten etenisitte pikkuhiljaa liivit päällä imetykseen. Liivejäkin on tässä suhteessa hyviä ja huonoja

Mulla vähän samaa ongelmaa. Just noin ku edeltävä sanoi, kunnolla rinta paljaaksi. Mulla auttaa seisominen alkuun, voi vähän hyssyttää sylissä samalla. Lisäksi itse pitää tehdä niin, että kun nostaa vauvan syömään, niin jo silloin pitää olla tissi paljaana. Muuten hermostuu heti.

Täytyykin kokeilla tuota rinsikoiden ja oaidan poisottamista. Minulla ei kyllä ole mitään imetyspaitoja eli nostan paidan muutenkin tissien päälle ja mielestäni imetysliivitkun ovat sellaiset että koko tissi jää näkyviin eivätkä muuta rinnan asentoa. Tuota kykiimetystä en ole ikinä ymmärtänyt vaikka olen koittanut kuvista katsoa: miten ihmeessä siinä saa vauvan hyvään asentoon ettei selkä väänny kuvissakin on aina joku tyyny vauvan alla.

Kokeile myös aika pystyssä asennossa. Ei vauvan välttämättä tartte olla vaakatasossa. Meillä onnistuu kyl parhaiten tosi nälkäisenä. Esim pitkien päiväunien jälkeen. Sillon syö aina, kunhan vähän tissi suuhun osuu.

"..." Olisin erittäin onnellinen jos kertoisit yksinkertaisen ratkaisun jolla asiaan saisi muutosta. Tuli itsellekin tyhmäolo ja tunnen olevani epäonnistunut kun huomasin ettei imettäminen sylissä suju. Mutta jotenkin vain en tiedä millä saan sylissä venkoilevan ja huutavan vauvan rauhoittumaan ja syömään. Kun nostan olalle rauhoittuu mutta taas kun siirrän syöntiasentoon imaisee pari kertaa ja sitten alkaa huuto viimeistään eikä rauhoitu ennen kun pääsee eri asentoon.

[QUOTE="...";28689279]Miten noin yksinkertaisesta asiasta saadaan näin vaikeeta..huoh mitä porukkaa.[/QUOTE]

Ekan lapsen kanssa olin samaa mieltä. Imetys on maailman helpoin homma. Kunnes syntyi tää toinen.

Vauva 5kk. Imettäessä pitäs olla nyt hiljaista, kukaan ei saisi liikkua huoneessa, maidon pitäisi tulla just oikealla nopeudella, ei liian lujaa, ei liian hitaastikaan. Mieluiten makuullaan söisi. Saa pienet raivarit kun imetän istualtaan. Haluaa syömisen lomassa seurustella, syö, hymyilee, syö taas lisää. Nyt ymmärrän, että imetys voi olla tosi hankalaakin.

[QUOTE="Tiitinen";28689331]Bvc: miten saan vauvan pystytasoon syömään jos on sylissä? Nyt tunnen itseni vielä tyhmemmäksi :([/QUOTE]

Seison itse, lapsi sylissä pystyssä, tai no pienessä kulmassa. Mulla kyl auttaa että tissi on valmiina esillä ja sit äkkiä vauva syliin ja tissi suuhun. Ei ehdi tajuta, että on sylissä, kun jo maitoa tulee suuhun. Joskus muuten auttaa myös se et puristaa ekat maitotipat valmiiksi. Kaveri ei raivoa, ku huomaa heti et tuolta tulee maitoa.

Liittyy tuohon ikäänkin, huomenna se saattaa kieltäytyä syömästä makuulla...

Meillä sama meininki, ennen lapsi söi missä ja miten vaan, nyt suuttuu erityisesti kuumuudesta ja äänistä. No, esikoisella oli sama juttu samassa iässä, ja imetys kesti silti 1,5 v. Jos haluat jatkaa imetystä pitkään, ota iisisti ja vältä tuputusta.

Yhteistyössä