3-vuotiaan päivärytmi, helppiä!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja IamWeasel
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

IamWeasel

Aktiivinen jäsen
14.09.2006
8 088
0
36
*huoh* saatiin sitten eilen valituslappu naapurilta kun iltaisin kuuluu mökää vielä kymmenen jälkeen.. Vika meissä, sen tiedän ja nyt olis aika tehrä asialle jotain. Eli pojan rytmit on aevan sekasin ja mä en tiedä millä mä saisin ne takas normaaliksi ja miten ihmeessä mä ylläpidän sitä..

Elikkäs homma on se, että sairaalareissun jälkeen pojun rytmit heittää ihan pehvalleen, sairaalaaamut kun alkaa jo ennen seitsemää (siis valmistautuminen lähtöön ym) ja siellä menee koko päivä kaikissa tutkimuksissa ja touhuissa, niin iltapäivästä sitten kun on vapaata niin poikahan sammuu samantein, herää sitten illalla klo 19-21 maissa ja sitten valvoo taas ties kuin myöhään. No rytmi jää tietenkin päälle kotonakin, poika valvoo hirmu pitkään (joskus jopa 24-01) ja vastaavasti aamulla sit nukkuu kamalasti, eli heräilee vasta siinä 10-11 maissa ja on silti uninen.

Moneltakohan tuollanen 3-vuotias, joka ei kotona muuten nuku päiväunia, kannattais herätellä aamulla niin että jaksaa päivän ja saa illalla sitten 20-21 välillä yöunille? Eli kertokaas miten teillä mennään nukkumaan. ja miten mun kannattais tota rytmiä lähteä nyt muuttamaan? jos poika valvoo kamalan myöhään ja herätän sen aiemmin aamulla, se taas sit on iltapäivästä niin väsy et sama homma jatkuu taas..

Mua hävettää ja nolottaa tää tilanne kun jo naapuritkin ihmettelee miksi meillä riehutaan vielä kymmenen jälkeen illalla lapsen kanssa :ashamed:

Meillä pojan ollessa 3v oli suurinpiirtein tällainen unirytmi:

Heräilee klo 7-8
Päikkärit klo 11-12
Yöunille klo 20

Eli jos herättelisit pojan kasin aikaan ja laittaisit päiväunille puolenpäivän aikaan? silloin uni varmaanki tulisi illalla aiemmin?

Meillä esikoinen 3,5v ja päikkäreitä ei oo ottanut tämän vuoden puolella enää ollenkaan (tai poikkeuksia on esim. pitkät automatkat, mutta kotona ollessa ei nuku). Meilllä herätään siinä ennen seiskaa aamulla, menee puolipäivikseen 8 jälkeen ja haen kotiin klo 12. Touhuillaan kaikkea, ulkoillaan yms ja poika nukahtaa klo 19-19.30.
Jossain on lukenut, että 3v tarttis vuorokaudessa unta 12h, mutta toki tämäkin on yksilöllistä.

Sairaalapäivinä sun varmaan ei kannata antaa pojan nukkua pitkään,annat nukkua kotimatkan yms ja herättelet pienten unien jälkeen,tulee illalla uni nopeammin.
Meillä nuo mukelot heräävät 7-8,poika nukkuu päikkärit neiti 3v7kk ei ja sitten illalla klo 20 nukkumaan,tarkoituksena olisi ajaa nukkumaanmeno aika vähän aikaisemmaksi vielä.

Varmaan tunnilla siirtely rytmeissä on ihan jees? eli kun tänää heräsi kymmeneltä aamulla niin valvookin varmaan sinne kymmeneen asti, jos huomenna aamulla sitten herättelis sitä yhdeksältä jne. niin että päästäis tohon rytmiin et herättäis 7-8 aikoihin ja sais pojan nukkumaankin joskus 20 main. ai vitsi sitten ku ton on saanu korjattua ni olis kyllä hienoo jos sen sais pidettyäkin niin :ashamed: ne vetää kummiski päin pehvaa taas seuraavan sairaalakeikan jälkeen :headwall:

vai onkohan järkevää ees yrittää kertarykäyksellä saada sitä oikeeseen rytmiin ettei anna sen vaan nukkua ennen ilta kasia jos sen huomenna herättäis kahdeksalta aamulla riippumatta siitä monelta sen tänään illalla saa unille :/

Yhteistyössä