3-vuotias lapsi kuoli leikkimökin palossa Oulussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "voi itku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";25896544]No meillä leikkimökkiin tosiaan näkee sisälle ja ei tarvitse koko ajan katsoa, näkee kyllä missä lapset liikkuu toisellakin silmällä, ihan hyvin voi tehdä hommia sisällä. En nyt toki poistu niin etten näe. Ja lapsille on rajat, niistä ei mennä yli niin että mun näkyväisyys ei riitä. Talvella kerran kokeilivat ja ehtivät mennä peltoa pitkin hangessa 5 metriä, palasivat kiltisti takasin ja jäähylle. Ei ole sen jälkeen tarvinnut muistuttaa mitä tapahtuu kun rajat ylitetään.[/QUOTE]

Ja amen! Vaikka sä kuinka yrittäisit hallita elämää, niin sitä vain ei aina pysty! Kauheita ja surullisia asioita tapahtuu, ja niille ei välttämättä kukaan voi mitään, enää.. Mitäs kun lapsi kasvaa ja reviiri laajenee, niin jonain päivänä se ei enää riitä, että näet ikkunasta leikkimökkiin..ja silloinkin voi jotain ikävää tapahtua!! Realismia vähä;, kenelle vain, koska vain voi sattua, mitä vain<3!

Oulun Ylikiimingissä 3-vuotias lapsi on kuollut leikkimökin tulipalossa.
Hälytys palosta Ylikiimingin Vepsän kylässä tuli noin puoli viiden aikaan lauantaina iltapäivällä.

Poliisin mukaan hirsinen leikkimökki sijaitsi omakotitalon pihapiirissä.

Kooltaan 1,5 x 2 -metrinen hirsinen leikkimökki oli syttynyt palamaan. Palon aikana leikkimökissä ollut 3-vuotias poika menehtyi.

Rikoskomisario Risto Viippola kertoo, että lapsi oli leikkimässä pienessä leikkimökissä, kun yksi perheen lapsista oli tullut ilmoittamaan palosta äidilleen, joka oli sisällä omakotitalossa.

Äidin päästyä paikalle mökki oli jo täydessä tulessa, eikä lasta saatu enää pelastettua.

- Syttymissyytä tutkitaan, toteaa Viippola IS:lle.

Hänen mukaansa ei ole vielä tietoa, oliko leikkimökissä esimerkiksi sähkölaitteita.

- Ikäviä tapahtumiahan nämä ovat, Viippola summaa.

Mistä kumpuaa tarve syyllistää tragedian uhrit?
Millainen ihminen kokee tarvetta lyödä lyötyä?

Kai se on osin ihan inhimillistä; yritetään vakuuttaa itselle, ettei tuollaista voi meille sattua, koska me tehdään näin ja näin...

Törkeää se silti on ja voisi jokainen miettiä mitä kirjoittelee tai päästää suustaan ulos.

Mummeliisa! Ihanaa että sanot noin! Itse menetin melkein 3-vuotiaan veneen tulipalossa vuonna 2010. Älkää todellakaan lyökö lyötyjä! He ovat täysin shokissa pitkään. Tuo on kamalinta mitä voi perheelle sattua. He kärsivät.

Minä en syyllistä, mutta ihmettelen kyllä, miksi noin pieni jätetään valvomatta. Niin turhalta tuntuu tälläiset kuolemat.

Minä en koe, että omassa turvallisessa pihassa sisaruksensa/sisarustensa kanssa leikkivä lapsi olisi jätetty valvomatta. Jos lapset on vaikka 3 v, 5 v ja 8 v & kaikki sitä sorttia että eivät karkaa pihasta, niin en minä vieressä vahtimassa istuisi.

Ikävä kyllä joskus se turvallisuuden tunne on harhaa. Mutta ei kaikkeen voi varautua. Eikä elämä pelon vallassa ole elämää ollenkaan.

Minä en koe, että omassa turvallisessa pihassa sisaruksensa/sisarustensa kanssa leikkivä lapsi olisi jätetty valvomatta. Jos lapset on vaikka 3 v, 5 v ja 8 v & kaikki sitä sorttia että eivät karkaa pihasta, niin en minä vieressä vahtimassa istuisi.

Ikävä kyllä joskus se turvallisuuden tunne on harhaa. Mutta ei kaikkeen voi varautua. Eikä elämä pelon vallassa ole elämää ollenkaan.

Kaikki tekee tietysti omat ratkaisunsa. Mutta tuossa sinun esimerkissäsi, kyllä asetetaan 5 ja 8-vuotiaat liian isoon vastuuseen, jos heidän pitää pikkusisarustaan vahtia. Ja minusta se ei ole pelossa elämistä, jos vanhemmat ei päästä 3-vuotiasta ilman vanhempia ulkoilemaan. Mutta kuten sanoin, tämä on minun mielipide ja jokainen tekee tavallaan.

[QUOTE="Enkelin äiti";25897021]Mummeliisa! Ihanaa että sanot noin! Itse menetin melkein 3-vuotiaan veneen tulipalossa vuonna 2010. Älkää todellakaan lyökö lyötyjä! He ovat täysin shokissa pitkään. Tuo on kamalinta mitä voi perheelle sattua. He kärsivät.[/QUOTE]

Otan osaa :(

[QUOTE="Enkelin äiti";25897021]Mummeliisa! Ihanaa että sanot noin! Itse menetin melkein 3-vuotiaan veneen tulipalossa vuonna 2010. Älkää todellakaan lyökö lyötyjä! He ovat täysin shokissa pitkään. Tuo on kamalinta mitä voi perheelle sattua. He kärsivät.[/QUOTE]

Myötätuntoni valtavan menetyksesi johdosta.
:hug:

Kaikki tekee tietysti omat ratkaisunsa. Mutta tuossa sinun esimerkissäsi, kyllä asetetaan 5 ja 8-vuotiaat liian isoon vastuuseen, jos heidän pitää pikkusisarustaan vahtia. Ja minusta se ei ole pelossa elämistä, jos vanhemmat ei päästä 3-vuotiasta ilman vanhempia ulkoilemaan. Mutta kuten sanoin, tämä on minun mielipide ja jokainen tekee tavallaan.
Joku kokee sen vahtimisena.

Minä koen sen sellaisena, että sisarukset ulkoilevat keskenään, eikä kukaan vahdi ketään.

Itse päästin kyllä 2½-vuotiaan ja 4½-vuotiaan keskenään aidatulle pienehkölle rivaritakapihalle. Ei ollut leikkimökkiä, mutta teltta kyllä oli. Piha on kesällä olohuoneemme jatke, enkä minä sisälläkään vahdannut lapsia jatkuvasti. Ei tullut mieleenkään, että pihassa olisi voinut jotain tapahtua - eikä tapahtunutkaan. Mutta kuten jo totesin, turvallisuudentunnekin voi olla joskus harhaa.

[QUOTE="vieras";25897144]Miten helvetissä ei muka saatu pelastettua,,noin pienestä mökistä luulis vain otettavan kii ja vedettyy ulos.

Kamala juttu. Mitenhän perhe ikinä toipuu tuosta.[/QUOTE]

Perhe ei toivu koskaan.
Neetijeesustelijat sen sijaan jatkavat seuraavaan kivityskohteeseen - kunnes kolahtaa omalle kohdalle tai sielu ja mieli kasvaa aikuiseksi.

:)

• Tykkää
Reactions: Millenia
Alkuperäinen kirjoittaja Hirveää;25896648:
Voisin kuvitella, että lapsi juoksisi tulta karkuun ja kun tuo leikkimökki ilmeisesti oli pieni, miten hän on jäänyt sinne vangiksi?

Meillä oli pk:ssa paloharjoitus.
Palomestari/palomies what ever sanoi, ettei ole harvinaista jos lapsi säikähdettyään piiloutuu esim. sängyn tai pöydän alle. No okei, pieni leikkimökki, mutta meidänkin leikkimökissä on sänky, jonka alle lapsi mahtuis... Sellainen pieni ihminen ehtii kuolla palokaasuihin kauan ennen liekkejä :'(

Enkelin äidille osanottoni :hug:

Hyi hitto että harakat taas rätkättää! Mikä saa ihmiset käyttäytymään noin että alistavat toisia ja nostavat samalla itseään jalustalle tälläisen asian yhteydessä??

:'(
Todella surullista.

Ymmärrän sen, että joku ajattelee tuonkaltaisten tapahtumien olevan turhia kuolemia. Mutta sitä en käsitä,
miksi halutaan syyllistää vanhempia.
Ei kukaan meistä voi täysin ennakoida elämää, ei varjella lapsiaan siten, etteikö mitään pahaa ja yllättävää ja lopullista pääsisi tapahtumaan.

Lasten kuolemantapauksista uutisoidessa hyvin usein tältäkin palstalta olen lukenut tosi armottomia ja syyllistäviä kommentteja, joissa on syytetty lasten vanhempia tapahtuneista asioista. Minun on vaikea ymmärtää sellaista, etenkään silloin, jos kyse on onnettomuudesta tai tilanteesta, jota vanhempi ei ole osannut kuvitellakaan.
Se syyllisyys mitä he sisällään kantavat on varmaan jo itsessään niin suuri, että surun lisäksi sen kantaminen mukanaan tekee elämästä hyvin raskasta.

• Tykkää
Reactions: Millenia
Tulee tulitikkuleikit mieleet. :(

Oma rakas lapseni ollessaan 2v, meni vaatehuoneeseen ja laittoi oven kiinni. Tuli sieltä hetken päästä ja haistoin palaneen. Paikansin hajun vaatehuoneeseen ja siellä oli tulitikkuaski ja palanut tikku. Luojan kiitos mitään ei sattunut, enkä vieläkään tiedä mistä lapsi oli tulitikut saanut! Tätä episodia edeltävänä päivänä lapsen pappa oli esitellyt miten heillä sytytetään takka ja oli näyttänyt oikein yksityiskohtaisesti miten tikku raapaistaan! Läksytin papan kyllä tuosta hyvästä. Olen niin iloinen ettei lapsi saanut koko vaatehuonetta ja itseään roihuamaan!

menetit veneen! Etkö nyt kuitenkin laita aika lekkeriski koko jutun kun vertaat venettä lapseen :( Aikuistu hyvä ihminen.

Tulee tulitikkuleikit mieleet. :(

Oma rakas lapseni ollessaan 2v, meni vaatehuoneeseen ja laittoi oven kiinni. Tuli sieltä hetken päästä ja haistoin palaneen. Paikansin hajun vaatehuoneeseen ja siellä oli tulitikkuaski ja palanut tikku. Luojan kiitos mitään ei sattunut, enkä vieläkään tiedä mistä lapsi oli tulitikut saanut! Tätä episodia edeltävänä päivänä lapsen pappa oli esitellyt miten heillä sytytetään takka ja oli näyttänyt oikein yksityiskohtaisesti miten tikku raapaistaan! Läksytin papan kyllä tuosta hyvästä. Olen niin iloinen ettei lapsi saanut koko vaatehuonetta ja itseään roihuamaan!
onneksi lapsi tuli ulos sieltä ja onneksi haistoit palaneen.

• Tykkää
Reactions: Mummeliisa

Yhteistyössä