4,5vuotias ja virikehoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja v
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
ei ole, asutaan parin tuhannen ihmisen kunnassa :/ Itse olen avoin kaikelle, en ole vielä päättänyt mitä meillä asian suhteen tehdään. Vauva syntyy parin kuukauden päästä ja olen luvannut ilmoittaa hoitopaikkaan mahd.pian.

Riippuu kodista. Tiedän parikin lasta, jotka ovat olleet kotihoidossa ja käyneet kerhoissa ja muissa harrastuksissa 5-vuotiaaksi asti ja vasta sitten päiväkotiin, kun nuoremmat sisarukset ovat menneet myös hoitoon ja äiti töihin.

No siis sehän on sun asia ja itse tiedät parhaiten. Tällä palstalla on sellanen mielipide, että kaikki lapset pitäis olla kotona äidin kanssa siihen asti, että täyttää 18-vee. Sitä ennen kukaan muu ei edes isä oo lapselle hyvä hoitaja. Meillä poika ollu sen takia hoidossa, että olin töissä ja ne samat jannut sitte tuli eskariin ja ekaluokalle. Eli oli jo tarhassa solminut hyvät ja pysyvät kaverisuhteet. Helpottaa paljon...

Mä laitoin 5-vuotiaan virikehoitoon (2-3 pv viikko), kotona vauva ja 2+vuotta. Teki hyvää esikolle. Juu ja on ollut koko tän viikon kotona mun kanssa laittamassa joulua ettei tarvii kenenkään hermostua. Kivaa on yhdessäkin.

Riippuu aivan siitä, miten löytyy samanikäisiä kavereita sieltä hoidosta tai sitten kotoa käsin. Tuossa vaiheessa kaivataan samanikäisiä kavereita kovasti, eikä äiti sellaiseksi muutu mitenkään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mä varmaan laittaisin. Meidän 4v hyppis seinille, jos joutuis olemaan vaan mun ja vauvan kans, on niin aktiivinen ja tarvitsee paljon touhua.

No kun tätä mä olen ajatellutkin, mutta sitten taas miettii että olisko silti olla parempi olla kotona. Mutta kuinka vois olla parempi jos vauva vaikka huutaa yötä päivää tms.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mä varmaan laittaisin. Meidän 4v hyppis seinille, jos joutuis olemaan vaan mun ja vauvan kans, on niin aktiivinen ja tarvitsee paljon touhua.

No kun tätä mä olen ajatellutkin, mutta sitten taas miettii että olisko silti olla parempi olla kotona. Mutta kuinka vois olla parempi jos vauva vaikka huutaa yötä päivää tms.

Laita vaan hoitoon vaikka se 2 päivää viikossa. Mun esikoinen oli sen verran pieni kun kuopus syntyi, ettei ollut tuota ongelmaa, mutta en kyllä olisi jaksanut 4-vuotiasta viihdyttää ekan puolen vuoden aikana. Mun mielestä se on ton ikäiselle lapsellekin kivempi, kun pääsee vähän muualle välillä ja pääsee leikkimään muiden lasten kanssa.

No 5-v osaa varmaan itse jo sanoa mitä haluaisi. Meidän 4-vuotias haluaa 3krt viikossa päiväkotiin (9-14), vaikka olen kotona pikkusiskon kanssa. Tarhassa on kaikki kaverit ja se on tuossa nurkan takana.. Eikä haluttu menettää hoitopaikkaa, palaan kuitenkin töihin pian. Mutta jos 4-v ei tykkäisi tuossa tarhassa olla, en häntä sinne veisi, mut onneksi se pk on sellainen lintukoto...

No sehän ei ole lapsen vika. Vaan vanhempien tehtävä on tukea lapsen kasvua monipuolisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:

Laita vaan hoitoon vaikka se 2 päivää viikossa. Mun esikoinen oli sen verran pieni kun kuopus syntyi, ettei ollut tuota ongelmaa, mutta en kyllä olisi jaksanut 4-vuotiasta viihdyttää ekan puolen vuoden aikana. Mun mielestä se on ton ikäiselle lapsellekin kivempi, kun pääsee vähän muualle välillä ja pääsee leikkimään muiden lasten kanssa.

Sinänsä en "tuomitse" ketään lapsen viemisestä virikehoitoon, mutta minusta tällainen asenne on jotenkin väärä. Ei vanhemman ensisijainen tehtävä ole lapsen viihdyttäminen. Vanhempi on vanhempi, kasvatustehtävä on jotain muuta kuin jatkuva virikevirran organisointi.

Meillä oli 3v pari päivää viikossa kun olin äitiyslomalla. Otin sitten pois kun jäin hoitovapaalle ja on käynyt seurakunnan kerhossa 2 kertaa viikossa 3 tuntia ja avoikerho pikkusiskon kera ja MLL kahvila kans pikkusiskon kera. Sitten käy muskarissa ja vesipeuhulassa 1 tunti molempia viikossa. Että toi on ihan on määrä nyt 5 vuotiaalle että todellakin pitäisin hoidossa jos ei ole mahdollista kerhoihin ja tahtovat ollakin täynnä jo syksyllä.

No sehän ei ole lapsen vika. Vaan vanhempien tehtävä on tukea lapsen kasvua monipuolisesti.

Kuten viedä kavereiden kanssa leikkimään tuttuun tarhaan! Kaiken maailman kerhot sun muut -EI kiitos. Tarhassa niitä samanikäisiä tuttuja omia kavereita on.

Niinhän niillä vauvoilla on tapana tehdä. Ei kai se kenellekään tule yllätyksenä, että kahden tai useamman pienen lapsen kanssa voi olla tosi rankkaa? Jos omat voimavarat ei riitä huolehtimaan kaikista lapsista, niin ehkä kannattaisi olla lisääntymättä kovin monta kertaa peräkkäin. Kaikki vaan paasaa siitä kuinka lapsella on muka hienoa olla ylitäydessä päiväkodissa, missä joutuu koko ajan odottamaan jotain, milloin syömään, milloin ulos lähtemistä, milloin mitäkin. Siinä sitä oppii joo sosiaaliseksi, kun suurimman osan päivää odottaa vuoroaan 20 kiljuvan kaverin seurassa. Samaan aikaan äiti keskittyy kotona uuteen tulokkaaseen, joka on vienyt esikoisen silmissä hänen paikkansa perheessä. Mahtaa tuntua kivalta, kun tämä uusi saa jäädä kotiin äidin hoivaan ja itse joutuu päiväkotiin pois jaloista. Ja vaikka ne hoitajat esittää vanhempien nähden niin herttaista tätiä että, niin kyllä ne silti karjuu niille lapsille päät punaisina. Olen useamman kerran kuullut näin tapahtuvan, kun olen pukenut tai riisunut lastani päiväkodin eteisessä ja hoitajat eivät ole selvästikään tienneet meidän olevan siellä kuuntelemassa. Mä pidän lapseni aina kotona kun se suinkin on mahdollista.

Niinhän niillä vauvoilla on tapana tehdä. Ei kai se kenellekään tule yllätyksenä, että kahden tai useamman pienen lapsen kanssa voi olla tosi rankkaa? Jos omat voimavarat ei riitä huolehtimaan kaikista lapsista, niin ehkä kannattaisi olla lisääntymättä kovin monta kertaa peräkkäin. Kaikki vaan paasaa siitä kuinka lapsella on muka hienoa olla ylitäydessä päiväkodissa, missä joutuu koko ajan odottamaan jotain, milloin syömään, milloin ulos lähtemistä, milloin mitäkin. Siinä sitä oppii joo sosiaaliseksi, kun suurimman osan päivää odottaa vuoroaan 20 kiljuvan kaverin seurassa. Samaan aikaan äiti keskittyy kotona uuteen tulokkaaseen, joka on vienyt esikoisen silmissä hänen paikkansa perheessä. Mahtaa tuntua kivalta, kun tämä uusi saa jäädä kotiin äidin hoivaan ja itse joutuu päiväkotiin pois jaloista. Ja vaikka ne hoitajat esittää vanhempien nähden niin herttaista tätiä että, niin kyllä ne silti karjuu niille lapsille päät punaisina. Olen useamman kerran kuullut näin tapahtuvan, kun olen pukenut tai riisunut lastani päiväkodin eteisessä ja hoitajat eivät ole selvästikään tienneet meidän olevan siellä kuuntelemassa. Mä pidän lapseni aina kotona kun se suinkin on mahdollista.

Meidän esikko on perhepäivähoitajalla joka on aivan mahtava ihminen hoitajana ja ihmisenä. En ajattele tässä nyt itseäni, että itse väsyn!! en todellakaan. Vaan se, että väsyykö tuo esikko siihen!

Sinänsä en "tuomitse" ketään lapsen viemisestä virikehoitoon, mutta minusta tällainen asenne on jotenkin väärä. Ei vanhemman ensisijainen tehtävä ole lapsen viihdyttäminen. Vanhempi on vanhempi, kasvatustehtävä on jotain muuta kuin jatkuva virikevirran organisointi.

Samaa mieltä olen tästä muuten, mutta ei se lapselle ole kiva olla ja leikkiä yksinään kaiket päivät. Edelleen sanon, että meidän 4v hyppis seinille ja tekeekin niin kun käy tylsäksi. Lähes kokoajan pitäisi jotain touhua olla enkä _minä_ olisi jaksanut sellaista, kun oli pieni (vaativa) vauva. Mutta jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee.

Eli tarkennukseksi, kyse ei ole nyt minun omasta jaksamisesta vaan lapsen jaksamisesta ja siitä että hänellä säilyisi mukavasti rutiinit ja saisi joskus oman ikäistäkin seuraa

Ei sinne kukaan väkisin vie ketään. Vaan kyllä kai jokainen vanhempi tunnistaa lapsessaan sen, että tarviiko virikkeitä samn ikäisistä lapsista vai viihtyykö paljon itsekseen. Lapset ei oo kaikki samanlaisia. Kaikki lapset myös tarvii eriasiaoita ja virikkeitä eri aikaan kuin toiset. Tässä taas huomattiin, että vasta 18- vee äiti voi laittaa lapsen ulos ilman äitiä. Sairasta!!!

Alkuperäinen kirjoittaja sama vieras:

Samaa mieltä olen tästä muuten, mutta ei se lapselle ole kiva olla ja leikkiä yksinään kaiket päivät. Edelleen sanon, että meidän 4v hyppis seinille ja tekeekin niin kun käy tylsäksi. Lähes kokoajan pitäisi jotain touhua olla enkä _minä_ olisi jaksanut sellaista, kun oli pieni (vaativa) vauva. Mutta jokainen tehköön niinkuin parhaaksi näkee.

Meillä ainakin esikoinen odottaa ensi syksyä kun taas pääsee hoitoon. Meinaa malttaa kerhojaan jatkaa keväällä kun menee kuulemma päiväkotiin.

Yhteistyössä