4 kk uniassosiaation purkaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jadelin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jadelin

Uusi jäsen
21.02.2009
3
0
1
Tyttöni nukahtaa illalla monen tunnin imemisen päätteksi rinnalle. Aiemmin nukuimme perhepedissä, mutta nyt hän on siirrtynyt pinnikseen. Samalla olen huomannut aikamoisen ongelman: tyttö ei rauhoitu yöllä kuin rinnalle ja jäisi siihen mielellään nukkumaankin tissi suussa. Hänelle on siis tainnut kehittyä tissiuniassosiaatio. Tuntuu, että se on alkanut jo vaikuttaa hänen päiväuniinsakin, joten alan olla aika huolissani.

Tiedän, että tyttö pitäisi opettaa nukahtamaan omaan sänkyynsä, jotta assosiaatio helpottaisi. Nukahtaminen on aina ollut tytölle vaikeaa, rinnaltakin hän havahtuu useasti ennen kuin lopulta nukahtaa. Miten tämän ikäisen saisi opetettua nukahtamaan sänkyynsä? Meillä on jonkinlaiset iltarutiinit jo käytössä eli yöpuvin vaihto ja sen jälkeen valojen himmennys, imetystä ja yölaulun laulamista. Monen tunnin imuttelu kuitenkin heikentää kai näiden tehoa...

Mä oon vähä sitä mieltä ettei tuon ikäiselle oikein voi tehdä mitää, kuopus oli samanlainen... Mutta puoli vuotiaana voi pitää unikoulun ja meillä se tehosi tosi nopeaa, yhdessä yössä. Siitä saakka on nukkunut omassa (veljensä kanssa) huoneessa ja nukahtaa aina itse tosi helposti.

Että tällä kokemuksella sanoisin et anna nukahtaa rinnalle vielä pari kk:tta ja pitäkää sit unikoulu. Me pidettiin sillee asteittain et ensi vajaan viikon opetin nukahtamaan omaan sänkyyn mut annoin vielä yöllä rintaa ja sit ku yösyötöt jätettiin menikin se tosi helposti yhdessä yössä. Ja tuo omaan huoneeseen siirto suoritettiin sit samalla ku jätettiin yösyötöt.

Lapset oppivat uusia asioita todella nopeasti, joten mitään peruuttamattomasti väärin et ole tehnyt :)

Monilla on lisäksi tuossa 4-5kk iässä ensimmäinen eroahdistuskausi, jolloin se rinta on ikään kuin varmenne siitä, ettei äiti ole mihinkään kadonnut. Tiheä yöimeminen mennee ohi ajan kanssa siis.

Mulla on kanssa ekalapsi nyt just 6kk ja neuvolassa ehdottivat omaan sänkyyn nukuttamista ja pian unikoulua jos ei ala helpottamaan.
Tutustuttuani asiaan lukemalla paljon alan kirjoituksia niin olen päätynyt siihen tulokseen että se lapsi imuttelee tasan tarkkaan niin pitkään kuin sillä on tarve ja nukkuu vieressä niin pitkään kuin on tarve. Oppii kyllä omaan sänkyynsä sitten kun on siihen valmis ja EI, tämä ei tarkoita sitä että vielä 8-vuotiaana lapsi nukkuu perhepedissä.

Itse päädyin siihen että yritän aina välillä laittaa pienen sinne sänkyyn nukkumaan ja sinne jää sitten kun on sen aika. Siellä se nyt nukkuu omassa sängyssä, huomenna varmaan taas vieressä, mutta ei ole mitään kiirettä kasvaa vielä isoksi.

Anna pienelle aikaa ja läheisyyttä, sitä hän nyt tarvitsee :heart:

Syökö vauva tuttia? Esikoisen sain nukkumaan tutin ja harson kanssa omaan sänkyy.

Mutta tämä toinen ei syö tuttia lainkaan. Nukahti aina rinnalle, ja kun laitoin nukkuvana omaan sänkyyn, niin se oli vakio, että heräsi viim. 20 min. päästä huutamaan, kun se tissi oli hävinnyt. Vauva siis 4,5kk.

Aloin tehdä niin, että hieman herättelin häntä, ja hän oli valveilla, kun laitoin omaan sänkyyn. Aluksi pitelin kädestä, tai niskan takaa, siihen rauhoittui. Nyt jää omaan sänkyyn "ihmettelemään", ja nukahtaa sitten omia aikojaan.

Yöllä, kun on syönyt, niin heti siirrän pinnikseen. Silloin hän on kyllä unessa.

Meillä esikoinen nukahti lähes aina tissille ja siinä nukkui perhepedissä lähes vuoden. Noin pieni nauttii olla sun lähellä ja maito tuoksuu hyvältä ja kaipaa läheisyyttä.

Esikoista imetin vielä 1-vuotiaanakin silloin tällöin öisin, oli vuoden verran perhepedissä. Söi ja nukkui siinä vieressä ja helpotti kun ei tarttenu nousta minnekään. Mitä vähemmällä heräilyllä selviää, sen helpompia on yöt ja yösyötötkin. Kakkonen samoin nukkui paljon vieressä, mutta myös omassa sängyssään, joka oli vieressä laita laskettuna. Vauva nukkui aivan vieressä silloinkin, mutta omalla puolellaan.

Mulla on nyt kolmas ja nukkuu kans paljon vieressä ja keskellä 2,5 vuotias meinaa potkiskella ja siirränkin vauvan aina välillä omaan sänkyynsä pehmustettuun äitiyspakkauslaatikkoon. Siinä tykkää nukkua n. 4-5 tuntiakin yhteen kyytiin nukkuu, sitten herää syömään ja usein nukkuu siitä aamuun vieressäni. Ihana tuo vauvatuhina.

Esikoinen siirrettiin omaan sänkyynsä 1-vuotiaana ja alkoi pian nukkua siellä hyvin. Tissille nukahti silti vieläkin ja sitten vein sänkyynsä. Yöimetykset jäivät sitten pian pois. Imetin häntä 1 v 5 kk. Kakkonen nukahti harvemmin tissille, yleensä oli hieman hereillä kun siirsin sänkyynsä, mutta nukkui siinä aika hyvin. Paljon myös vieressä. Poika oli silloin tällöin myös vieressä varsinkin vauvan syntymän jälkeen useinkin. Sitten alkoi nukkua hyvin omassa sängyssään taas, kun aikaa hieman kului. Vauvan tulo teki sen että hän alkoi tulla viereen, kun kerran vauvakin nukkui äidin ja isän kanssa.

Aina ovat jonkin aikaa isommat olleet jonkin aikaa vieressämme vauvan syntyessä, mutta ovat hyvin oppineet nukkumaan omissa sängyissään ja kakkonenkin nukahtaa aina omaansa illalla ja kömpii sitten yöllä viereen. Emme ole raaskineet kantaa häntä poiskaan, on vasta 2,5 vuotias. Yöt ovat silti suht rauhallisia. Kolmonen syö vain n. kerran yössä ja herää vasta aamulla taas syömään. On nyt 3-kuinen. Tätä rytmiä on kestänyt n. kuukauden ja hyvin samoin jatkunu.

Antakaa vauvanne nauttia lähellä olosta, siinä kokee turvallisuutta ja nukkuu hyvin. :heart:

Esikoinen ja kakkonen ovat nukkuneet omassa huoneessaan kerrossängyssä v. 2007 joulukuusta alkaen. Pienempi nukkui ensin pinnasängyssä kerrossängyn alapuolella ja sitten kun sieltä alkoi liikaa roikkua ja putoskin, siirrettiin sitten alasänkyyn, laitettiin vain lauta eteen putoamista estämään. Hyvin on toiminut. :)

Isompi, poika, on nyt 5 vuotias ja nukkuu yläsängyssä, jossa turvalaidat. Ei yleensä herää edes yöllä veskiin, eikämuutenkaan heräile. Tyttö 2 v 5 kk nukkuu alapedillä ja on nukkunut myös useita öitä tulematta viereemme. Välillä tulee, välillä ei.

Kiitos kaikille vastauksista ja vinkeistä! Perhepedistä jouduimme luopumaan, kun vauva on niin herkkäuninen, että reagoi äidin jokaiseen liikahdukseen. Pinniksessä saa nukuttua edes vähän rauhallisemmin ja loppuyön tunnit nukkuu vielä vieressäni. Koitan tällaista pehmeää laskua omaan sänkyyn.

Yhteistyössä