4. luokkalainen tyttö kuoli liikuntatunnilla Raumalla... :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ***
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Niin, tyttöjen luistimet on todella vaarallisia kapineita. Miksi ihmeessä niissä pitää olla pitkä soiro takana? Ehkä nyt olisi aika muotoilla kaunoluistimet vähän turvallisemmiksi.
Saman voisi tehdä suksisauvoille, tiedänpä tapauksen, missä yksi koululainen sai toisen sauvan silmäänsä koululiikuntatunnilla. Silmä puhkes.

Surullista, Kaulasuoja ei olisi tätä lasta palastanut, mutta voi kun kouluissakin otettaisi huomioon että luistelijoille on kohtuu edullisesti ostettavissa mm. juuri kaulasuojia. Muutenkin kunnon paksumpi vaatetus auttaisi.

Itse olin aivan järkyttynyt, kun jääkiekkoilevan lapseni opettaja sanoi, että olisi parempi jos kypärässä ei olisi ristikkoa ja lisäksi sanovat että pyöräilykypärä ajaa kypärän asian. Jäällä, ei todellakaan.

[QUOTE="kyynel";24629353]Niin surullista :( Onnettomien tapaturmien seuraus. Kaipa kohta tulee luisteluun pakolliseksi kaulasuojat. Onkohan noin käynnyt kenellekkään koskaan ennnen? Voimia vanhemmille, kavereille, opettajalle ja kaikille läheisille.[/QUOTE]

Tai sitten kielletään kaunarit koulutunneilta kokonaan... Tuskin hokkarin terä saa tuollaista aikaan.. Mutta surullista todella surullista :(

[QUOTE="ella";24629479]Eikö hokkareissa sitten ole terävä terä? Omista luistelukausista niin kauan, en muista eroja...[/QUOTE]

Hokkareissa ei ole niitä piikkejä edessä ja takana terä ei jää pitkäksi piikiksi luistimen vaan kääntyy kiinni luistimen kantaan ihan samalla tavalla kuin edessä. (Vaikea selittää) Hokkarin terällä saa varmaankin viiltohaavan muttei pistohaavaa.

Mä tulen suorastaan vihaiseksi tuollaista turhista kuolemista!! No onko mikään kuolema loppujen lopuksi ei-turja.. Mutta tietänette mitä tarkoitan! Koko kuolema on melkein koominen ja se tekee mut vihaiseksi. Miksi pitää kuolla tuollaiseen?!! Ja miksei muka pystytty pelastamaan? Jos pelkkä haava ollut non saahan sitä painettua sen verran kovaa ettei veri kerkeä vuotaa pois?? Voihan?? :(

Iso surutyä edessä koko perheellä! :(

Hyi :( Iljettää ajatella, että tuollain on päässyt käymään. Siellä on ollut koko jää täynnä verta. Ei kyllä nyt yhtään auta munkaan luistelupelkoa. Mutta onhan se aika vaarallisen oloista laittaa iso kasa lapsia rajatulle alueelle, kaikilla terävät veitset jaloissa...

Toivottasti lapsen perhe toipuu. Kamalaa menettää lapsi, ja vielä onnettomuudelle.

[QUOTE="Jeps";24628807]Itkettää monetkin asiat. Olen hyvin itkuherkkä, pillitän joka päivä. Liikutun, tunteilen, suren tai iloitsen -- usein itkettää.[/QUOTE]

Mäkin itken monesti, sille mitään mahda.

Hirveä uutinen, mä olen aina pelännyt oikeesti luistelemista. Nyt vielä enemmän. Saakeli sentään mikä paska juttu. :'(

[QUOTE="vieras";24629869]http://www.youtube.com/watch?v=bPVgvtPIzfc tällaista jälkeä luistimen terä voi aiheuttaa.. :( *ei herkille*[/QUOTE]

NHL:ssä oli pari vuotta sitten myös se, kun Olli Jokisen luistin vahingossa osui Richard Zednikin kaulaan. Hän kuitenkin pelastui, samoin kuin tuo videon maalivahti.

Alkuperäinen kirjoittaja ääääärrrr;24629500:
Miksi pitää kuolla tuollaiseen?!! Ja miksei muka pystytty pelastamaan? Jos pelkkä haava ollut non saahan sitä painettua sen verran kovaa ettei veri kerkeä vuotaa pois?? Voihan?? :(
Jos/kun "pelkkä" haava on suuri, ja solis(?)valtimo on poikki, niin verta pulppuaa paljon, eikä lapsen verimäärä ole järin suuri. Raumalta on vieläpä pitkä matka Tyksiin leikkaussaliin.

Traaginen tapaus.

[QUOTE="niin";24629497]Hokkareissa ei ole niitä piikkejä edessä ja takana terä ei jää pitkäksi piikiksi luistimen vaan kääntyy kiinni luistimen kantaan ihan samalla tavalla kuin edessä. (Vaikea selittää) Hokkarin terällä saa varmaankin viiltohaavan muttei pistohaavaa.[/QUOTE]

Kyllä terotettu jääkiekkoluistin eli hokkari tekee yhtä pahaa jälkeä. Ei se terä pistä, se viiltää kuin partaveitsi, onhan noita pelaajia loukkaantunut ja muistaakseni joku jopa kuollut myös lätkäluisimen viiltoon.

Surullinen tapahtuma, paljon voimaa läheisille.

Alkuperäinen kirjoittaja ääääärrrr;24629500:
Mä tulen suorastaan vihaiseksi tuollaista turhista kuolemista!! No onko mikään kuolema loppujen lopuksi ei-turja.. Mutta tietänette mitä tarkoitan! Koko kuolema on melkein koominen ja se tekee mut vihaiseksi. Miksi pitää kuolla tuollaiseen?!! Ja miksei muka pystytty pelastamaan? Jos pelkkä haava ollut non saahan sitä painettua sen verran kovaa ettei veri kerkeä vuotaa pois?? Voihan?? :(

Iso surutyä edessä koko perheellä! :(

Luulisi, että olisi voitu painaa ja näin hillitä veren vuotaminen. Miksihän ei? aikuuisia oli paikalla, kun vanhemmisat mainittiin.

En voi lainata, mutta sille , joka yrittää syyttää aikuisia siitä että vuotoa ei tyrehdytetty:

Se vuoto tosiaan voi olla niin raju, ettei ole tukittavissa, jää sulaa siihen . Käsitätkö ollenkaan minkä mittakaavan aukosta varmaan on kyse jos luistimen terä menee läpi?

Minua alkaa surettaa tämä uutisointi :( Ihan kamala tapaus on, mutta tarviiko sitä koko kansalle toitottaa? Hyvin olisi voinut meidän kouluaikana sattua, mutta olisiko siitä silloin tehty valtakunnan uutinen? Epäilen, että ei. Mielestäni lapsen tapaturmaisen kuoleman pitäisi olla henkilökohtainen asia, jota perhe ja koulutoverit saisivat rauhassa surra.

[QUOTE="vieras";24629990]En voi lainata, mutta sille , joka yrittää syyttää aikuisia siitä että vuotoa ei tyrehdytetty:

Se vuoto tosiaan voi olla niin raju, ettei ole tukittavissa, jää sulaa siihen . Käsitätkö ollenkaan minkä mittakaavan aukosta varmaan on kyse jos luistimen terä menee läpi?[/QUOTE]
Niinpä. Väkisinkin aika massiivinen haava (luistimen terä ei ole pieni eikä sievä), valtimoverenvuoto = paha paha tilanne.

Kaikkia ei vaan voi pelastaa, vaikka annettaisiin oikeaoppisesti ensiapua, ja vaikka hoitohenkilöstökin ehtisi paikalle suht nopsaan. Se on ikävä tosiasia.

järkyttävää ajatella, että lapset luistelevat ja hiihtävät monen kymmenen lapsen ryhmässä, kun nykyään on niin muotia olla vilkas ja keskipisteenä ja jos ei huomiota tule tauotta, lyödään läskiksi ja riehutaan.

omana kouluaikana luistelu ja hiihto sujui, kun kaikki olivat hiljaa ja seisoivat paikallaan, silloin kun ei käsketty tehdä jotain. mutta nykyään? miten sujuu ennen kuin opettaja tulee, jos vaikka joutuu joillekin sitoa luistimia.

onnettomuuden mahdollisuuksia on tosi paljon. olen miettinyt tätä usein, koska liikunnan ilo katoaa koululiikunnan myötä jo eka tunnin jälkeen. Liian villiä, liian paljon apinamaisia penikoita.

Järkyttävää ja surullista.Koskaan ei voi tietää onko aikaa jäljellä paljon vai vähän, yht´äkkiä vain huomaa se päättyi tähän.
Osanottoni omaisille. Järkyttänyt varmasti lapsen koulukavereita.Toivottavasti saavat riittävästi kriisiapua.Ei jaksa ymmärtää miksi piti käydä näin, kun lapsella pitäisi vielä olle elämä edessäpäin.

[QUOTE="huh";24630031]järkyttävää ajatella, että lapset luistelevat ja hiihtävät monen kymmenen lapsen ryhmässä, kun nykyään on niin muotia olla vilkas ja keskipisteenä ja jos ei huomiota tule tauotta, lyödään läskiksi ja riehutaan.

omana kouluaikana luistelu ja hiihto sujui, kun kaikki olivat hiljaa ja seisoivat paikallaan, silloin kun ei käsketty tehdä jotain. mutta nykyään? miten sujuu ennen kuin opettaja tulee, jos vaikka joutuu joillekin sitoa luistimia.

onnettomuuden mahdollisuuksia on tosi paljon. olen miettinyt tätä usein, koska liikunnan ilo katoaa koululiikunnan myötä jo eka tunnin jälkeen. Liian villiä, liian paljon apinamaisia penikoita.[/QUOTE]

Toisaalta, nykyisin on paljon asianmukaisia suojavarusteita entiseen verrattuna. mm. viiltosuojaavat alusasut jääkiekkossa jne. Ymmärrän toki, että satunnainen kerran talvessa luisteleva lapsi ei niitä saa / koetaan turhaksi ostaa, mutta mikä onkaan turhempaa kuin turha kuolema ?

Yhteistyössä