4 v yskii kunnes oksentaa. Apuja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hissukka
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tehokkaampi yskänlääke vain kehiin. Se on pienempi paha kuitenkin kuin oksentaminen. 'Yskä paraneen yskimällä' -hokemalla tarkoitetaan tavallista yskää, ei sellaista, jolloin tulee myös oksennus.

Lääkärissä käytiin eilen. Tytöllä on nyt diagnoosina allerginen astma, varmuutta siitä ei ole mutta kokeilemalla selviää kuulemma. Lääkityksenä on nyt Ventoline+Flixotide+Nasonex+Zyrtec, kuukauden verran mennään tuolla että nähdään auttaako. Syksyksi saatiin lähete Prick-testeihin.

En huomannut kysyä lääkäriltä että kuinka pian tuon lääkecocktailin voisi olettaa auttavan yskään? Eilen siis aloitetttiin tämä lääkitys ja ehkä vähän on jo yskää hillinnyt, mutta paha se on yhä. :/

Lääkitys ei tunnu suuremmin auttaneen mutta sängynpään nostaminen auttoi sitäkin enemmän. :/ Aiemmin infektioastmaa sairastaessa sillä ei ole ollut merkitystä. Onkohan tämä nyt sitten allergista astmaa ollenkaan?

Alkuperäinen kirjoittaja Hissukka:
Lääkitys ei tunnu suuremmin auttaneen mutta sängynpään nostaminen auttoi sitäkin enemmän. :/ Aiemmin infektioastmaa sairastaessa sillä ei ole ollut merkitystä. Onkohan tämä nyt sitten allergista astmaa ollenkaan?

Nostelen...

Kirjotin pitkän pätkän joka hävis.. tiivistettynä: astam yskä voi olla kuivaa tai limaista. Toivottavasti saitte riittävän ison satsin Flixotidea. Oikealla annoksella pitäs alkaa auttamaan 3-4 päivän sisällä. Ventolinea annetaan niin usein kuin tarve, 15 min kannattaa pitää väliä että näkee auttaako. Jos 2-3 annosta ei tunnu auttavan ja lapsi edelleen vinkuu, kannattaa lähetä lääkäriin. Meillä menee "ylläpitoannoksena" flunssien aikaan 2 annosta 4 tunnin välein. Pojalla ikää nyt 2 v. 8 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja astmaatikon äiti:
Kirjotin pitkän pätkän joka hävis.. tiivistettynä: astam yskä voi olla kuivaa tai limaista. Toivottavasti saitte riittävän ison satsin Flixotidea. Oikealla annoksella pitäs alkaa auttamaan 3-4 päivän sisällä. Ventolinea annetaan niin usein kuin tarve, 15 min kannattaa pitää väliä että näkee auttaako. Jos 2-3 annosta ei tunnu auttavan ja lapsi edelleen vinkuu, kannattaa lähetä lääkäriin. Meillä menee "ylläpitoannoksena" flunssien aikaan 2 annosta 4 tunnin välein. Pojalla ikää nyt 2 v. 8 kk.

Flixotidea määrättiin yksi suihkaus kahdesti päivässä, Ventolinea 1-2 tarvittaessa 4 tunnin välein. Onko teillä auttanut tuo sängynpään nostaminen? Mua hämää kun aiemmin ei ole auttanut, mutta nyt auttoi. Siis että onko kyseessä sittenkään astma.

Muoks. vai liittyisikö se että pystympi asento auttaa siihen yskän limaisuuteen sitten... kun eihän tuo ennen ole oksennellutkaan yskiessään ja nyt oksentaa.

Minulla allergia asthma poika joka varsinkin oiseen aikaan yski niin etta oksennus aina lensi - melkein joka oinen sirkus - kunnes saatiin diagnoosi ja laakitys kohdilleen (singulair). Loppui se homma kuin seinaan! Toivottavasti saat apua!

Alkuperäinen kirjoittaja Gloria Mundi:
Minulla allergia asthma poika joka varsinkin oiseen aikaan yski niin etta oksennus aina lensi - melkein joka oinen sirkus - kunnes saatiin diagnoosi ja laakitys kohdilleen (singulair). Loppui se homma kuin seinaan! Toivottavasti saat apua!

Meillä oli viime talvena käytössä Singulair Ventolinen ohella ja auttoi se lopulta noin kuukauden käytön jälkeen kun lisättiin vielä Nasonex mukaan. Nyt kokeillaan tuota Flixotidea.

Meillä oli viime talvena käytössä Singulair Ventolinen ohella ja auttoi se lopulta noin kuukauden käytön jälkeen kun lisättiin vielä Nasonex mukaan. Nyt kokeillaan tuota Flixotidea.

Niin no nyt kun mietin niin taisi siina menna pari viikkoa ennen kuin se singulair alkoi tehda hommansa, plus 'inhaler'. Mutta siina vaiheessa olin jo niin vasynyt siihen jokaoiseen hommaan kun ei tullut nukkumisesta mitaan. Ja 5v poika oli silloin. Kylla se siita viela kohdilleen asettuu - meilla oli tana vuonna oikein mahtava talvi (poika nyt 11v) - ei kertaakaan asthma alkanut kukkoilemaan koko talvena ! just siita pojan kanssa eilen puhuttiin =)

Niin no nyt kun mietin niin taisi siina menna pari viikkoa ennen kuin se singulair alkoi tehda hommansa, plus 'inhaler'. Mutta siina vaiheessa olin jo niin vasynyt siihen jokaoiseen hommaan kun ei tullut nukkumisesta mitaan. Ja 5v poika oli silloin. Kylla se siita viela kohdilleen asettuu - meilla oli tana vuonna oikein mahtava talvi (poika nyt 11v) - ei kertaakaan asthma alkanut kukkoilemaan koko talvena ! just siita pojan kanssa eilen puhuttiin =)

Hienoa jos teillä on helpottanut ja sopiva lääkitys löytynyt! =) Ehkä meilläkin vielä... kunhan nyt saadaan alkuun edes varma diagnoosi.

Sängynpäädyn kohottaminen ja se, onko siitä apua, eivät vielä kerro, onko astmaa vai ei. Tätä ei kannata jäädä pohtimaan. Jos hengittäminen on huonoa, auttaa kohoasento jossain määrin riippumatta siitä, miksi hengittäminen on vaikeutunut.

Alkuperäinen kirjoittaja m:
Sängynpäädyn kohottaminen ja se, onko siitä apua, eivät vielä kerro, onko astmaa vai ei. Tätä ei kannata jäädä pohtimaan. Jos hengittäminen on huonoa, auttaa kohoasento jossain määrin riippumatta siitä, miksi hengittäminen on vaikeutunut.

Ok. Hämäsi vaan se kun kohoasento ei ole ennen auttanut. Mutta hyvä kun auttaa!

En yski kovinkaan usein, mutta silloin kun yskin niin tilanne menee niin hankalaksi, että yskin niin kauan ja kovasti, että lopulta tulee oksennus. En ole koskaan aikaisemmin tällä tavalla yskinyt + oksentanut... en vaikka olisi miten kova yskä ollut. Lisäksi olen huomannut, että ihan hampaiden pesukin aiheuttaa oksennusrefleksin, eikä tätäkään ole ennen ollut. :( Voiko raskaus jotenkin vaikuttaa tähän, sillä olen ainakin raskauden alusta asti (nyt rv 19) huomannut tuon hampaiden pesuun liittyvän oksentamisen. Onko lääkärireissun paikka vai ohimenevää...? Ärsyttää, kun ei voi edes yskiä rauhassa pelkäämättä oksennusta.

[QUOTE="apua";22908525]En yski kovinkaan usein, mutta silloin kun yskin niin tilanne menee niin hankalaksi, että yskin niin kauan ja kovasti, että lopulta tulee oksennus. En ole koskaan aikaisemmin tällä tavalla yskinyt + oksentanut... en vaikka olisi miten kova yskä ollut. Lisäksi olen huomannut, että ihan hampaiden pesukin aiheuttaa oksennusrefleksin, eikä tätäkään ole ennen ollut. :( Voiko raskaus jotenkin vaikuttaa tähän, sillä olen ainakin raskauden alusta asti (nyt rv 19) huomannut tuon hampaiden pesuun liittyvän oksentamisen. Onko lääkärireissun paikka vai ohimenevää...? Ärsyttää, kun ei voi edes yskiä rauhassa pelkäämättä oksennusta.[/QUOTE]

Eiköhän tuo johdu ihan raskaudesta. Itselläni ollut raskaana aivan samanlaista, hampaiden pesu tosi hankalaa ja yskiessäkin alkaa helposti oksettaa. Vaikka muuten ei huono olo olekkaan...

Ei kai tuo hinkuyskää sentään ole, luulisi olevan vielä paljon pahemmat oireet. Lapsi yskii nyt makuulle mennessään ja aamulla taas ylös noustessaan, päiväsaikaan satunnaisesti mutta silloin ei tule rajuja yskänpuuskia. Ja toki ollaan rokotukset otettu ohjelman mukaisesti.

Meillä on pojan kanssa joku virustartunta ja kummallakin kammottava yskä.Poika oksentanut monta kertaa,mäki oon kerran.Enkä normaalisti ikinä oksenna,yskän takia.
Olin ite äsken nukkumassa mutta oli pakko nousta kun se yskä pahenee ihan hirveeks makuuasennossa.Pojalle oon laittanut paljon tyynyjä vaan pään alle.
Tää yskä tulee jotenkin tuolta niin syvältä että tulee sitten se oksennusrefleksi.Normaalisti jos ihmisellä tulee oksennusrefleksi ihminen tavallaan nielasee ja se menee ohi mutta nyt yskittää niin paljon ettei sitä pysty tekemään ja oksennus tulee.Mä vielä jotenkin pystyn sen hallitsemaan mutta lapsi ei.Tai näin mä koen sen.

Noista yskänlääkkeistä vielä että mulle farmaseutti sano että yskänlääkkeistä ainoastaan ne missä on jotain opiaatteja auttaa yskään.Koska ne opiaatit lamaa sitä hengityksenkeskusta (eli siis nekään ei auta yskään mutta helpottaa oireita).Ja niin yskä lähtee vaan yskimällä mutta meillä on ainakin välillä ollu pakko käyttää jotain lääkettä kun yölläkään ei oo pystynyt nukkumaan.

[QUOTE="apua";22908525]En yski kovinkaan usein, mutta silloin kun yskin niin tilanne menee niin hankalaksi, että yskin niin kauan ja kovasti, että lopulta tulee oksennus. En ole koskaan aikaisemmin tällä tavalla yskinyt + oksentanut... en vaikka olisi miten kova yskä ollut. Lisäksi olen huomannut, että ihan hampaiden pesukin aiheuttaa oksennusrefleksin, eikä tätäkään ole ennen ollut. :( Voiko raskaus jotenkin vaikuttaa tähän, sillä olen ainakin raskauden alusta asti (nyt rv 19) huomannut tuon hampaiden pesuun liittyvän oksentamisen. Onko lääkärireissun paikka vai ohimenevää...? Ärsyttää, kun ei voi edes yskiä rauhassa pelkäämättä oksennusta.[/QUOTE]

Joo,mulla oli toi sama.

Yhteistyössä