4.VUOTIAAN KÄYTÖS

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Julia
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Julia

Jäsen
16.12.2004
98
0
6
Minulla on siis 4-vuotias poika,ainut lapsi. Tuntuu että välillä menee todella hermot hänen kanssaan.Varsinkin kun ollaan mummolassa alkaa temppuilu,kiusantekoa,äkseerausta ja komentelua (tätä myös kotona,vaikka yritän kehoittaa häntä puhumaan kunnioittavammin)Onko tämä uhmaa vai kokeilua vai kasvatuksen puutetta.Muuten perusluonne rauhallinen ja pyytää kyllä helposti anteeksi kun näkee äidin mielen pahoittuvan.Mutta koettelee kyllä. Onko muilla vastaavaa??Myös kiroilu on tullut kuvioon

Meillä on samanlainen tapaus, tyttö 4v5kk. Yrittää pomottaa meitä koko ajan, ja kokeilee rajojaan... Ärsyttää tahallaan mua ja kaikkia muitakin, itku tulee päivässä sata kertaa...

Toivotaan että tää on ikään liittyvää, mullakin alkaa olla keinot vähissä ja musta tuntuu että kenelläkään ei näin kamalaa penskaa ole kuin meillä.

Meillä on vielä tässä nuorempi 8kk ikäinen, joten välillä tuntuu että pinna menee....

Onko pojallasi kavereita? meillä alkaa olla noita oireita jos ei ole vähään aikaan ollut kavereita jonka kanssa leikkiä

Ikään liittyvää. Kavereita suosittelen ja sitä, että miettisit, voiko mummolatilanteita jotenkin muuttaa. Lapset usein kokeilevat kuka määrää ja testitilanteita ovat näppärästi mummola (vanhemmat vai isovanhemmat) , päiväkoti (hoitajat vai vanhemmat).

Meillä ainakin nuorempi lapsista (tyttö 4 vee) alkaa usein temppuilla mummun ja papan vierailun aikana ja olen sitä mieltä, että yrittää saada huomiota. Ei siis pidä siitä että juttelen intensiivisesti äitini eli mummun kanssa. Tytön mielestä siis äidin pitäisi antaa ainoastaan hänelle huomiota...

Mua on kans alkanut mietityttämään 4 vuotiaan tyttömme tapa puhua meille. Ollaan kyllä alusta asti tehty selväks et vanhemmat määrää eikä mitään auktoriteettiongelmaa pitäisi olla, mut nyt kun verbaaliset taidot on kehittyny niin vastaukset voivat olla toisinaan (ja varsinkin kiistatilanteissa) todella näsäviisaita ja uhittelevia! Monta kertaa olen joutunut sanomaan, et tolla tavalla ei äidille puhuta. Huomaan kyllä et tyttö matkii mua suuttuessaan, joten yritän nyt suuttua ehkä vähän maltillisemmin (se on kyllä hankalaa!), mut silti todella ärsyttävää. Ja kuvaan on tullut myös kaikenlainen jatkuva inttäminen, "äiti 2 keksii" vaikka sanon että yksi riittää. Siitä jaksetaan ihan loputtomasti inttää. 4 vuotiaat on jo aika nokkelia ja huomaavat monenmoista, osaavat käydä hermoille ja luulenpa että vielä ihan harkitusti!

Ihanaa lukea, että muillakin on samanlaista kuin meillä! Poika täyttää marraskuussa 4 ja oo aivan mahdoton. Välillä kun suuttuu niin tavarat lentää ja huutaa kurkku suorana. Ärsyttävintä on kun hän inttää vastaan ja minun hermo palaa... Onneksi tai pahaksi aloitin työt, pääsee välillä rauhoittumaan töihin ja keräolemään voimia ollakseen kotona.

Yhteistyössä