4-vuotias haluaisi lemmikin...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja että näin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4-vuotiaalla ei ole harkintakykyä tietää, mitä lemmikin hankkiminen käytännössä tarkoittaa. Luultavasti jokainen 4-vuotias on halunnut lemmikin, harkintakyvyn lisääntyessä iän myötä ymmärtää, että siitä täytyy pitää itse huolta.
 
Okei, ei tarvi nolostella.
Mun mielestä mm. kesyrotta on hamsteria sosiaalisempi ja mielestäni mukavampi lemmikki kuin hamsteri. Jo senkin puolesta että hamsteri rapistelee lähinnä öisin, kun rotat valvoo myös päivisin. Mutta rottaa ei pidä ottaa yksinään, tarvitsee lajitoverinsa seuraa myös, toisin kuin hamsteri joka on erakko.
 
Alkuperäinen kirjoittaja JL:
4-vuotiaalla ei ole harkintakykyä tietää, mitä lemmikin hankkiminen käytännössä tarkoittaa. Luultavasti jokainen 4-vuotias on halunnut lemmikin, harkintakyvyn lisääntyessä iän myötä ymmärtää, että siitä täytyy pitää itse huolta.

Ei tämä silti ole mikään este lemmikin hankkimiselle, jos aikuinen on halukas siihen sitoutumaan ja ymmärtää sen joutuvansa tekemään.

Mä ostin 5-vuotiaalle ponin, enkä ole katunut sitä kuin muutaman tunnin yhteensä. (sen verran, mitä siinä nyt meni kun pariin kertaan kävin sitä hakemassa kun se lähti naapuriläänin puolelle naisiin... :whistle: )
 
Jos itse olet valmis huolehtimaan lemmikistä ja päädytte yhteisymmärryksessä tiettyyn lemmikkiin niin mikäs siinä. Meidän toisesta kissasta ei paljoa lähde karvaa ja sitä ei siis tarvitse harjata tai näin. Itse olen pian 13-vuotias ja kesän ajan olen tehnyt kotona hommia joista saan palkan ja sillä olen ajatellut ostaa kaksi marsua. Itse joudun niistä huolehtimaan ja ostamaan ruuat yms.eikä kukaan muu ole valmis hoitamaan niitä. Kun koulu alkaa niin saan taas viikkorahaa, jolla ostan itselleni jotain kivaa ja myös marsulle ruokaa jos kesäloma rahat eivät riitäkkään:)
 
Siis se hamsterikin varmaan ihan ok kunhan vaan totun niihin... jos jollain kokemusta, kertokaa?

Älä ota ihmeessä uros hamsteria! Niiden pikkuinen hajurauhanen pitää putsata kerran kuussa korvatopsilla, yms, tai muuten rupeaa haisemaan pissamainen hirveä haju, näin eka vinkki. Erakkorotuiset hamsterit on hyvin helppohoitoisia, kunhan niillä on virikkeitä häkissä, ruokaa, vettä ja vähintään kerran vkossa putsaa häkistä kakat ja pissat ja välillä pesee koko häkin. Itsellä oli venäläinenkääpiöhamsteri Talvikko- rotu ja pärjää esim. viikonlopun yksin kunhan on vettä ja ruokaa reippaasti. Ei tarvitsee jatkuvaa seuraa, mutta ei pistä pahakseenkaan silittelyä:) Siinä nyt näin alkuun!:)
 

Yhteistyössä