4d ultrasta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äippäz
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
kuopiossa yksityisellä meillä maksoi 236e.haen siitä tosin kela korvaukset..
mä kävin viikolla 31 siel ja nähtiin tosi selvään miltä vaavi näytti..käytiin siis 4d ultrassa.kyl sä mun mielest vielä voit mennä

Riippuu varmaan mitä siellä 4d -ultrassa haluaa nähdä, missä vaiheessa kannattaa käydä. Kopsattu Femedan sivuilta:

Sikiön rakenne näkyy parhaiten 18.-24. raskausviikolla, mutta neliulotteisia sikiötutkimuksia voidaan tehdä missä raskauden vaiheessa tahansa.

Loppuraskauden ultraäänitutkimuksia käytetään sikiön painon arvioinnissa sekä sikiön ja istukan verenkierron (sikiön hyvinvoinnin) selvittämiseksi.

dogtor:

Minä kävin myös Kuopiossa 4d-ultrissa np-ultrassa rv 12 ja rakenneultrassa rv19, noita kun meidän kunta ei tarjoa. Toukokuussa tuosta np-ultrasta sai automaattisesti kelakorvauksen jo kassalla, mutta rakenneultrasta heinäkuussa ei. Sanoivat, ettei kela enää korvaa ylimääräisiä ultria muuta uin, jos on lääketieteellinen syy.

No, itse sain korvaukset (n. 50e, ultra maksoi 230e), valituksen jälkeen sillä perusteella, ettei kuntamme tarjoa rakenneultraa. Jos olisin mennyt muuten vaan 4d-ultraanvauvaa katsomaan, ei korvauksia olisi tullut. Sama sääntö on kuulemma ympäri Suomea, mutta se ei ainakaan kuulemani mukaan pääkaupunkiseudulla päde, siellä tuntuu joka risauksesta saavan vielä korvauksen, kai kela sitten täältä pohjoisemmasta nyhtää rahat :/

mä hain noita korvauksia sillä perusteella ku ei viikolla 10 voitu niskaturvotusta mitata kun ei vaavi suostunut olemaan sivuttain ja rakenne ultra viikolla 19 ei kunnolla onnistunu ku ei aivoja saatu kuvattua kun piilotti päänsä mun lantioon.
laitoin vaan siihen lappuun et haluttiin tietää vauvan terveys että osataan varautua jos jotakin on vikana kun nuo ultrat on menny miten meni..vastausta ei oo vielä tullu..
mut meillä oli ainaki tosi selvää se kuva sillon viikolla 31.

Itse olen ehkä menossa Varsinais-suomen lääkäripalveluun Kaarinassa. (aika kyllä varattu jo, mutta jos pääsen äitiyspolille jätän yksityisen tietysti väliin) rv 25. Hinta kuulemma 130?. Eli aikamoiset hintaerot.

4d ultraan olen menossa. Sieltäkin kuulemma saa dvd:lle kuvaa, jos vie oman dvd:n mukana. Muuten en "tasosta" tiedä, mutta mukava ja pätevä lääkäri. Olen käynyt ensimmäisiä kertoja joku 13 vuotta sitten..

Alkuperäinen kirjoittaja dogtor:
mä hain noita korvauksia sillä perusteella ku ei viikolla 10 voitu niskaturvotusta mitata kun ei vaavi suostunut olemaan sivuttain ja rakenne ultra viikolla 19 ei kunnolla onnistunu ku ei aivoja saatu kuvattua kun piilotti päänsä mun lantioon.
laitoin vaan siihen lappuun et haluttiin tietää vauvan terveys että osataan varautua jos jotakin on vikana kun nuo ultrat on menny miten meni..vastausta ei oo vielä tullu..
mut meillä oli ainaki tosi selvää se kuva sillon viikolla 31.

Tuota niskaturvotustahan ei enää voi mitata.

Toivotaan, että saat korvauksen, voivat toisn vedota siihen, että teille kunta on molemmat ultrat tarjonnut. =) Outoa, että jos teille rakenneultra tehtiin niin ei annettu uutta aikaa, jotta saadaan aivot näkyviin.

Itselle tuli kelalta korvauksesta ensin kielteinen päätös, vaikka olin selittänyt hakemukseen sen, ettei meillä ultria tarjota ja iän puolesta jäin muutaman kuukauden päähän siitä, että olisin päässyt niihin Kysiin tutkimuksiin. Jouduin soittamaan päätöksen tekijälle ja selittämään asian; hänelle oli täältä kellata sanottu, että kyllä kai täällä ultrat tarjotaan eli niin vähän asioista tietävät. Valistin kyllä kelaakin asiasta, jotta seuraavan tapauksen kohdalla osaavat informoida oikein ;)

Alkuperäinen kirjoittaja oonaliina:
Itse olen ehkä menossa Varsinais-suomen lääkäripalveluun Kaarinassa. (aika kyllä varattu jo, mutta jos pääsen äitiyspolille jätän yksityisen tietysti väliin) rv 25. Hinta kuulemma 130?. Eli aikamoiset hintaerot.

Kyllä tuolla hintaerolla tutkimusaikakin on varmaan lyhyempi eli rakenneultra 4.dllä on myös perusteellisempi tutkimus. Meillä vastaanotto kesti 45 min, alskuun mukaan oli ½ tunnin käynti. Voi olla, että teillä tutkimus kestää esim. 15 min.

niin siis kun sitä ei sillon eka ultrassa saatu mitattua niin kirjoittelin siihen selitykseks et halutaan olla varmoja sikiön terveydestä..kyl mä sen tiiän et ei sitä enää voi mitata.mut ku meil on noi aiemmat ultrat menny miten meni nii ei tiedetty varmuudella oikein mitään sikiön kehityksestä,joten mentiin 4d ultraan kun siinä näkyy kaikki selvemmin,osasinpa hienosti taas selittää..
ja cantissa käytiin mut meille sanoivat et ei omaa dvd:tä vaan antavat sieltä.

Alkuperäinen kirjoittaja dogtor:
niin siis kun sitä ei sillon eka ultrassa saatu mitattua niin kirjoittelin siihen selitykseks et halutaan olla varmoja sikiön terveydestä..kyl mä sen tiiän et ei sitä enää voi mitata.mut ku meil on noi aiemmat ultrat menny miten meni nii ei tiedetty varmuudella oikein mitään sikiön kehityksestä,joten mentiin 4d ultraan kun siinä näkyy kaikki selvemmin,osasinpa hienosti taas selittää..
ja cantissa käytiin mut meille sanoivat et ei omaa dvd:tä vaan antavat sieltä.

Missä sulla noin epäselvät tutkimukset tehtiin? Outoa, ettei niitä tehty uudelleen, koska tekijä ei onnistunut :( Saitko sieltä jonkin ns. lähetteen tuonne yksityiselle? Jos sait silloinhan ainakin korvaus on varma, muuten se on hyvin tulkinnallista. Toivottavasti sen saatte.

Mukavaa odotusta =)

kysillä tehtiin keskimmäinen ja eka tääl kunnan neuvolassa..ja ihan ite tilattiin yksityiselle aika..eikä kukaan mitään toista ultraa tarjonnu..
tosin kysillä oli sillon joku remppa ä.polil nii oli varmaan aika ruuhkaista nii siks ei uutta aikaa saanu,mut en tiiä,pääasia et kaikki on hyvin,ja kyl mä sen oikeestaan tiesinki mut haluttiin varmistua..

Jotain eroa tosiaan luulisi tuolla hintaerolla olevan. Sanoivat kyllä aikaa varatessani että tutkimukseen kannattaa varata 30-45min.

En tiedä onko sillä merkitystä että on pienempi lääkäriasema ja pieni kaupunki ison kaupungin kupeessa. Eli Turussa hinnat on hieman korkeammat.

No, selviää sitten jos sinne menen. Tyksissä kuulemma on myös 4d laitteet ja sinne luultavasti joudun/pääsen kontrolleihin, eli voi yksityinen olla sitten turha käynti.

Ja lähinnä rakenteiden mm. huulihalkion ja selkäydintyrän toteamisen/poissulkemisen takia 4d ultraan yleensä haluaisin.

Voihan niissä laitteissakin olla eroa, mutta syyhän voi olla Kuopiossakin ns. monopoliasema, kun muualla ei 4d.tä yksityisillä ole ja ainakin pari vuotta sitten ei ollut edes Oulussa. Cantissa tuo hinta oli ennen halvempi, kun heillä kuvaa sai videokasetille.

Np-ultra oli halvempi kuin rakenneultra eli voi olla, että myös tutkimusken tarkkuus vaikuttaa hintaan. Hyvin tuolla 4d.llä näkyy juuri mahd. huulihalkio, piirteet jne. Myös laskimovirtaukset tarkistetaan.

meillä näkyi viikolla 31 tosi selvään kasvojen pirteet,kaikki on sanoneet sitä mun näköseks,jopa käsissä,kun sormet alkaa ja mulla ainaki niis on tollaset "kuopat",siis niinku rystysen päällä ku kämmen auki,nii sil vauvallaki näky :heart: ja hirmuisen ihanat pusuhuulet ja nökö nenä

Yhteistyössä