4v lapsen säryt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Myy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Myy

Vieras
Mua huolettaa meiän 4v ja sen säryt. Alkuun särki toisinaan vain nilkat. Niitä särki usein iltaisin, jos lapsi oli touhunnut kovasti päivän aikana. Kasvukipuja nämä eivät olleet (säärisärkyjä meillä oli talvella), mutta ajattelin niiden johtuvan siitä, että lapsella on aikas voimakkaasti lattajalat ja vielä sisäänpäin kääntyvät jalkaterät. (Johon ei neuvolan mukaan tarvitse puuttua, kun oikenevat ajan myötä). No, nyt lapsi on muutaman kerran sanonut, että myös ranteisiin sattuu. Nilkkasäryt alkoivat joskus keväällä, rannesäryistä lapsi mainitsi ensimmäisen kerran kesän aikana. Nivelissä ei ole kuumotusta, punoitusta tai turvotusta.

Mut kaikista eniten mä olen huolissani, että lapsen otsaa särkee aamuisin. Ei ihan joka aamu, mutta kuitenkin. Kipu ei ole voimakasta, lapsi kyllä touhuaa samaan tapaan kuin ennenkin. Mutta lapsi muistaa asiasta mainita. Otsasärky on heti lapsen herättyä ja ilmeisesti se tokenee päivän mittaan. Olisko kerran lapsi maininnut, että päikkäreille mennessä särkee vieläkin. Tuo otsasärky alkoi joskus heinäkuun paikkeilla. Itselläni särki noihin aikoihin myös usein päätä aamulla, joten en tullut ehkä alkuun noteeranneeksi lapsen särkyä..

Yritin jo terkkarista soittaa aikaa, mutta aukeavat piru vie vasta kymmeneltä. Mä olen niin huolissani, että ihan hirvittää.

No en nyt todellakaan voi yhtääkään varmaksi sanoa, mutta voisin aika vahvasti epäillä, että voisi olla reuman alkua.. Meillä tytön reuma alkoi just noin. Ensin ei suostunut kävelemään kun ei "jaksanut", sit alkoi nilkka ja ranne säryt jonka jälkeen ne turpos ja kuumotti. Tyttö ei päässyt kävelemään. Iltasin tuli sellasia kuumepiikkejä joissa nousi kuume ihan 40:neen, päätä särki tietenkin samalla ja rintaan nousi pientä ihottumaa. Se kuumotus ja punotus ranteissa ei tarvii nousta ihan pian niiden särkyjen alkamisesta, voi kestää jonkin aikaa.. Oottex ollu jossain ulkomailla? Kun on jotai sellastakin virusta mikä tekee niveliin just jotain tällästä, ja se tutkitaan kakasta..enempää en oikeen tiedä..

Ei olla oltu ulkomailla. Nyt kun mainitsit tuon, ettei jaksa kävellä.. myös sellaista meillä oli viime keväänä ajoittain, mut mä pistin laiskuuden piikkiin.. kun pikkuvelikin sai matkustaa rattaissa, niin hänkin kanssa.. Jessus että tuli huono äiti -fiilis.

Kuumetta meillä ei ole ollut, eikä siis nivelissä mitään näkyviä oireita. Ainakaan vielä.

Kiitos sinulle Reumatytön äiti. Reuma mulla on itsellänikin käynyt ajoittain mielessä. Mut välillä maalailen kauhukuvia tuon otsasäryn vuoksi..

Joo, niin minäkin pistin sen laiskuuden piikkiin ja kun asia sit selvisi niin voit ja vaan kuvitella kuinka paha olo oli.. Tytöllä todettiin se reuma neljän vanhana ja pienestä pitäen oli valitellut jalkojaan, joita pidin ja kasvukipuina. Lääkäriin kun menette niin kannattaa painostaa niitä lääkäreitä että tekee asialle nyt jotain ja sinä haluat selvyyden ja että asia tutkitaan!! Meillä muuten toi tyttö kärsii vielä lisäksi migreenistä.. Pyydä lähete verikokeisiin missä tutkitaan tumavasta-aineita,löytyy verestä n.50% lastenreumapotilaista, Reumatekijä, HLA B27 kudostekijä, senkka, CRP, B-Hb, Trombosyytit..

Yhteistyössä