5,5kk ruokarytmistä, apua!?!?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vurtego
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Vurtego

Uusi jäsen
30.01.2014
29
0
1
Eli siis esikoisen kanssa ihan hukassa. Mistään ei oikein voi kysyä, eikä mistään ole sanallakaan annettu neuvoja tai apuja. Neuvolatätikin suoraan sanottuna ei tunnu tietävän mitään mistään.

Tyttö siis nukahtaa aina maidon kanssa.

Herääminen n. klo 8 -> maitoa 40-60ml
Päiväunille n. klo 10 -> maitoa 110ml
Herää n. klo 11
Lounas n. klo 12 -> kasvissosetta puoli pilttipurkkia
Päiväunille n. klo 13 -> maitoa 110ml
Herää n. klo 15
"Päivällinen" n. klo 15.30-16 -> maitoa 110ml
Päiväunille n. klo 17-> maitoa 110ml
Herää n. klo 17.30-18
(Joskus tässä välissä maitoa 80-100ml)
Iltapuuro n. klo 19.30 (maitoon n. 70ml?)
Iltamaito nukkumaan käydessä n. klo 20.30, 120ml
Yöllä herää 2-3h välein, syö aina 80-100ml..

Eli kaikkinensa maitoa menee päivän aikana n. 600-700ml ja lisäksi yön aikana 400-600ml. Tuosta yösyömisestä pitäisi päästä eroon tai ainakin saada vähenemään, kun nälkä ei varmasto noin usein ole. Vaikka kyllä syökin maidon aina hyvällä imulla. Ennemminkin uskon, että se on vain tapa, ettei ilman maitoa nukahdeta uudestaan (ja oma vikani on, kun näin olen opettanut). Mutta kuulostaako päivän ruokarytmi muuten järkevältä? Pitäisikö lisätä ensin päivällisruoka vai aamupuuro vai molemmat samalla rytinällä?

Auttakaa tyhmää, en tiedä mistä muualtakaan kysyä :/

En mäkään kai muuten, mutta halusin verrata päivän ja yön aikana sytötyjä määriä. :D Ja että maitoa menee tarpeeksi. Ja en tiedä, eihän se millilleen noin aina mene.

Vauva vaan syö kerralla noin pieniä määriä, mutta kokonaissumma lienee ok?

Minusta voisit alkaa lisätä ruokaa. Aamupuuro ekaksi, sitten päivällinen ja lopuksi iltapuuro. Maito ruuan päälle ja nukutusmaito pois. Välipala myös päiväunien päälle. Vähitellen 2 päiväuniin? Ja yöpulloon pelkkää vettä.

Paljon teillä menee pelkkää maitoa. Jos on korviketta, niin sitä varmaan pikkuhiljaa korvaisin ruoilla. Meillä vasta puolen vuoden iässä alkoi kiinteät menemään niin että pystyi sanomaan että niitä söi nälkäänsä.

Jos teillä puuro uppoaa, niin sitä sitten ehkä aamullakin?

Alkuperäinen kirjoittaja tarkka äiti;29644799:
Minusta voisit alkaa lisätä ruokaa. Aamupuuro ekaksi, sitten päivällinen ja lopuksi iltapuuro. Maito ruuan päälle ja nukutusmaito pois. Välipala myös päiväunien päälle. Vähitellen 2 päiväuniin? Ja yöpulloon pelkkää vettä.

Iltapuuro menee jo, neuvolan kehotuksesta. Ei sillä kyllä nukkumisiin ollut vaikutusta. Ruuan päälle suostuu syömään maitoa vain vähän, joten siksi olen antanut vasta unille käydessä. Ja jos otan nukutusmaidon pois, tulee nukkumaan käymisestä huutoa ja väsytystaistelua = unikoulu(?), jota ei saisi alle 6kk tehdä? Vai?

Paljon teillä menee pelkkää maitoa. Jos on korviketta, niin sitä varmaan pikkuhiljaa korvaisin ruoilla. Meillä vasta puolen vuoden iässä alkoi kiinteät menemään niin että pystyi sanomaan että niitä söi nälkäänsä.

Jos teillä puuro uppoaa, niin sitä sitten ehkä aamullakin?

Siis tosiaan korviketta vaan saa, se unohtui alussa mainita. Ja puuro todellakin uppoaa, sitä ei melkein ehdi edes lusikoida niin nopeasti kuin vauva tahtoisi :D

Jossain vaiheessa kuitenkin. Tee puuro maitoon ja lisää soseisiin maitoa. Välipalaksi rahkaa. Siis kun ikää alkaa kerttyä yli puoli vuotta.
Omani aloitti refluksin vuoksi kiinteät 3kk iässä ja maidon juonti siitä lähtien takkusi. Ei leikki-iässäkään tykkää juoda paljon, ei edes mehua ym.

Alkuperäinen kirjoittaja tarkka äiti;29644841:
Jossain vaiheessa kuitenkin. Tee puuro maitoon ja lisää soseisiin maitoa. Välipalaksi rahkaa. Siis kun ikää alkaa kerttyä yli puoli vuotta.
Omani aloitti refluksin vuoksi kiinteät 3kk iässä ja maidon juonti siitä lähtien takkusi. Ei leikki-iässäkään tykkää juoda paljon, ei edes mehua ym.

Niin, tiedän, että on eriytettävä. Ja stressaan sitä hurjasti jo nyt. Lisäksi päälle yöheräilyt ja väsymys, niin välillä tuntuu, etten jaksa kun en yksinkertaisesti tiedä mistä aloittaisin. Ja tuntuu myös, etten saisi olla näin poikki, kun vauva kuitenkin suht ok nukkuu heräilyjä lukuunottamatta. Useiden vauvat ne vaan kuitenkin posottelee yöt läpeensä, mutta ei meidän. Kukaan tutuista ei ymmärrä millaista se on, enkä jaksa alkaa vänkäämään. Tuntuu, että jotain olen tehnyt totaalisen väärin. Ja niin varmasti olenkin, kun nukahtamiseen tarvitaan aina maito.

Ja kun sanoit, että öisin vettä, niin annanko vauvan kiskoa puoli litraa vettä yössä, onko sekään hyvä? En minä tiedä. En todellakaan tiedä.

Mun mielestä ei ole mitään ongelmaa, sillä mulla oli kans maidon lutkuttaja mutta en kokenut sitä ongelmaksi. Annoin vaan päivällä enemmän kiinteitä tossa iässä, ihan koko purkin ja pidensin vähän syöttöaikojen väliä, ilta sekä aamupuuro .

Nykyiselle kuopukselle annoin tuon ikäisenä 5 ateriaa päivässä, ja korviketta ruoan ohessa. Aamulla puuroa ja maitoa,(puuro tehty korvikkeeseen) Lounaalla pikku prk sosetta ja maitoa. Välipalaksi, hed./marjasosetta tai jog/rahkaa ja maitoa. Päivällinen pikku prk sosetta ja maitoa. Ja lopuksi iltapuuro ennen nukkumaan menoa ja maitoa puuron jälkeen jolloin usein nukahti syliin ja vein sänkyyn. Yöllä söi kerran pullollisen maitoa ja lopetti itse yösyömisen 6kk ja sen jälkeen alkoi nukkumaan 12h yö unia :)

Niin, tiedän, että on eriytettävä. Ja stressaan sitä hurjasti jo nyt. Lisäksi päälle yöheräilyt ja väsymys, niin välillä tuntuu, etten jaksa kun en yksinkertaisesti tiedä mistä aloittaisin. Ja tuntuu myös, etten saisi olla näin poikki, kun vauva kuitenkin suht ok nukkuu heräilyjä lukuunottamatta. Useiden vauvat ne vaan kuitenkin posottelee yöt läpeensä, mutta ei meidän. Kukaan tutuista ei ymmärrä millaista se on, enkä jaksa alkaa vänkäämään. Tuntuu, että jotain olen tehnyt totaalisen väärin. Ja niin varmasti olenkin, kun nukahtamiseen tarvitaan aina maito.

Ja kun sanoit, että öisin vettä, niin annanko vauvan kiskoa puoli litraa vettä yössä, onko sekään hyvä? En minä tiedä. En todellakaan tiedä
No niinku tässä on jo neuvottu niin lisäät ne päivän ateriat yks kerallaan siihen 5/päivä. Sitten alat vähentää maitoa yöstä jossei itsekseen ala nukkua pidempään. Voihan se lapsi juoda sen puoli litraa vettä yön aikana jos juo mutta sen veden idea on tavallaan se että vauva ei useinkaan viitsi sen veden takia heräillä yhtä usein kuin maidon perään. Eikä tartte yöllä hakea maitoa kaapista kun vesi säilyy pullossa koko yön.

Ottaa vain janoonsa hiukan. Minusta voisit pikkuhiljaa kokeilla vesipulloa unille ja aamuyöhön. Jotkut alkaa laimentaa maitoa vedellä öisin jos on niskurointia vettä kohtaan. Helpottaa sua todella kun saat yösyötöt korkeintaan yhteen. Ja silloin tietysti maitoa. Lähempänä vuotta sitten sekin pois, ellei jää jo aiemmin. Tutti?

Vierasvara: mutta kun mä en jaksaisi kohta enää tuota yöheräilyä. Ja illalla kun nukahtaa unille, herää JOKA ilta noin puolen tunnin -tunnin päästä joko juttelemaan sängyssään puoleksikin tunniksi ennen kuin alkaa itku ja taaaaaas maidolla saattaa saada nukahtamaan tai sitten herää suoraan itkemään ja maidolla nukahtaa.

Mamix4: kerta yössä ei olisikaan mikään ongelma, mutta meillä niitä on 5-6kertaa. Enkä jaksa uskoa, että itse lopettaa yösyöntejä vielä piiiiiiitkäänpitkään aikaan.

Jos lapsi herää höpöttelemään hereillä niin ehkäpä päiväunidda on vähentämisen varaa? Tai sitten illalla myöhemmin nukkumaan.
Vauvalla monesti se yöunen pituus on vaan joku 8-9 tuntia ja jos yrittää saada pitempiä yöunia niin joko illalla tai aamulla on sitten tiheää heräilyä. Yöunet monesti pitenee vAsta kun siirrytään yksiin päiväuniin sitten lähellä 1v ikää.

Jos ei kerran ole ollut mahaongelmia kiinteistä niin lisäisin ehdottomasti kiinteiden määrää. Aamulla ja illalla puuro ja päivällä 2 kertaa sosetta. Ihan huoletta kyllä antaisin mahdollisuuksien mukaan 5 kertaa päivässä kiinteitä sen verran kuin vain suostuu syömään. Päälle maitoa. Varmasti yöunet paranee (ellei herää hammasjuttuihin yms)

Uusimmat

Yhteistyössä