5 asiaa, joita media ei halua sinun tietävän kannabiksesta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Whistler
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hitto, pitääkö mun nyt ryhtyä kokeilemaan itsekin tuota kannabista, kun en millään usko että se on noin elämää rikastuttavaa ainetta?

Voisiko joku kannabiksenkäyttäjä tai kokeilija tulla tänne kertomaan hieman kokemuksistaan?

Mulle on erittäin vaikea uskoa tätä kuraa miten kannabis "parantaa elämänlaatua" ja tekee elosta parempaa.

Ainakin käyttäjät selkeästi lisääntyvät, kun asian vastustajatkin näköjään joutuvat mielenkiinnosta kokeilemaan. :D

kaikki päihteet eivät sovi kaikille, joillain on vakavia ongelmia viinan kanssa samalla kun toiset ottavat pari lasillista viiniä kerran viikossa. samoin kannabis ei ole ihan jokaisen juttu, jotkut jäävät siihen pahastikin koukkuun ja muut vetävät vain pari sätkää joskus viikonloppuisin. molempia ääripäitä olen nähnyt, eikä kumpaakaan voi käyttää malliesimerkkinä koska mitään malliesimerkkiä ei ole olemassa. ihmiset reagoivat eri tavoin päihteisiin. kunnollista kannabisvalistusta pitäisi kyllä olla, eikä mitään sormenheristelyä ja poliisilla uhkailua. kieltelyä on kokeiltu eikä se enää toimi, joten asiallista tiedotusta voisi kokeilla.

[QUOTE="vieras";28674654]Hitto, pitääkö mun nyt ryhtyä kokeilemaan itsekin tuota kannabista, kun en millään usko että se on noin elämää rikastuttavaa ainetta?

Voisiko joku kannabiksenkäyttäjä tai kokeilija tulla tänne kertomaan hieman kokemuksistaan?

Mulle on erittäin vaikea uskoa tätä kuraa miten kannabis "parantaa elämänlaatua" ja tekee elosta parempaa.

Ainakin käyttäjät selkeästi lisääntyvät, kun asian vastustajatkin näköjään joutuvat mielenkiinnosta kokeilemaan. :D[/QUOTE]

No itse kerroin jo aiemmin, että polttelu pari kertaa kuukaudessa pitää mun selän kivuttomana. Tähän ei mikään lääkärin määräämä kipulääke auttanut, sivuoireita niistä kyllä tuli.

Joskus, nykyään harvoin, tulee toki polteltua myös "huvikseen". Ihan siksi, että se saa ruoan maistumaan paremmalta, (hyvän) musiikin kuulostamaan hienommalta ja esim. elokuviin on helpompi keskittyä kokonaisvaltaisesti. Alkoholista en pidä, mutta ymmärrän kyllä miksi joku vaikka juo saunaoluen. Ei sekään kenellekään ole _tarpeellista_, mutta se voi olla mukavaa.

Serkkuni poltti ja katsoin vieressä. Alkoi täristä hulluna ja meni nurkkaan kyyhöttämään ja itkemään, kun pelkäs jotain ihan hirveesti. Oli todella avartava kokemus.

[QUOTE="vieras";28674580]Ei se kieltolain kumoaminen ole mikään auvoinen tie onneen.
Viinaa ei osata vieläkään käyttää, vaikka sallittua on ollut ties kuinka kauan.

Eihän kukaan tiedä mitä seurauksia tulee jos kannabis vapautetaan, voi olla että meno menee vain huonommaksi?

Suomalaisille ei vain päihteet sovi, olemme väärinkäytön luvattu kansa, ei meille voi antaa lisää laillisia päihteitä.

Ei me pärjätä nykyistenkään aineiden kanssa, niin mikä järki laillistaa lisää?

Mulla ei kannabis aidosti väräytä tunteita pahemmin mihinkään suuntaan, en vain näe siinä laillistamisessa mitään hyötyä itselleni, lähipiirilleni, yhteiskunnallisesti.[/QUOTE]
Miten siis on mahdollista, että ennen alkoholin kieltolakia suomessa käytettiin alkoholia euroopan vähiten, ja vasta kieltolain tultua voimaan se lähti kasvuun, samalla kun kaljat ja sahdit vaihtui pirtuun?
Voisiko olla mitenkään mahdollista, että sitä kyllä osattiin ennen juoda täälläkin ihan asiallisesti, mutta sitten kukkahattujen johdolla kokonainen vanha juomakulttuuri tuhottiin ja tilalle tuli vain kaaosta?

Kannabishan on ollut kauemmin sallittua kuin kiellettyä historiamme aikana, miksei silloin jo ollut valtavat ongelmat, jos on kerta niin epävarmaa että siitä syntyisi nytkään jotain ongelmia?

Puhu sinä molopää vaan omasta puolestasi, se mikä ei sinulle sovi, sopii jollekin toiselle!
Nuorten tupakointi ja alkoholin käyttö vähenivät, muiden päihteiden käyttö lisääntyi 1995–2011 - THL
ihan noin knoppina sinulle.. miten tuokaan on mahdollista kun sinun mukaasi ei me mitään osata?

SINÄ et pärjää nykyisten päihteiden kanssa, se ei ole kuitenkaan mikään syy sinulle puuttua MUIDEN pärjäämisiin.

Mikä helvetin vaikeus on pitää huoli omista asioistaan?

[QUOTE="jepjep";28674696]Serkkuni poltti ja katsoin vieressä. Alkoi täristä hulluna ja meni nurkkaan kyyhöttämään ja itkemään, kun pelkäs jotain ihan hirveesti. Oli todella avartava kokemus.[/QUOTE]
Ilmiselvien amatöörien kokeilla yhtikäs mitään ilman kokeneempia ohjausta ja neuvoja.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi pitäisi kieltää;28674695:
No itse kerroin jo aiemmin, että polttelu pari kertaa kuukaudessa pitää mun selän kivuttomana. Tähän ei mikään lääkärin määräämä kipulääke auttanut, sivuoireita niistä kyllä tuli.

Joskus, nykyään harvoin, tulee toki polteltua myös "huvikseen". Ihan siksi, että se saa ruoan maistumaan paremmalta, (hyvän) musiikin kuulostamaan hienommalta ja esim. elokuviin on helpompi keskittyä kokonaisvaltaisesti. Alkoholista en pidä, mutta ymmärrän kyllä miksi joku vaikka juo saunaoluen. Ei sekään kenellekään ole _tarpeellista_, mutta se voi olla mukavaa.

Eikö tuo kuulosta pelottavalta? Jos kaikki tuntuu miellyttävämmältä kannabiksen vaikutuksen alaisena. Tuo on just se petollinen koukku, ja kohta mikään ei tunnu miltään ilman pilvee.

[QUOTE="vieras";28674666]Miten kannabista juuri poltelleen henkilön olemus eroaa henkilön normaaliolemuksesta jossa polttelusta on esim. 2 vuorokautta?
Ulkoapäin tarkasteltuna.[/QUOTE]

Minusta et ainakaan sitä huomaisi mitenkään. Olen ollut "pilvessä" esim. työpaikan bileissä tai kavereiden kesken eikä kukaan ole huomannut mitään. Helpommin huomaa jos olen juonut vaikka yhden lonkeron.

Jos jostain syystä tulisi vahingossa vedettyä överit niin sitten varmasti huomaisi siitä, että meinaisin nukahtaa istualleen. Joillakin alkaa silmät punertumaan, itsellä ei jostain syystä huomaa niistäkään mitään.

[QUOTE="jepjep";28674696]Serkkuni poltti ja katsoin vieressä. Alkoi täristä hulluna ja meni nurkkaan kyyhöttämään ja itkemään, kun pelkäs jotain ihan hirveesti. Oli todella avartava kokemus.[/QUOTE]

Tuttuni joi viinaa, meni ihan sekavaksi ja meni sitten vessaan oksentamaan ja sammui. Todella avartava kokemus.

• Tykkää
Reactions: Tepadj ja Rosalyn
[QUOTE="jepjep";28674717]Eikö tuo kuulosta pelottavalta? Jos kaikki tuntuu miellyttävämmältä kannabiksen vaikutuksen alaisena. Tuo on just se petollinen koukku, ja kohta mikään ei tunnu miltään ilman pilvee.[/QUOTE]

Miten niin mikään ei tunnu miltään ilman kannabista? Itselläni elämänlaatu on parantunut vaikken nykyisin juuri polttelekaan. Kun on pilvessä huomannut miten kaunista elämä on, voi siitä nauttia selvinkin päin. Tietty jos on herkkä riippuvuuksille, ei kannata kiskoa mitään päihteitä jos elämä ei enää selvinpäin tunnu miltään.

[QUOTE="jepjep";28674717]Eikö tuo kuulosta pelottavalta? Jos kaikki tuntuu miellyttävämmältä kannabiksen vaikutuksen alaisena. Tuo on just se petollinen koukku, ja kohta mikään ei tunnu miltään ilman pilvee.[/QUOTE]

Ei kaikki tunnu miellyttävältä, en sanonut niin. Lähinnä nuo aistinautinnot. Eikä todellakaan tule mitään "mikään ei tunnu miltään", sillä polttelu ei vaikuta mitenkään siihen miten asiat kokee selvinpäin. Mieluumminkin päinvastoin, kun esim. musiikista oppii kuuntelemaan syvempiä kerroksia - silloin selvin päinkin "erottaa" hyvän ja taitavan biisin huonosta väkerryksestä.

Olen käyttänyt nyt hamppua säännöllisesti noin... oisko 4-5 vuotta, eikä minkäänlaista käytön lisääntymistä tai koukuttumista ole huomattavissa. Joskus saatan huomata selkäkipujen palatessa että hei, enpäs ole poltellut kohta kuukauteen, pitääpäs lääkitä.

Miten niin mikään ei tunnu miltään ilman kannabista? Itselläni elämänlaatu on parantunut vaikken nykyisin juuri polttelekaan. Kun on pilvessä huomannut miten kaunista elämä on, voi siitä nauttia selvinkin päin. Tietty jos on herkkä riippuvuuksille, ei kannata kiskoa mitään päihteitä jos elämä ei enää selvinpäin tunnu miltään.

No jos nyt nuo asiat tuntuu paremmalta pilvessä niin kai sitä silloin haluaa kokea ne asiat enemmän ja enemmän pilvessä? Harva on niin järki ihminen, että jos joku asia tuntuu paremmalta kuin toinen niin silti valitsee sen mikä tuntuuu vähemmän hyvältä.

[QUOTE="jepjep";28674732]Ja mikähän tilanteessa sit meni vikaan? Yks tavallinen pilvisätkä se oli.
Toinen kaveri poltteeli samanlaisen eikä hänessä näkynyt ulospäin mitään vaikutusta.[/QUOTE]

Todennäköisesti yhdistelmä näitä:

* Liikaa päihdettä
* Valmiiksi kännissä
* Aivopesty uskomaan että kannabis=skitsofrenia
* Huono hampunsietokyky, ei ole päihdettä joka sopii kaikille
* Huono omien ajatusten sietokyky, taustalla ehkä jotain selvittämättömiä traumoja
* Syönyt huonosti, verensokeri laski liian alas

Jotkut juo aina rähinäviinaa ja silloin ei kannata ryypätä. Jotkut saa hampusta aina hirveät vainoharhat, silloin ei kannata hamputella.

[QUOTE="jepjep";28674746]No jos nyt nuo asiat tuntuu paremmalta pilvessä niin kai sitä silloin haluaa kokea ne asiat enemmän ja enemmän pilvessä? Harva on niin järki ihminen, että jos joku asia tuntuu paremmalta kuin toinen niin silti valitsee sen mikä tuntuuu vähemmän hyvältä.[/QUOTE]

No ei päde kyllä useimpiin. "Paremmalta" on sekin ehkä väärin ilmaistu, ehkä pitäisi sanoa mieluumminkin "erilaiselta". Joskus on kiva kuunnella musiikkia pilvessä, joskus on kiva kuunnella sitä selvinpäin.

Toki jos elämässä on jotain ongelmaa, niin silloin ihmisellä on taipumus päihteiden väärinkäyttöön, koska päivittäiselämässä on jotain mitä ei halua käsitellä. Ja silloin taas(kaan) kieltolaista ei ole mitään hyötyä, kun ongelmat joka tapauksessa johonkin yritetään hukuttaa. Useimmiten se ei ole kannabis, koska se pikemminkin pistää ajattelemaan asioita, ei unohtamaan niitä.

• Tykkää
Reactions: Rosalyn ja dipt
[QUOTE="jepjep";28674732]Ja mikähän tilanteessa sit meni vikaan? Yks tavallinen pilvisätkä se oli.
Toinen kaveri poltteeli samanlaisen eikä hänessä näkynyt ulospäin mitään vaikutusta.[/QUOTE]
todennäköisesti hän poltti hieman liian tuhdisti väsätyn sätkän, liian tuhdilla pilvellä, tämä on yleisin syy miksi jopa kokeneilla saattaa tulla ahdistusta, toleranssi vaikuttaa erittäin paljon myös siihen kuinka voimakkaasti saa esim. sydämentykytystä ja ennenkaikkea siihen kuinka voimakkaasti näihin reagoi mielessään.
Mutta melkein vieläkin yleisempi moka on mennä kokeilemaan sitä kännissä, tajuamatta sitä että ne voimistaa toistensa vaikutusta voimakkaasti.

Tärkeintä on että itse tiedostaa nämä vaikutukset eikä ala panikoimaan niistä, jos siinä olisi joku kokenut ollut mukana, hän olisi varmasti sanonut aivan samoin.

Minullakaan ei ekalla kerralla pärähtänyt, mutta toisella..se oli rakkautta ensi henkäisyllä, nauroin koko ajan ja mukavaa oli, jos joku asia askarrutti tai pelotti, niin kaverilta saattoi kysyä asiasta.

Jos tuhannet ja taas tuhannet ihmiset kertoo tykkäävänsä siitä, niin miksi perustat kantasi yhden kokemattoman kaverisi kokemukseen?

En perusta kantaani serkkuni kokemukseen vaan perustan sen siihen mitä vaikutuksia näen monien tuntemieni kannabiksen pössyttelijöiden elämässä. Ihan noin niinkuin elämää kokonaisuutena ajatellen, ei vain sitä fiilistä mikä siitä pilvestä tulee.
Niin ja varmaan jotkut kykenee pitämään sen käytön vähissä, mut se on aika iso riski otettavaksi.
Ja se myös, että mun mielestä elämä itsessään ois kuitenkin sitä paraasta huumetta ja ilman päihteitä tulee ne aidot ja todelliset fiilikset. Eli suosittelisin sitä suuntaa ennemmin.

[QUOTE="jepjep";28674835]En perusta kantaani serkkuni kokemukseen vaan perustan sen siihen mitä vaikutuksia näen monien tuntemieni kannabiksen pössyttelijöiden elämässä. Ihan noin niinkuin elämää kokonaisuutena ajatellen, ei vain sitä fiilistä mikä siitä pilvestä tulee.
Niin ja varmaan jotkut kykenee pitämään sen käytön vähissä, mut se on aika iso riski otettavaksi.
Ja se myös, että mun mielestä elämä itsessään ois kuitenkin sitä paraasta huumetta ja ilman päihteitä tulee ne aidot ja todelliset fiilikset. Eli suosittelisin sitä suuntaa ennemmin.[/QUOTE]
perustat kantasi täysin itsekeskeisesti.
"mä oon nähny ja mä oon sitä mieltä se on parasta eikä toi"

Iso riski, niin mihin?
Minkälaiset suuret haitat on sillä jos kannabista käyttää paljon, minä haluaisin tämän tietää mieluusti kun eipä tässä ole kuin vasta 13 vuotta kiskottu lähes päivittäin, ja haitat on liittynyt aina tavalla tai toisella pelkästään sen juridiseen statukseen?

[QUOTE="jepjep";28674835]En perusta kantaani serkkuni kokemukseen vaan perustan sen siihen mitä vaikutuksia näen monien tuntemieni kannabiksen pössyttelijöiden elämässä. Ihan noin niinkuin elämää kokonaisuutena ajatellen, ei vain sitä fiilistä mikä siitä pilvestä tulee.
Ja se myös, että mun mielestä elämä itsessään ois kuitenkin sitä paraasta huumetta ja ilman päihteitä tulee ne aidot ja todelliset fiilikset. Eli suosittelisin sitä suuntaa ennemmin.[/QUOTE]

Mutta kun yhä, sinulla ei ole mahdollisuutta muuttaa sitä faktaa että ihmiskunta käyttää päihteitä. Se seikka ei tule koskaan muuttumaan. Siksi mikään "elämä on parasta huumetta" kakka ei auta mitään.

Kuinka kieltolaki on mielestäsi auttanut serkkuasi, tai niitä tuntemiasi "kannabiksen pössyttelijöitä"? Onko se estänyt heitä kokeilemasta tai käyttämästä? Niin, ei ole. Ei se estä ketään, mutta aiheuttaa sitä vastoin ongelmiasi.

Pidän todennäköisenä että esim. serkkuasi ei olisi ahdistanut läheskään niin paljon, jos hän a) olisi saanut asianmukaista päihdevalistusta pelottelun sijaan b) olisi saanut varmasti tasalaatuista kannabista c) olisi tarvittaessa voinut kysyä neuvoa terveydenhuoltoviranomaisilta ilman pelkoa huumerikosmerkinnästä. Näetkö siis - laista ei ollut hyötyä, mutta siitä saattoi olla haittaa.

Toinen juttu on sitten taas se, että vain ongelmaiset käyttäjät ovat "näkyviä". Tästä voi tulla se mielikuva, että kaikilla käyttäjillä on ongelmia. Sitä valtaosaa joka satunnaiskäyttää ilman ongelmia et huomaa, koska et tiedä että he käyttävät! Taas: 40% nuorista miehistä on kokeillut. Varmaan ymmärrät, että valtaosalle heistä ei tullut yhtään mitään ongelmia. He eivät jääneet "koukkuun" eivätkä saaneet psykoosia. Kieltolaki ei estänyt heidän kokeiluaan.

[QUOTE="vieras";28674339]Mihin kannabista tarvitaan?
Miksi sitä kannattaa käyttää?
Mitä positiivista sen käyttö tuo ihmisen elämään?[/QUOTE]

Hamppuun

Hyviin köysiin.

Huomattavasti paremmin meriveden kestäviä köysiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Miksi pitäisi kieltää;28674876:
Mutta kun yhä, sinulla ei ole mahdollisuutta muuttaa sitä faktaa että ihmiskunta käyttää päihteitä. Se seikka ei tule koskaan muuttumaan. Siksi mikään "elämä on parasta huumetta" kakka ei auta mitään.

Kuinka kieltolaki on mielestäsi auttanut serkkuasi, tai niitä tuntemiasi "kannabiksen pössyttelijöitä"? Onko se estänyt heitä kokeilemasta tai käyttämästä? Niin, ei ole. Ei se estä ketään, mutta aiheuttaa sitä vastoin ongelmiasi.

Pidän todennäköisenä että esim. serkkuasi ei olisi ahdistanut läheskään niin paljon, jos hän a) olisi saanut asianmukaista päihdevalistusta pelottelun sijaan b) olisi saanut varmasti tasalaatuista kannabista c) olisi tarvittaessa voinut kysyä neuvoa terveydenhuoltoviranomaisilta ilman pelkoa huumerikosmerkinnästä. Näetkö siis - laista ei ollut hyötyä, mutta siitä saattoi olla haittaa.

Toinen juttu on sitten taas se, että vain ongelmaiset käyttäjät ovat "näkyviä". Tästä voi tulla se mielikuva, että kaikilla käyttäjillä on ongelmia. Sitä valtaosaa joka satunnaiskäyttää ilman ongelmia et huomaa, koska et tiedä että he käyttävät! Taas: 40% nuorista miehistä on kokeillut. Varmaan ymmärrät, että valtaosalle heistä ei tullut yhtään mitään ongelmia. He eivät jääneet "koukkuun" eivätkä saaneet psykoosia. Kieltolaki ei estänyt heidän kokeiluaan.

No en voi koko ihmiskuntaa muuttaa, mutta aika monen huumeidenkäyttäjän rinnalla olen saanut olla taistelemassa irti huumeista.
Ja uskon vahvasti että elämä on parasta huumetta (eikä ole mitään kakka puhetta) ja sen eteen aion tehdä jatkossakin työtä.

[QUOTE="jepjep";28675092]No en voi koko ihmiskuntaa muuttaa, mutta aika monen huumeidenkäyttäjän rinnalla olen saanut olla taistelemassa irti huumeista.
Ja uskon vahvasti että elämä on parasta huumetta (eikä ole mitään kakka puhetta) ja sen eteen aion tehdä jatkossakin työtä.[/QUOTE]
mutta et ajatuksen kanssa.

Kuinka monen kannabiksenkäyttäjän rinnalla olet taistellut jotta pääsevät irti kannabiksesta?

Yhteistyössä