5-v ja rattaat? Kesälomareissulla kävellään PALJON

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pulma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ottaisin rattaat mukaan.

Itse olen kantanut ergossa liki 5-vuotiasta, mutta jos lapsi ei ole kantorepussa matkustanut ottaa se asento liikaa jalkoihin ja tuntuu epämukavalta (kun on hiukan sammakkomainen).

Kun lomailemme liikumme paljon enkä halua lapsien muistavan reissuja vain väsyttävänä patikoimisena. Lisäksi yöunet ovat reissuilla lyhyemmät, joten muutoin päiväuneton lapsi on reissun päällä sellaiset tarvinnut väsähdettyään. Eikä todella ole hotellin sänkyyn niihin kyennyt simahtamaan.

Suurin osa ratasvastaisista kommenteista tuli niiltä, joiden lapsien matkustus tarkoittaa auton kyydissä istumista matkalla jonnekin Suomen kohteeseen.

Polkupyörä olisi hyvä, mutta sen kuljetus kohteeseen on hankalaa eikä se auta päiväunia ja lisäksi on hankalampi säilytyksen kannalta kuin rattaat, kun mennään jonnekin mihin kulkupeli on jätettävä ulkopuolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Alkuperäinen kirjoittaja kokorajaa?:
Eikös niissä rattaissa ole painoraja? Löytyykö 5-vuotiaalle muka jostain rattaat? Mietin vaan tota meidän tyttöä, että mihinköhän rattaisiin sen noin ison rontin saisi muka mahtumaan :D

meidän 5v on 103cm pitkä ja painaa 16,5kg

Oookkei... Meidän tyttö oli päivää ennen 5-vuotissyntymäpäiväänsä 124 cm ja 26 kg. Nyt on puolivuotta mennyt eteenpäin tuostakin.

Alkuperäinen kirjoittaja liinu:
Ottaisin rattaat mukaan.

Itse olen kantanut ergossa liki 5-vuotiasta, mutta jos lapsi ei ole kantorepussa matkustanut ottaa se asento liikaa jalkoihin ja tuntuu epämukavalta (kun on hiukan sammakkomainen).

Kun lomailemme liikumme paljon enkä halua lapsien muistavan reissuja vain väsyttävänä patikoimisena. Lisäksi yöunet ovat reissuilla lyhyemmät, joten muutoin päiväuneton lapsi on reissun päällä sellaiset tarvinnut väsähdettyään. Eikä todella ole hotellin sänkyyn niihin kyennyt simahtamaan.

Suurin osa ratasvastaisista kommenteista tuli niiltä, joiden lapsien matkustus tarkoittaa auton kyydissä istumista matkalla jonnekin Suomen kohteeseen.

Polkupyörä olisi hyvä, mutta sen kuljetus kohteeseen on hankalaa eikä se auta päiväunia ja lisäksi on hankalampi säilytyksen kannalta kuin rattaat, kun mennään jonnekin mihin kulkupeli on jätettävä ulkopuolelle.

No ohhoh, kyllä minä ainakin osaltani puhuin ulkomaanmatkoista, ja useammastakin sellaisesta. Ilmeisesti itsekin kokeneena matkailijana ymmärrät, että välillä ne rattaat on sitten vain yksi kannettava tavara lisää...portaikoissa ja mukulakaduilla, poluilla jne....

Meillä taitaa olla kuomurattaissa painoraja 15kg :)

Jos patikointi suunnitelmissa, jättäisin lapsen hoitoon tai siirtäisin matkaa siihen kun patikoi itse pitkät matkat. 5-vuotiaalla on järjettömästi energiaa, myös kävelyyn, mutta tietysti pitää olla myös häntä kiinnostavia juttuja ja sopivasti taukoja. Ja muutakin tekemistä kuin pelkkää kävelemistä. Tuskin 5v. rattaissakaan viihtyy koko päivää vaikka hänet sinne jotenkin saisi suostuteltua. Aika moni sen ikäinen ei varmasti suostuisi edes.

Lapsista näkee hyvin, miten paljon ovat tottuneet kävelemään. Jotkut 5-vuotiaat nitisevät puolesta kilometristäkin kun auto on startattu kaikkiin pikkumatkoihin.

Alkuperäinen kirjoittaja keppälerttu:
Eikös niissä rattaissa ole painoraja? Löytyykö 5-vuotiaalle muka jostain rattaat? Mietin vaan tota meidän tyttöä, että mihinköhän rattaisiin sen noin ison rontin saisi muka mahtumaan :D

meidän 5v on 103cm pitkä ja painaa 16,5kg

Painoa on vähän enemmän mutta pituutta saman verran kuin meidän 2-vuotiaalla.

Alkuperäinen kirjoittaja Ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja liinu:
Ottaisin rattaat mukaan.

No ohhoh, kyllä minä ainakin osaltani puhuin ulkomaanmatkoista, ja useammastakin sellaisesta. Ilmeisesti itsekin kokeneena matkailijana ymmärrät, että välillä ne rattaat on sitten vain yksi kannettava tavara lisää...portaikoissa ja mukulakaduilla, poluilla jne....

Siksi kirjoitinkin suurin osa enkä kaikki. Jos vähän luet sitä tekstiä.

Meillä on tuo ergo toiminut hyvin. Niillä reissuilla kun on rattaat olleet on niistä ollut paljon hyötyä ostoskasseina ja tyhjinä ollaan reippasti jätetty odottamaan, jos ei ole joka paikkaan päässyt. Se riskihän siinä on, että lähtevät varkaiden mukaan.

Mutta nuo reissuilla yllättävät päiväunet ovat vaatineet paikkansa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuskin 5v. rattaissakaan viihtyy koko päivää vaikka hänet sinne jotenkin saisi suostuteltua. Aika moni sen ikäinen ei varmasti suostuisi edes.

Miksi 5veen pitäisi olla koko päivän rattaissa, jos ne hänelle on otettu mukaan? Miksi se on vain "rattaissa koko ajan" tai ei rattaita ollenkaan?

kuulostaapa kivalta lomalta kun kävellään, ja kävellään. meillä ei kyllä ton ikäiset rattaisiin suostuis. ja jaksavat kyllä yllättävän paljon. ajatellaan nyt sitä, että ollaan vaikka särkänniemessä tai linnanmäellä päivä. kyllä sielläkin tulee liikuntaa päivän mittaan helposti se 5-10 kilsaa

Alkuperäinen kirjoittaja Nalkuttava Talonmies:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuskin 5v. rattaissakaan viihtyy koko päivää vaikka hänet sinne jotenkin saisi suostuteltua. Aika moni sen ikäinen ei varmasti suostuisi edes.

Miksi 5veen pitäisi olla koko päivän rattaissa, jos ne hänelle on otettu mukaan? Miksi se on vain "rattaissa koko ajan" tai ei rattaita ollenkaan?

Ei tietysti. Tarkoitin, että jos on tarkoitus olla liikkeellä aamusta iltaan nähtävyyksiä yms. kierrellessä niin tuskin on nautinto lapselle, oli sitten kärryissä tai omin jaloin. Sopivasti kaikkea.

Vaikka olen periaatteessa sitä mieltä, että lomia ei kannata suunnitella vain lasten ehdoilla, minusta heidät pitää kuitenkin huomioida suunnittelussa. Ite en änkisi 5-vuotiasta rattaisiin siksi että haluan ehdottomasti kävellä kymmeniä kilometrejä päivässä juuri tänä kesänä. Ei kyllä suostuisikaan, vauvojen juttu.

Mutta jos lapsi rattaisiin mene vapaaehtoisesti ja viihtyy niin mikäs siinä...

Meillä kohta 5v täyttävä poika painaa 16kg, eli hyvinkin vois painonsa puolesta olla rattaissa, mut ei kyllä suostuis. On semmonen energiapakkaus, et ei aivan vähällä lopu virta!

meilläpä se 4v haluaa kyllä rattaisiin, kun sitä väsyttää. ihan sanoo aina välillä että otetaan rattaat. varsinkin jos on eka ollut päiväkodissa, ja illalla pitäisi vielä mennä jonnekin. autottomana vaihtoehto on kantaa tai olla menemättä, ja ottaa ne rattaat että niihin SAA istua jos siltä tuntuu.

En ole vieläkään oppinut ymmärtämään miksi tämä on niin tunteita herättävä asia. Kuvittelisin että jokainen äiti tuntee parhaiten oman lapsensa ja tämän tarpeet. Toisen 2v kävelee sen 10km reippaaseen tahtiin eikä ikinä suostuisi rattaisiin ja toisella taas huomattavasti isomman lapsen kanssa reissaamista ne rattaat helpottavat.

Meillä on 5v erityislapsi joka on käytännössä kokoajan rattaissa, siis jos ollaan jonnekin tiettyyn suuntaan liikkumassa tms. Pari sataa metriä jaksaa kävellä käsikädessä mutta siihen ne voimat sitten uupuvatkin. Enkä koe mitään häpeää vaikka kuljetankin häntä rattailla.

Vuoden nuorempi pikkusisko omaa myös motorisia ongelmia. On nyt pian 4v iässä n. 2v ikäisen lapsen tasoa ja varmaan löytyy vielä niitäkin 2v lapsia jotka pidemmillä reissuilla tarvivat rattaita? Vaikka lapsi sitten onkin ihan tavallisen näköinen ja pitkähkökin ikäisekseen, en hänenkään kohdallaan jaksa ajatella että minun pitäisi jotenkin häpeillä ison lapsen rattaissa istuttamista. Jos jotkut katsovat sitä sitten pahalla niin en osaa ajatella että vika olisi minussa tai lapsessani, vaan pistän sen kyllä ihan tuon ulkopuolisen tuijottelijan typeryyden piikkiin. Jokainen itse tietää minkä verran he liikkuvat ja missä vaiheessa lapsi alkaa ehkä tarvia siinä tukea. Ulkopuolisella päivittelijällä on tästä harvemmin mitään sen ihmeellisempää tietoa, muuta kuin tuo "noin iso lapsi rattaissa, voi kauheaa! Ei meidän Maija ikinä tuohon suostuisi, mitähän tuostakin lapsesta tulee kun ei vanhemmat yhtään opeta liikkumaan..."

Yhteistyössä